Рельєф. Заповнення силуетної форми рівновисоким декором. У гостях у Нептуна



Скачати 52.85 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір52.85 Kb.

Рельєф. Заповнення силуетної форми рівновисоким декором. «У гостях у Нептуна»

Мета: ознайомлювати зі скульптурою як видом образотворчого мистецтва, з поняттям; закріплювати навички роботи з пластичними матеріалами; навички основних видів ліплення; формувати вміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні риси напівоб'ємної форми; розвивати вміння передавати свої почуття, емоції, настрій скульптурними засобами; дрібну моторику руки; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, екологічну культуру.

Обладнання: презентація, зразки дитячих робіт, дошка для ліплення, пластилін, стеки, картон, серветки.

Тип: комбінований урок.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційна частина.

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться і до себе,

Привітайтесь: «Добрий день!»


  1. Повідомлення теми і завдань уроку.

Технологія «Передбачення»

- Послухайте уважно загадку. Проаналізуйте її і спробуйте здогадатися, про що йдеться. Ваша відповідь і буде темою сьогоднішнього уроку.

З нього вода не п'ється,


  Тому що не смачна -
  І гірка і солона.
  Кругом вода,
  А з питвом біда.
  Хто знає, де це буває? (На морі)

- Хто володар моря? (Нептун)



(Вивішується малюнок із зображенням Нептуна.)

Сьогодні ми поринемо у морські простори, познайомимося з мешканцями моря, знову станемо скульпторами. Тому тема нашого уроку «У гостях у Нептуна».



  1. Робота над темою уроку.

1. Вступна бесіда.

— Панує над морями Нептун, і хвилі моря слухаються найменшого


поруху його руки, озброєної грізним тризубцем. А глибоко в безодні моря
стоїть чудовий палац, в якому і живе Нептун. Дочки Нептуна — Русалки — весело хлюпочуться в хвилях моря, сяючи своєю божественною вродою. А ще у царстві Нептуна є безліч різноманітних рибок.

Мешканці підводного царства — найяскравіше забарвлені істоти в світі. У переповнених сонячним промінням водах теплих тропічних морів вони грають усіма барвами веселки. (Звучить запис музики.)

Діти, заплющить на кілька хвилин очі і уявіть собі, що ви потрапили
у підводне царство. Перед вами замок Нептуна. В заростях водоростей
і схожих на казкові дерева коралових рифів плавають яскраві, неначе метелики, риби. Та й назви у них дивовижні: арлекін, мавританський ідол,
риба-клоун, електричний скат, риба-меч, морський їжак. Поважно пересувається, хизуючись своєю красою, неначе перський хан, велетенський восьминіг. Трохи далі граційно виграє прозорими щупальцями тендітна медуза. До речі, чи знаєте ви, що найбільша зі знайдених в океані медуза була понад два метри завбільшки, а довжина щупалець дорівнювала 36,5 метра! А це що за дивні створіння?! Так, це завмерли морські коники, наче варта, що стоїть на чатах.

А тепер опустимося на самісіньке дно. Тут скрізь вештаються чорні морські їжаки, поруч спочивають морські зірки та їх близькі родичі — ламані зірки. Свою назву вони отримали не випадково: коли на них нападає хижак і хапає за один із променів, вони відразу позбавляються цього променя — він легко відламується, і зірки встигають втекти від нападника. В разі потреби вони можуть залишити ворогові навіть усі п’ять променів, а потім знов їх відростити. Яскраві червоні й сині морські зірки прикрашають дно, наче справжні квіти.

А ось і морська камбала. Живе вона завжди на дні моря. Лежачи, поглядає вверх — чи не пливе до неї здобич. Для того, щоб бути непомітною, камбала змінює своє забарвлення: на жовтому піску вона стає жовтою; затаїться на темному фоні — і сама потемніє, а на кольорових камінцях — і сама стає кольоровою.

Серед водоростей пропливла довга і тоненька рибка. Хвостик гострий,


носик гострий. Тому назвали її рибою-голкою. Хоча і “голка”, а вколоти
нікого не може — занадто м’яка.

А морський півник кукурікати не вміє, проте назву отримав свою за те,


що розфарбований він так яскраво, як справжній півень. У підводному царстві мешкає ще безліч різноманітних риб. А які з них відомі вам? Що
цікавого про них ви можете розповісти? (Діти діляться своїми враженнями.)

Перегляд ілюстрацій із зображенням морських риб.



2. Ознайомлення з видами рельєфів.

На відміну від живопису і графіки, твори скульптури об’ємні. Скульптуру можна споглядати, можна обійти навкруги, подивитись на неї з різних боків. Така скульптура називається круглою. Але, крім круглої скульптури, є скульптура рельєфна. Це скульптура, пов’язана з площиною, вона ніби виступає з неї. Рельєф не можна обійти навкруги. Він розрахований на огляд з однієї точки. У свою чергу рельєф поділяється на барельєф, контррельєф і горельєф.

Якщо зображуваний предмет виступає із площини наполовину свого
об’єму, то це — барельєф.

Якщо в рельєфі предмет виступає більше, ніж на половину свого об’єму, майже подібний до круглої скульптури, його називають горельєфом.

Рельєф, у якому на площині вирізано контури предмета, називається
контррельєфом.

Фізкультхвилинка

3. Поетапне виконання рельєфу вчителем.

— Сьогодні ми знову станемо скульпторами. Працювати будемо у техніці рельєфу. Для цього приготуйте квадратну картонну основу. Але перш ніж ми розпочнемо ліплення, згадайте основні правила і прийоми роботи з пластиліном.

(Учитель нагадує учням правила роботи та техніку безпеки, основні прийоми ліплення (розкочування, скачування, сплющування, защипування, прищипування, вдавлювання) і пропонує учням показати долоньками, як вони виконуються.)

Риби — чудовий сюжет для рельєфу. Подивіться на рибу уважно і ви побачите, що всі лінії, що утворюють її форму, плавні та м'які. Викладіть пластилінові ковбаски по контуру рибки, потім заповніть поверхню всередині форми кульками пластиліну і вирівняйте стекою. Прикрасьте рибу методом відбитка або послідовним примазуванням круглих лусочок, рухаючись від хвоста до голови.

Та яке ж підводне царство без водоростей? Їх виготовляють так: розкачуємо пластилін ковбаскою (робіть їх довші і коротші — водорості ж бо різної висоти); розплющуємо ковбаски і робимо стекою глибокі риски з обох боків. З різних шматочків пластиліну можна зробити камінці круглої та овальної форми. Після закінчення все це розміщуємо на картонній основі.

c:\users\836d~1\appdata\local\temp\fine.ssr11\media\image1.jpeg


4. Практична діяльність учнів.

5. Бесіда про бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Справу зроблено, можна й перепочити. Пропоную вам, діти, поміркувати над тим, як ми повинні поводити себе, аби зберегти даровані нам природою багатства.



(Відпочиваючи на березі водойм, можемо й повинні дотримуватися певних правил: не забруднювати їх, не смітити на березі тощо.)

IV. Підсумок уроку.

Після виконання роботи відбувається обговорення учнівських робіт. Із готових рельєфів створюють виставку робіт «Підводні казки».





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка