Річки. Робота та характер течії річок



Скачати 64.86 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір64.86 Kb.
Урок на тему: « Річки. Робота та характер течії річок»

Мета: сформувати поняття про річки та їх основні характеристики: витік, гирло, річкова долина, заплава, русло, притоки, річкова система, річковий басейн, притоки, вододіл, повінь, паводок, межень. Розвивати уявлення про типи живлення та водний режим, про роботу й характер течії річок. Виховувати навички спостереження за навколишнім середовищем, дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: фізична карта півкуль,фізична карта України, тематичні карти атласу, підручник, фото та відеоілюстрації.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Привітання, побажання успіхів у роботі, розподіл класу на групи, наголошення правил взаємодії під час спілкування в групах.



ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

Географічний диктант «Закінчи речення».

І варіант

  1. Частини океану, що відрізняється від нього властивостями води (температурою, солоністю), течіями, організмами, які живуть у ньому, називаються…

  2. Колишні частини материка, що відокремилися від нього внаслідок опускання ділянки суходолу називаються…

  3. Величезні хвилі, які поширюються в усі боки від місця виникнення називаються…

  4. Періодичні підняття рівня води в морях і океанах називаються…

ІІ варіант

1. Частину океану або моря, яка вдається в суходіл, але має широкий зв’язок із ними називається…

2. Відносно невеликі порівняно з материками ділянки суходолу, з усіх боків оточені водою називаються…

3. Горизонтальні переміщення води у Світовому океані у вигляді потужних потоків називаються…

4. Морські організми, які активно рухаються у воді, називаються…

ІІІ. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів.

Прийом « Практичність теорії ».

Учитель. Сьогодні на уроці ми будемо говорити про річки та їх значення в природі та житті людини. Для населення вони є джерелом енергії, прісної води та поживи ( ловля риби), давні шляхи сполучення, місця відпочинку. Ніхто не мав права відмовити людині у воді. Цей неписаний закон відображено в приказці « Як пити дати». З водою пов’язано багато прикмет, різні повір’я, гадання, заговори, казки, небилиці. Вода - найдивовижніший та розповсюджений мінерал на землі. Дивовижний тому, що створює умови для розвитку та росту багатьох форм життя. Без річок важко уявити наше життя. Знання, отримані на сьогоднішньому уроці, поглиблять ваше розуміння про деякі процеси та явища, які відбуваються у природі.

.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Учням пропонується подивитися презентацію на тему: »Найдивовижніші річки світу».

Бесіда.

Що більше за все вразило вас на цих слайдах?

Пригадайте, які річки є у вашій місцевості?

Як ви гадаєте, що таке річка?



Учні доводять свої думки.

Робота з картами атласу. Учні знаходять гідрографічні об’єкти: Дніпро, Ніл, Амазонку, Міссісіпі, Інд.

Робота з малюнками підручника: «Елементи річки та річкової долини». Учні знайомляться з визначеннями: витік, гирло, притоки, річкова долина, русло, заплава, річковий басейн, річкова система, вододіл.

Учитель. Об’єм води і зміни її рівня в річці залежать від джерела живлення. Рівень води змінюється протягом року. Такі коливання рівня води залежать від пори року та особливостей кліматичних умов на різних територіях.

Постановка проблемних запитань.

Як ви гадаєте, що спостерігається на річках, коли навесні починається танення снігу?

Що спостерігається на річках влітку, коли вода досить інтенсивно випаровується?

Чим живляться річки взимку, коли їх поверхня покрита льодом?

Учні знайомляться з термінами: повінь, межень, льодостав, паводок.

Робота в групах.

І група. Руйнівна робота річок. Річкова ерозія. Демонстрація слайдів «Руйнівна робота річки Колорадо».

ІІ група. Створювальна робота річних потоків. Перенесення та відкладання подрібнених гірських порід. Демонстрація слайдів «Дельта річки Міссісіпі».

Учитель. Напрямок, характер течії річки залежить від особливостей рельєфу. Рівнинні річки течуть рівнинами, де місцевість має незначний похил. Гірські течуть у горах, де місцевість має великий похил поверхні.

Проблемні питання.

Як особливості похилу території визначають характер течії річок?

Як утворюються пороги та водоспади?

Рубрика « Самий - самий». Цікаві факти про найвідоміші водоспади світу.

Демонстрація слайдів з краєвидами найвідоміших водоспадів світу, супроводжується доповідями учнів.( Випереджувальне завдання для учнів)



Водоспад Ігуасу, Аргентина, Бразилія.

На річці Ігуасу (що в перекладі означає «велика вода»), на відстані 20 кілометрів від Парагвайського кордону, виникли сотні дуже гарних водоспадів. Згідно з легендою, їх створив якийсь із місцевих богів, аби втопити свого суперника. Водоспад неймовірної, магічної краси й потужності, страшнішого від нього немає, мабуть, у цілому світі. Місцеві мешканці називають його Горлянкою Диявола. З висоти 80 метрів падає водоспад у безодню, завширшки він понад чотири кілометри. Цю визначну пам'ятку природи, до якої можна легко дістатися із Буенос-Айреса на автобусі, ніяк не можуть поділити між собою прикордонні країни. Водоспад Ігуасу справедливо називають одним із семи чудес світу й відносять до найпотужніших водоспадів Землі. Кожну добу через гребінь скелястого виступу падають мільярди тонн води! Гуркіт цього унікального водоспаду подібний до гуркоту космічної ракети на старті.



Водоспад Анхель, Венесуела.

Водоспад Анхель – найвищий водоспад у світі. Його води спадають з висоти майже в 1000 метрів! Водоспад названий на честь американського льотчика Джиммі Анхеля, який виявив його в 1937 році. Анхель - перекладається як "ангел", однак, таке піднесене ім'я він отримав від прізвища першовідкривача Хуана Анхеля. Цей венесуельський льотчик перший побачив водоспад, пролітаючи над ним на своєму літаку в 1935 році. Взагалі, тоді він просто взяв літак напрокат, так як шукав у тих краях родовища алмазів (саме в ті роки у венесуельському джунглях процвітала алмазна лихоманка). Яке ж було його здивування, коли він побачив стовп води висотою в 1 кілометр. З нез'ясованих причин літак зазнав аварії, Хуан Анхель катапультувався й приземлився в самій хащі джунглів. Насилу продираючись серед дрімучого тропічного лісу, він все-таки вийшов до найближчого населеного пункту, де за допомогою телефону відразу ж зв'язався з американським Національним географічним товариством. Американська академія вчених звичайно ж дала назву цьому водоспаду на честь його першовідкривача. Цікаво, що Хуан Анхель заповідав розвіяти свій прах після смерті саме над цим водоспадом, що й зробили його нащадки в 1956 році. На венесуельських топографічних картах цей водоспад позначений як "сальто Анхель" - стрибок ангела.



Ніагарський водоспад, Канада.

Можливо, самі знамениті водоспади у світі. Вони знаходяться на кордоні США й Канади, але на канадській стороні ширші за площею. Ширина в максимальній точці досягає 675 метрів! Ніагара» — індіанське слово, у перекладі воно означає «гуркотлива вода». І справді, шум Ніагарського водоспаду чути на відстані понад 2,5 кілометри, і ще далі — вночіВода спадає вниз з виступу заввишки 50 метрів, а перед ним із пінястої річки виступає невеликий острів. Розповідають, що колись на ньому жили дикі кози. Однієї холодної зими вони загинули, а острів отримав назву Козячий. Річка, розітнута островом на дві частини, падає в прірву двома великими широкими потоками, один з яких належить США, інший — Канаді. Ширина правого, американського,— 305 метрів, лівого — 914 метрів. Поряд з островом Козячий є маленький острів Місячний. Між ними також утворився водоспад — Місячний Каскад — завширшки 20 метрів. Якщо скласти разом розміри всіх потоків, то загальна ширина Ніагарського водоспаду буде 1239 метрів. За цим показником Ніагарський водоспад — п'ятий у світі і один із найпотужніших. Щохвилини вниз спадає 360 000 тонн води, причому більша частина із канадського притоку, який має назву Хорсшу, або Підкова. Він справді скидається на підкову, хоча іноді його називають Громовержець.



V.Закріплення нового матеріалу. Рубрика «Знайди відповідність ».

Учні отримують картки, з допомогою яких потрібно вказати відповідність між поняттями й їхніми визначеннями:

А Природний водний потік, який починається з витоку, тече у виробленому ним заглибленні й закінчується гирлом.

Б Територія, з якої річка разом із притоками збирає воду.

В Регулярні зміни рівня води в річці протягом року.

Г Щорічне збільшення рівня води в річці в одну й ту саму пору року.

Д Найнижчий рівень води в річці.

Е Раптове підняття рівня води в річці внаслідок сильних дощів або швидкого танення снігу.

Ж Кам’яні брили твердих порід, що виступають із води в руслі річки.

К Високий скелястий уступ у руслі річки, з якого падає вода.



1 Повінь

5 Пороги


2 Річковий басейн

3 Водоспади

4 Межень

6 Паводок

7 Водний режим річки

8 Річка




Підсумок уроку, оцінювання знань учнів.

Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф підручника. Використовуючи додаткові джерела знань підготувати цікавий матеріал про річки світу.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка