Рід іменників: Чоловічий, жіночій, середній



Дата конвертації23.02.2016
Розмір60.5 Kb.
Українська мова.

Тема: Рід іменників: Чоловічий, жіночій, середній.

Мета: Ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід», вчити усвідомлено розрізняти рід іменників; розвивати навички визначення роду іменників за родовими закінченнями; розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, виховувати почуття поваги до професії детектива.

Обладнання: Мікрофон, 3 коронки з написами, таблиці родових закінчень іменників, картки з завданнями для роботи в парах.

Зміст уроку.

І. Організація класу.



1.Привітання.

Я всміхаюсь сонечку:

- Здрастуй золоте.

Я всміхаюсь квітоньці:

- Хай вона росте.

Я всміхаюсь дощику:

- Лийся, мов з відра.

Друзям усміхаюсь я,

Зичу їм добра.

Запитання до учнів:



  • Всі весела і здорові?

  • До уроку всі готові?

  • На урок старанність не забудьте взяти!

  • Сіли рівненько, починаємо працювати!

2. Вправи на розвиток м’язової пам’яті дрібних м’язів руки.

Вправ 1.


Витягнути руки вперед, легко потрусити ними, розім’яти кість однієї руки пальцями іншої.

В теплий край птахи летіли (потрусити кістями рук)

Біле пір’ячко згубили.

Тільки то вже не пір’їнки, (розім’яти кисть)

А білесенькі сніжинки.

Вправа 2.

Із силою по черзі стискати пальці обох рук в кулак.

П’ять гарненьких діточок (права рука)

Заховались в кулачок.

Потім інші діточки (ліва рука)

Заховались в кулаки.

Так вони по черзі грались (права рука)

Поки в жменьки поховались. (ліва рука)

3. Читання девізу уроку.

Слова записую разом. Учні мають роз’єднати слова і прочитати девіз уроку.

Чимважчезавданнятимдорожчаперемога.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Ознайомлення з темою уроку.

Закреслити назви чисел і між ними прочитати тему уроку.

Одинрдваітридчотириіп’ятьмшістьенсімнивісімкідев’ятьв.

(назва уроку «Рід іменників)

- Ми помандруємо в країну Іменника і допоможемо йому провести облік своїх підлеглих. Для цього треба створити «Клуб детективів».

- Хто хоче бути детективом?

Повторіть за мною клятву детектива.

Я буду уважним!

Я буду кмітливим!

Я буду винахідливим!

- Яким повинен бути детектив?

Дорогенькі детективи,

Щиро Вас вітаю,

Від усього свого серця

Успіху бажаю.

Щоб трудились ви сьогодні

До сьомого поту

І дістали нагороду за свою роботу.

Солодке слово «перемога»

Нелегко дається,

Хто все знає про іменник,

Тому вона усміхнеться.

То ж до роботи, любі друзі,

До мовного бою,

Рідний наш, Іменнику,

Ми завжди з тобою.

Учні за роботу на уроці отримують фішки. По кількості отриманих фішок визначаються кращі детективи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Гра «Мікрофон».

- Правила – це дороговкази, які вчать мудрості дають поради, щоб легше орієнтуватися в країні Іменника?

- Яка частина мови називається іменником?

- Які іменники відповідають на питання хто?

- Які іменники відповідають на питання що?

- Які іменники належать до власних?

- Як пишуться власні іменники?

- Які іменники належать до загальних?

- Як пишуться загальні іменники?

2. Хвилинка каліграфії.

- Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки.

Першу букву написати носом в повітрі.

Записати буквосполучення в зошити і утворити слово.

Хв ви ил ли ин на.


  • Назвіть форми одного і того ж слова.

  • Доберіть спільнокореневі слова.

(Хвилина, хвилька, хвилинка, хвилиночка, хвилинний.)

  • Які прикметники можна дібрати до цього іменника?

(Радісна, хвилююча, приємна, важка)

3. Орфографічна хвилинка.

Вказати на помилки, допущені в реченнях.

дніпро – довга могутня річка. На бирегах дніпра розташовані такі міста: київ, дніпропетровськ, запоріжжя, херсон, черкаси, канів.


  • Які власні іменники вжиті в тексті?

  • Як пишуться власні іменники?

  • Які загальні іменники вжиті?

  • Як вони пишуться?

ІV. Вивчення нового матеріалу.



1. Проблемна ситуація.

Прочитайте іменники, записані на дошці.

Чоловік

Жінка


Дитятко

Додайте до них прикметника гарний, щоб утворилося словосполучення.

(Чоловік гарний, жінка гарна, дитятко гарне)

- Чому довелося змінити прикметник?

(Тому що іменники різні)

- Чим вони різняться?

Справ записані слова – помічники. (Він, вона, воно)

- Здогадайтеся яке слово – помічник можна додати до першого, до другого, до третього іменника?



2. Ознайомлення з лінгвістичною казкою «Рід іменників»

Давним-давно в одній країні жив собі король. Звали його іменником. Іменник в усьому любив порядок. Був він дуже багатим і пишався цим.

Одного разу він завів собі великий журнал, щоб вести облік своїх підлеглих. Ось прилетів метелик. Іменник сказав: «Він мій». Заспівав соло-вей. «Він мій» - повторив Іменник. Прилетів горобець. «Він мій» - знову додав він. Йде хлопчик. «Він мій» - сказав Іменник.

Коли король побачив дівчинку, то сказав: «Вона моя». Моя також береза, земля,осика, трава, білка і багато усього.

На все інше іменник сказав: «Воно моє». Моє озеро, море, курча, кошеня, вікно, білченя. Все було записане в журнал в 3 стовпчики:

чоловічий рід – він мій, жіночий рід – вона моя, середній рід – воно моє.


V. Осмислення нових знань, умінь.

1. Ознайомлення з правилом у віршованій формі.

(Виходять троє дітей в коронках)

У одного на голові коронка з написом «жіночий рід».

У другого – «чоловічий рід».

У третього – «середній рід».
Промовляють всі разом: Дітям пам’ятати слід,

Що іменник має рід.


Чоловічий рід: Чоловічий – значить він:

Учень, хвіст, портфель, пінгвін.


Жіночий рід: А жіночий рід – вона:

Дружба, ластівка, весна.


Середній рід: Є й середній рід – воно:

Вухо, яблуко, вікно.



2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом.

Робота над правилом про іменники чоловічого, жіночого і середнього роду з обов’язковим наведенням прикладів самими учнями.


VІ. Закріплення, систематизація, узагальнення.

1. Дидактична гра «Любий друже, не дрімай, рід іменника визначай».

Вчитель називає іменники.

Якщо іменник чоловічого роду, то піднімаються хлопчики.

Якщо іменник жіночого роду, то піднімаються дівчатка.

Якщо іменник середнього роду, то всі піднімають руки вгору.

Іменники для гри:

Автомобіль, сестра, плече, кров, вересень, вікно, земля, мужність, море, бетон, вулиця, життя, дитина, туман.

2. Коментоване списування (За матеріалами вправи 49).

Визначення закінчень іменників чоловічого, жіночого, середнього роду.



3. Ознайомлення з таблицею родових закінчень іменників.

Жіночий рід має закінчення:



А, я, нульове.

Чоловічий рід має закінчення:



О, нульове.

Середній рід має закінчення:



О, а, е.

Фізкультхвилинка.



4. Дидактична гра «Третій зайвий».

Визначити рід іменників. Вказати третій зайвий іменник.

Світ, літо, день (Літо – с.р.)

Гай, море, село (Гай – ч.р.)

Людина, пшениця, міст (Міст – ч.р.)

Ягода, білка, березень (Березень – ч. р.)

Марія, суниця, Десна (Суниця – загальна назва)

5. Робота в парах.

Утворення споріднених іменників різного роду.

Кіт – кішка, кошеня.

Ведмідь – ведмедиця, ведмежа.

Лис – лисиця, лисеня.

Заєць – зайчиха, зайченя.

Вовк – вовчиця, вовченя.

- Які слова допомагають визначити рід?



6. Самостійна робота за матеріалами вправи 50.

Виписати іменники в 3 стовпчики, розділивши їх за родами.

Позначити закінчення в іменниках.

7. Робота в групах.

Вправа «Кола по воді»

Кожній групі запропоновано одне слово – іменник. Придумати іменники до кожної букви цього слова.

Визначити рід цього іменника.


VІІ. Підсумок уроку.

1. Гра «Так» «Ні».

- Зіграти хочеться мені

З тобою, друже, в «так» чи «ні»

Тобі питання задаю,

Готуй же відповідь свою.

Відповідає коли мастак



Ні чи так!

  • До іменників жіночого роду можна додати слова вона моя?

  • До іменників чоловічого роду можна додати слова воно моє?

  • До іменників середнього роду можна додати слова воно моє?

  • Іменник море середнього роду?

  • Іменник батько середнього роду?

  • Іменник батько чоловічого роду?

2. Визначення найкращих детективів на уроці.

Оцінювання роботи учнів.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка