Рід іменників (чоловічий жіночий, середній)



Дата конвертації05.03.2016
Розмір102 Kb.
Дідилівський НВК

Урок

української мови у 3 класі

на тему:

«Рід іменників (чоловічий жіночий, середній)».

Вчитель початкових класів

Дідилівського НВК (ЗОЗ І-ІІІ ст. – ДЗ):

Вінчур Леся Григорівна

Тема: «Рід іменників (чоловічий жіночий, середній)».

Мета:

  • ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»;

  • формувати уміння визначати рід іменників;

  • розвивати мовлення;

  • збагачувати словниковий запас;

  • виховувати любов до рідного краю, рідної мови, природи.

Обладнання: карта України, сніжинки різних розмірів, малюнки синиці, снігура, горобця, шишкаря, дятла, набір картин «Птахи України», «чарівна пташка з пір’їнками, картина «Птахи взимку», світлофори, сонечка з різним виразом обличчя, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

Чули, вже дзвенів дзвінок?

Починається урок.

Коли до нас приходять гості – це свято. Тож проведемо урок так, щоб нашим гостям було цікаво і радісно.



Слайд 1.

Девіз уроку: «Міркуємо швидко, відповідаємо точно,

Пишемо гарно, говоримо правильно».

Тому вірними друзями на уроці для нас мають стати: уважність. Кмітливість, швидкість, мислення, винахідливість.



ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Повторимо вивчене про іменник. Почнемо з «Мовної зарядки».

  • Що іменують слова-іменники?

  • Щоб іменники відгукнулись, яке питання задаємо?

  • Чому до одних іменників ставимо запитання хто?, а до інших – що?

  • Наведіть приклади іменників.

  • Чому одні іменники пишуться з великої літери, а інші з малої?

На дошці прикріплені сніжинки.

Надворі зима. Сніг покрив землю ковдрою з пухнастих сніжинок. Залетіли Сніжинки і до нашого класу. У природі є сніжинки-крихітки, трапляються сніжинки-велетні, розміром з долоню. У переважній більшості сніжинки невеликі. Ось і вам дається можливість вибрати собі Сніжинку. Чим більша вона, тим складніше завдання. Ці завдання ви будете виконувати під час уроку, коли у вас з’явиться вільна хвилинка.



Слайд 2. «Моя сім’я»

  1. Слуховий диктант.

Для кожної людини найсвятішими і найдорожчими у житті є її рідна домівка і родина. Моя сім’я – це мама і тато, бабуся і дідусь, сестра і братик.

Завдання: відшукати іменники і підкреслити їх.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Проблемна ситуація.

Сьогодні ми дізнаємося про іменник дещо нове. Проте, спочатку відгадайте загадки.

  1. Сильний, добрий справедливий,

Біля нього ми щасливі.

Знає, вміє він багато.

Гордимось, бо це наш … (тато)
2.Пестить, ніжить і голубить,

Розуміє, дуже любить.

Я до неї пригорнуся,

Бо вона моя … (матуся)

А у мами і тата є маленьке … (дитя)


  • Що об’єднує ці слова? (іменники, назви істот)

  • Додамо до кожного з них слово «рідний» і утворимо словосполучення.

(рідний тато, рідна матуся, рідне дитя)

  • Чому довелося змінити прикметник? (тому, що іменники різні)

  • А чим відрізняються ці іменники?

Дати відповідь на це запитання нам допоможе гра.

Слайд 3.

ПРІТДІМАЕННХИКІВ


Якщо закреслити букви, що утворюють слово ПТАХ, то можна прочитати відповідь на поставлене запитання (рід іменників). Іменники: тато, матуся, дитя різного роду.

  1. Оголошення теми уроку та очікувань.

Слайд 4. «Тема уроку»

Отже тема нашого уроку «Рід іменників».



  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (діти висловлюють свої очікування)

Слайд 5. «Наші очікування»

  • Дізнаємося, якого роду бувають іменники.

  • Навчимося визначати рід іменників.

  • Навчимося підбирати іменники різного роду.

  1. Пояснення нового матеріалу.

А зараз ми виконаємо вправи, які допоможуть нам зробити висновок про те, якого роду бувають іменники.

Слайд 6. «Моя родина»

А зараз ми виконаємо вправи, які допоможуть нам зробити висновок про те,якого роду бувають іменники.



Слайд 6. «Моя родина».

  • Хто, крім батька, для вас є «рідним» у родині? (брат, дідусь, дядько)

  • А яким словом можна замінити ці іменники? (він)

  • Якої статі ці іменники? (чоловічої)

Це іменники чоловічого роду.

  • А хто, крім мами, є «рідною» у родині? (сестра, бабуся, тітка)

  • Яким словом можна замінити ці іменники? (вона)

  • Якої статі ці іменники? (жіночої)

Це іменники жіночого роду.

  • А так кого називають: дитятко, малятко, хлоп’ятко, дівчатко? (мале дитя)

  • Яким словом можна замінити ці іменники? (воно)

  • А якого роду ці іменники? (середнього)

Це іменники середнього роду.

4. Робота з підручником.

Зачекався наш підручник. Просить завітати на його сторінку. (с.23)



  • Прочитаємо правило і звіримо свої висновки з тими, що є у підручнику.

  • Які слова-помічники допомогли вам визначити рід іменників? (він, вона, воно, мій, моя, моє).

Слайд7. «Слова-помічники».

5. Коментоване списування.

Вправа 49 (по рядах).

Вставити замість крапок слова: мій, моя, моє, він, вона, воно.



Учні записують речення і перевіряють правильність виконання.

Щоби правильно писати, хвилинку каліграфії нам слід почати.



6. Каліграфічна хвилинка.

Мій рід, моя земля, моє рідне село – мовить кожна людина про свою Вітчизну.



  • Назвіть іменники, визначте їх рід.

  • Які слова допомогли вам визначити рід іменників?

Висновок. Найдорожчими за все на світі для кожного з нас є рідна земля: край, де зробили перші кроки, почули колискову пісню матусі, де живуть наші батьки, рідні.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. А зараз послухайте вірш Л. Костенко «Синички на снігу».

Слайд 8. «Вірш про синичок».

Синиці голодом намлілись.

Така зима, така зима.

Оце б у вирій полетіти.

Так Батьківщини ж там нема.


  • Який висновок можемо зробити з прочитаного? (Не тільки людям найдорожчою за все на світі є рідна сторона, але і пташкам. Багато з них не покидають рідної домівки навіть у холодну пору року, як би їм не було складно).

  1. Гра «Впізнай мене».

Перед вами карта. Чи здогадались ви, яка це держава? (Україна)

Сьогодні ми збагатимо свої знання про зимуючих птахів України і, заодно, навчимося визначати рід іменників.



На дошці прикріплені малюнки птахів: синиці, снігура, горобця, шишкаря, дятла.

Завдання. За описом та малюнками впізнати птаха. (Опис діти підготували вдома)

Дятел. У нього білі щоки, білі боки, чорний хвіст. Його називають лікарем дерев. Він видовбує з-під кори дерев комах. Харчується ягодами горобини, насінням ялинових та соснових шишок. Хто це?

Синиця. Маленька співуча пташка. Голова, крила і хвіст голубі, щоки білі, груди жовті. Гніздо мостить у дуплах дерев.

Снігур. Невеличкий птах. У нього чорна шапочка, червоний фартушок. Спинка, крила і хвіст сіренькі. У садах, на полі збирає насіння бур’янів. Любить ласувати ягодами калини та горобини. Зимувати на Україну прилітає з півночі.

Горобець. Маленька пташка. Свитка у неї коричнева, на горлі чорна плямка. Живе переважно біля людських осель. По дворі стрибає, крихти хліба збирає. У теплі краї не літає.

Шишкар. Темно-червоний птах. Його можна впізнати за великим дзьобом, у якого верхня частина загнута вниз, а нижня вгору. Їжа його – насіння ялинових та соснових шишок. Він підвішується до шишок знизу і вилущує з них насіння. Виводить пташенят серед лютої зими.

Прикрашаємо карту України невеликими малюнками пташок.

Учні записують назви птахів і визначають рід іменників.

Висновок. Ми прикрасили карту України малюнками пташок. Нехай же несуть вони нашій землі і народу українському свій спів, красу, радість, любов, щастя, довголіття, достаток.

  1. Фізкультхвилинка.

Ми з вами добре потрудилися

І, мабуть, трохи притомилися.

Тепер настав час відпочинку,

Ми проведем фізкультхвилинку.
Слайд 9.

Щось горобчик наш замерз,

Крильця притомились.

Він тремтить маленький весь,

Силоньки згубились.

Тож вставайте, не сидіть,

Горобчика будем гріть.

Ніженьками плиг та скік,

То вперед, а то убік.

Крильцями затріпотіли

І горобчика погріли.

А тепер присіли й встали,

Щоби ніжки сили мали.

Вже горобчик пожвавів,

Пурх! – і гратись полетів.

Кожен з нас тихенько сів.

Продовжимо розповідь про зимуючих птахів.


  1. Гра «Який птах?»

Завдання. Якщо птах, якого називає і показує учитель, перелітний, то ви рухами рук показуєте, що він летить. Якщо птах зимуючий, то світлофором сигналізуєте рід іменників: червоний колір – чоловічий рід, жовтий – жіночий рід, зелений – середній.

Лелека – символ щастя.

Зозуля – символ довголіття.

Голуб – символ миру.

Соловей – символ співучості української мові.

Сорока – символ балакучості.

Ластівка – символ весни.


  1. Утвори споріднені іменники різного роду. (За зразком)

Слайд 10.

Ворон, ворона, вороненя.

Горобець, …, … (горобчиха, горобеня).


  1. Складання загадки про синичку.

Слайд 11.

Невеличка …

В неї білі …,

Сірі …, чорна …,

Жовтенький …,

Тоненький …

Так, ця пташка невеличка

Називається …



Слайд 12.

Невеличка пташка.

В неї білі щічки,

Сірі лапки, чорна шапка,

Жовтенький фартушок,

Тоненький голосок.

Так, ця пташка невеличка

Називається синичка.



Завдання. Визначити рід виділених іменників.


  1. Робота в парах. Вправа «Чим люблять ласувати птахи?»

Слайд 13.

  • Чим люблять ласувати пташки взимку?

Дати відповідь на це запитання вам допоможуть малюнки і вправа.

Завдання. Переставити букви і прочитати слова. Записати слова, визначити їх рід.

НОЗЕР (зерно) , ЛАСО (сало), БЛІХ (хліб), ЛИКАНА (калина), РОГОНАБИ (горобина), СІНАННЯ (насіння).

8. Складання твору «Зимівля птахів».

Чарівна пташка, що завітала до нас, розсипала пір’ячко. Пір’їнки впали на парти наших учнів. На них – слова: зима, сніг, пташці, годівничку, у саду, дітвора, корм, голод.

Ці слова а також картина допоможуть нам скласти твір на тему «Зимівля птахів».

Слайд 14 «Зимівля птахів».

Зразок твору.

Надворі холодна зима. Білий пухнастий сніг покрив землю. Важко взимку жити пташці. Змайстрував Юрко годівничку і повісив її у саду. Щодня дітвора насипає у неї корм для зимуючих пташок. Тепер пташкам не страшний голод.



Домашнє завдання. Скласти твір письмово.

  1. Завдання «Декоративний птах».

На уроці трудового навчання ми для наших гостей підготували невеличкі сувеніри на згадку – декоративних пташок. Але перед тим, як їх подарувати, виконаємо ще одну вправу.

Завдання. Відшукати частину тіла пташки за її ознаками. Визначити рід.

  • Рухлива, чепурна, невеличка, кругла. (голівка)

  • Гострий, довгий, міцний. (дзьоб)

  • М’яке, різнокольорове, пишне. (пір’ячко)

Висновок. Отже, ми, як і ті маленькі пташенята, повинні любити нашу рідну землю, пам’ятати про наше коріння, звичаї, примножувати традиції.

Птахи дарують рідній Вітчизні свій спів . А що можемо подарувати Вітчизні ми, українські діти?



V. Підсумок уроку.

Слайд 15.

Ось і уроку кінець.

Хто працював, той молодець.

Що сподобалось вам – поділіться.

Чого на уроці вдалося навчиться?

Вправа «Незакінчені речення».

Речення закінчує той, до кого на парту сяде пташка.



Вчитель кладе на парти пташку. Учні продовжують речення.

  • Сьогодні на уроці я дізнався …

  • Іменники бувають …

  • Слова – помічники для визначення роду іменників – це …

  • Найцікавішим було завдання …

  • Найважчим було …

  • Мені урок …

  • Я хотів би подякувати за роботу на уроці таким учням …

VI. Оцінювання учнів.

Учні отримують сонечка з різним виразом обличчя. Вчитель перевіряє, виконані окремими учнями, завдання на «Сніжинках»; виставляє і коментує оцінки.







База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка