Ріки та їх частини



Скачати 65.64 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір65.64 Kb.
Донецька область Старобешівський район

Новокатеринівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Вчитель географії Ноздріна Тетяна Миколаївна
Інтерактивні технології навчання
Відкритий урок в 6 класі
Тема: Ріки та їх частини.
Мета: Поглиблення та систематизація знань про річки, формування навичок визначати за картою напрямок течії річки, знаходити частини річки, виховання бережливого ставлення до води, до рішення екологічних проблем річок.
Основні поняття: гирло, витік, русло, річкова система, річкова долина, річковий басейн, водний режим, повінь, паводок, межень.
Методи і методичні прийоми: інформаційно-рецептивний:

а) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, мультимедійна дошка.
Міжпредметні зв’язки: біологія, література.
Форма організації навчальної діяльності: урок
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, контурні карти, мультимедійна дошка, презентації.


ЗМІСТ УРОКУ
І. Організаційний момент.
Привітання: Сьогодні ми проводимо відкритий урок на якому присутні гості

Тому сьогодні ми повинні так працювати

Щоб наших гостей ми змогли здивувати

Оголошення теми та мети уроку.

Тема уроку буде відгадана, коли ви відгадаєте слідуючі загадки:

1.Тече, тече – не витече (що це?)

2.Біжить, біжить – не вибіжить.

3.Не кінь, а біжить.

4.Не ліс, а шумить.

5.Між гір, між долин- біжить білий кінь.- ріка
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Що називається гідросферою

2.Що входить до складу гідросфери

3.Що входить до складу вод суші
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
На минулому уроці ми дізналися з вами про роль океану в розвитку людської цивілізації і встановили, що саме розвиток великих країн світу починався біля великих річок.

Подивіться на карту світу. Вся наша планета покрита голубою павутиною, яка нагадує кровоносні судини людського організму. Недаремно за річками закріпилася назва «Блакитні артерії планети».

Дуже різні, не схожі одна на одну, всі річки великі працівниці,вони транспортують воду на великі відстані, зрошують землю, постачають воду в населені пункти, береть участь у створенні нових форм рельєфу, мають величезні запаси енергії.

Річку можна порівняти з живою істотою: вона народжується, дорослішає, працює, старіє, має свій характер, іноді спокійний, а іноді дуже норовливий.

Сьогодні на уроці ми з вами познайомимся з цими дивовижними створіннями природи.

Відкрийте зошити та запишіть тему уроку:



«Ріки та її частини».

Оголошення мети уроку


ІІІ. Вивчення нового матеріалу
На вашу думку – що ж називається річкою ( це водний потік, який тече у виробленому ним самим заглибленні)


ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Сьогодні ми будемо працювати в групах. На минулому уроці кожна група отримала завдання, яке протягом тижня повинна була дослідити, працюючи з матеріалами підручника, додатковою літературою і дати відповіді на питання, які досліджували.
І група. 1 учень- Наша група досліджувала питання « з яких частин складається річка». Ми встановили, що кожна річка має; витік( місце звідки річка починається) та гирло ( місце де річка впадає в іншу річку, море, океан).
2 учень- також ми встановили, що кожна річка тече в зниженні. Яке простягається від витоку до гирла – буде « річкова долина».
3 учень – а заглиблення в річковій долині, яким постійно тече вода – називається «руслом річки».

Та частина річки,яка постійно затоплюється річковими водами під час повені називається « заплавою».


ІІ група. 1 учень- Наша група встановила , що кожна річка має свої притоки – річки які впадають в головну річку.
2 учень. А головна річка з усіма притоками утворює- річкову систему.
3 учень. Місцевість, з якої вся вода стікає до річки називається річковим басейном.

Існує також водо розділ- це межа, що розділяє сусідні річкові басейни.


Вчитель: Робота в зошитах в зошитах. Називається- закінчи речення. Записуєте номер завдання і відповідь.


  1. місце початку річки називається (витік)

  2. місце впадіння річки в іншу річку (гирло)

  3. Головна річка з усіма притоками (річкова система)

  4. Місцевість з якої стікає вся вода до річки (річковий басейн)

  5. Заглиблення, яким постійно тече вода (русло)


ІІІ група досліджувала питання живлення річок та водний режим.
1 учень. Наша група працюючи над цим питанням встановила, що річки живляться: дощовими, підземними, сніговими, льодовиковими водами.

Від того яке живлення залежить об’єм води та рівень води в річці.


2 учень. А також ми узнали, що регулярні зміни рівня води в річці протягом року – називається водним режимом. З ним пов’язані такі явища як повінь, паводок, межень
3 учень. Повінь- що річне збільшення рівня води в річці в одну й ту саму пору року.

Паводок - раптове підняття рівня води в річці.

Межень – найнижчий рівень води в річці.
Вчитель. А зараз ми переходимо до другого питання наших досліджень інформація про річки світу. Кожна група отримала завдання визначити самі великі річки материків планети Земля.
І група.

1 учень. Ми дослідили і визначили самі великі річки материка Євразія (Дніпро, Дунай, Волга, Об,Єнісей, Лєна, Хуанхе)


ІІ група – материк Африка( Ніл- найдовша річка світу, Замбезі, Конго,Нігер)

Материк Австралія ( Мурей)


ІІІ група- материк Північна Америка( Місісіпі, Колорадо, Місурі)

Материк Південна Америка (Амазона- найповноводніша річка світу, Парана).


Практична частина наших досліджень.
Перед вами контурні карти. Великі річки позначені цифрами. В зошити запишіть під номером назву річки.
Фізкультхвилинка
Вчитель; Робота з атласами.

Кожна група отримала тестові завдання на відповідность. ( усна відповідь)



І група .Завдання. На якому материку знаходяться найбільші річки
Материки Річки

1.Африка 1 Мурей

2.Австралія 2 Міссісіпі

3.Північна Америка 3 Ніл


ІІ група. На якому материку знаходяться найповноводніші річки світу
Материки Річки

1.Південна Америка 1.Об

2.Євразія 2 Конго

3.Африка 3 Амазонка


ІІІ група. На якому материку протікають річки

Материки Річки

1.Африка 1.Волга, Дніпро, Лєна

2.Євразія 2 Міссісіпі, Колорадо

3.Північна Америка 3 Ніл, Конго, Нігер
І\/. Закріплення вивченого матеріалу.
Вчитель. Сьогодні на уроці ми розглянули складові річки, визначили самі великі річки планети. Ми не можемо не торкнутися питання річок нашої місцевості, екологічних проблем

Проблема знищення малих річок- дужу актуальна. Доказом цього є річки нашої місцевості. Це річка Кальміус та річка Осикова.

«Можна знову побудувати велике зруйноване місто, можна посадити новий сад, викопати нове озеро. Но живу річку, коли вона помирає, як всякий живий організм знову сконструювати не можливо».

Учні вашого класу входять до складу юних екологів школи. Вони розкажуть про екологічні проблеми річок нашої місцевості.


1 учень – головна мета в роботі юних екологів, дослідити екологічний стан річок Кальміус та Осикова., причини, за яких ці річки дуже змінилися. Проведення заходів по збереженню цих річок.
2 учень. Річка Кальміус- протікає на заході с. Новокатеринівка. Раніше по ній плавали суда. А зараз наші дослідження показали, що річка дуже замулована, вода грязна. На берегах річки сміття, рівень води з кожним роком знижується.
3 учень.Р.Осикова- мала річка. Яка впадає в районі с. Берегове в р.Кальміус. Екологічні проблеми цієї річки ще більші. В 2000 році русло річки було розчищене. Але за 10 років берегова лінія заросла травою, ширина русла зменшилась, вода грязна, влітку русло місцями пересихає.
4 учень. Учні нашої школи прийняли участь в акції «Спасимо річку»,:

1.Посадили по берегам річки дерева

2.Убрали в районі мосту сміття

3.Звернулися з листом про проблеми річок до голови сільської ради.


Вчитель. Використовуючи прийом «Обговорення в групі». Я пропоную закріпити отримані знання .Кожній групі придумати питання по темі уроку та задати його групі сусідці.
1г.-2г.-3г.-1г. Сама група визначить правильність відповіді на питання.
1г.-2г.На якому материку знаходиться найбільша кількість річок і чому (Євразія. Тому що він самий великий)
2г.-3г. На якому материку мало річок, чому (Австралія, тому що він має самий сухий клімат, за площею самий маленький)
3г.-1г.На якому материку знаходиться сама повноводна річка світу, чому

(Південна Америка, тому що має саму велику річкову систему).


\/. Підсумок уроку. Коментування отриманих оцінок за роботу на уроці.

Перегляд кінофрагменту

Про річки планети Земля.
\/І.Домашнє завдання.
1.Опрацювати текст параграфа 5.

2.Виконати 2 частину практичної роботи. Описати за картою одну з річок на вибір.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка