Рішенням рецензійної комісії Рішенням експертної комісії Деснянського району Науково методичним центром



Сторінка1/3
Дата конвертації19.02.2016
Розмір0.84 Mb.
  1   2   3
Погоджено Затверджено

Рішенням рецензійної комісії Рішенням експертної комісії

Деснянського району Науково методичним центром

Центру практичної психології практичної психології і

соціальної роботи

ІППО КУ ім.. Б. Грінченка

Від «___» ______ 2012 р. Від « 01» квітня 2012 р.

Протокол № __________ Протокол № _____________

Директор центру Голова експертної комісії

___________ Гулєвич Т.М. ______________

Реєстраційний номер №
Затверджена на 5 років

Розвивальна програма

«ШКОЛА… ЦЕ ЦІКАВО!»

Автор – упорядник

Практичний психолог

ССЗШ №320

Деснянського району в м. Києві

Кирийок Тетяна Михайлівна


Київ - 2012

Пояснювальна записка

Перше вересня найважливіший день для всіх дітей, але особливо для першокласників. І хоча вони знають, в який клас підуть, знають, що їх чекає найчудовіший вчитель, але все одно хвилюються, як воно буде? Чи звикнуть до школи? Чи подружаться з дітьми?

Кожен першокласник на початку навчального року проходить через період адаптації до нового для нього шкільного життя. Для кожної дитини його тривалість різна – комусь вистачить тижня, а для когось і трьох тижнів буде мало. Але насправді, період адаптації досить тривалий – 6-8 тижнів.

У цей період діти насилу включаються в роботу, швидко відволікаються. І, звичайно, найлегше проходять цей період здорові, добре підготовлені до школи діти.

Основним завданням психологічного супроводу в даний період є створення соціально-психологічних умов для успішної адаптації першокласників в ситуації шкільного навчання.

Основні складові успішного входження в шкільне життя, це:



  • певні когнітивні уміння і здібності, необхідні для успішного вчення в початковій школі;

  • різні соціальні і комунікативні уміння, необхідні для встановлення міжособових стосунків з однолітками і відповідних ролевих стосунків з педагогами;

  • бажання вчитися, стійка самооцінка і низький рівень шкільної тривожності.

Молодший шкільний вік – це період позитивних змін і перетворень. Тому такий важливий рівень досягнень здійснених кожним дитям на даному віковому етапі. Якщо в цьому віці дитина не відчує радість пізнання, не придбає уміння вчитися, не навчиться дружити, ненабуде впевненість в своїх здібностях і можливостях, то зробити це надалі буде значно важче. Саме тому головним завданням в супроводі адаптаційного періоду першокласників є необхідність зробити перші дні в школі яскравими і цікавими. Створення такого сприятливого емоційного фону допомагає сформувати інтерес до школи, учбової діяльності, однокласників (у первинний період навчання).

Пропонована програма дозволяє попередити виникнення труднощів періоду адаптації, і направлена на психологічний супровід першокласників в цей складний і важливий в їх життя період. Дана програма містить ігри і вправи, що допомагають швидше познайомитися дітям один з одним, освоїтися серед однолітків і в просторі класу, сформувати позитивну атмосферу в класі.

Програма призначена для молодших школярів, що знаходяться на етапі включення в учбову діяльність (першокласники) і проводиться на протязі вересня-жовтня.

Мета програми:


  • створення умов для успішного входження дитини в шкільне життя, нове соціальне середовище, знайомство з школою, вчителем, однокласниками;

  • створення сприятливого емоційного фону для формування інтересу до школи, учбової діяльності.

Завдання:

  • знайомство дітей один з одним;

  • забезпечення ситуації успіху для кожного дитяти;

  • створення сприятливого емоційного фону в класі;

  • створення умов для прояву індивідуальних особливостей дітей.

Форми роботи:

  • ігри, спрямовані на знайомство, направлені на підвищення згуртованості групи;

  • вправи на усвідомлення правил шкільного життя;

  • обговорення з дітьми виконаних завдань;

  • виставки дитячих робіт.

Заняття 1

ЗНАЙОМСТВО



Мета: зняття емоційної напруги, знайомство один з одним, створення сприятливого емоційного фону, допомога в опануванні різних навиків міжособового спілкування.

Завдання:

  1. Надання дітям можливості назвати свої імена і створення умов для запам'ятовування імен інших дітей.

  2. Формування у дітей відношення один до одного як до цілісної групи - "клас".

3. Знайомство учнів з шкільним правилом: "Говорити по черзі".

Матеріали до заняття:

  • м'яч

- клубок ниток

- кольорові кружечки (2 кольори);

- «скарбничка настрою».

Хід заняття:


  1. Психолог: «Здрастуйте діти! Я дуже рада зустрічі з вами. Ви прийшли в перший клас, і наша школа стане місцем, де ви зустрінетесь з новим і цікавим, отримаєте відповіді на різні складні питання. І, звичайно, тут ви зустрінете багато нових друзів. А для того, щоб ми всі краще познайомилися, для того, щоб ви краще знали своїх однокласників і свою школу, ми будемо зустрічатися на уроках знайомства.

Поглянете довкола, як багато учнів в класі. Може бути ви ще не всі один одного знаєте, не з усіма знайомі. Звичайно, в кожного своє ім'я, і відразу буває важко запам'ятати, кого як звати. Але ж складно розмовляти з людиною, якщо не знаєш його імені. А ми разом будемо вчитися, і тому треба знати всіх учнів свого класу. Давайте познайомимося.

Коли я скажу: «Три-чотири!» - кожен по команді викрикне своє ім'я.

Нумо, спробуємо! Ой-ой-ой! Начебто голосно кричали, а я жодного імені не розчула! А ви всі імена розчули? Ось і я не розчула.

Давайте спробуємо по -іншому. Якщо не вийшло голосно, давайте скажемо свої імена тихим шепотом.

Знову щось не те. Ніхто не кричав, а все одно нічого незрозуміло. А ви багато імен почули? Також ні? Напевно, справа у тому, що всі говорять одночасно.

Разом працювати добре, грати весело, співати здорово, а ось відповідати погано: коли всі відразу говорять різні слова, то нічого не зрозуміти. Давайте спробуємо говорити по черзі.

А зробимо це так.»

Час: 3-4 хвилини




  1. Гра «М'яч».

Інструкція:

Психолог: « Давайте станемо всі в коло. Будь ласка, Максим (або інше ім’я дитини) візьми у руки м'яч. Назви чітко й голосно своє ім'я і, передавай м'яч своєму сусіду. Сусід називає ім'я попереднього учня і своє ім'я. І так далі. Почали!»

Час: 8-10 хвилин
Психолог: « Дуже добре, але нас так багато! Складно запам'ятати відразу всі імена. Тому, ми зараз пограємо ще в одну гру


  1. Гра «Підстрибніть, Діми!»

Інструкція:

Психолог: «Я зараз буду говорити що треба зробити і хто це буде робити, а ви уважно дивіться один на одного і запам'ятовуйте.»

Психолог: « - Помахайте мені рукою Ганни;

- Підстрибніть Вані;

- Пострибайте на одній ніжці, сядьте, поплещіть (називати різні імена дітей).»

Час: 4 хвилини

Психолог: «Молодці! Ось ми і познайомилися один з одним. А тепер…


  1. Гра «Чарівний клубок».

Інструкція:

Психолог: "Давайте станемо в коло. У мене в руках клубок. Він не простий, а чарівний. Цей клубочок допоможе нам зараз ще ближче познайомитися один з одним. Ми будемо передавати його по колу. Кожен з вас, у кого опиниться в руках клубок розповість нам про себе (як звати, що найбільше йому подобається)".



Психолог першим починає знайомство з дітьми ( таким чином, показує, як треба виконувати це завдання). Потім він розмотує клубок, береться за початок нитки і передає клубок дитині, що стоїть поряд. Діти передають клубок один одному, розповідаючи про себе і тримаючи в руці розмотану нитку. Коли клубок знову приходить до психолога, він говорить:

Психолог: «Ось ми і познайомилися один з одним. А тепер натягніть нитку і закрийте очі. Уявіть, що ви одне ціле, що кожен з вас важливий і значимий в цьому цілому".

Час: 8-10 хвилини


  1. Гра «Принц - навшпиньках»

Інструкція:

Психолог: « Встаньте і як слід потягніться. Я хочу, щоб ви показали мені, як ви можете таємничим чином перетворити шумну класну кімнату в учбову майстерню, де панують спокій і зосередженість. Нехай Ваня почне гру. Він (вона ) буде Принц-навшпиньках (Принцеса- навшпиньках).

Тихими нечутними кроками Принц підійде до кого-небудь з вас, легко доторкнеться до кінчика вашого носа, а потім попрямує до когось наступного. Той, до чийого носа доторкнувся Принц, так само безшумно буде йти за ним. Кожен, хто таким чином стане членом королівської свити, повинен триматися з королівською гідністю, тобто спокійно і елегантно. Королівська свита збільшуватиметься доти, поки усі ви до неї не ввійдете. У цей момент Принц - навшпиньках повинен буде обернутися до своєї свити, розкрити руки, як би обіймаючи усіх, і сказати: "Дякую вам, панове". Після чого всі повертаються на свої місця.»


  1. Гра «Що я люблю робити...»

Психолог: «Я хочу запропонувати вам дуже цікаву гру. Хто з вас знає, що таке пантоміма?

Пантоміма – це гра, в якій одна людина пояснює іншим будь-яке слово мовою рухів і жестів. Наприклад: слово "птах" — треба махати руками, зображуючи політ; "кіт" — нібито облизувати лапу і терти вухо, "водій" — зобразити людину, яка тримає в руках кермо.»


Інструкція:

Психолог: «Ви зараз подумайте, що ви найбільше любите робити, і спробуйте пояснити нам це без слів. Почне показувати Іра. А ми всі уважно дивимося і намагаємося вгадати, що нам хоче сказати промовець, але нічого не говоримо. Як тільки промовець завершить свою пантоміму, подякує нас за увагу, ми будемо висловлювати наші припущення про те, що нам показували.»



Після правильної відповіді показує пантоміму наступний учень.

Час: 15 хвилин


Психолог: «Ось і закінчився наш перший урок знайомства. Ви сьогодні добре попрацювали. Молодці!

  • Вам сподобалося наше заняття?

  • Які ігри вам сподобалися найбільше?

  • Який у вас настрій?

  • А який буває настрій?

  • А ви знаєте, що кожний настрій має свій колір?!»


  1. «Скарбничка настрою»

Інструкція:

Психолог: «Для того, щоб показати гарний, веселий, радісний настрій – у вас є жовтий кружечок, а для того, щоб показати поганий, сумний настрій – у вас є коричневий кружечок. Зараз ви візьмете той кружечок, який вважаєте потрібним і опустите в нашу скарбничку настроїв.



Якщо діти опускають в скарбничку коричневі кружечки - поганий настрій, то слід спитати, чому у дитини поганий настрій і сказати, що весь їх поганий настрій залишається в нашій скарбничці, а вони підуть на наступний урок чи додому з гарним настроєм. Спасибі.»

Час: 5 хвилин





  1. Прощання

Інструкція:

Психолог: «Прийшов час прощатися. Зараз я скажу, з ким я хочу попрощатися, а ті, кого я назву, помашуть мені рукою.

- До побачення, хлопчики!

- До побачення, дівчатка!

- До побачення, 1 клас!»

Заняття 2

"СОНЕЧКО ДЛЯ КЛАСУ"

Мета: створення сприятливого емоційного фону, продовження знайомства першокласників один з одним, знайомство з простором классу.

Завдання:


  1. Створення умов для запам'ятовування імен інших дітей.

  2. Формування у дітей відношення один до одного як до цілісної групи - "клас".

  3. Знайомство з простором класу, формування відношення до нього як до свого класу.

Матеріали до заняття:

  • аркуши паперу для малювання;

  • кольорові олівці.

  • кольорові кружечки (2 кольори);

  • «скарбничка настрою».

Хід заняття:

  1. Гра «Добрий ранок»

Інструкція:

Психолог: « Я скажу слова: "Добрий ранок." і назву когось з класу. Ті, кого я назву, помашуть мені рукою – це означає, що ви мене почули і відповідаєте на вітання. Спробуємо?



  • Добрий ранок усім дівчаткам!

  • Добрий ранок усім хлопчикам!

  • Добрий ранок усім тим, хто сьогодні чистив зуби!

  • Добрий ранок усім, кому подобається така погода, як зараз за вікном!

  • Добрий ранок усім, хто любить цукерки!

  • Добрий ранок усім, хто хоче знати, в які ігри ми будемо грати сьогодні. Молодці!»

Час: 3 хвилини

Психолог: «Ми продовжуємо наші уроки знайомства.»




  1. Гра «Повторюємо імена»

Інструкція:

Психолог: « Давайте станемо всі в коло. Будь ласка, Максим (або інше ім’я дитини) візьми у руки м'яч. Назви чітко й голосно своє ім'я і, передавай м'яч своєму сусіду. Сусід називає ім'я попереднього учня і своє ім'я. І так далі. Почали!»

А тепер я буду кидати м'яч будь - кому з вас, а ви всі разом називаєте ім'я того учня, який тримає м’яч.»

Час: 7 хвилин

Психолог: «Молодці! Ви вже добре знаєте імена своїх однокласників. А тепер ми спробуємо вгадувати голоси.»


  1. Гра «Хто мене покликав».

Інструкція:

Психолог: «Давайте сядемо на свої місця. Марина вийди до дошки і обернися спиною до класу.Зараз тебе хтось із учнів покличе, а тобі потрібно здогадатися і назвати цього учня. Наприклад: - Мене покликав ти, Антон. »

Час: 5 хвилин

Психолог: « Молодці! Майже всі правильно назвали учнів чиї голоси ви чули.»




  1. Гра «Принц - навшпиньках»

Інструкція:

Психолог: « Встаньте і як слід потягніться. Я хочу, щоб ви показали мені, як ви можете таємничим чином перетворити шумну класну кімнату в учбову майстерню, де панують спокій і зосередженість. Нехай Ваня почне гру. Він (вона ) буде Принц-навшпиньках (Принцеса- навшпиньках).

Тихими нечутними кроками Принц підійде до кого-небудь з вас, легко доторкнеться до кінчика вашого носа, а потім попрямує до когось наступного. Той, до чийого носа доторкнувся Принц, так само безшумно буде йти за ним. Кожен, хто таким чином стане членом королівської свити, повинен триматися з королівською гідністю, тобто спокійно і елегантно. Королівська свита збільшуватиметься доти, поки усі ви до неї не ввійдете. У цей момент Принц - навшпиньках повинен буде обернутися до своєї свити, розкрити руки, як би обіймаючи усіх, і сказати: "Дякую вам, панове". Після чого всі повертаються на свої місця.»


  1. Малюнок "Сонечко для класу"

Інструкція:

Психолог : "Діти, наш клас - це всі ми, а ще наш клас - це кімната, де ми знаходимося. Подивіться, який він чудовий: світлий, затишний! Але ви тут зовсім нещодавно і ще не зовсім до нього звикли, правда? І він до нас теж ще не звик: чекає, приглядається - чи будете ви його любити, піклуватися, чи не образите його?

Давайте зробимо нашому класу подарунок: прикрасимо його золотистими сонечками! Нехай кожен намалює сонечко, яке може зігріти, розвеселити і підняти настрій! Тоді ваш клас стане найсвітлішим і найзатишнішим". Психолог роздає дітям листи щільного білого паперу, учні починають малювати.

«Хто закінчив малювати, покладіть олівці на місце, а малюнок перед собою. Я підійду, і ми прикріпимо його на стенді.»

Час: 15 хвилин

Психолог: «Ось і закінчився наш урок знайомства. Ви сьогодні добре попрацювали. Молодці!

Вам сподобалося наше заняття?

Що вам сподобалося найбільше?

Який у вас настрій?

Ви пам’ятаєте, якого кольору гарний, веселий, радісний настрій, а якого кольору поганий, сумний настрій.





  1. «Скарбничка настрою»

Інструкція:

Психолог: «Так. Для того, щоб показати гарний, веселий, радісний настрій – у вас є жовтий кружечок, а для того, щоб показати поганий, сумний настрій – у вас є коричневий кружечок. Зараз ви візьмете той кружечок, який вважаєте потрібним і опустите в нашу скарбничку настроїв.



Якщо діти опускають в скарбничку коричневі кружечки - поганий настрій, то слід спитати, чому у дитини поганий настрій і сказати, що весь їх поганий настрій залишається в нашій скарбничці, а вони підуть на наступний урок чи додому з гарним настроєм. Спасибі.»

Час: 5 хвилин





  1. Прощання

Інструкція:

Психолог: «Прийшов час прощатися. Зараз я скажу, з ким мені хочеться попрощатися, а ті, кого я назву, помахають мені рукою.

- До побачення, хлопчики!

- До побачення, дівчатка!

- До побачення, 1 клас!

Заняття 3

"ЯКА ВОНА – ШКОЛА?"



Мета: формування учбової мотивації, знайомство першокласників з правилами поведінки у школі

Завдання:

  1. Створення умов для взаємодії учнів між собою.

  2. Знайомство першокласників з такими правилами поведінки в школі, як "не розмовляти на уроках один з одним, якщо це не пов'язано з виконанням завдання", "не кричати з місця, навіть якщо знаєш правильну відповідь", "не підказувати", "піднімати руку, якщо хочеш відповісти на питання або хочеш щось запитати".

  3. Створення доброзичливої атмосфери в класі.

Матеріали до заняття:

- знаки, що нагадують учням про правила поведінки в час уроку.

- кольорові кружечки (2 кольори);

- «скарбничка настрою».



Хід заняття:

  1. Гра "Добрий ранок"

Інструкція:

Психолог: «Я скажу слова: "Добрий ранок!" і назву когось з класу. Ті, кого я назву, помашуть мені рукою - це означає, що ви почули і відповідаєте на вітання. Спробуємо?

- Добрий ранок усім дівчаткам!

- Добрий ранок усім хлопчикам!

- Добрий ранок усім тим, хто сьогодні чистив зуби!

- Добрий ранок усім, кому подобається така погода, як зараз за вікном!

- Добрий ранок усім, хто любить цукерки!

- Добрий ранок усім, хто хоче знати, в які ігри ми гратимемо сьогодні... Молодці"!

Час: 3 хвилини


  1. Психолог: « Сьогодні ми на нашому уроці поговоримо про правила.

- Як ви розумієте слово “правила”? (Учні відповідають.)

- Де ви зустрічалися з різними правилами? (Учні відповідають.)

- Навіщо люди придумують правила? (Учні відповідають.)

- Що відбувається з тими, хто не виконує правила? (Учні відповідають.)

- Ви звертали увагу на дорожні знаки? (Учні відповідають.)

- Так. Вони вказують водіям, де можна їздити, а де не можна. Вони говорять пішоходам, де треба переходити дорогу. Дорожні знаки допомагають нам, вони підказують правила поведінки на дорозі. Якщо не звертати на них уваги - бути біді!

-А чи є у школі правила поведінки і які вони? (Учні відповідають.)

- Що можна робити, а що не завжди? Підкажіть мені, чого не можна робити на уроці? (Учні відповідають.)

А як потрібно поводитися під час уроку? (Учні відповідають.)

- Щоб ми не забували про правила для учнів, шкільні правила, нам потрібні свої знаки. Наприклад, на уроці не можна розмовляти один з одним, інакше можна усе прослухати і нічому не навчитися, тому в нашому класі висітиме ось такий знак: (показує Знак 1) Додаток 1

- Ми з вами вже знаємо, що коли всі разом кричать, відповідей не чутно, тому про те, що не можна кричати з місця, навіть якщо знаєш правильну відповідь, нам нагадуватиме такий знак: (показує Знак 2) Додаток 2.

- А можна підказувати іншим дітям відповідь, коли учитель запитує не вас? (Учні відповідають.)

- Звичайно ні, якщо друг звикне до підказок, він розучиться думати сам, а хіба це допомога? Про те, що в нашому класі немає місця підказкам, нам нагадає ось цей знак (показує Знак 3) Додаток 3.

- А що потрібно робити, якщо хочеш про щось запитати або відповісти на питання? (Учні відповідають.)

-Звичайно, для цього потрібно підняти руку і чекати, поки вчитель попросить сказати. Ось знак, який говорить нам про це шкільне правило (показує Знак 4) Додаток 4.

-Звичайно, це не всі шкільні правила, їх багато, і поступово ви про всі дізнаєтеся. Сьогодні ми постараємося запам'ятати тільки декілька таких правил, але вони дуже важливі для того, щоб вчитися в школі і щоб в класі був порядок.»



  1. Психолог: «А зараз послухайте історію, яка сталася в Лісовій школі, у звірят-першокласників.

У найперший шкільний день учитель лісової школи звірят- першокласників познайомив їх з шкільними правилами, про які ми сьогодні з вами говорили. Звірята слухали, слухали, головами кивали, мовляв, усе зрозуміло, а на наступний день...

«Урок в лісовій школі»

Вранці звірята зібралися в класі. Ведмежа сонно поглядало навкруги, Зайчик радісно підстрибував на місці, з нетерпінням чекаючи початку уроку, Лисеня поглядало на звірят в класі і згадував, як кого звати. Продзвенів дзвінок. Почався урок. У клас увійшов Учитель, привітався з усіма і запитав: "Хто сьогодні хоче допомогти мені роздати книги"? Не встиг він договорити, як звірята з місць повскакували, руки до стелі тягнуть, і кожен кричить щосили, щоб його Учитель почув: "Я хочу! Я допоможу"! А Зайченя і Лисеня навіть до Учителя підбігли і навколо нього стрибають, щоб він саме їх помітив. Ледве-ледве заспокоїв своїх "помічників" Учитель. Між тим урок тривав. Учитель сказав, що приготував для звірят загадки і попросив їх уважно слухати. А Ведмежа голову до Лисеняти нахилив і слухає, як Лисеня йому шепче, що він самі грибні місця в лісі знає і після школи Ведмежаті покаже, де білі гриби ростуть розміром із стілець. Учитель говорить: «Слухайте загадку: «Всю ніч літає, мишей добуває, а стане світле - спати летить в дупло.» -Хто це? Ведмежа, як ти думаєш, хто це?»

Встало Ведмежа, на всі боки озирається, зрозуміти нічого не може. "Хто це, як ти думаєш"? - знову Учитель запитує. "Це Лисеня", - відповідає Ведмежа перше, що в голову прийшло, і ніяк зрозуміти не може, чому усі навкруги сміються. Попросив Учитель Ведмежа не відволікатися, слухати уважно і у Зайченяти запитує відповідь. Зайченя відгадати загадку ніяк не може і на друзів очима косить, мовляв, допоможіть, підкажіть. Жалко стало Білочці свого сусіда по парті, вони і давай йому нашіптувати: "Со-ва. Со-ва". А Зайчик розчути намагається, та тільки ніяк слова не розбере, дуже тихо Білочка говорить. "Так. Це лисиця", - сказало Зайченя те, що він розчув з Білочкиного мимрення. І знову розсміялися звірята. Та тільки веселого у цій історії не багато, тому що не встигли за урок звірята ні новому навчитися, ні цікавого дізнатися.»

Психолог: «Ось така історія. Як ви думаєте:


  • Чому так вийшло? Про які шкільні правила вони забули"? (Учні відповідають.)

Час: 15 хвилин
Психолог: «Ось і підходить до кінця наше заняття.

- Вам сподобалося наше заняття?

- Які ви запам’ятали шкільні правила?

- Молодці! Ви уважно слухали і вивчили шкільні правила»

- А зараз я хочу побачити який у вас настрій?

- Ви пам’ятаєте, якого кольору гарний, веселий, радісний настрій, а якого кольору поганий, сумний настрій?

Час: 5 хвилин


  1. «Скарбничка настрою»

Інструкція:

Психолог: «Так. Для того, щоб показати гарний, веселий, радісний настрій – у вас є жовтий кружечок, а для того, щоб показати поганий, сумний настрій – у вас є коричневий кружечок. Зараз ви візьміть той кружечок, який вважаєте потрібним і опустіть в нашу скарбничку настроїв.



Якщо діти опускають в скарбничку коричневі кружечки - поганий настрій, то слід спитати, чому у дитини поганий настрій і сказати, що весь їх поганий настрій залишається в нашій скарбничці, а вони підуть на наступний урок чи додому з гарним настроєм. Дякую.»

Час: 5 хвилин




  1. Прощання

Інструкція:

Психолог: « Прийшов час прощатися. Зараз я скажу, з ким мені хочеться попрощатися, і ті, кого я назву, помахають мені рукою.

- До побачення, хлопчики!

- До побачення, дівчатка!

- До побачення, 1 клас!»

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка