Рівненська обласна державна адміністрація управління освіти І науки комунальний заклад „станція юних натуралістів”



Скачати 88.69 Kb.
Дата конвертації28.03.2016
Розмір88.69 Kb.

РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНіСТРАЦІЯ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

комунальний заклад „станція юних натуралістів”

Рівненської обласної ради


ПОГОДЖЕНО
Протокол засідання науково-

методичної ради Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти

28.08.2015 № 3

ЗАТВЕРДЖЕНО


Наказ управління освіти і науки

Рівненської обласної державної


адміністрації

01.09.2015 № 412

Навчальна програма з позашкільної освіти

еколого-натуралістичного напряму

гурток „Світ природи”


1 рік навчання

Рівне – 2015


Автори:

Омельченко Михайло Іванович – керівник гуртків комунального закладу „Станція юних натуралістів” Рівненської обласної ради.



Рецезенти:

Давидюк Наталія Юріївна – методист Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат педагогічних наук;


Ровкач Ангеліна Василівна – головний спеціаліст відділу виховної роботи та соціального захисту дітей управління освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації;

Остафійчук Тетяна Василівна – директор, керівник гуртка-методист комунального закладу „Станція юних натуралістів” Рівненської обласної ради;


Мороз Євдокія Павлівна – методист вищої категорії комунального закладу „Станція юних натуралістів” Рівненської обласної ради;

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА


Гурток „Світ природи” є творчим об’єднанням школярів, які прагнуть розширити свої знання про природу, пізнати її таємниці, стати на її захист.

Головним в організації роботи гуртка є розвиток пізнавальної активності і творчих здібностей дітей в процесі вивчення питань охорони природи, знаннями про явища природи, виховання любові до природи рідного краю, прищеплення практичних умінь і навичок, формування екологічної культури, громадської відповідальності за збереження природного середовища, як важливого фактора існування людини.

Гуртківці молодшого шкільного віку вивчають рослинний і тваринний світ, ґрунти, водойми, повітря, зелену скарбницю - ліс, вчаться їх охороняти.

Учні повинні усвідомити, що життя людини тісно пов’язане з природою, що природу потрібно оберігати, примножувати її багатства.

Значна частина занять присвячується рідному краю. Гуртківці здійснюють екскурсії у природу, похід-експедицію до ботанічного заказника „Вишнева гора”, беруть участь в екологічних акціях та трудових десантах.

Вивчаючи кліматичні зони Землі, діти „мандрують” планетою. Знайомляться з рослинами і тваринами світу.

Кожен розділ програми передбачає обов’язків зв'язок теоретичних занять із безпосереднім спілкуванням з природою (проведення екскурсій, практичних занять).

Практичні заняття у природі сприяють розвитку у юннатів практичних природоохоронних умінь і навичок (підгодівля птахів узимку, участь у акціях „Допоможемо пернатим”, „Годівничка”). На практичних заняттях учні заготовляють природний матеріал (квіти, трави, листя, гілки та кору дерев, камінці). Працюючи з природнім матеріалом,діти створюють композиції, що допомагає формувати естетичні поняття, бережливе ставлення до природи.

Важливе значення для вивчення матеріалу мають екскурсії, під час яких предмети і явища розглядаються в природних умовах. Програма передбачає мінімум обов’язкових екскурсій, необхідних для вивчення кожної теми.

На заняттях гуртка практикуються ігрові форми роботи: конкурси - вікторини, ігри-змагання, конкурси екологічних казок тощо.

Друзі природи пишуть міні-реферати, оформляють гербарії, вчаться проводити фенологічні спостереження за власними об’єктами.

Рекомендується проведення виставок малюнків, виробів з природного матеріалу, інсценування казок, тематичних вечорів (ранків), участь у новорічно-різдвяній виставці „Новорічна композиція”, у масових всеукраїнських природоохоронних заходах.



Основний рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН




Назва розділу (теми)

Кількість годин

Теоретичні заняття

Практичні заняття

Усього

1.

Вступ.

2

2

4

2.

Природа і людина. Вивчення та охорона ґрунтів, водних ресурсів, повітря

18

22

40

3.

Ліс - зелене багатство країни. Охорона лісів.

10

12

22

4.

Кліматичні зони Землі. Рослинний і тваринний світ.

34

42

76

5.

Підсумкове заняття

2

-

2

Разом

66

78

144



ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступ (4 год.)

Ознайомлення гуртківців з планом роботи, правилами поведінки в гуртку та на території закладу. Значення знань з природознавчих дисциплін у природоохоронній діяльності.



Практична частина.

Ознайомлювальна екскурсія по станції: куточок живої природи, кімната українського побуту „Берегиня”, навчально-дослідна земельна ділянка, квіткова теплиця.

Заготівля природного матеріалу для практичних робіт з природними матеріалами.


  1. Природа і людина. Вивчення та охорона ґрунтів, водних ресурсів, повітря (40 год.)

Теоретична частина.

Роль та наслідки діяльності людини у природі. Земля - одне із основних джерел існування людського суспільства. Біль землі - ерозія. Роль ґрунту в природі. Охорона ґрунтів.

Водні ресурси. Причини нестачі прісної води. Забруднення океанів, морів, річок. Водойми Рівненщини. Охорона водойм від забруднення.

Повітря. Його значення в природі. Хто і як забруднює повітря. Охорона повітря.



Практична частина.

Екскурсії у природу з метою виявлення ерозійних процесів.

Екскурсії у довкілля з метою спостереження викидів в атмосферу промисловими підприємствами.

Заготівля природного матеріалу для практичних робіт.

Практичні роботи з природним матеріалом.


  1. Ліс - зелене багатство країни. Охорона лісів (22 год.)

Теоретична частина.

Ліс - народне багатство. Ліс - щит урожаю. Ліс - лабораторія чистого повітря. Лісова комора. Дендрофлора лісів свого краю. Загадкові лісові трави. Лісові мешканці (тваринний світ). Поезія лісу (ліс у творах письменників). Охорона лісів.



Практична частина.

Екскурсії до парку, лісу з метою ознайомлення з його дендрофлорою.

Заготівля природного матеріалу.

Практичні роботи з природним матеріалом.




  1. Кліматичні зони Землі. Рослинний і тваринний світ (76 год.)

Теоретична частина.

Арктика і Антарктида. Життя серед снігів і льоду.

Тундра. Рослинний і тваринний світ.

Тайга. Рослинний і тваринний світ.

Листяний ліс. Рослинний світ, світ птахів, тварини листяного лісу.

Степ. Рослинність, комахи, плазуни. Птахи та тварини степу.

Пустеля. Острівки пустелі - оази.

Савана. Рослинність, плазуни, птахи. Тварини савани.

Тропічні ліси - джунглі. Рослини тропіків. Комахи та плазуни тропіків. Птахи та звірі тропічного лісу. Світ мавп та хижаків.

Практична частина.

Екскурсія у відділ „Природа” краєзнавчого музею для ознайомлення з рослинним і тваринним світом планети.

Екскурсія до зоопарку для ознайомлення з тваринами.

Екскурсія до парку для ознайомлення з дендрофлорою листяних видів.

Операція „Первоцвіт”.

Гра „Що? Де? Коли?”. Тема: „Мандруємо планетою”.

Робота з природним матеріалом.

Трудові десанти.




  1. Підсумкове заняття (2 год.)

ЗАВДАННЯ НА ЛІТО




  1. Робота над енциклопедичним матеріалом „Рослинний і тваринний світ”.

  2. Заготівля флористичного природного матеріалу для практичних робіт.

  3. Складання гербарію дикорослих рослин.

  4. Проведення фенологічних спостережень у природі за власним вибором.

  5. Ведення календаря природи.

  6. Створення колекції комах.

  7. Заготівля кормів для підгодівлі птахів взимку.

  8. Упорядкування території, закріпленої за гуртком.

  9. Підготовка міні-рефератів „Я – друг природи”.

  10. Екологічні екскурсії в природу:

  • ботанічний заказник „Вишнева гора”;

  • парк культури і відпочинку ім. Т.Г. Шевченка;

  • Рівненський зоологічний парк загальнодержавного значення;

  • Озеро Басів Кут.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ


Вихованці повинні знати:

- що таке здоровий спосіб життя та як його дотримуватись;

- основні природні ресурси та їх використання;

- про вичерпність природних ресурсів (ґрунту, повітря, води), як їх охороняти;

- роль лісу в природі та житті людини;

- лісову дендрофлору, тварини лісу, лісові трави;

- як правильно заготовляти дари лісу;

- кліматичні зони Землі;

- представників рослинного і тваринного світу різних кліматичних зон;

- правила поведінки в природі.


Вихованці повинні вміти:

- проводити прості фенологічні спостереження у природі;

- доглядати за рослинами і тваринами в куточку живої природи;

- формувати колекції, гербарії;

- заготовляти природний матеріал та працювати з ним;

- виявляти ознаки пристосування рослин і тварин до умов зовнішнього середовища;

- працювати на навчально-дослідній земельній ділянці;

- брати посильну участь у природоохоронних заходах.



Вихованці мають набути досвід:

ЛІТЕРАТУРА


1. Воїнственський А.М., Стойко С.М. Охорона природи / А. М. Воїнственський, С. М. Стойко. – К. : «Радянська школа», 1977. – 140 с.

2. Велек Й. Что должен знать и уметь юный защитник природы / Й. Велек. – М. : «Прогресс»,1983. – 271 с.

3. Збірник положень про Всеукраїнські та обласні конкурси, огляди, експедиції, акції. Кам’янець-Подільський : Абетка, 200. – 92 с.

4. Енциклопедія: Тварини і рослини світу: Для молодшого шкільного віку. – Львів : Аверс, 2002. – 176 с.

5. Фещенко П. І. Ліс і людина / П. І. Фещенко. – К. : «Урожай», 1970. –56 с.

6. Царенко Л. В. «Валеологія» : Підручник для 8-9 кл. середніх загальноосвітніх шкіл / Л. В. Царенко, Г. Ф. Яцук. – К. : «Генеза»,1998. – 136 с.






База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка