Робота психолога з проблеми формування культури здоров’я учнів



Дата конвертації18.03.2016
Розмір60.3 Kb.
Робота психолога з проблеми формування культури здоров’я учнів
Проблема здоров’я належить до глобальних проблем, вирішення яких сприяє подальшому розвитку будь-якої держави. Особливої уваги потребує усвідомлення кожною людиною цінності здоров’я, розуміння визначальної ролі здорового способу життя та формування на цих засадах індивідуальної поведінки.

Соціально-економічні перетворення в Україні, глобальна екологічна криза актуалізували проблему збереження фізичного, психічного, духовного і соціального здоров’я підростаючого покоління. Це поставило перед системою освіти завдання створення таких умов розвитку учнів, які б сприяли утвердженню здорового способу життя, гармонізації їх взаємин з довкіллям.

Як свідчать результати багатьох досліджень, показники поведінки учнів та молоді вказують на відсутність навичок збереження здоров’я. Регулярне заняття фізичною культурою не стає звичною нормою для більшості молодих людей, стрімко поширюється вживання алкогольних напоїв. З цього робимо висновок, що у переважної частини молоді не сформовано свідоме та відповідальне ставлення до свого життя і здоров’я.

Уваги потребує також факт, що за даними Міністерства охорони здоров’я України в останні десять років зареєстровано підвищення рівня захворюваності й поширення серед молоді хвороб крові та кровотворних органів, недоброякісних новоутворень, хвороб сечостатевої та кістково-м’язової систем; почастішали ускладнення вагітності, пологів і післяпологового періоду, наявні вроджені вади розвитку. Залишається високим рівень захворювань, що передаються статевим шляхом. Соціально небезпечною проблемою став СНІД (ВІЛ-інфекція): за темпами розвитку цієї епідемії Україна посідає одне з перших місць у світі.

Питання формування позитивного ставлення до здорового способу життя у сучасному суспільстві виникло вже на початку 2000 років. Нажаль це питання не менш гостро стоїть і зараз.

В Україні відзначається щорічне погіршення психічного здоров’я підлітків, насамперед унаслідок вживання алкогольних напоїв, наркотичних та психотропних речовин. Крім того, низький стан здоров’я молоді спричиняється падінням суспільної моралі, значимим соціальним розшаруванням населення, складною криміногенною ситуацією.

Здоровий спосіб життя об’єднує все, що сприяє виконанню людиною професійних, суспільних і побутових функцій в оптимальних для здоров’я і розвитку умовах. Він виражає певну орієнтованість діяльності особистості у напрямку зміцнення й розвитку особистого (індивідуального) і суспільного здоров’я.

Для збереження здоров’я не треба сподіватися на якісь чудеса. Передусім необхідна культура поведінки, культура життя і культура думки.

Актуальність формування позитивного ставлення до здорового способу життя показує, що діяльність у цьому напрямку практичних психологів у закладах освіти вкрай необхідна, адже краще запобігти негативним явищам, ніж констатувати їх наявність.

Мета психолога у цьому напрямку – формування особистісної та соціальної компетентності дітей, установок на здоровий спосіб життя та особистісне самозбереження.

Завдання психолога:

1. Формування мотивації на здоровий спосіб життя вихованців;

2. Виявлення рівня психічного, фізичного та морального здоров’я дітей;

3. Формування відповідального відношення до свого здоров`я та здоров’я оточуючих .

4. Сприяння гармонійному розвитку особистості, через роботу розвиваючих та корекційних груп.
Види діяльності практичного психолога в рамках виконання поставлених завдань щодо формування позитивного ставлення до здорового способу життя такі:

- Вивчення рівня сформованості здорового способу життя дітей;

- Вивчення ціннісних орієнтацій учнів;

- Визначення ступеню адекватності – неадекватності відношення дітей до свого здоров`я;

- Визначення стану фізичного, психічного й морального здоров`я учнів;

- Корекційно – розвивальна робота з учнями

- Психологічна просвіта, стосовно здорового способу життя з батьками, педагогами, учнями

Методи роботи практичного психолога:

Серед форм і методів процесу формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя в нашій школі пріоритетна роль належить активним методам, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини і сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості. До них належать: ситуаційно-рольова гра, соціально-психологічний тренінг, «мозковий штурм», метод аналізу соціальних ситуацій з морально-етичним характером, гра-драматизація, робота у великих та малих групах, метод проектів, проблемне навчання, демонстрація поведінки, навчальні ігри, навчання однолітків.

Звичайно ж використовую і традиційні методи: бесід, диспутів, лекцій, семінарів, роз'яснень, переконань, позитивного і негативного прикладів, методів вироблення звичок, методів вправ, контролю і самоконтролю, створення громадської думки, ділових ігор, конкурсів, змагань, аудіовізуальної діяльності, малювання.

Зазвичай з педагогами проводжу групові консультації з тем: «Формування адекватної самооцінки — запорука здорового способу життя», «Психічне здоров’я дітей та способи його збереження». Під час психолого-педагогічних семінарів обмінюємося досвідом щодо застосування сучасних педагогічних технологій у навчанні здоровому способу життя. На педагогічних нарадах обговорюємо питання формування в учнів вміння збереження здоров’я, виховання навичок безпечної поведінки. На засіданні шкільного методоб’єднання класних керівників проводила тренінг «Формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя дітей та молоді». На звичайних щотижневих нарадах знайомлю вчителів з результатами проведених діагностик, анкетувань, надаю детальні рекомендації щодо використання висновків анкетувань.

Після діагностичного обстеження учнів та консультацій з класними керівниками проводжу корекційно-розвивальні заняття з дітьми «Найбільше щастя – це здоров’я», тренінги «Скажемо курінню — НІ!», «Як не потрапити на гачок», «Здоровий спосіб життя», «Відповідальна поведінка» та інші.

У своїй роботі користуюся матеріалами програм «Скажемо СНІДу – НІ!», «Рівний-рівному».

Велике значення у формуванні здорової особистості учня має сім'я, тому профілактична робота передбачає налагодження співпраці з батьками. Під час індивідуальних консультацій з батьками надаю рекомендації щодо виховання у дітей прагнення до здорового способу життя. На засіданнях батьківського університету проводжу тренінги для батьків щодо вироблення у підлітків негативного ставлення до куріння та алкоголю, щодо формування свідомого ставлення до власного здоров’я. На класних батьківських зборах обговорюються питання взаємозв’язку фізичного та психічного здоров’я учнів.

Слід зазначити, що до роботи з виховання культури здоров’я в учнів залучаю, окрім адміністрації школи, вчителів, батьків, ще й медичного працівника школи, фельшера медпункту села, соціального працівника сільської ради.

Слід пам’ятати, що механізми формування стійкої мотивації на здоровий спосіб життя не витримують «штурмівщини», фрагментарності, поспіху, тиску. Потрібно системне індивідуалізоване усвідомлення кожним учнем необхідності бути здоровим, розуміння ним практичного значення здобутих знань, умінь і навичок із здорового способу життя.

Не надання готових знань, а навчання їх здобувати, осмислювати головне, робити умовиводи, володіти здобутими знаннями є стратегією нашої школи з виховання культури здоров'я, формування гігієнічного досвіду, навичок профілактики шкідливих звичок, які становлять загрозу суспільству.

Використовуючи ті чи інші організаційні форми, важливо пам’ятати про головне: діти під час участі в них мають одержувати задоволення від життя, а не відчуття «обов'язковості шкільного заходу».

Скажіть дитині: «Ти вже знаєш, що таке здоров'я, які чинники впливають на його складові, що таке здоровий спосіб життя – тепер спробуй вибрати життєвий шлях, що веде до здоров'я. Завжди пам’ятай, що здоровому завжди здорово!»

Дійсно, здоров’я – джерело щастя, радості й повноцінного життя.

Не випадково, вітаючи один одного з днем народження або з приводу іншого свята чи події, ми бажаємо здоров'я і щастя.



Я хочу побажати всім присутнім сьогодні в цій залі здоров’я і щастя, бо ці два поняття нерозривно взаємопов'язані. Безперечно, без здоров'я не може бути щастя. Дякую за увагу.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка