Робота з папером Наочно – методичний посібник І рік навчання з досвіду роботи гуртка «Чарівний світ паперу»



Сторінка1/4
Дата конвертації19.02.2016
Розмір0.76 Mb.
  1   2   3   4

Управління освіти

Києво - Святошинської районної державної адміністрації

Районний центр науково-технічної творчості учнівської молоді « ШАНС»


Робота з папером

Наочно – методичний посібник

І рік навчання

( з досвіду роботи гуртка

«Чарівний світ паперу»)
Керівник гуртка :

Гарбар

Надія Володимирівна
2015
01.png

Вступ


Папір і картон самі по собі - комори фантазії і гри уяви. А якщо його поєднати з спритністю рук, то все можна оживити, дати їм друге життя.
Виготовлення іграшок, виробів з паперу та картону - праця кропітка, захоплююча і дуже приємна. На важливість використання паперу в діяльності дитини звертав увагу А.С. Макаренко. Він вказував, що матеріали (папір глина, дерево, і т.д.) «ближче всього до нормальної людської діяльності: з матеріалів людина створює цінності і культуру ... В іграшці - матеріал є багато хорошого реалізму, але в той же час є простір для фантазії, не просто уяви, а великий творчої фантазії ».
Виготовлення виробів вимагає від дитини спритних дій, поступово рука набуває впевненість, точність, а пальці стають гнучкими, це дуже важливо.
Ручна праця сприяє розвитку сенсомоторики - узгодженості в роботі очей і рук, вдосконаленню координації рухів, гнучкості, точності у виконанні дій. Праця з папером і картоном звертає велику увагу на розумовий розвиток вихованців, на розвиток їх мислення, уяви.

Праця з виготовлення виробів з паперу та картону сприяє розвитку особистості , виховання її характеру. Виготовлення іграшки вимагає певних вольових зусиль. Поступово у дітей формуються такі якості, як цілеспрямованість, наполегливість, вміння доводити розпочату справу до кінця.

Папір та картон - найпоширеніші і доступніше в обробці матеріали. У процесі роботи з ними діти отримують уявлення про їх виробництво, види, властивості, про використання в побуті і техніці.

Формування у вихованців практичних умінь з обробки даних матеріалів здійснюється в процесі виготовлення виробів. З дошкільного періоду дітям відомі прийоми різання паперу ножицями, з'єднання деталей клеєм. У початковій школі учні розширюють знання і освоюють умінь по розмітці деталей з паперу та картону згинанням за шаблоном, з допомогою вимірювальних інструментів, прийоми різання картону ножем, різні способи оформлення виробів аплікацією, фарбуванням, з використанням інших видів матеріалів. Відвідуючи заняття гуртка з паперопластики «Чарівний світ паперу» вдосконалюють свої вміння. На основі запропонованих для перегляду виробів знайомляться з професіями – дизайнера , художника – оформлювача, художника. Вже з перших занять вихованці пробують себе в ролі спеціаліста в тій чи іншій професії. Фантазують , виражають свою думку , відстоюють свою точку зору по виконанню тої чи іншої роботи , розвивають художній смак.

Папір та картон - матеріали, при роботі з якими закладаються основи графічної грамотності. Вихованці отримують загальне уявлення про технічний малюнок, ескіз, креслення, вчаться розуміти найпростіші креслення (ескізи) і виконувати по ним розмітку.

В основу програм з обробки паперу та картону покладена певна послідовність практичних завдань, які включають в себе групи виробів, подібні за конструктивними особливостями і технологічним операціям. Розвитку технічного мислення гуртківців сприяє включення в різні етапи заняття спостереження , наслідування ,повторення ,найпростіші досліди, бесіди, узагальнення досвіду та індивідуальна робота.

На заняттях вихованці дізнаються про виробництво паперу, його властивості та види; отримують нові навички його обробки; знайомляться з новими елементами графічної грамоти. З'ясовують, що папір, як деревина та тканина, є волокнистим матеріалом; вчаться визначати напрямок волокон у папері, використовувати знання її властивостей при виконанні практичних робіт.

Завданнями роботи гуртка є :



  • формування творчої особистості, дружніх стосунків;

  • відчуття відповідальності , взаємодопомоги;

  • розвивати уяву та фантазію , уважність , пам'ять , терпіння , працелюбність ;

  • вчити виготовляти вироби і сувеніри з паперу ;

  • вчити виконувати роботу колективно , розвивати проектні здібності молодших школярів;

  • виховувати естетичний смак , відчуття прекрасного , гордість за свою виконану працю

  • творче використання національних традицій.

Зміст даного посібника представлений теоретичними відомостями про різні види роботи з папером , розробками занять , орієнтовними зразками роботи .

Орієнтовне тематичне планування.

І рік навчання( загально розвиваючий)




Тема

Всього

годин

Теоретичні

Практичні

1

Вступна бесіда

2

2

-

2

Різноманітність видів паперу . Якості паперу

6

2

4

3

Знайомство з технікою

оригамі


30

6

24

5

Айріс – фолдінг.

16

2

14

6

Витинанка. Один із видів народного мистецтва.

18

2

16

7

Квілінг – базові елементи

Історична довідка про квілінг.



24

4

20

8

Імітація вітражу.

10

2

8

9

Площинна аплікація . Види та техніки виконання.

12

2

10

10

Пап’є – маше.

12

2

10

11

Підготовка до конкурсів,

10




10

12

Зустріч з цікавими людьми

Протягом року

13

Підведення підсумків

4

2

2







Всього

144

26

118


Зміст програми

  1. Вступна бесіда (2год.)

Бесіда про зміст програми гуртка, чому навчає, де застосовуються знання. Ознайомлення учнів із зразками робіт. Правила поведінки.

  1. Різноманітність видів паперу . Якості паперу.(4год.)

Зміст занять( теорія 2 год.) : Історія винайдення паперу. Вивчення різноманітних видів паперу та картону (милований , гофрований, оксамитовий, ручної роботи,жатий,двохсторонній,та ін..) їх характеристики. Властивості паперу.

Практична робота№1: перевірка якостей паперу.

Практична робота№2 :Штучне зістарювання паперу за допомогою чаю ,кави, чорнил.(додаток №1 ,№2).

Повинні знати:Історію виникнення паперу. Різновиди паперу що можна використовувати в роботі. Властивості паперу , прийоми роботи з ним.

  1. Знайомство з технікою ори гамі ( 30 год.)

Зміст занять (теорія 6 год.): Історична довідка паперових іграшок. Оригамі – мистецтво складання паперу. Добір матеріалів, інструментів та пристроїв для роботи. Санітарно-гігієнічні вимоги, правила безпеки життєдіяльності під час роботи . Майстри оригамі. Галерея робіт майстрів(презентація ).

Практична робота № 1 Базові форми оригамі. Основні позначення

оригамі . Вивчення базових форм оригамі (додаток №3).



Практична робота № 2 Виготовлення фігурок тварин в техніці оригамі ( кролик, зайчик ). Додаток №4, №5 .

Практична робота № 3 :Виготовлення літачків в техніці оригамі

( різноманітні форми літачків оригамі). Додаток № 6-9.



Практична робота № 4 : Виготовлення птахів в техніці оригамі.( Лебідь , голуб , журавель.)Розповідь про Садако з Хіросими. Пам’ятник «Японський журавлик» . Додаток № 10 -14.

Практична робота № 5 :Виготовлення морських жителів в техніці оригамі. Виготовлення панно «Морські жителі». Додаток № 15 -17.

Практична робота № 6: Виготовлення квітів в техніці оригамі ( тюльпан ). Презентація «Галерея квітів оригамі». Додаток № 18 -19.

Практична робота № 7: Виготовлення колективної композиції «Осіннє листя» в техніці оригамі. Додаток № 20-21.

Практична робота № 8: Виготовлення новорічної композиції в техніці оригамі.( Ялинка). Додаток № 22.

Практична робота № 9:. Виготовлення різдвяної зірки з окремих деталей. Додаток № 23- 24.

Практична робота № 10: Модульне оригамі. Презентація робіт в техніці модульного оригамі. Виготовлення 3-D оригамі. ( Тюльпани в вазі). Виготовлення модулів для роботи. Додаток № 25 -26.

Практична робота № 11

Виготовлення 3-D оригамі. ( Тюльпани в вазі). Виготовлення вази.



Практична робота № 12

Виготовлення 3-D оригамі. ( Тюльпани в вазі). Виготовлення тюльпанів .



Повинні знати: Історію виникнення японського мистецтва

ори гамі. Техніку виконання базових форм ори гамі. Послідовність виконання фігурок з паперу в техніці оригамі.



  1. Площинна аплікація. Айріс – фолдінг . (16год.)

Зміст занять ( 2 год. теорія) : Айріс фолдінг – вид декоративного мистецтва з Нідерландів – як один з видів площинної аплікації. Аплікація (від латини — applicatio) накладання, пристосовування, приєднання до якоїсь поверхні. Закони побудови композиції. Закони кольорознавства .

Практична робота № 1: Виготовлення ескізу та шаблону для роботи в техніці айріс - фолдінг .

Практична робота №2: Виготовлення вітальної листівки «Серце» в техніці ай ріс – фолдінг. Додаток № 27.

Практична робота № 3: Виготовлення осінньої композиції в техніці ай ріс – фолдінг ( листівка « Кленовий лист»). Додаток № 28.

Практична робота № 4: Виготовлення елементів в техніці айріс – фолдінг для квіткового панно ( ваза). Додаток № 29 -31.

Практична робота № 5: Виготовлення вітальної листівки в техніці ай ріс – фолдінг (листівка до дня народження). Додаток № 32.

Практична робота № 6: Виготовлення новорічної листівки в техніці ай ріс – фолдінг ( ялинка). Додаток 33.

Практична робота № 7: Виготовлення пасхальної листівки в техніці ай ріс – фолдінг. Додаток № 34.

Повинні знати: Послідовність виконання аплікації, які є види

аплікацій. Засоби фіксації (кріплення)аплікацій. Техніка « ай ріс –

фолдінг», суть техніки.


  1. Різновид українського народного декоративного мистецтва -

Витинанка. (18 год.)

Зміст занятть : ( теорія 2 год.) З історії виникнення витинанок.

Призначення та застосування орнаментальних і фігурних прикрас.

Групи витинанок (фігурки, розетки, дерева, стрічки, шпалери, фіранки. Елементи у витинанці. Види композицій (декоративна композиція у смужці, декоративна композиція у квадраті, декоративна композиція у крузі, сюжетно-декоративні композиції).

Інструменти та матеріали для виготовлення фантазій з паперу.

Санітарно-гігієнічні вимоги, правила безпеки життєдіяльності під час роботи. Знайомство з роботами сучасних майстрів України.

Практична робота № 1 : Оберегові витинанки. Виготовлення витинанки «Вазон». Додаток № 35.

Практична робота № 2 : Симетричні витинанки. Правило золотої середини. Виготовлення витинанки «Дерево життя». Додаток № 36.

Практична робота № 3 : Виготовлення витинанки в смужці (квітковий орнамент). Додаток № 37 -38.

Практична робота № 4 : Виготовлення витинанок в крузі. Способи складання паперу для вирізання витинанки в крузі (сніжинки). Додаток № 39 - 42.

Практична робота № 5: Виготовлення сюжетної витинанки з пасхальними мотивами. Додаток № 43.

Практична робота № 6: Виготовлення сюжетної витинанки з пасхальними мотивами.

Практична робота № 7: Виготовлення об’ємної витинанки «Дзвіночок». Додаток № 44.

Практична робота № 8: Виготовлення об’ємної витинанки «Ялинка». Додаток № 45.

Повинні знати: Історію розвитку творення ажурних візерунків,

практичні навички роботи в техніці витинанки; поняття про оберегові

символи у витинанках.

6. Квілінг – базові елементи . (18год.)

Зміст занять : ( теорія 4 год.) Історія виникнення техніки паперокрутіння . Матеріали та інструменти для «квілінгу». Базові форми . Основні форми намотування стрічки. Санітарно-гігієнічні вимоги, правила безпеки життєдіяльності під час роботи. Роботи майстрів у техніці квілінг. Техніка торцювання паперу.

Практична робота: №1: Базові форми квілінгу.

( Виготовлення зразків базових форм квілінгу). Додаток № 46.



Практична робота № 2:Виготовлення метелика у техніці квілінг .

( Мініатюра «Метелики»). Додаток № 47.



Практична робота № 3: Виготовлення морських жителів у техніці квілінг.( Виготовлення фото рамки «Підводне царство»). Додаток № 48.

Практична робота № 4: Виготовлення квітів у техніці квілінг.

( Виготовлення вітальної листівки до 8 Березня). Додаток № 49.



Практична робота № 5 : Виготовлення квіткового панно у техніці квілінг. Виготовлення окремих елементів ( квітів) для квіткового панно. Додаток № 50.

Практична робота № 6 : Виготовлення квіткового панно у техніці квілінг. Виготовлення окремих елементів ( листочків) для квіткового панно.

Практична робота № 7 : Виготовлення квіткового панно у техніці квілінг. З’єднання окремих елементів в цілу композицію квіткового панно. Оформлення роботи.

Повинні знати: Історію виникнення техніки паперокрутіння.

Назви базових форм «квілінгу» та їх виконання. Послідовність

виконання робіт в техніці квілінг.

7. Вітраж. (10год.)



Зміст занять : ( теорія 2 год.) Технологія виготовлення вітражів з

картону та кальки. Малювання ескізів . Санітарно-гігієнічні вимоги,

правила безпеки життєдіяльності під час роботи.

Практична робота: №1: Вибір формату і створення ескізу

композиції.



Практична робота № 2 :Виготовлення вітражу з паперу ( Тема «Новорічні візерунки»). Додаток № 51-52.

Практична робота № 3: Виготовлення вітражу з паперу ( Тема «Пейзаж»). Додаток № 53-54.

Практична робота № 4: Виготовлення вітражу з паперу ( Тема «Різдво»). Додаток № 55-56.

Повинні знати: Історію створення вітражів. Технологію виготовлення вітражів. Санітарно – гігієнічні вимоги ,правила техніки безпеки.

9. Аплікація ( 12 год.)

Зміст занять : ( теорія 2 год.) Технологія та послідовність

виконання площинної аплікації . Види аплікації .



Практична робота: №1 : Прийоми роботи з папером при створенні аплікації. Робота « Натюрморт з осіннім листям». Додаток № 57

Практична робота: №2 : Виготовлення площинної аплікації . Робота

« Натюрморт з фруктами». Додаток № 58



Практична робота: №3: Аплікація на тему «Птахи» Додаток № 59

Практична робота: №4: Аплікація на тему «Пейзаж» Додаток № 60

Практична робота: №5: Виготовлення площинної аплікації .Аплікація на тему «Пейзаж»

10. Пап’є – маше . Технологія виготовлення. (12 год.)

Зміст занять : ( теорія 2 год.) Технологія приготування маси

та послідовність виконання пап’є – маше. Інструменти та матеріали.

Пап’є – маше способом шарування. Санітарно-гігієнічні вимоги,

правила безпеки життєдіяльності під час роботи.



Практична робота: №1 : Виготовлення фруктів в техніці пап’є – маше. Додаток № 61

Практична робота: №2 : Виготовлення карнавальної маски в техніці пап’є – маше. Додаток № 63

Практична робота: №3: Виготовлення карнавальної маски в техніці пап’є – маше.

Практична робота: №4: Виготовлення іграшок в техніці пап’є – маше. Додаток № 64- 66

Практична робота: №5: Виготовлення іграшок в техніці пап’є – маше.

10. Підготовка до конкурсів. (10 год.)

Підготовка обдарованих вихованців до участі в конкурсах.

Виготовлення робіт на задану тему або за власним задумом . Участь у

конкурсах різного рівня.



11. Зустріч з цікавими людьми.

Протягом року відвідування виставок , музеїв, зустрічі з

майстрами .

12. Підведення підсумків (2год.) Виставка кращих робіт вихованців.

Учні повинні знати:


  • назву вивчених матеріалів та інструментів , їх призначення;

  • правила техніки безпеки та особистої гігієни при роботі з гострими інструментами;

  • правила планування та організації робочого місця;

  • використання різних видів паперу;

  • способи і прийоми обробки паперу;

  • різні техніки виконання робіт з паперу.

  • Історію виникнення вивчених технік;

  • Сучасні напрямки розвитку вивчених технік.

Вихованці повинні вміти:

  • правильно використовувати інструменти в роботі;

  • дотримуватись правил техніки безпеки;

  • самостійно планувати та організовувати свою працю;

  • самостійно виконувати виріб ( по малюнку , ескізу, схемі, задуму);

  • економно та раціонально використовувати матеріали;

  • виконувати роботу в любій вивченій техніці;

  • контролювати правильність виконання роботи.


Матеріали та інструменти:

  • ніж для паперу

  • ножиці

  • клей

  • простий олівець

  • медичний скальпель

  • шило

  • голка

  • нитки

  • ластик

  • інструменти для квілінга

  • лінійка

  • транспортир

  • булавки

  • фігурні дироколи

  • тенісні кульки

  • різноманітний картон ( гофрований , двосторонній, милований,оксамитовий)

  • кольоровий папір

  • папір для ори гамі

  • шовковий папір

  • самоклеючий папір

  • акварельний папір

  • папір ручної роботи

  • схеми

  • ескізи

  • ємкості для води.

Вступна бесіда (2год.)

Папір, завдяки своїй загальнодоступності і простоті обробки, є одним з найбільш рухомих матеріалів для створення виробів різних форм за допомогою складання, склеювання, вигинання, м'яття, гофрування та інших прийомів технічної і пластичної обробки .



Використання властивостей паперу і прийомів його обробки дає можливість виготовити будь-яку форму об'єкту - квіти, дерева, маску, тварину, птаха, людину, будь-якого предмету навколишнього світу в стилізованому вигляді. З паперу можна створити виріб, зробити імітацію вітражу і мозаїки, а в поєднанні різних видів обробки виготовити художній виріб утилітарного призначення (іграшку, прикрасу, листівку, запрошення, модель, просторово-композиційний макет і так далі).
Папір складається з волокон, розташування яких впливає на конструктивні властивості паперу. Намоклий від клею і фарби папір має схильність розмокати, збільшуватися в об'ємі. Намоклий папір не можна відразу приклеювати, оскільки вона «морщитиметься». Йому треба дати час трохи підсохнути. Поперек волокон папір приклеюється важче, ніж вздовж.
Скручувати папір легко також вздовж волокон, при цьому виходить гладка поверхня. При скручуванні поперек волокон, папір покривається тріщинами і зморшками. Саме процес скручування смуг паперу, відрізаних від вертикальної і горизонтальної кромки листа, покаже напрям розташування волокон на конкретному листі паперу.
Папір можна використовувати не тільки в традиційному сенсі - для листа або друкування книг, але і для створення іграшок, шкатулок, виробів для прикраси інтер'єру і ін. У Японії, наприклад, з паперу роблять сумки, парасольки, ліхтарі і ширми, перегородки в будинках, вірьовки і навіть одяг і багато що інше.
Якщо раніше виготовлення паперу велося вручну, він був дорогим матеріалом, то сьогодні папір - це найдоступніший матеріал.
Для освоєння способів роботи з папером необхідні знання його властивостей як образотворчого матеріалу.
Папір складається з волокон, розташованих в певному напрямі, які необхідно використовувати в роботі. Визначити напрям розташування волокон паперу можна при розриванні: вздовж волокон розрив буде порівняно прямим, поперек волокон — крива або зигзагоподібна, хвиляста лінія, край листа буде нерівним.
Для створення об'ємних виробів папір повинен бути добре проклеєний (ватман, креслярська, торшон, агат).
Папір, активно всмоктуючий воду, використовується для роботи в техніці пап'є-маше, для декорування виробів.
Різні сорти паперу широко можуть бути застосовані для створення художньо-образних виробів різного характеру, процесу виготовлення, технічних прийомів виконання композиції на площині або об'ємних форм, конструкцій моделей.
Папір і його властивості можуть бути використані у всіх видах роботи — від аплікації на площині до об'ємної бумагопластики. Зупинимося лише на основних прийомах роботи з папером, як образотворчого конструктивно-пластичного матеріалу. Лист паперу дає великі можливості створення фактур і структур. Листу паперу можна надати закруглену або хвилясту форму за допомогою простягання її об край столу або за допомогою лінійки. В результаті лист набуває закругленої, циліндрової форми. Прийоми обробки паперу, що набуває форми закругленої, циліндрової, хвилястої, спіралевидної форми.
М'яття паперу різних сортів дає різні ефекти віддзеркалення світла. Цей прийом може бути використаний для виразного, образного вирішення виробу.
Складання, згинання листа проводиться способом перегину уздовж попередньої розмітки з подальшим пропрасовуванням ребра, яке виходить при попередньому прокреслюванні борозенки будь-яким негострим інструментом.
Папір піддається скручуванню у формі спіралі, стружки і дозволяє надати будь-яку форму. Комбінування формоутворювальних елементів широко використовується в створенні складніших моделей з паперу. В цьому випадку можуть бути використані такі способи як склеювання, замки різного характеру, складання за допомогою надрізів, просічень і так далі
Ці прості прийоми роботи з папером служать основою при виготовленні як площинних, так і об'ємних структур будь-якої форми. Для виготовлення виробів використовують різні інструменти і матеріали: ніж, циркуль, лезо, олівець, лінійка, клей, кисть, папір різних сортів, шило, підставка у вигляді щільного картону або фанери, оргстекла, канцелярські скріпки, кнопки, ванни для замочування паперу.

На заняттях дітям доводиться мати справу з ріжучими інструментами, неправильне поводження з якими пов'язане з порізами і пораненнями. Травми можливі не тільки при різанні і проколюванні матеріалів, але і при виконанні ряду інших трудових операцій.

Суворе виконання правил техніки безпеки служить надійною гарантією попередження нещасних випадків. Тому знання правил поводження з інструментами і пристосуваннями - обов'язкова умова для керівника гуртка та вихованців. З перших занять необхідно знайомити вихованців з правилами техніки безпеки і вимагати неухильного їх виконання. 
Правила "техніки безпеки можна підрозділити на загальні, пов'язані з будь-яких робіт, і приватні, що стосуються окремих робіт. 

  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка