Роль шкільної бібліотеки щодо формування інформаційної культури читачів



Дата конвертації06.03.2016
Розмір56.5 Kb.
Роль шкільної бібліотеки щодо формування інформаційної культури читачів

(з досвіду роботи шкільного бібліотекаря ЗОШ І-ІІІ ст.

с. Чорниж Копитюк Л.І.)

j0436890

Знання складаються не стільки із запасу відомостей, скільки із уміння знайти необхідні відомості в книгах.

(В.Брюсов)

j0123087

Бібліотека - це організм, який є живим тоді, коли він змінюється разом із суспільством в цілому та користувачами зокрема. Так, як кисень потрібен людині, щоб дихати, бібліотеці потрібні читачі, щоб вона могла продовжувати жити.

Фонд нашої шкільної бібліотеки налічує понад 9800 тис. художньої, методичної літератури; фонд підручників налічує близько 4820 тис. примірників. У * бібліотеці є вибір енциклопедій, довідників словників, а також художньої літератури: проза поезія, фантастика історичні романи. Для розташування фонду користуюсь таблицями бібліотечно- бібліографічної класифікації. Правильне розташування фонду у бібліотеці полегшує пошук літератури у фонді, допомагає вихованню у школярів культури читання, що можливо при відкритому доступі до літератури. Для вчителів-предметників методична література розташована на книжкових полицях, класифікована за навчальними предметами і має вільний доступ. Це „ Математика”, „ Хімія”, „ Біологія ,„ „Фізика”. Списки нових надходжень підручників, методичної літератури та художньої вивішую в учительській, також в бібліотеці роблю виставки нових надходжень „ Нові надходження художньої літератури” „ Зупинись на хвилинку, подивись на новинку”. Сучасна людина, яка живе в умовах інформаційного суспільства, повинна не тільки вміти читати, писати, говорити, але й швидко та вільно орієнтуватися у потоці усної та письмової інформації. Оновлюється освіта, вводяться нові програми, технології навчання, але головним залишається вміння самостійно знаходити інформацію, оцінювати її, обробляти, аналізувати, використовувати. Формування інформаційної культури людини триває упродовж усього життя і особливу роль у цьому відіграє бібліотека. Починаю цю роботу ще у початковій школі. Роботу з читачами розпочинаю із знайомства учнів першого класу зі шкільною бібліотекою. Як правило це екскурсія, подорож на початку навчального року. Розповідаю маленьким читачам про те, що у кожній школі є кімната, де живуть тисячі мудрих і вчених друзів. Із ними можна порадитись, отримати допомогу, Ці розумні мудрі друзі - книги! їх дім називається бібліотека. Під час екскурсії діти знайомляться з правилами користування книгою, правилами користування бібліотекою, дізнаються, скільки днів книжку можна тримати вдома. Частково знайомляться з фондом бібліотеки. Напередодні екскурсії я роблю казкові виставки „ Відчиняє двері казка”, Твої улюблені казки”, „ Подорож в країну казки „ . Першокласники, які тільки починають читати, ще не є читачами в повному розумінні цього слова, вони скоріше слухачі і книжку беруть, щоб розглядати в ній малюнки. Я, порадившись із класоводом, підказую кожній дитині, яку книжку їй краще взяти, що в ній краще прочитати. Вирішальне значення має те, як саме я зумію спрямувати зацікавлення дітей, до якої літератури прилучу їх. Від цього залежатиме подальша читацька доля учнів: або вони на все життя полюблять художню літературу , або залишаться байдужою до неї. Вже стало традицією для учнів першого класу проводити виховний захід „ Посвята в читачі”.

Формування інформаційної культури учня проходить послідовно у кілька етапів :1) свідомий добір джерел інформації; 2) їх систематизація та особиста оцінка; 3) логічне осмислення. Відповідно до цього проводиться бібліотечно - бібліографічна робота, яка крок за кроком формує в читачів основи інформаційної грамотності. Таким чином забезпечую поступове набуття знань про книгу, про бібліотеку: від загального ознайомлення змісту окремих розділів книжкового фонду до впевненого використання каталогів і картотек, бібліографічних посібників у старших класах

Кожне наступне заняття будується на більш складному матеріалі, що дає можливість керувати пізнавально-практичною діяльністю учнів, сприяючи їх творчому зростанню. Головною метою вивчення основ бібліографії є те, щоб учень сам дійшов висновку, що жоден вид діяльності не можливий без постійного пошуку інформації, вироблення вміння користуватися всіма „ каталогами ” до книжкових багатств. Тому для досягнення цієї мети я як бібліотекар і педагогічний колектив ставимо собі завдання - навчити учнів уміло використовувати найрізноманітніші джерела інформації для задоволення їхніх потреб. Продумуються завдання з навчальних предметів таким чином, щоб учні змушені були звертатися до довідково - бібліографічного апарату бібліотеки. В четвертому класі діти знайомляться з каталогами бібліотеки, з розташуванням карток у каталозі. При допомозі вчителів української мова та літератури учні починають ведення щоденників читання, вивчають правила запису в щоденник. У своїх щоденниках діти ведуть облік прочитаних книг, записують висловлювання видатних людей про книгу, пишуть рекомендаційні списки літератури. Велика увага почала приділятися веденню щоденника, коли почав проводитись конкурс «Найкращий читач». Конкурс „ Найкращий читач ” сприяє кращому читанню учнями художньої літератури.

Під час проведення бібліотечних уроків в 5-6 класах вчу дітей орієнтуватись у розстановці книг у бібліотеці, вміти самостійно вибирати книгу на дану тему у відповідному відділі фонду, мати поняття про авторський знак, бібліотечно-бібліографічну класифікацію, учитись користуватися цими знаннями на практиці, користуватись читальним залом бібліотеки: довідковою літературою для цього віку, енциклопедіями, словниками, довідниками, читати періодичну пресу, уміти знайти потрібний журнал або газету, використовувати матеріал на уроці та у позаурочній роботі. Вчу користуватися рекомендаційними бібліографічними покажчиками літератури , рекомендаційними списками літератури, книжковими виставками. Діти дізнаються основні відомості про алфавітний і систематичний каталоги, вчаться підбирати книги на задану тему, користуючись алфавітним каталогом, вчаться знаходити книгу певного автора в алфавітному каталозі. На бібліотечних уроках, які проводяться для учнів 10-11 класів, іде підготовка до майбутньої професійної діяльності, продовження навчання у вищому навчальному закладі. На цьому етапі формується інформаційна ідеологія та культура учня. Юнаки та дівчата ознайомлюються зі способами та правилами створення й використання найрізноманітніших інформаційних ресурсів, вивчають засоби і технології роботи з інформацією. Дуже часто учні старших класів звертаються в бібліотеку за допомогою при написанні рефератів. В 10-11 класах проводяться бібліотечні уроки, на яких учні вчаться складати бібліографічні списки використаної літератури до виконаних рефератів.



Роботу в бібліотеці набагато полегшує читацький актив. На початку навчального року я відбираю дітей, які часто приходять до бібліотеки й інтерес яких не обмежується тільки читанням літератури. Вони також допомагають бібліотекареві у роботі. Щоб робота не була спонтанною, учні об’єднуються в бібліотечний гурток. Розпочинаючи якусь справу, спершу ми плануємо її. За бажанням учнів, кожен із них вибирає свій напрямок роботи. Обов’язки розподіляються таким чином: група для роботи в читальному залі слідкує за порядком розміщення проводить рейд перевірки підручників, готує звіти. Група для роботи з підручниками проводить перерахунок підручників, підготовку їх до здачі у бібліотеку, а потім до видачі новим учням. Займається штампуванням нових підручників. Група для роботи з формулярами аналізує читання учнів, виявляє боржників, а також проводить реєстрацію читачів на новий навчальний рік. Читацький актив допомагає у оформлені виставок до знаменних і пам’ятних дат, приймає активну участь у проведенні бібліотекою виховних заходів.

У нашій школі вже зроблено перші кроки щодо забезпечення комп’ютерною технікою. В бібліотеці встановлено комп’ютер, який допомагає на сучасному рівні вести кількісний облік бібліотечного фонду, читачів, допомагає естетичному оформленню бібліотеки. Поступово до комп’ютера заноситься інформація із каталогів і картотек і через деякий час він замінить їх. Комп’ютер буде використовуватись при комплектуванні фондів, створенні довідкового апарату, обслуговуванні читачів. Сьогодні шкільна бібліотека - це гармонійне поєднання інтер’єру та глибокого внутрішнього змісту. Бібліотека - сучасний інформаційний центр. Свої завдання і надалі я бачу у розвитку особистості дитини через залучення до інформації за допомогою пошукових книжкових та електронних систем; у введенні нових бібліотечних форм подачі інформації, у вихованні в учнів інформаційної культури, любові до книги, вміння користуватися книгою і всіма засобами масової інформації, Я стараюсь розвинути у дітей потребу в систематичному читанні для розвитку творчої думки, пізнавальних інтересів і здібностей. Мій читач повинен стати особистістю!


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка