Рослини зелене диво Землі



Скачати 98.43 Kb.
Дата конвертації24.02.2016
Розмір98.43 Kb.
Євгенівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Снігурівської районної ради Миколаївської області

Конспект уроку з курсу

«Я і Україна» (природознавство)

3 клас

Рослини –

зелене диво Землі

Класовод: Полянська О.В.

2012р.

Тема: Рослини – зелене диво Землі.

Різноманітність живих організмів.

Значення рослин у природі та житті людей
Мета: продовжити формувати поняття про живу і неживу природу,

уявлення про царства живої природи,

значення рослин у природі та цінність рослин для людей;

розширити та уточнити уявлення дітей про різноманітність рослин у

природі;

формувати уміння порівнювати об’єкти природи, групувати їх;

знаходити причинно-наслідкові зв’язки;

розвивати спостереження, уяву та логічне мислення;

виховувати бережливе ставлення до природи, моральну

відповідальність за збереження рослинного світу.


Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення уроку: урок-подорож.
Обладнання: підручник «Я і Україна» 3кл. (Байбара Т.М., Бібік Н.М.

«Форум» 2003, зошит «Я і Україна» 3 клас. Будна Н.О., таблиця

«Зелене диво Землі», екран, проектор, слайди, карточки,

кошики, сигнальні картки, грамзапис, шкала оцінювання.



Хід уроку

Кожна подорож у природу

є уроком мислення, уроком

розвитку розуму.

В.О. Сухомлинський

І. Організація класу до уроку


  1. Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько,

Посміхніться ви до мене,

Поверніться до гостей,

Привітайтесь «Добрий день!»

Всім присутнім здоров’я ми зичим й добра,

А тепер до роботи нам братись пора.




  1. Читання девізу уроку.

На уроці ми будемо працювати під девізом:

Діяти – активно!

Думати – оперативно!

Сперечатись – доказово!

Творчо мислити – обов’язково!

Хвилина спостережень.

(Урок розпочинається повідомленням чергового синоптика)

Сьогодні 16 листопада, п’ятниця. Пора року – осінь. Температура повітря становить +20; небо похмуре. Зранку йшов дощ, повіває легенький північно-східний вітерець.

Вправа «Очікування»

Сьогодні у нас цікавий урок.

В природу ми з вами зробимо крок

Із нею ми зустрічались не раз

І знову вона завітала до нас.


  • А яким би ви хотіли бачити наш урок?

(цікавим, казковим, проблемним, пошуковим, продуктивним)

- Будьте уважні, бо свою роботу на уроці ви будете оцінювати самостійно.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда з учнями « Мозковий штурм».

  • Що ж таке природа?

  • Яка буває природа?

  • За якими ознаками ми відносимо тіла до живої природи?

  • Назвіть живі організми

рослини тварини


живі організми
гриби віруси дроб’янки
Отже, усі живі організми вчені поділили на 5 царств (на дошці).

  1. Визначення теми і мети уроку.

Сьогодні ми побуваємо в одному із царств. А в якому, ви визначите самі, коли послухаєте грамзапис. (звучить)

  • То ж які картини виникли у вашій уяві під час слухання музики?

Отже, в яке царство ми сьогодні помандруємо? Яка тема сьогоднішнього уроку? Слайд «Ліс».
ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

Тема уроку звучить так:



Рослини – зелене диво Землі.

  • Щоб ви хотіли дізнатися про рослини?

(Які є рослини? Де вони ростуть? Як розмножуються?)

Сьогодні ми доведемо:



  • Чому рослини називають зеленим дивом.

  • Значення рослин у природі та в житті людей.

Дізнаємося:

Багато цікавого про різноманітність живих організмів, де живуть рослини.

Будемо вчитися спостерігати, аналізувати, робити висновки.

Допомагатиме нам під час подорожі лісовичок, який проведе нас такими стежками.



План уроку

  1. Диво природи.

  2. Адреси рослин.

  3. Хочеш вір, а хочеш ні.

  4. Аптека в кошику.

  5. Стежина досягнень.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Мозковий штурм.

Подорожуючи царством рослин, я шукаю відповідь на питання:

  • Чому рослини називають зеленим дивом Землі? Ви як думаєте?

  1. Створення асоціативного куща ( на дошці записую).

(коротко пояснюють).
окраса пізнання світу кисень тканину
корм РОСЛИНИ ліки

продукти папір будівельний

харчування матеріал


  • Що дають нам рослини? (кисень, їжу, ліки)

  • Що виготовляють з рослин? (будматеріали, меблі, папір)

Отже, чи згодні ви з твердженням :

Рослина – диво Землі? (сигнальні картки)


  1. Мозковий штурм

А тим часом ми наближаємося до стежини «Адреси рослин». Чи знаєте ви, де живуть рослини?

  1. Робота з підручником (стор. 106).

(Прочитайте, дайте відповідь на питання)

(діти наводять приклади).

Слайди: очерет, латаття біле.

Доведіть, які рослини живуть у повітрі?



Слайди: омела, повитиця.

  1. У нас працює «Довідкове бюро»

(діти розповідають)

  1. Омела біла паразитує на листяних деревах, зрідка на хвойних. Кущик поселяється на кроні дерева, його корені проникають під кору рослин-живителів. Зустрічається омела і в нашій степовій зоні.

  2. Всім відома повитиця. Вона теж поселяється на рослині і живиться за рахунок неї, висмоктуючи воду і поживні речовини. Таким чином виснажує рослину.

Отже, назвіть адреси рослин? (грунт, вода, повітря).

6. Фізкультхвилинка

Ми – берізки і кленці,

В нас тоненькі стовбурці,

Ми в стрункі стаєм рядки,

Випрямляєм гілочки,

Дістаємо промінці.

Хилять свіжі вітерці

Вліво-вправо стовбурці.

Ще й верхівки кожен раз

Хиляться вперед-назад.



  • Про які рослини згадується у віршику?

Який багатий рослинний світ. На Землі налічується півмільйона різних видів рослин.

Лісовичок нас вивів на стежину «Хочеш вір, а хочеш ні».

Які тут дива!

Слайди.


  1. Неподалік від Запоріжжя понад сім століть стоїть могутній дуб. Цей велетень заввишки 36 м, діаметр стовбура 6,32 м, а діаметр крони – 43 м.

  2. Верба-туполиста – це найменше дерево України. Висота його 12-15 см. Зустрічається в Карпатах.

  3. Деякі трав’янисті рослини бувають дуже високими: соняшник може виростати заввишки 2-3 м, кукурудза 2,5-5 метрів.

  4. Найменша квітка серед рослин України у водоплавної ряски. Діаметр її становить півміліметра.

  5. В Криму росте дуже цікава рослина – огірок-порскач. Якщо доторкнутися до його плода, він тріскається і випорскує насіння.

Як бачимо, різноманітний світ рослин.

  • Чим же відрізняються рослини одна від одної? (розмірами виглядом, тривалістю життя, умовами життя).

  • А на які групи діляться рослини за своїм зовнішнім виглядом?

( дерева, кущі, трав’янисті рослини).

7. Робота в парах.

Лісовичок просить допомоги.

Поділити рослини на групи (дерева, кущі, трав’янисті рослини). Для виконання цієї роботи об’єднаємося в пари. ( на партах картки. На них назви рослин; перевірка).

1 пара – читають назви дерев

2 пара – назви кущів

3 пара – назви трав’янистих рослин

(оцінювання)

8. Рухаємося по стежині під назвою «Аптека в кошику».


  • Перед нами лісова галявина (слайд).

Серед рослин, які тут ростуть, багато лікарських.

  • Для чого використовують лікарські рослини?

  • Як треба збирати лікарські рослини?

(читають правила)

Не зривайте з корінцями,

Оберемків не беріть!

Обережно їх зривайте,

І ночами не топчіть!


9. Збір лікарських рослин

1) Покладіть в кошики картки з написом лікарських рослин.

2) Розповіді дітей:

а) подорожник лікує рани;

б) лікарська ромашка має протизапальну дію;

в) я зірвала плоди глоду. Моя бабуся вживає його для нормалізування тиску;

г) а ось кульбаба. Використовують її як знеболювальний засіб;

д) а я знайшла конвалію. Вона вживається при лікуванні серця, має заспокійливу дію.

Як бачимо, ці рослини мають цілющі властивості. Але багато людей безвідповідально ставляться до рослинного світу. З кожним роком окремі види рослин зникають.


  • Як же ми, люди, можемо запобігти цьому?

  • З якою метою створено «Червону книгу»? ( В ній записано назви рослин, яким загрожує знищення. Вони перебувають під охороною).

  • Народна мудрість говорить: «Щоб загубити молоде дерево,потрібні хвилини, а щоб виростити – роки.

(самооцінювання)

У нашій місцевості є рослини, назви яких занесено до Червоної книги, це – тюльпан, підсніжник, ковила.



10. Робота із зошитом.

Лісовичок пропонує відпочити.

Сідайте на пеньочки, а щоб було цікаво, пограємося в гру «Так чи ні».

Вправа 2. Знайдіть правильні твердження (самостійно).

Перевірка (прочитати правильні твердження).

(Самооцінка)

11. Створення проблемної ситуації.

Наша подорож продовжується.



  • Чи змогли б люди жити без рослин? Чому?

Висновок: все в природі взаємопов’язано. Між живою і неживою природою існує тісний взаємозв’язок. Подорожуючи по царству рослин, ми багато побачили і дізналися.
V. Закріплення вивченого на уроці.

1. Виконання тестів.

А зараз ми наближаємося до стежинки досягнень. Лісовичок пропонує перевірити ваші знання за допомогою тестів.



  1. Рослини – це частина

а) живої природи

б) неживої природи

2) Усі живі організми вчені поділили на:

а) 6 царств

б) 5 царств

в) 2 царства.

3) Рослини заселяють

а) ґрунт, воду

б) воду, повітря

в) ґрунт, воду, повітря.

4) Рослини необхідні для життя

а) людей


б) тварин

в) всього живого на Землі.



2. Складання сенкану.

Наша подорож добігає кінця.

На згадку про себе залишимо лісовичку сенкан.


  1. Рослини

  2. Зелені, чарівні.

  3. Ростуть, дихають, живляться.

  4. Рослини – основа життя на Землі.

  5. Друзі.

3. Продовж речення.

Якщо рослини наші друзі, …



VІ. Рефлексія.

Дякуючи лісовичку за чудову подорож, скажіть:



  • Що нового ви дізналися?

  • Що вас здивувало?

  • Чого навчилися?

  • Який висновок зробили?


VІІ. Підсумок уроку.

  1. Слово вчителя.

Подорожуючи по царству рослин, я з лісовичком переконалася, що ви справжні друзі природи, і ми хочемо вручити кожному емблеми «Друг природи».

2. Самооцінювання.

Робота в групі

Робота в зошиті

Виконання тестів

Робота на уроці

Матеріал засвоїла на … (коментують).



А завершити урок я хочу такими словами:

Любий друже! Я благаю –

Природу вмій любити,

Не смій ніколи і нізащо

Їй шкоду спричинити!

VІІІ. Домашнє завдання

Стаття «Зелене диво Землі», с. 105 – 106



За вибором:

  1. Скласти усну розповідь «Що мені дають рослини»

  2. Намалювати рослину, яка найбільше подобається.


Список використаної літератури


  1. Державний стандарт початкової загальної освіти. Київ, 2005.




  1. Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1- класи. – К.: Початкова школа, 2006.




  1. Байбара Т.М. Методика навчання природознавства в початкових классах: Навчальний посібник. – К.: Веселка, 1998. – 333с.




  1. Василенко Г.М., - Екологічна освіта та виховання//Початкова школа. – Червень 2007. - №6. – с. 6-8.




  1. Сиротинко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Харків. Видавнича группа «Основа», 2003.




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка