Розгортання Національно-визвольної війни в 1648-на початку 1649 рр



Скачати 57.04 Kb.
Дата конвертації11.03.2016
Розмір57.04 Kb.
Урок з історії України 8 клас

(урок з використанням здоров’язберігаючих технологій)

Тема: Розгортання Національно-визвольної війни в 1648-на початку 1649 рр.



Мета: ознайомити учнів з основними подіями Національно-визвольної війни 1648-початку 1649 років: битвами на Жовтих Водах, під Корсунем та Пилявцями, визвольним походом українського війська до Галичини; пояснити у чому полягала висунута Хмельницьким програма розбудови Української козацької держави; познайомити з історичними особистостями часів Національно-визвольної війни; розвивати в учнів вміння працювати з історичною та контурною картами, історичними джерелами, аналізувати їх та робити висновки, визначати значення історичних подій, висловлювати свою думку щодо них, складати хронологічну таблицю; виховувати національну самосвідомість та бережливе ставлення до свого здоров’я

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: портрет Богдана Хмельницького, атлас з історії України 8 клас, карта «Національно-визвольна війна українського народу», підручник О.К.Струкевич, І.М.Романюк, Т.П.Пірус «Історія України», Київ-2008,малюнки з мімікою людини.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перед уроком роздати учням малюнки з виразами міміки людини. На початку уроку кожен учень знайде і покаже всьому класу малюнок, який відповідає його настрою на початку уроку.



ІІ. Актуалізація опорних знань

Евристична бесіда



  1. Назвати причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої.

  2. Коли вона розпочалася і хто її очолив?

  3. Визначити рушійні сили війни та її характер

  4. Як Богдан Хмельницький здійснював підготовку до війни?

  5. З ким була укладена угода? Чому саме з ним?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь учителя: Польський план був розрахований на традиційну тактику вождів попередніх козацьких повстань, які, укріплюючи свої позиції, очікували на противника. Однак Б.Хмельницький вирішив виступити першим і розбити польські сили почергово, які стали табором між Корсунем і Чигирином. На чолі польського війська стояли коронний гетьман Микола Потоцький та польний гетьман Мартин Калиновський.



ІY. Вивчення нового матеріалу

  1. Битва на Жовтих Водах.

  2. Перемога під Корсунем.

  3. Битва під Пилявцями.

  4. Визвольний похід козацького війська в Галичину.

  5. Програма розбудови Української козацької держави.

Робота у парах

Учні поділяються на пари і працюють із підручником, картою та атласом з історії України.

1 пара. Битва на Жовтих Водах

2 пара. Битва під Корсунем

3 пара. Битва під Пилявцями

Після опрацювання даного матеріалу у підручнику та на картах, учні роблять повідомлення про події



  • від імені українського козака

  • від імені воїна польських військ

Після розповіді учні починають складати хронологічну таблицю подій Національно-визвольної війни.

Події Національно-визвольної війни

Дата

Подія

Значення події










Робота в групах

Клас ділиться на 2 групи і опрацьовує документи М. Аркаса

Документ 1. Про облогу Львова

«Хмельницький обложив навкруги Львів і почав стріляти з гармат. З такими потугами, які були у Хмельницького, йому легко було опанувати містом, та йому зовсім не треба було – він із Волині прийшов сюди, аби не стояти на одному місці. Саме тоді на сеймі обирали нового короля, Хмельницький нетерпляче чекав того вибору. Два тижні простояв Хмельницький під Львовом. Поляки спалили передмістя і засіли в місті. Козаки приступали то з того, то з того боку. Бомбою з гармати запалено жидівську синагогу, пожежа розкинулася геть по місту. Тоді вже виставили поляки білу корогву і згодилися піддатися; послали послів до Хмельницького, просили помилувати Львів. Хмельницький сказав, що для українців львівських помилує, але нехай заплатять 200000 червінців викупу. Просили зменшити окуп – не зменшив, бо обіцяв ті гроші Тугай-беєві. Заплатили таки – то грішми, то річами коштовними, ще й обід козакам справили». (Козацькі ватажки та гетьмани України. – Львів, 1991. – с.62)

Завдання


  1. Використовуючи документ, розказати про облогу Львова.

  2. Для чого була здійснена облога Львова?

Документ 2. Про облогу Замостя

«14 жовтня козаки з-під Львова пішли під Замостя на саму границю України. У Замості стояло 10000 війська, що зібрав Вишневецький. З тим військом, що мав Хмельницький, він міг би взяти ту кріпость без клопоту, але він аж три тижні простояв тут та удавав, що облягає – все дожидався вибору короля. Нарешті приїхав аж 17 листопада посол од нового короля. Вибрали Яна-Казимира. Він сповіщав Хмельницького про свій вибір, обіцяв всякі полегшення козакам і вірі православній, та просив Хмельницького перш за все відступити від Замостя. Хмельницький виявляв велику радість, казав стріляти із гармат і сказав, що зараз їде на Україну, сповняючи волю нового короля. Із Замостя узяв невеликий окуп, всього 20000 злотих, і повернув на Україну»( Козацькі ватажки та гетьмани України. – Львів, 1991. – с.63)

Завдання


  1. Використовуючи документ, розказати про облогу Замостя.

  2. Чому Б.Хмельницький не взяв Замостя, а повернувсь на Наддніпрянську Україну?

Елемент тренінгового заняття

Учні розслабились, закрили очі і уявили себе десь далеко, на березі Чорного моря, де грають хвилі, гріє сонечко. Уявили гарний літній день, приємне тепло розливається по всьому тілу. Десь високо чигикають чайки, шурхотять під морськими хвилями на березі камінці, вони беруть їх у руки і злегенька стискають декілька разів.

Робота з підручником

Самостійне опрацювання пункту «Програма розбудови Української козацької держави»

Запитання після опрацювання:


  1. Якою бачив Українську козацьку державу Б.Хмельницький?

  2. Чи було втілено у життя його бачення?

Робота з контурною картою

Позначити місця основних битв Національно-визвольної війни



Y. Узагальнення та систематизація знань

Робота з таблицею

Поставити в таблицю номери тверджень, які стосуються битв Національно-визвольної війни


Битва на Жовтих Водах

Битва під Корсунем

Битва під Пилявцями

Облога Львова

Облога Замостя

  1. Загони Хмельницького разом із ординцями під керівництвом Тугай-бея вирушили назустріч полякам.

  2. Перехід реєстрових полків на бік Хмельницького.

  3. Козаки сміялися з поляків «Зібралися перина, дитина та латина козаків воювати».

  4. Вирішальний бій відбувся 6 травня.

  5. Польськими військами командував Стефан Потоцький.

  6. Боротьба розгорталася за греблю через річку Ікву.

  7. Хмельницький запросив 200000 червінців викупу.

  8. Хмельницький взяв викуп 20000 злотих.

  9. Полякам довелося постояти всю ніч у бойовому порядку.

  10. Взяття в полон коронних гетьманів М. Потоцького і М.Калиновського.

  11. Після цієї битви війська Хмельницького повернули на схід.

  12. Польське військо відступало у паніці, покидавши зброю.

  13. Хмельницький чекав вибору нового короля в Польщі.

  14. 20-тисячне військо було знищене.

  15. Укладення перемир’я з новообраним польським королем Яном ІІ Казимиром.

YІ. Підсумок уроку

Розповідь вчителя

Блискучі перемоги, здобуті Б.Хмельницьким під час воєнної кампанії 1648 р., підтвердили полководницький талант гетьмана і правильність обраної ним тактики.

Проголошена Хмельницьким програма розбудови Української козацької держави була шляхом до створення незалежної Української держави в межах розселення українців.

Вчитель запитує, чи змінився настрій учнів після проведеного уроку і знову пропонує учням показати малюнки з мімікою людини. Як зазвичай учні показують малюнки, які виражають радість або задоволення.

YІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 15 (п.4-5), та параграф 16



Скласти історичний портрет Б.Хмельницького


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка