Розвиток активного мовлення дітей дошкільного віку в різних видах діяльності слов’янськ, 2011 Укладачі



Скачати 478.62 Kb.
Дата конвертації10.03.2016
Розмір478.62 Kb.
Донецький обласний інститут

Післядипломної педагогічної освіти

Відділ дошкільної освіти

Навчально-методичний центр відділу освіти

Слов’янської міської ради

РОЗВИТОК АКТИВНОГО

МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ

ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В РІЗНИХ ВИДАХ ДІЯЛЬНОСТІ

Слов’янськ, 2011



Укладачі:

Бергент Л.Б. вихователь, спеціаліст ДНЗ №3,

м. Слов’янськ

Внукова О.С. вихователь ІІ кваліфікаційної

категорії ДНЗ №3, м. Слов’янськ

Бойко Н.В. вихователь, спеціаліст ДНЗ №4,

м. Слов’янськ

Галустян Т.Б. вихователь ІІ кваліфікаційної

категорії ДНЗ №3, м. Слов’янськ

Діброва С.В. вихователь, спеціаліст ДНЗ №28,

м. Слов’янськ

Лошкарьова І.О. вихователь, спеціаліст ДНЗ №4,

м. Слов’янськ

Лубашева О.М. вихователь І кваліфікаційної

категорії ДНЗ №8, м. Слов’янськ

Паскал О.П. вихователь І кваліфікаційної

категорії ДНЗ №56, м. Слов’янськ

Толмачова О.О. вихователь І кваліфікаційної

категорії ДНЗ №8, м. Слов’янськ

Шестопалова Л.М. вихователь, спеціаліст ДНЗ №56,

м. Слов’янськ

Рецензенти:

Губанова Н.В. завідувач відділу дошкільної освіти

обл. ІППО

Ракитянська О.Л. методист Слов’янського

міського навчально-методичного

центру
Затверджено рішенням ради слов’янського міського навчально-методичного центру від 20.10.2011р. Протокол №2.

Збірка містить матеріали з досвіду роботи вихователів ДНЗ м. Слов’янськ, які працюють над розвитком активного мовлення у дітей.

ЗМІСТ


Передмова ……………………………………..

4

Розділ 1. Розвиток активного мовлення
дітей дошкільного віку в різних видах діяльності …………………….




5

Розділ 2. Практичний матеріал з досвіду роботи вихователів дошкільних навчальних закладів міста ………...



8

    1. Комплексні та інтегровані заняття
      з розвитку мовлення ………………..
      Бойко Н.В. ДНЗ№4
      Галустян Т.Б. ДНЗ№3
      Толмачова О.О. ДНЗ№8
      Лошкарьова І.О. ДНЗ№4

8


    1. Ігри-забавлянки, українські народні ігри, ігри-промовки з теми розвитку мовлення ……………………………...
      Внукова О.С. ДНЗ№3
      Шестопалова Л.Н. ДНЗ№56
      Бергент Л.Б. ДНЗ№3

28


    1. Заняття з використанням малих
      фольклорних форм………………….
      Лубашева Е.М. ДНЗ№8
      Паскал О.П. ДНЗ№56
      Бергент Л.Б. ДНЗ№3

41


Література …………………………………….

57


ПРЕДМОВА
Мовленнєвий розвиток дошкольника — складний психологічний процес, що не зводиться до простого відтворення дитиною почутої мови. Він визначається мірою сформованості знань, умінь та навичок дитини і виявляється в соціальній та інтелектуальній активності у колі дорослих та однолітків. Щоб створити оптимальні умови для мовленнєвого розвитку дошкільника, педагогам слід використовувати різні форми роботи: ігри, проблемні ситуації і звичайно заняття.

РОЗДІЛ 1. РОЗВИТОК АКТИВНОГО
МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В РІЗНИХ ВИДАХ ДІЯЛЬНОСТІ

Неможливо уявити належний рівень життєвої компетентності людини без оволодіння мовленням. Видатний педагог Костянтин Ушинський зауважував, що рідне слово є основою розумового розвитку й скарбницею всіх знань. Оволодіваючи мовленням, вивчаючи мову, дитина засвоює систему знань, суспільно прийняті норми поведінки — основу її життєвої компетентности . З огляду на це - проблема розвитку мовлення дитини завжди була однією з центральних у дошкільній освіті.

Мовленнєва компетенція — це вміння на практиці доречно користуватися мовою (висловлювати свої думки, бажання, наміри, прохання тощо), використовувати для цього як мовні, так і позамовні (міміка, жести, рухи) та інтонаційні засоби. Це полікомпонентний утвір, що містить такі компетенції:

– лексичну (наявність певного запасу слів у межах вікового періоду, їх доречне застосування, вживання засобів мовної виразності: приказки, прислів'я, фразеологізми, епітети, порівняння);

– фонетичну (правильна звуковимова, розвинений фонематичний слух, володіння інтонаційними засобами виразності);

– граматичну (практичне вживання відповідних граматичних форм рідної мови: рід, число, відмінки, час тощо) та діамонологічну (розуміння зв'язного тексту, вміння відповідати та звертатися із запитаннями, вести діалог, складати різні види розповідей, переказувати).

Мовленням дитина оволодіває в процесі спілкування під час різних видів діяльності, адже всі вони тісно пов'язані з мовленням і супроводжуються ним. Але повсякденного спілкування для становления мовленнєвої компетенції, звісно, недостатньо. Основною формою навчання дошкільнят у процесі організованої пізнавальної діяльності все ж лишається заняття. Саме на заняттях вихователь систематично та послідовно формує у дітей мовленнєві уміння та навички, які закріплюються при спілкуванні дітей під час різних видів діяльності в повсякденному житті її з іншими дітьми.

Зважаючи на процеси індивідуалізації освіти, під час занять вихователю треба враховувати особливості кожної дитини. Отже, слід знати, як поставити дитині завдання, скільки часу виділити на його розв'язання, як забезпечити розумну допомогу, оцінити результат та докладені зусилля. Підчас спілкування важливо так розмістити дітей, щоб вони могли бачити одне одного та вихователя. Без «контакту очей» неможливо формувати вміння слухати товариша, розуміти мовця, тобто виховувати в дошкільників культуру мовлення.

Для закріплення знань, отриманих на занятті, важливо оптимально організувати мовленнєве середовище для дітей у повсякденному житті. Необхідно задіяти мовлення як важливий засіб спілкування в усіх видах дитячої діяльності.


РОЗДІЛ 2. ПРАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ
З ДОСВІДУ РОБОТИ ВИХОВАТЕЛІВ


ДОШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ МІСТА


    1. Комплексні та інтегровані заняття
      з розвитку мовлення



Бойко Н.В.

вихователь, спеціаліст ДНЗ №4,

м. Словянськ
Тема: «Розвиток пізнавальних здібностей засобами спілкування з живою природою».

Сфери життєдіяльності: «Природа», «Я сам», «Культура».

Мета:

а) пізнавальна:

Знайомити дітей з весняними змінами у природі: від сонячного тепла і світла заявляються бруньки і листочки на деревах і кущах, прокидаються комахи. Сприяти формуванню у дітей поняття «жива істота». Спостерігати за комахами з метою отримання інформації про їхні зовнішні ознаки,способи пересування та живлення.

б) соціально - моральна:

Виховувати дбайливе ставлення до живої природи і живих істот.

в) емоційно - цілісний:

Сприяти накопиченню позитивних емоційних вражень про природне довкілля через безпосереднє спілкування та художнє слово.

г) художньо - етична:

Вчити помічати красиве у природі,емоційно реагувати на побачене.

Словникова робота: Бруньки, стовбур, мураха, ґудзики, сонечко, цяточки, клоп-солдатик.

Корекційна робота: Розвиток дрібної моторики засобами пальчикової гімнастики «Будинок для листочків», конструювання жучка (трафарет, пластилін і ґудзики). Матеріал для заняття:

1. Картинки із зображанням дерев в різні пори року.

2. Мисочка з ґудзиками для кожної дитини.

3. Дуга, струмочок, кеглі.

4. Трафарет із пластиліну.

5. Шапочка птаха



Література: «Оригинальные пальчиковые игры »
Хід заняття

Вихователь загадує загадку:



Ясне сонечко пригріло,

І струмочки потекли

Пташки весело співають,

Перші квіти розцвіли

Знає точно дітвора - То до нас іде…(весна).
- Дітки подивіться, як гарно навколо. Розкажіть чи світить сонечко? Чи є на небі хмарки? Давайте привітаємось з сонечком.

Вийшло сонечко з-за хмарки,

Загляда в віконечко

Ми поплескаєм в долоньки

Дуже раді сонечку

Привіт сонечко!

- Дітки, послухайте, чи співають пташки? Як вони співають, сумно чи весело щебечуть? Якщо діти не відповідають, я розповідаю, що узимку коли на дворі мороз і сніг, пташки співають сумно і їх майже не чути, їм голодно і холодно. А навесні вони співають весело - щебечуть, радіють сонечку і теплу. Підходимо до дерев і кущів.

- Діти подивіться, чи прокинулися дерева і кущі від зимового сну? Покажіть мені де дерева. Які вони? (високі, гілки великі, стовбур товстий – все діти показують самостійно). Покажіть мені кущі, а вони які? (маленькі, гілочки тоненьку і коротенькі).

Подивіться діти, якими великими стали бруньки на кущах. Покажіть пальчиками де бруньки? (діти показують). Бруньки - це хатка для листочків. Листочки вже прокидаються від зимового сну і виглядають із своїх хатинок - бруньок. Коли зовсім стане тепло, листочки вийдуть із своїх хатинок і кущі і дерева стануть зеленими.

- Пограємо з пальчиками. Уявіть собі, що ручки – це бруньки-хатки для листочків - покажіть мені (скласти долоньки до долоньки) відкрийте хатки, а я покладу вам листочки. Закривайте бруньки, ще холодно.

Сонечко, сонечко пригрівай

Бруньки наші зігрівай.

Вихователь показує сонечко і пропонує дітям відкрити бруньки – ручки.

- Ой, подивіться яка краса, скільки багато зелених листочків.

Пропоную дітям картинки із зображанням дерев у різні пори року – весна, літо, зима, осінь, (на виносному столі)

- Діти, покажіть мені на картинці дерево взимку, яке спить, (діти за проханням вихователя показують дерева навесні, влітку і восени).

- Навесні прокидаються не тільки дерева, кущі, а і комахи - мурахи, жучок — сонечко, клоп-солдатик, метелики. А де зараз можна знайти комах? Зараз ми їх пошукаємо, але для цього потрібно подолати перешкоди.

Фіз. комплекс:

а) Підлізання під дугою

б) Стрибки через струмок

в) Ходьба змійкою між кеглями

г) Переступання через камінці Шукаючи комаху підходимо до дерева, до травички і знаходимо жучка - сонечка (іграшку).

- Хто це такий?

- Що є у жучка?

- Якого кольору?

- Якого кольору цяточки?

- Якої форми?

- Скільки жучків? (один)

- Йому так сумно одному без друзів. Нас багато, ми дружні. А хочете зробимо жучку-сонечку друзів жучків?

Вихователь пропонує зробити жучків з ґудзиків на трафареті з пластиліну за зразком вихователя.

- Посадимо наших жучків у траву. Подивіться як їх багато.

- А зараз наші дітки - жучки і ми пограємо. Рухлива гра «Жучки і пташка».

Невеличкі ось жучки Виповзають залюбки, По лугу в мандрівку - путь По травиці йдуть, (йдуть на почепки руки на колінах) Пташка крильця розправляє, ними весело махає, Помахала, опустила Потім гоп! - Та й полетіла, (діти жучки тікають від птаха) Роль птаха виконує дорослий і діти по черзі.


Галустян Т.Б.

вихователь ІІ кваліфікаційної

категорії ДНЗ №3,

м. Слов’янськ
Тема: «У лісі взимку»

Мета: продовжувати вправляти дітей у вмінні уважно слухати твір, розуміти його зміст, відповідати простими реченнями на запитання, закріпити знання дітей про зимовий одяг, вибирати прищіпки зеленого кольору, прикручувати кришечки по кольорам. Увести в активний словник слова: шапка, шуба, теплі штанці, кофтинка, черевички; розвивати мислення, память, дрібну моторику пальців рук, увагу, виховувати вміння бачити прекрасне у довкіллі.

Матеріал: фланелеграф, ялинка площинна, зроблена з картону, паперова сніжинка, заготовки ялинки, кришки різного кольору, кришечки різного кольору.
Хід заняття

На фланелеграфі перед дітьми - ялинка.



Вихователь. - Діти, хто це до нас завітав? (Відповіді дітей) Так, ялинка, така зелена, гарна, цікаво, як вона сюди потрапила? Мабуть, її приніс зайчик. Діти, а яка зараз пора року? (Відповіді дітей).

Діти, що ми одягаємо взимку, коли йдемо на вулицю? (Відповіді дітей)

А для чого ми це одягаємо? (Відповіді дітей)

На вулиці мороз. Давайте розповімо віршика про мороз.



Мороз, морозець,

Не щипай за щічки,

Теплі валянки у нас,

Шубка й рукавички.

Морозець, морозець,

Плещемо в долоньки,

У хлоп'яток і дівчаток

носики червоні.

Вихователь.

- Діти, а як ви гадаєте, у ялинки є такий теплий одяг? Що її та інші дерева взимку зігріває? От послухайте віршика.



Зимові шапочки

Білий сніг холодний пух

Побілив усе навкруг.

Вітерець пушок збирає,

Гарні шапочки сплітає.

І дубкам, і грибкам,

І берізкам, і кленам.

Питання до дітей:

- Що за пушок збирає вітерець?

- Кому сніг сплітає шапочки?

Вихователь.

- Так, діти, зима одягла дерева у сніговий одяг. Погляньте, а наша ялинка нічого не вдягла. Зараз ми її вдягнемо.

(Вихователь разом з дітьми робить ялинці шапочку, кожушок, черевички зі снігу - вати).

Вихователь.

- Ну от нарешті нашим ялинкам тепло-тепло, вони не змерзнуть. А зігрів її сніжок, який вкрив її гілочки. А от до мене прилетіла одна сніжинка, зараз і ми політаємо як сніжинки.

(Діти імітують політ сніжинок.)

- Вітерець подув і сніжинки закружляли. Вітерець стих і сніжинки полетіли на землю, присіли. От які в нас чудові сніжинки. Ой, знов вітерець подув - і сніжиночки полетіли, і на свої стільчики сіли.



Сніжинка.

- Добрий день, малята! Ви так схожі на моїх подружок. Вони так само граються з вітром.



Вихователь.

- Сніжиночка, а звідки и до нас прилетіла?



Сніжинка.

- 3 лісу.



Вихователь.

- Розкажи, будь ласка, що ти бачила в лісі?

(Вихователь читає оповідання В. Сухомлинського «Тихо в лісі взимку». Під час читання викладає ілюстрації на фланелеграф ялинку, дерева, дятла, зайчика, вовка, ведмедя, сніжинки).

Тихо в лісі взимку

Тихо зимового дня в лісі.

Стоять нерухомі дерева зі сніговими шапками. Чути, як дятел стукає по стовбуру дуба. Це він шукає жучки під корою. От щось за зашурхотіло. Пробіг зайчик. Сів під дубом, оглянувся, підняв лапку, торкнувся над до вуха. Десь на ставку тріснула крига. Щось задзвеніло, заспівало. Впала сніжинка на кущ шипшини.

Запитання до дітей:

- Діти, так хто стукає по стовбуру в лісі?

- А чого він оглядався?

- До чого він прислухався? (Відповіді дітей).



Вихователь.

- Малята, вам сподобалася розповідь Сніжинки? Дякуємо тобі, сніжинко!



Сніжинка.

- Малята, мені з вам так весело, але вже час повертатися до лісу.

І ми з вами опинилися у лісі. Тут так багато ялинок, але вони стоять у нас без гілочок. Давайте зробимо їм гілочки.

Дидактична гра «Зелена ялинка»

Діти мають знайти і прищепити прищіпки зеленого кольору з обох боків.



Вихователь.

- Молодці, діти, тепер у нас ялиночка з гілочками.

В лісі так багато снігу намело, звірята не можуть вийти на галявинку до Новорічної ялинки, давайте їх допоможемо, зробимо стежинку.

Дидактична гра «Стежинка»

Діти роблять стежинки з мочалок, приставляючи їх щільно, впритул.



Вихователь.

- Молодці, діти, тепер наші звірята - зайчик, лисичка, ведмедик, вовчик не заблукають.

Ось вони вже прийшли до Новорічної ялинки, але на ній не горять ліхтарики. Діти, давайте засвітимо ялиночку. У нас є яскраві кришечки.

Дидактична гра «Прикрасимо ялинку»

Вихователь роздає дітям кришечки різного кольору і пропонує прикрасити ними ялинку, прикручуючи кришечки на кружечки певного кольору.



Вихователь. - Молодці, діти! Тепер звірята будуть водити навколо ялиночки хороводи та зустрічати Новий рік.

Толмачова О.О.

вихователь І кваліфікаційної

категорії ДНЗ №8,
м. Слов’янськ

Тема: «Веселые приключения квочки с цыплятами»

Цель: продолжать учить детей правильно определять и называть цвета; манипулировать с предметами. Совершенствовать умение выполнять основные движения, ориентироваться в пространстве; продолжать учить детей рисовать пальчиком, развивать мышление, здоровую память , фонетический слух, мелкую моторику рук, эмоциональное восприятие и эстетический вкус; стимулировать познавательный интерес к окружающей среде; воспитывать самостоятельность доброжелательность.

Подготовка детей: рассматривание иллюстраций с изображением домашних птиц, дидактические игры по сенсорному воспитанию.

Материал: костюмы квочки, цыплят, петушка, цветы-банты, бабочки на резинках, искусственные цветы, дорожка массажная, обруч с лентами, макет солнца и дерева, прицепки, ведерки, разноцветные крышечки, желтая гуашь, влажные салфетки, бумажные тарелочки, конфеты.

Ход занятия

Декорация – цветущая поляна.

Под веселую музыку квочка заводит детей в группу:

Квочка: ко-ко-ко

Вышла курочка гулять, свежей травки пощипать, а за ней ребятки, желтые цыплятки. дети выполняют движения, соответствующие словам воспитателя.

Маленькие цыпочки,

вверх подняли крылышки,

низко, низко наклонились,

хорошо с ручья умылись,

а теперь присели, встали,

улыбнулись и запели.

Квочка подводит детей к солнцу. На одном боку оно грустное, на обратной стороне - веселое.



Квочка:

– Цыпочки, кого мы встретили? \солнце/ Какое оно? (круглое, желтое, грустное) Как вы думаете, почему оно грустное, (потому что у него нет лучиков).

– Давайте ему подарим лучики. Дети прицепляют прищепками лучики.

Квочка: поворачивает солнце другой стороной. какое сейчас солнышко? (веселое) ласковое солнышко весело смеется и под солнышком цыплятам хорошо живется.

– Ко-ко-ко идите за мной маленькие, прийди на полянку и выбери свой цветок.

Дети идут за воспитателем и находят каждый свой цветок, что и бант на правой руке.

Квочка:

– Ко-ко-ко что это пахнет так приятно (цветы). Давайте закроем глаза и понюхаем цветы.

Дети выполняют дыхательные упражнения.

Квочка:

– А теперь поиграем, соберем зернышки в ведерки.

Дети собирают крышечки соответственно цвету своего ведерка.

– Все цыплята как могли дружно лапками гребли и поэтому они червяков себе нашли.

Дети выкладывают из собранных крышечек червячков, сравнивают по цвету.

Квочка:

– Ко-ко-ко посмотрите, какого я нашла червяка (показывает мягкую игрушку). Давайте поиграем с ним.

Дети надевают на игрушку разноцветные колечки. За деревцем прячется петушок:

– Ку-ка-ре-ку я петушок золотой гребешок масляна головушка шелкова бородушка рано встаю, песни пою. Хочу с вами поиграть, но вот зацепилась за веточки.

Детки, давайте поможем петушку. дети развязывают ленточки веточки) которыми петушок привязанный к дереву.

Петушок:

– спасибо, что помогли веточки распутать. дети приглашают поиграть с ними солнышко сияет в небе голубом бабочка летает над моим цветком.

Квочка раздает каждому ребенку разноцветных бабочек, становится в центре обруча, поднимается и постепенно оборачивается вокруг себя, а дети надев резинку с бабочкой на левую руку ищут ленту с цветком такого же цвета. Затем меняются бабочками 2-3 раза.

Дети загадывают петушку загадку:



пушистые и желтые на солнышко похожие

(цыплятки)



Квочка: Петушок, хочешь зернышек? Ты еще не клевал сегодня зернышек. Вот и хорошо, сейчас мы тебя накормим. Дети рисуют пальчиками на бумажных тарелочках зернышки для петушка. Он благодарит и угощает цыплят жучками (конфетами).

Квочка: весело поиграли цыплятки, а теперь пора возвращаться, а то нас заждались дома.

Лошкарьова І.О.

вихователь, спеціаліст ДНЗ №4,

м. Словянськ
Тема: розвиток творчих здібностей дітей раннього віки засобами театралізованих ігор.

Мета: розвиваюча: розвивати а)монологічне мовлення;

б) уміння уважно слухати вихователя, відповідати на запитання та виконувати його вказівки;

в) уяву дітей;

г) артистизм;

д) уміння говорити виразно та достатньо голосно; є) творчі здібності.

Дидактична: закріплювати

а) уміння картинку, впізнавати знайомих тварин і виділяти основні (кішка, кошенята, миска), і дрібні деталі (дерева, драбина, будинок);

б) уміння емоційно передавати мову персонажів та їх рухи; Виховна: виховувати

а) зацікавленість до театралізації та інсценівок;

б) емоційну чутливість;

в) увагу, організованість;

г) інтерес до віршів, народних пісеньок.



Обладнання: обладнана кімната кіцькиної родини; люстерко, фарби, губки, серветки на кожну дитину; хвостики, вушка, картина з зображенням «Кішки».

Методи і засоби:

- Зв'язок театралізованих ігор з іншими методиками;

- Послідовність і систематизація;

- Індивідуальний підхід до кожної дитини.



Словникова робота: ввести в активний словник дітей слова: кошенята, кицькина родина, драбина, металофон, барабан, волохатий, воркотати, руденький, гостинці.

Попередня робота: розгляд ілюстрацій з зображенням тварин і їх дитинчат, читання віршів, пісеньок, казок про тварин, інсценування нескладних народних пісеньок та казок, імітація рухів тварин та птахів.
Хід заняття
Вихователь загадує загадку:

«І вусата і хвостата, Ця тварина волохата. Любить рибку, любить м'ясо І облизується ласо» {Кішечка).

- У мене для вас є цікава картинка. (Показує картинку. Кішечка з кошенятами).

- Давайте розглянемо картинку.

- Діти подивіться, хто це? (кішка, кошенята).



- А що вони роблять? (граються).

- Кішка яка за розміром? (велика).



- Якого вона кольору?

- А кошенята які за розміром? (маленькі).

- Скільки кошенят? Якого вони кольору?

- А що є у киці (голова, тулуб, хвіст).

- Як можна назвати кицю у якої маленькі кошенята? (мама).

- А як зовуть діток мами кішечки? (кошенята).

- А зараз послухайте, що про себе розкаже сама киця.



(звучить запис кішечки).

«Так, це я киця Мурка, а це мої маленькі кошенята. Ми живемо дружно, я з

ними граюсь, годую їх. Мої дітки мене люблять. Це моя родина.»

- Так дітки ви почули, це киці на родина - мама і діти.

- А давайте дітки ми з вами спробуємо зробити теж киці ну родину. Я -буду мама киця, а ви мої маленькі кошенята. А для того щоб ми були схожі на кошенят нам треба вусики, носик, вушка, хвіст. Давайте ми намалюємо собі носик і вуса, а потім підберемо вушка і хвостик.

(Вихователь спочатку сама біля люстерка показує на собі як треба малювати носик і вуса. А потім пропонує дітям зробити теж саме).

- Дітки, подивіться, яка я красива мама-киця. Тільки чого у мене немає (вушка і хвостика).



(вихователь підбирає собі за кольором хвіст і вушка і пропонує дітям зробити теж саме. Спочатку дівчата, потім хлопці).

- А хто мені покаже, як киця ходить? (дітки показують, вихователь разом з ними і читає словотвір:)

Ходить котик по кімнаті В нього лапочки на ваті. Ходить тихо тишком-нишком, Що не чула мишка!

- Як киця мурчить коли відпочиває (мур-р-р-р).



- А як їсти просить, як нявчить? (Няв-няв).

- Кошенята вже стомилися

На килимочку розмістилися

У клубочки всі згорнулися

Спатоньки надумали.



(мама-киця співає колискову.) (фонограма).

- Сонце загляда в віконце

Просинатися вже час.

М’яв, дітки, просипайтесь,

Потягайтесь, прибирайтесь

Та виходьте по порядку

Всі ставайте на зарядку.

Зверобіка:

Кошенята в коло встали

Друг за другом крокували.

Ось так, ось так

Друг за другом крокували /ходьба на носочках, нишком один за одним/

Вушка весело стирчать /показують вушка/

Лапками плесь та плесь /хлопають в долоні/

Когітками топ та топ /тупотять ногами/

Подивись туди суди /нахили/

І тихенько посиди /сідають на підлогу/

Спинку вигнули дугою /вигинають спинку/

Відпочити трішки /на животі, ніжки під себе/

Ці клубочки позгортались /згортаються/

Дружно весело погрались /на спинку граються/

Раз, два, три, чотири, п'ять

Будем весло стрибать /стрибають/

Раз, два, три, чотири, п'ять

Весело біжим гулять /біжать по колу/

Раз, два, три, чотири, п'ять

Будем всі відпочивать /дихательна вправа/



- Сьогодні в гості до нас їде вчитель музики. Мур-Мурочка. Вона дуже скоро буде тут. Сідайте тихо, бо напевно вона любить слухняних і розумних дітей.

Приходить Мур-Муронька (муз. керівник).

- Добрий день любі дітки. Я вчитель музики Мур-Муронька. Прийшла вас навчати музиці. Я вам щось цікаве принесла. Музичні інструменти.

Загадки:

Бам, бам, бам, бам

Ось як грає барабан.

Бум, бум, трень

Бум, бум, бум, трень

Грає бубон цілий день

Опускаю молоточок

На залізничний пелюсточок

Чуєш ніжне:

Дінь - дзелон

Це звучить........(Металофон)

Пісня «Про кицю»



Мур-Муронька:

Заспівали так як надо

Я так рада, я так рада.

Дуже хочу кошенята

Я з дзвіночками пограти А ви хочете?

Гра «З дзвониками».

На веселу музику діти з дзвіночками бігають по групі. На тиху і спокійну музику ховають дзвіночки за спину.

Шановна Мур-Муронька, а наші кошенята вміють не тільки співати, грати, а ще вміють розповідати вірші і їх показувати. Зараз ми покажемо і розкажемо.



Кицю, киценько тікай!

На доріжку не лягай

Наша.........

Піде,

Через кицю Упаде.

Киця любить, як по спинці

Гладдю киценькусвою

Як дарую їй гостинці

Кашку, молочко даю.

Киця сердиться на мене,

Як смикну її за хвіст.

Очі зробляться зелені

І не п'є тоді не їсть.

Мур-Муронька.

Дорогенька мама-киця

Дуже здібні ваші дітки

З кошенят звичайно швидко

Гарні виростуть артисти.

Ви кошенята молодці /кошенята - НЯВ/

До побачення /кошенята махають голівкою/.




    1. Ігри-забавлянки, українські народні ігри, ігри-промовки з теми розвитку мовлення.


Внукова Ольга Семенівна

вихователь ІІ кваліфікаційної
категорії ДНЗ №3


м. Слов'янськ
Тема: «Ігри-забавлянки з водою»

(друга молодша група)



Мета: вчити дітей уважно слухати загадки, віршики, вмивалочки, виконувати ігрові вправи; продовжувати формувати у дітей уявлення про воду, знайомити з властивостями повітря, закріпити кольори; вміти робити висновки після вправ, розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення фізичні якості; виховувати шанобливе ставлення до води; бажання пізнавати довкілля, цікавість, бажання бути здоровими.

Попередня робота: розглядання альбому «Для чого потрібна вода»; бесіда за ілюстраціями; знайомство з прислів'ями, приказками, вмивалочками про воду, здоров'я; розучування ігрових вправ.

Обладнання: великий гумовий кораблик, іграшка Доктора Айболита, маленькі кораблики (14), лялечки - немовлята (14), пластмасові плаваючи "золоті рибки" (14), гумові тонучі черв'ячки (14), набір пасочок, стаканчики з трубочками, мильні бульбашки.
Хід заняття
Героїня розваги - Велика Крапля зустрічає дітей в холі біля басейну

Велика Крапля: Доброго ранку, малята! З яким настроєм прийшли до нас?

Діти вітаються, відповідають на питання

Велика Крапля: Я рада вас бачити. Сподіваюсь, що веселий бадьорий настрій буде супутником протягом всієї розваги. А гратися ми будемо?...

Відгадайте мою загадку: "Прохолодна, має личко, відгадали? Це... водичка".



Велика Крапля: Правильно, будемо гратися, забавлятися з водичкою. Подивіться хто вас зустрічає?

Велика крапля показує дітям великий надувний кораблик та іграшку Айболита

Велика Крапля: А чому ми з собою візьмемо лікаря Айболита? Відповіді дітей.

Велика Крапля: Вірно, щоб бути здоровими, адже, "Здоров'я - основа усього на світі, здоровими бути бажають всі діти!"

Велика Крапля запрошує дітей до ємкостей з водою, в яких плавають кораблики

1. Ігрова вправа "Веселі кораблики" - 3-4хв.

Діти граються корабликами (штовхають їх у воді, повертають тощо)

Велика Крапля: Якого кольору кораблик? Відповіді дітей Велика Крапля: Гей, кораблику малий!

Ти ж хочеш плавати, не стій; Відчаль від пристані своєї! Я дуже прив'язавсь до неї.

2. Дидактична вправа "Яка водичка?" Відповіді дітей

3. Ігрова вправа "Помиємо лялечку" - 2-3хв.

Велика Крапля: Наберу водиці з чистої криниці.

Буду умивати, буду промовляти:

Водичко, водичко, умий ляльці личко

Рожеве та біле, мов яблуко спіле.



Діти миють лялечку, промовляючи:

Хлюп, хлюп, водиченько, Хлюп, хлюп, на личенько

І на ручки, і на ніжки.

Хлюп, хлюп, хлюп - 3р.



Помитих лялечок діти кладуть на рушничок

Велика Крапля: Гарні рибки пропливають,

Є між ними золота.

Діти всі про неї знають,

Що це рибка не проста.



4. Ігрова вправа "Тоне - не тоне" - 3-4хв.

Діти граються рибками, які плавають, гумовими черв'ячками які тонуть

Велика Крапля: Чому рибки плавають? {Відповіді дітей) Чому черв'ячки тонуть? {Відповіді дітей)

5. Дидактична вправа "Хто живе у воді?" (Відповіді дітей) Велика Крапля: Молодці, малята! Дуже рада, що ви все знаєте!

6. Ігрова вправа "Веселі бульбашки" - 1хв.

Дітям роздаються стаканчики з водою і трубочкою. Пропонуємо подути через трубочку у водичку, послухати пісеньку бульбашок

Велика Крапля: Ось, яку веселу пісеньку співають наші бульбашки, завдяки вам. Я вам хочу запропонувати інші бульбашки, відгадайте, які? Відповіді дітей

7.Малорухлива гра "Впіймай мильну бульбашку" - 1-2хв.

Діти намагаються зловити мильні бульбашки

Велика Крапля: Настав час закінчити наші забавлянки. Дякую вам, малята, так гарно, весело гралися с моїми діточками - крапельками. А на згадку я вам подарую ось такі маленькі, веселі гумові крапельки та пасочки тварин, які живуть у воді. Діти отримують подарунки

Велика Крапля: До побачення! Попливемо до інших малят!

Діти організовано йдуть з холу басейна.

Шестопалова Л.М.

вихователь, спеціаліст ДНЗ №56,

м. Словянськ

Тема: «Играем пальчиками и развиваем речь»

Цель: Продолжать развивать у детей все функции тесно связанные с развитием речи, способствуя её развитию: мелкую моторику рук, память, мышление, оптико-пространственное восприятие, воображение; закрепить четкое произношение звуков «ж», «х», «т» с помощью чистоговорок.

Материал к занятию:

Настольно-плоскостной театр: домик, дедушка, бабушка, внучек, внучка; разноцветные палочки (по 4 каждому ребёнку); «картинки-говорилки» для фланелеграфа.


Ход занятия
Дети садятся полукругом на стульчики, перед ними стол с настольно-плоскостным театром (домик, бабушка, дедушка, внучек и внучек). Воспитатель начинает занятие: — Малыши, сейчас я вам покажу и расскажу сказку, а вы будете мне помогать, потому что некоторые стихотворения и «говорилки» из этой сказки вам знакомы. «Однажды, Маша и Петя пошли в гости к своим бабушке и дедушке. Они постучали в дверь. Бабушка и дедушка были уже старенькие и плохо слышали, и плохо видели. Внучата постучали ещё раз. Бабушка с дедушкой посмотрели в окошечко и никак не могли разглядеть, кто же там стучится к ним». — Ребята, что надо сделать бабушке и дедушке, чтобы разглядеть своих внучаток? /Ответы детей: «Надеть очки»./ — Конечно же, им нужны очки. А давайте мы с вами тоже поможем бабушке и дедушке разглядеть своих внучат. Мы представим, что мы бабушки и дедушки. Ну-ка покажите, какие у вас очки. Дети рассказывают и с помощью пальцев рук показывают «очки». «Бабушка и дедушка очки надели и внучаток разглядели». /Большой палец правой и левой руки вместе с остальными образуют колечко. Колечки подносят к глазам./ — Молодцы дети! А теперь слушайте сказку дальше. «Внучата, Петя и Мша, попросили у дедушки лодку, чтобы покататься по речке. А лодочка была вот такая». Воспитатель показывает лодочку из ладошек: обе ладошки поставлены на ребро, большие пальцы прижаты к ладоням. — Малыши, покажите свои лодочки. Дети показывают и рассказывают, а в конце изображают колечки с помощью соединения большого и указательного пальцев правой и левой руки.

«Лодка»


Лодочка плывёт по речке, (изображать движение лодки) Оставляя на воде колечки, (изображать колечки) — Слушайте сказку дальше, малыши. «А ещё решили Маша и Петя приделать к лодке флажок. Вот такой». Показывает воспитатель: четыре пальца вместе, а большой опущен вниз, тыльная сторона ладони к себе. — А теперь и вы приделайте к своим лодкам флажки.

«Флажок»


Я в руке флажок держу

И ребятам им машу.

— Сказка продолжается. «Приплыли ребята на лодке к берегу и вышли погулять на полянку. А на полянке гуляла козочка, да не простая, а коза-дереза». — Давайте покажем её. Дети вместе с воспитателем с помощью пальцев рук показывают козу: указательный и мизинец выставлены вперёд, средний и безымянный прижаты к ладони и охвачены большим.

«Коза»


Идёт коза рогатая

За малыми ребятами.

— Кто кашу не ест,

Молоко не пьёт?

Забодаю, забодаю...

— Малыши, а давайте-ка отдохнём и поиграем. Вставайте друг за другом. Воспитатель встаёт первой, а за ней все дети, проводится физкультминутка. Физкультминутка «По кочкам...»

По кочкам, по кочкам, (прыжки с поочерёдным выбрасыванием вперёд то правой, то левой ноги)

В ямку - бух!

Раздавили сорок мух!!! (присесть и сказать) Воспитатель приглашает детей к себе, в руках держит палочки.

— Посмотрите, малыши, какие у меня красивые, разноцветные палочки. Сейчас я вам тоже дам несколько штук, и мы вспомним, как мы выкладывали из них фигуры.

Воспитатель разделяет по 4 палочки каждому. Спрашивает у детей, сколько палочек у них в руке. Выслушать индивидуальные ответы детей. Предложить вспомнить стишок про квадрат и выложить его.

«Квадрат»

(дети выкладывают на коврике)

Четыре палочки сложу

И вот квадратик получу.

— Молодцы, ребятки, а сейчас идите-ка ко мне.

Здесь нас ждут картинки-говорилки. Дети идут за воспитателем к мольберту. Встают полукругом. Воспитатель показывает поочерёдно на картинки и предлагает вспомнить про них говорилки-чистоговорки.

«Ёж»


Жа-жа-жа - в лесу видели ежа.

Жу-жу-жу - молока дадим ежу.

«Петух»

Ха-ха-ха - не поймать нам петуха.



«Котик»

Та-та-та - хвост пушистый у кота. Воспитатель в случае затруднений помогает детям вспомнить говорилки, напоминая им первые слоги. — Молодцы, малыши, вы хорошо позанимались. Язычок ваш сегодня много говорил. А теперь можете пойти поиграть со своими игрушками.



Бергент Л.Б.

вихователь, спеціаліст ДНЗ №3,

м. Слов’янськ
Тема: Українські народні ігри,

ігри-примовки
Гра "Ніжки, ніжки»

Ніжки, ніжки бігли по доріжці,

Полем, лісочком

Стрибали по пеньочках.

Прибігли на лужок

-Загубили чобіток. Ой!

Розпочинаємо з розповіді про те, як швидко бігли ніжки (доповнюючи розповідь музичним супроводом); як діти стрибали по пеньочках, потім прибігли на лужок, загубили чобіток. Слова гри підказують малятам зміст і характер дій: біг, стрибки, подив. Побігавши та пострибавши, вони зупиняються й вигукують: "Ой!", показуючи мімікою, як їх задивувало те, що "загубили чобіток".



Гра "Зайчик-білодайчик"

Гра побудована на ходінні по колу, співаючи, й супроводжується відповідними рухами. Діти вибирають Зайчика лічилкою:



Зайчик втік від діток

І побіг у лісок.

Будем зайчика шукати,

Замість нього всі стрибати.

Раз, два, тир; раз-два-три,

Пострибай за нього ти!

Вибрана дитина заходить у середину кола й присідає навпочіпки. Діти йдуть по колу, співаючи:



Зайчику-білодайчику,

Нікуди зайчику вистрибнути

-Кругом ворота високії,

А в зайчика лапки короткії.

(Підіймають руки вгору, потілі роблять між долонями невелику відстань, показуючи "короткі лапки ").

Нумо, зайчику, прискоком

Перед нашим любим оком,

Нумо, зайчику, стрибай,

Кого хочеш, вибирай!

(Плескають у долоні).

Зайчик стрибає і вибирає в коло іншу дитину. Гра повторюється 3-4 рази.



Гра "Печу, печу хлібчик"

- Зараз ми спечемо хлібчик. Але щоб добре спекти його, треба кожному пальчикові дати роботу.



Цей пальчик (великий)

буде діжу місити, Цей (вказівний)

буде воду носити, Цей (середній)

буде дрова рубати, Цей (безіменний)

буде піч топити, А цей (мізинчик)

буде замітати.

Діти промовляють слова:



Тільки хліба напекли,

Танцювати почали.

(Плескають у долоні).

Ця робота нелегка -Витинати гопака.



(Ворушать пальцями обох рук).

- А тепер спечемо хлібчика для нашої лялі.



Українська народна гра-примовка

"Ладоньки-ладусі"

- Ось сидить бабуся, тримає на руках маленьку дитину. Взяла її рученята, плескає ними й сама співає: "Ладоньки-ладусі..." Нумо, діти, і ми повторимо за бабусею слова.

Емоційно сприйнявши образ примовки, малята вправно повторюють за вихователем простий текст, наслідують дії, із зацікавленням наспівують, водячи при цьому пальчиками по долоні, пристукують кулачками.

«Наші пальчики»

Наші пальчики малі, Подивіться - ось які.



(Діти показують свої пальці).

А тепер із пальчиків Зробимо ми зайчиків.



(Стиснувши пальці обох рук у кулаки, виставляють вказівні та середні пальці).

Зайчик вушками тріпоче, Поспівати з нами хоче.



(Ворушать цими пальцями).

Далі всі разом співаємо коротеньку українську пісеньку про зайчика:

Зайчик біленький, Зайчик маленький По лісі стрибає, Діточок шукає!

(Діти сплескують у долоні, промовляючи: "Ой! Зайчик злякався і втік").

Гра-потішка "Прилетіли три сороки"

Гоп! Гоп! Руки в боки! Прилетіли ти сороки.



(Діти підстрибують, беруть руки в боки, потім показують три пальці).

Вони сіли на лужок,

Просять діток у танок.

(Присідають, далі підводяться й виконують довільні танцювальні рухи).

Пісенька "Вари кашу круту"

- Ляля-дівчинка ходила і вже хоче їсти. Чим ми її нагодуємо?

- Кашкою.

- Тож зваримо ії для лялі.

Діти промовляють за вихователем слова:

Ту-ту-ту - ту-ту-ту! (Плескають у долоні).

Вари кашу круту. (Водять пальцем по долоні).

Підливай молочка. (Стискують у кулаки пальці обох рук, нахиляють у бік - "підливають молочка ").

Щоб смачненька була. (Погладжують груди то лівою, то правою рукою).

- Нагодували Лялю, тепер вкладемо її спати.

Разом співаємо пісню:

Л-а, а-а, люлі, Налетіли гулі, Сіли на воротях В червоних чоботях.

- Ти, Петрику, не гуляй,

- Піди гулі позганяй,

- Та щоб гулі не гули,

- Щоб Ганнусі спать дали.

- Ляля спить, а поки вона спить, ми пограємо в гру пісеньку "Два півники ".



(Діти відтворюють рухи за текстом).

А ось і киця прибігла. (Демонструється іграшка). Запитаймо її, де вона була:

- Кицю Муро, Де ти була?

- У бабусі.

- Що робила?

- Масло била.

- Де поклала?

- Під столом.

- Чим накрила?

- Язичком.

Коли між малими виникають сварки, використовуємо мирилки:

Дві подружки

посварилися. Тобі яблучко,

мені-


грушечка, Не сварімося,

моя душечко. Тобі яблучко,

мені зернятко, Не сваримося

моє серденько.



(Діти обіймаються - помірилися).



    1. Заняття з використанням малих фольклорних форм


Лубашева О.М.

вихователь І кваліфікаційної

категорії ДНЗ №8,

м. Слов’янськ
Тема: «повторение знакомых потешек»

П/с: помочь детям вспомнить потешки, вызвать желание слушать их ещё раз, побуждать детей принимать участие в чтении потешки, одобрять попытки декламировать самостоятельно; обогатить малышей теплотой добрых чувств, прибегая к фольклорному слову; на эмоциональной основе формировать добрые высоконравственные отношения с окружающим миром.

Материал: фланелеграф, персонажи потешки «Сорока - белобока», «Как у котика усы», «Солнышко - ведрышко», «Зайку бросила хозяйка», атрибуты для п/и «Кот и мыши», корзинка, елочки.
Ход занятия
В-ль проводит вступительную беседу о времени года. Обращает внимание на зимующих птиц.

В-ль подводит детей к фланелеграфу. Обращает внимание на гостью - сороку-белобоку и 2 деток (доченьки).

В-ль: Дети, кто это пришел к нам в гости? Правильно сорока-белобока, а это ее детки - доченьки. Рассматривают вместе окраску, величину. Сорока-белобока очень расстроена. Она сварила кашу, вышла позвать своих деток (сыночков) чтобы их накормить. Звала, звала, но они так и не прилетели. Сорока прилетела к нам и просит, чтобы мы помогли ей найти деток. Давайте вместе поищем.

Из окошка выглядывает солнце. Давайте поздороваемся. Затем спрашивают у него, не видело ли птенчиков сороки - белобоки. Солнышко отвечает, что видело деток и поможет найти их, если дети расскажут о нем потешку.

Дети: «Солнышко - ведрышко!

Выгляни в окошко,

Ждут тебя детки,

Детки малолетки»!

Солнышко: молодцы дети, вот вам сынок сороки белобоки, несите его маме.

Дети благодарят солнышко за помощь.

Идем дальше с детьми по массажному коврику. Вдруг на поляне под елочкой увидели зайчика. Здороваются с зайкой, рассматривают его (пушистый, мягонький, длинные ушки). Спрашивают у зайки: не видел ли он деток сороки - белобоки, просят его помочь найти их.

Зайка: Я вам помогу найти деток но мне очень хочется послушать

потешку обо мне, поиграть со мной.

Дети рассказывают потешку о нем. Затем пляшут вместе с ним «Заинька попляши». Зайчик развеселился, похвалил детей и отдал сыночка сороки - белобоки. Поблагодарив зайчика, дети идут искать дальше. На пути бугорок. Дети выполняют ползанье и подлезание под дугу.

Слышится мяуканье.

В-ль: Дети, кто это говорит «мяу». Находят котика. Здороваются с ним, рассматривают его (пушистый, красивый, лапки-царапки, длинные усы).

Дети просят котика помочь им найти сынка сороки - белобоки.

Котик просит рассказать о нем потешку.

Дети:


«Как у (котика) нашего кота

Шубка очень хороша!

Как у котика усы

Удивительной красы!

Глазки смелые, зубки белые»

Котик хвалит детей и отдает сыночка сороки - белобоки. Дети благодарят.

В-ль: Дети мы нашли всех деток сороки - белобоки. Давайте поспешим к ней. Она ждет не дождется своих деток и отдадим ей.

Идут перешагивая через кубики - камешки.

Подходят к фланелеграфу. Дети прикрепляют фигурки деток.

Сорока обрадовалась, благодарит детей за помощь.

Дети, давайте расскажем сороке-белобоке потешку о ней.

Дети:


Сорока - белобока, Кашу варила,

Деток кормила....

Сорока хвалит детей. Дети советуют сороке не терять больше своих деток. А сыночкам дети советуют быть послушными и не убегать от своей мамы сороки - белобоки. Дети прощаются и уходят.
Паскал О.П.

вихователь І кваліфікаційної

категорії ДНЗ №56,

м. Слов’янськ
Тема: «Сонечко, сонечко. Виглянь у віконечко».

Програмовий зміст

Закріпити знання дітей про сонце, його ознаки та значення в житті людини; збагатити словник дітей потішками, закличками. Уточнити та узагальнити знання дітей про весняні явища природи: світить сонечко, стало тепло, зеленіє все навколо, з'являється травичка та листочки. Закріпити знання дітей про назви перших весняних квітів: пролісок, фіалка, кульбаба, тюльпан. Закріплення кольорів спектру.

Матеріали:

Картинки із зображенням квітів, фарби: зелена, жовта, червона, синя, пензлі, аркуш паперу.


Хід заняття
Вихователька:

Любі хлопчики й дівчатка,

Також гості дорогі,

А чому такі сумні?

Усміхніться ви мені.

Усміхніться квіточці,

Хай вона росте.

Усміхніться гілочці,

Пташці і траві.

А тепер ви подаруйте

Усмішку й мені.

А тепер веселою усмішкою привітайте наших гостей. Покажіть гостям, що ви їм дуже раді. Ось так ( Діти сіли на стільці)

- Діти, ви любите ходити в гості (відповіді дітей)

- А хто до вас найчастіше приходить в гості? (відповіді дітей)

- А кого можна запросити в гості до нас у групу? ( відповіді дітей)

- Давайте запросимо сонечко! Для цього треба розказати закличку.



Заглянь, заглянь, сонечко,

До нас у віконечко.

Тут малята граються,

Тебе дожидаються.

- Ось і прийшло до нас сонечко (Іграшка-сонечко) Доторкнулося до кожного своїм промінцем. Привітайтеся з ним. (діти вітаються з сонечком).

- Діти, а яке воно? ( Жовте, кругле, тепле, золоте, велике, радісне, добре, привітне, веселе, ласкаве).

- Ми також сонечко привітає усмішкою. (Вірші про сонечко)



Я всміхаюсь сонечку.

Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь квіточці.

Хай вона цвіте!

Задивилось Сонечко

на маленьку Сонечку:

Сонечка одіта,

Сонечка умита

Усміхнулось Сонечко

до малої Сонечки.

- Діти, погляньте, яка яскрава галявина. А чого на ній не вистачає? (відповіді дітей)

- Правильно, трави. А щоб вона краще зростала пригадаємо закличку.

Травонько, травонько, зеленись,

Золотому сонечку поклонись.

Щоб розквітла яблунька на горі,

Щоб тулялось весело дітворі.

- А що з'являється у траві? (

відповіді дітей)

- Правиль, квіти.

- А які весняні квіти ви знаєте? (пролісок, фіалка, кульбаба, тюльпан, нарцис).

Гра «Знайди квітку».

Гра « Знайди також кольору».

- А давайте тепер посадимо квіти на галявину. ( малюки малюють квіти)

- Які молодці, допомогли галявині і знаєте весняні квіти.

- А тепер сонечко пропонує вам пограти в гру «Коза».

- Діти, щось страшне іде до нас Із рогами, з копитами...

Іде коза рогатая, (ріжки)

Іде коза вухатая, ( вушка)

За дітками - малятами, (щічки)

Ніженьками тіп-туп,(тупають)

Віченьками луп-луп, («дзьюбики» рукою)

Хвостиком хвиць-хвиць. (хвостик)

А малята, цить, (пальчик до ротика)



Вихователька: Хто прийшов до нас, малята,

Хто нас хоче налякати?

Діти відповідають: - Коза Вихователька: Ти, коза, нас не лякай!



Гуляти нам не заважай! Коза залишає дітям солоді.

Вихователька: А зараз ми підемо до сонечка на вулицю.

Воно запрошує нас на прогулянку.


Бергент Л.Б.

вихователь, спеціаліст ДНЗ №3,

м. Слов’янськ
Тема: «Весна тепло своє дарує, свята чудові нам звітує»

Мета: знайомити дітей із традиційними українськими народними святами, які відбуваються навесні та обрядовими весняними іграми. Вчити емоційно сприймати тематичні та фольклорні твори, народні ігри, весняні заклички, повір'я, прикмети, прислів'я та приказки, веснянки, гаївки. Продовжувати знайомити дітей з ознаками весни:світить тепле сонечко, з'являються комахи, оживає природа. Розвивати вміння відповідати на запитання повними реченнями, використовуючи їх різні типи. Розвивати пам'ять, мислення. Збагачувати словниковий запас дітей. Виховувати любов до свого народу,повагу до його традицій і звичаїв.
Хід заняття
Діти, святково одягнені, заходять у групу, вітають гостей.

Вихователь:

Благослови, мати, весну закликати!

Весну закликати, зиму проводжати!

Весна іде, весна іде!

Весну вітайте, діти!

Вона пісні нам принесе,

Вінки,чудові квіти!

До залу з букетом пролісків входить Весна.

Весна:


Я тепло вам принесла

І сонечко додала,

Щоб міцніли усі діти

Й розцвітали, неначе квіти.

Давайте, малята, покличемо сонечко.

Діти в руках тримають штучні весняні квіти і разом промовляють закличку до сонця:

Вийди, вийди, сонечко, (руки піднімають вгору)

На дідове полечко, (ведуть рукою в один бік)

На бабине зіллячко, (ведуть рукою в інший бік)

На наше подвір'ячко. (жест запрошення)

На весняні квіточки, (піднімають квіти вгору)

На маленькі діточки, (діти присідають)

Там вони граються, (роблять оберт навколо себе)

Тебе дожидаються (жест запрошення)

Весна: Ось воно сонечко! (макет сонця).

Діти, а яке наше сонечко?

Діти: Лагідне, тепле, добре, ласкаве.

Діти звертаються до Весни:

Ой весна, весна, ти красна,
Що ти, весно красна, нам принесла?

Весна:


Принесла я вам літечко,

Ще й запашне зіллячко,

Ще й зеленую вербицю

І холодную водицю.

Весна підводить дітей до дерева, прикрашеного вінками.

Весна: Малята, ви знаєте, що це за дерево?

Діти: Верба.

Весна: А знаєте ви,чому вербу в народі пошановують?

Діти: Тому що верба найперша розпускається навесні. Тому що вербичка дуже гарна:пухнаста, пахуча, ніжна.

Весна роздає дітям вербові гілочки, прикрашені червоними стрічками. Діти стають у коло.

Дитина:

Ось ясне сонечко прийшло-



Вмить наше свято ожило.

Вербичку сонце зігріває

І нею свято прикрашає.

Діти торкаються гілочками одне одного,примовляючи:

Не я б'ю-верба б'є!

Будь здоровий,як вода,

І багатий, як земля!

Весна: Діти, а чим прикрашена вербичка? Що це?

Діти: Віночки.

Весна. З чого вони сплетені?

Діти. З квітів.

Весна: А це що?

Діти: Різнокольорові стрічечки.

Весна: А давайте заграємо з віночками.



Гра «Сплетемо віночок»

Візьмемось за руки,

Підемо на луки,

Сплетемо віночок,

Станемо в таночок.

Чий найкращий вінок

Той і піде у танок!

Весна: Які гарні у нас діти, добрі, дружні, веселі.

Весна підходить до дітей і пригортаючи промовляє:

Не сваритися,

Помиритися,

Дайте собі ручки,

Українські діти,

Помиритися!

Діти протягують один одному мізинчики, зчіплюють їх і співають мирилку, після якої обнімаються і цілуються:

Мир-миром, пироги з сиром,

Варенички в маслі,

Ми дружечки красні,

Поцілумося!

Весна: Ще, діти, я принесла вам глечик. Що у ньому?

Діти заглядають у глечик,хлюпають водичкою.

Діти: Водичка.

Весна: Так, це водичка не проста, це свята водичка.

Весна бере глечик і бризкає на дітей зі словами:



Святая водичка у глечику,

Посвяти дітям голівки та плечики,

Щоб їх скрізь і всюди

Шанували люди!

Діти простягають руки до водиці:

Святая водичко,

Умий наші личка,

Щоб були румяними,

Ніжними ,духмяними.

А ми гуртом, далебі,

Низько вклонимось тобі!

Діти звертаються до Весни:

Ой весна, весна,ти красна,

Що ти, весно красна,

Нам принесла?

Весна:


Принесла я вам гніздечко,

А в гніздечку тім-яєчко.

Діти, а що це за чудове яйце знесла наша курочка?

Діти(приспівують):

Курка з нашого села

Ті-ті-ті,ті-ті-ті,

Гарну писанку знесла

Ті-ті-ті,ті-ті-ті.

Діти підходять до Великоднього вінка, зплетеного з вербових гілочок та підвішаних на ньому писанок.

Весна:

Що за дивнії яєчка

Наша курочка знесла!

Намальоване гніздечко

Ще й пташиночка мала.

Навкруги -барвисті квіти,

Жовті,сині гілочки...

Чи здогадуєтесь,діти,

Що це?

Усі разом:



Писанки.

Дитина:


їх не курочка знесла,

їх матуся принесла,

Ми гуртом розмалювали

До святкового стола!

Усі разом:

Сяють наші писанки-

Як весняні квітоньки!



Гра «Цокання писанками»

Стали діти у кільце.

В кожного в руках яйце.

Тані випало на славу

Розпочати цю забаву.

Дуже милу, пристару

Великодню гру.

Ходить дівчина кільцем

І постукує яйцем...

Весна: Дуже гарно ви грали.

Беріться за руки,

У коло ставайте,

Під сонечком ясним

Танцюйте, співайте.

Гра «Подоляночка»

Десь тут була Подоляночка,

Десь тут була красна панночка.

Тут вона стояла,

До землі припала,

Личко не вмивала,

Бо води не мала.

Ой встань, устань, Подоляночко,

Умий личко, наче скляночку.

Візьмися у боки,

Покажи нам скоки,

Підскочи до раю,

Візьми дівча скраю.

Весна: А ще, діти, я вам принесла святковий хліб. Що це?

Діти: Це пасха.

Так, діти, пасочку випікають на велике весняне свято



– Великдень, та пригощають рідних та близьких людей. Давайте і ми з вами пригостимо наших гостей та й покуштуємо самі.
ЛІТЕРАТУРА


  1. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. – К.: Дошкільне виховання, 1999.

  2. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні. Наук.-метод. посібник. Наук. Ред. О.Л. Кононенко – К., 2003.

  3. Базова програма розвитку дітей дошкільного віку «Я у світі»

  4. Богуш А.М. Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку. – К.: «Слово», 2003.

  5. Богуш А.М. Витоки мовлення розвитку дітей дошкільного віку. – К.: «Слово», 2003.

  6. Богуш А.М. Методика навчання української мови в дошкільних закладах. – К., 1993.

  7. Крутій К. Розвиваємо у дитини мовлення, інтелект і здібності. – Запоріжжя, 1999.

  8. Лексична робота з українського мовлення з дітьми дошкільного віку. – К., 1994.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка