Розвиток музики



Скачати 108.08 Kb.
Дата конвертації24.02.2016
Розмір108.08 Kb.


Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Cтоківська СЗШ І-ІІ ступенів


УРОК – КАЗКА
У ЛІСОВІЙ

МУЗИЧНІЙ

ШКОЛІ










Учитель музичного мистецтва

Сурмач Л.П.

Тема: Розвиток музики (Підсумковий урок)

Виконання пісень.

Музика А.Кос-Анатольського, слова І.Кульської «Голочка».

Музика Л.Кніппера, слова О.Коваленка «Чому ведмідь узимку спить».

Українська народна жартівлива пісня «Грицю, Грицю до роботи».

Українська народна веснянка «Ягілочка».

Слухання музичних творів ( музична вікторина ).

Е.Ґріґ. «Навесні».

С.Прокоф’єв. Тема Петрика з симфонічної казки «Петрик і Вовк».

С.Гулак-Артем. Дует Одарки і Карася з опери «Запорожець за Дунаєм».

М.Лисенко. Хор «А вже весна, а вже красна» з опери «Зима і Весна».

Засвоєння основних музичних понять і термінів (музична грамота).

Мета: Збагачувати емоційно-естетичний досвід учнів: опановувати вокально-хоровими вміннями та навичками; формувати здатність сприймати й інтерпретувати образний зміст музичних творів. Усвідомити поняття «розвиток музики», як процес якісних змін в мелодиці, гармонії, фактурі твору тощо. Плекати потребу учнів у власному «саморозвиткові» – розумовому, духовному та фізичному самовдосконаленні.

Обладнання:

Портрети композиторів;

Музичні інструменти;

Мультимедійна дошка, проектор;

Аркуші із зображенням нот, пауз, позначень динамічних відтінків тощо.

Тип уроку: Урок-казка. Застосування знань і вдосконалення умінь.



Хід уроку.

1. Організаційна частина.

Вхід під музику.

Музичне вітання.

Перевірка наявності учнів.

Оголошення теми уроку.

Вступне слово вчителя.

Хто з нас змалку не був закоханий у чудовий світ казки? – Таких нема…

Дюймовочка, Буратіно, Вовк і семеро козенят, Івасик-Телесик – вони стали нашими друзями на все життя. Улюблені герої відображені в прозі, поезії, образотворчому мистецтві; живуть вони і в музиці.

Композитори часто звертаються до казкових сюжетів і тем. І це й не дивно, бо музика має багатющі виражальні можливості, то ж дуже добре передає казковий зміст, створює яскраві фантастичні образи.

Прославились своїми сценічними творами на казкові сюжети російські композитори Петро Чайковський («Спляча красуня», «Лебедине озеро», «Лускунчик»), Микола Римський-Корсаков («Кощій Безсмертний», «Снігуронька», «Садко», «Казка про царя Салтана»). Відомими «музичними казкарями» були українські композитори Микола Лисенко («Коза-Дереза», «Пан Коцький», «Зима і Весна»), Кирило Стеценко («Лисичка, Котик і Півник») й ін.

Сьогодні, діти, ми створимо свою музичну казку: помандруємо віршованими стежечками й завітаємо на заняття в Лісову музичну школу.

Та щоб достойно себе показати, ми повинні пригадати усе, що вивчали на уроках музичного мистецтва у рідній нам невеличкій, затишній сільській школі, з вікон якої видно і поле, і розкішний гай.

Бачу я, що наші артисти – звірята й пташата – вже у повному сценічному спорядженні. Тож починаймо…



Лісова галявина. На пеньочках сидять мешканці лісу: Вовчик, Білочка, Зайчик, Сорока, Ворона, Ведмедик й ін. Звучить спів пташок, стукіт дятла.

Королева Музики: В лісовій музичній школі

Місця всім було доволі:

І звірятам, й павучкам, і пташкам, і мурашкам.

Грамоту музичну вчили,

Працювали, не лінились.

Їм пісні допомагали у житті й у кожній справі.

Та якось учитель школи

Всіх зібрав і так промовив.



Вчитель музики: Друзі милі, все ми вмієм:

Малювати нотоносець,

Написати звукоряд.

Ручні знаки, щаблі ладу 1,

Склади ритму розумієм.

Терміни знаємо: тоніка, ліга,

Вольта, фермата, реприза, затакт…

Тож давайте-но сьогодні

Всі знання ми підсумуєм –

І в «комíрочках голíвоньок»

Все до ладу впорядкуєм...

(Звучить музика Королеви)



Королева Музики: У моїй Музичній країні,

Де промені сміються й дощі-струмочки ллються,

Де гомонять лелеки і сяють блискавиці

Зустрілися раненько дві хмарки-мандрівниці...



Біленька Хмарка: Який чудовий ранок!

Я лечу навперегін із веселим вітром!



Темненька Хмара: Ой, цей вітер – людям горе. Бентежить синє море!...

Біленька Хмарка: Настало справжнє літо – теплом усе зігріто!

Темненька Хмара: Спекотно, сухо, жарко; дощу давно нема.

Дуже це мене тривожить: врожай пропасти може!



Королева Музики: Ось так перемовлялися хмаринки в небі гожім,

Пливли помалу далі – красиві і несхожі.

Пухка і білолиця, а поруч – майже чорна...

Хмарки (разом): А щоб не сперечатися, то вирішили враз:

Давай-но відпочинем – гайнем в музичний клас!



Вчитель музики: Влітайте любі хмароньки, присядьте на пеньок,

Бо ми вже розпочали музичний наш урок…



Королева Музики: Ви, діти, здогадалися,

Хто ці панí поважні?

Та це ж Музика в мажорі та Музика в мінорі! …

Біленька Хмарка (під веселу мелодію):

Я музика мажорна – яскрава, промениста,

Повільна чи моторна – та завжди світла й чиста.

Темненька Хмара (під ліричну мелодію):

А мій мінор – густіший,

Тьмяніший, не блискучий.

То мужній і серйозний,

То лагідно-співучий…

Вчитель музики: Щоб мажор від мінору відрізнити,

Щоб нахил ладу показати,

Мусимо третій щабель

У всіх піснях і вправах вокальних

Якомога точніше і якнайчистіше

Завжди (Усі діти разом): інтонувати!



Виконання пісень:

  1. Музика А.Кос-Анатольського, слова І.Кульської «Голочка».

  2. Музика Л.Кніппера, слова О.Коваленка «Чому ведмідь взимку спить».

  3. Українська народна жартівлива пісня «Грицю, Грицю, до роботи».

  4. Українська народна веснянка «Ягілочка».

Вчитель музики: Наш школярик-Вовчик днями

Загубив портфель з книжками.

А знайшов, поглянув – лихо!

Вовчик: Переплутались у книгах цифри, букви, малюнки,

Ще й такі незвичні позначки музичні!

Засмутився я – Сіресенький… Треба мені помогти-и-и…

Вчитель музики (до Вовчика, який знову бавиться машинками):

Забави всі свої облиш, музики знáки розпізнай скоріш!

Королева Музики: Щоб двері легко відчиняти, треба ключ надійний мати.

Ключ до Музики… – з’ясовуй (показує на Вовчика).

(Вовчик розгублено знизує плечима).

Всі учні лісової школи разом: … Є – скрипковий, є й – басовий !!!

Та ви, бачу, молодці, знаєте добре музичні ключі.

– Прошу вас тепер згадати, хто буде застерігати:

Де, і скільки часу Музиці – мовчати!



Білочка: Паузою – назвали так цей мовчазний, наказóвий знак.

Ця рахується «на 2» (1-і 2-і; або «та-а»).

[ Музиканти її зовуть половинка ].

Ну а ця всього лиш «ті»; її рахуємо на «1» або «і».

[ Хто знає українську мову – називає її вісімкою;

хто не знає – восьмою, покручем – восьмушкою ].

Поруч неї – – чвертка – (1-і; «та»).

[ Звемо її згідно взірця: чвертка торта,



чвертка хліба, скибка кавуна ].

А ось ця – пауза ціла – та-а-а-а»; 1-і 2-і 3-і 4-і).

[ Раз-і два-і три-і чо-і (чотири-і) ]

Королева Музики: Молодець!

– А тепер, дітоньки, часу не гаймо,

Назви цим значечкам даймо.

Зайчик: Треба, щоб всі учні знали:

Ноти – це маленькії овали.

Є овали чорні, є овали білі.

Біла нота ( ) – то нота ціла.

А добавили штиля ( ) – вже половинка нота ця.

Чвертка в музикантів чорненькою стала ( ).

Вісімка ( ) – «хвоста» дістала... 2

Королева Музики: Радію нагоді сказати:

Тривалості нот ваш Зайчик уміє дуже добре розрізняти!

(Звертається до усіх присутніх).

Друзі! А назви нот пам’ятаєте?

(Показує на нотоносець).

Повторімо й закріпімо,

І промовмо разом всі,

Де й яка розташувалась.



До, ре, мі, фа, соль, ля, …

Ворона (перебиває): Кар-кар-кар, що за «базар»?

В музиці повинна – «залізна» бути дисципліна.

(Входить Метр 3 ): Тільки так! Тільки так!

Всю я музику міряю кроками,

Наголоси ставлю, пульс – вирівнюю!

(Тактує і пояснює): Раз–два–три. Раз–два–три. – Тридольний метр!

Раз–два. Раз–два. Раз–два. – Дводольний метр!

(Тактує «ялинкою»): Раз–два–три–чо–п’ять. – П’ятидольний метр! ...



Королева Музики: Метр – це справжнє диво. Без метру – Музики нема.

Ворона: Кар! А р-р-р-розмір?

Що тер-р-р-рмін цей означає?



Королева Музики: Розмір – це Метр, який зазначив тривалість

своїх кроків – себто долей [часток] такту.



Сорока: показує таблички з розмірами 3/8 3/4 3/2 (див. мал. 4 ).

Зайчик (тактуючи кистю руки, промовляє): Ті-ті-ті. Ті-ті-ті. Раз-два-три. …

Вовчик (тактуючи рукою від ліктя, промовляє): Та–та–та. Раз–два–три. …

Ведмедик (тактуючи всією рукою від плеча, промовляє):

Таа–таа–таа. Рааз–дваа–трии. …



Ворона: Кар! Я кар-р-р-рдинально пор-р-р-розумнішала. Дякую!

Ведмедик: А я знаю – що таке динаміка. Це сила звуку!

На forte-fortissimo – гармата стріляє, вулкан вибухає!

На piano-pianissimo – мишка пробігає.

Mezzo-forte – майже голосно .

Mezzo-piano – майже тихо.

Королева Музики: Ось аркуші лото. Вчителю, роздайте їх і прочитайте.

Вчитель вишиковує акторів у ряд і дає кожному аркуш зі знаком.

Промовляє: Forte-fortissimoдуже-дуже голосно (fff).

Fortissimo – дуже голосно (ff).

Forte – голосно (f).

Mezzo-forte – напівголосно, не зовсім голосно (mf).

Mezzo-piano – притишено, майже тихо (mp).

Piano –тихо (p).

Pianissimoдуже тихо (pp).

Piano-pianissimo – дуже-дуже тихо (ppp).

Королева Музики (звертається до глядачів):

А тепер забавмося в музичну гру «Гірські відлуння».

Я скажу чарівне слово, а ви його другий склад

повторюйте все тихіше, тихіше й тихіше –

допоки не почуєте абсолютну, «космічну» тишу.

(Голосно промовляє): Ти – ша !

(Усі актори і глядачі): …ша >, …ша >, …ша >, …ша >, …ша > … …

Королева Музики: Тиша виткала давно з різних звуків полотно.

І про те, що чуєш в ній розповісти, друже, вмій….

Вельмишановний Учителю музики,

Проведіть, будь ласка, музичну вікторину.

А я зі своїми Хмаринками (Dur, moll) допомагатиму Вам.

Слухання музики.


  1. Е.Ґріґ. «Навесні» (динамічний, темповий розвиток музики).

  2. С.Прокоф’єв. «Петрик і Вовк» (інтонаційний розвиток музики).

  3. С.Гулак-Артемовський. «Дует Одарки і Карася» (сюжетний розвиток).

  4. М.Лисенко. Хор «А вже весна, а вже красна» (вияв пісенності, маршовості

музики, вміло збагачених елементами танцювальності).

Підсумок уроку.

Музика – це мінливий світ відтінків гармонічного тла, звукових ліній мелодії, басу і підголосків; звукової колористики їхніх тембрів тощо.

Музичний твір без розвитку – нецікавий, бо нагадує звучання грамофонної платівки, яку «заїло» на одній з доріжок. Тож можна стверджувати, що справжньої, високохудожньої Музики не існує без РОЗВИТКУ. І це навіть у тих випадках, коли вона зображає спокій у природі, спокій в душі людини.

А давайте-но, діти, пригадаємо: що лежить в основі розвитку музики?

– Звісно: засоби музичного мовлення, що їх використовує композитор (лад, метро-ритм, мелодія, гармонія, фактура, композиційна форма твору, орнаментування, оркестрування, планóвана динаміка і темп). А чіткішому вияву особливостей розвитку музики сприяють засоби музичної виразності. Тобто сукупність способів «артикулювання інтонаційного потоку» (динамічне й темпове нюансування, вібрування звуку, штрихове градуювання тощо), які використовує соліст-виконавець чи виконавський колектив.

Домашнє завдання.

Слухаючи музику, звертати увагу на якість, виразність виконання (яка залежить від художнього смаку і вмінь виконавців) та перебіг розвитку самого твору – розбудову його структур засобами музичного мовлення [притаманних авторові твору чи певному національному або історико-мистецькому стилю].



Примітки, додатки.

1 Щаблі ладу – ступені, сходинки ладу.

2 Інші назви частин нотного знака: штиль – паличка, хвостик – прапорець.

3 Картка для Метра:

Метр

2-во ( 3, 4, 5…)

дольний


4 Картки з тактовими Розмірами для Зайчика, Вовчика і Ведмедика:



ті ті ті та та та таа таа таа

ті ті ті та та та таа таа таа

Література

Дверій Р. Музично-дидактичні ігри. // Мистецтво та освіта.2007. – № 1, 2.

Лобова О. Музика: Підручник для 3 кл. – Київ: Школяр, 2004.

Словник української мови (в 11-ти томах). – Київ: Наукова думка, 1971-1981.



Юцевич Ю. Музика. Словник-довідник. – Тернопіль: Богдан, 2003.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка