«Розвиток творчого потенціалу учнів при вивченні біології та географії»



Скачати 49.79 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір49.79 Kb.
Відділ освіти Липоводолинської райдержадміністрації

Методичний кабінет

Беївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів


Досвід роботи на тему:
«Розвиток творчого потенціалу учнів при вивченні біології та географії»

Вчитель


Кучерявенко

Ольга Володимирівна

Творчість, як одна з форм суто людської діяльності, здавна привертала увагу дослідників. Я розумію, як педагог, що творчий розвиток – це самостійний процес і будь-яка регламентація пригнічує його. Тому неможливо навчити “деяким” прийомам творчого мислення, а можна лише створити умови для розвитку нетрадиційного вирішення проблеми. Переступивши перший раз поріг школи як учитель, я поставила перед собою мету – прищепити учням любов до географії та навчити їх географічному мисленню. Проблема над якою я працюю вже багато років: “Активізація творчого потенціалу учнів на уроках географії і біології”. З кожного уроку учні повинні винести максимальну кількість знань, вдома тільки повторити їх та прочитати додаткову літературу.Тому на уроках створено систему впливу на творчий розвиток особистості, а саме:



  • широко впроваджую на своїх уроках діалогову форму навчання “вчитель-учень”, “учень – учень”, що сприяє взаємодії різних думок на певні об’єкти ситуації;

  • посилила рівень евристичного мислення;

  • створюю творчу атмосферу, що сприяє активному залученню дітей до процесу навчання;

  • залучення учнів до активного набуття географічних знань до творчої діяльності.

Наукова організація робочого місця школяра надає можливість учням зосередитися, раціонально використати час на уроці.

В кабінеті є збірник “Учись учитися”. Перша його частина включає тлумачення загальних розумових операцій: як конспектувати, як слухати і записувати лекцію, вимоги до роботи з картою і т.і..

Друга частина включає типові плани і пам’ятки характеристики географічних об’єктів та явищ.

На робочому місці учня завжди знаходиться атлас та навчальний комплекс.

На уроках я використовую різні форми роботи:


  • колективні форми роботи мають великі можливості в організації діалогової форми навчання;

  • групова форма роботи дозволяє підвищувати інтенсифікацію уроку та сприяє розвитку самостійності учнів, поглибленому засвоєнню матеріалу.

Важливою умовою успіху є хороший настрій вчителя, доброзичлива атмосфера на уроці. Я завжди пам’ятаю, що у дитини підсвідомо сформована установка несприйняття інформації, яка пов’язується з грубим голосом вчителя.

Метою моїх уроків стало підвести учнів до самостійного добування знань, навчити їх міркувати, встановлювати зв’язки між судженнями і висновками. Поштовхом до міркувань можуть бути проблемні запитання, наприклад: “Про який район Африки говорять, що тут приємно зустріти навіть розбійника?” – це запитання стимулює активність учнів. Щоб відповісти на запитання: “Чому на південному заході Африки утворилась пустеля?”, учні згадують всі фактори, що впливають на формування клімату і роблять висновок.

Основною спробою пошуку дитиною суті речей є гра. Навчальна гра надає свободу для розвитку творчих обдарувань дитини. Ігри підвищують ефективність викладання географії.

Настільні ігри дають можливість оригінальним способом закріпити отримані знання, використати додаткову літературу (кросворди, ребуси).

Рольові ігри сприяють до ігрового зіткнення інтересів учасників. До цього типу належать такі ігри: “суд”, “мандрівки”. Частиною уроку географії може стати рольова гра, це , наприклад, казка про краплинку води, яка загубила своїх сестер, або казка про забруднену річку, яка просить допомоги . такі ігри спонукають

дітей до розв’язання завдання шляхом виявлення причинно-наслідкових зв’язків.

Змагальні навчальні ігри сприяють формуванню мотивації навчання, логічного мислення, швидкому прийняттю рішень. Це вікторини, КВК, аукціони, “Щасливий випадок”.

Вже традиційними стали на уроках структурно-логічні схеми, що виконуються на протязі уроку, вони сприяють ефективному засвоєнню знань, створюючи логічний ланцюг. Коли схема складена, учень бачить весь вивчений матеріал, як єдине ціле . наприклад, “будова літосфери”, “склад с/г України”.

Суть інтеграційного підходу у навчанні полягає в тому, що на уроці учні використовують знання як географії, так і з хімії, біології, математики, історії.

Міжпредметні уроки проходять цікаво. Вони допомагають дітям глибоко оволодіти знаннями, реалізувати свої розумові здібності і знання з інших предметів.

Наприклад, при вивчені теми “Населення . Колоніальне минуле Африки”, учні використовують знання з історії. При розв’язуванні географічних задач - знання з математики.

Наприклад, в задачі:“Відомо, що відстань від Тернополя до Києва – 480 км. Встановіть масштаб карти, якщо на ній ця відстань становить 8 см”, учні повинні згадати складання пропорції та зробити розрахунки.

На своїх уроках я помітила, що використання фрагментів віршів, пісень, легенд, загадок, пробуджують у дітей більшу зацікавленість до матеріалу, що вивчається.

Наприклад, віршована загадка в темі “Атмосфера” (6 клас):

Я можу бути сильний і слабкий,

Залежу від різниці тиску,

Холодний можу бути і жаркий,

Літати можу зовсім близько.

(Вітер),

примушує дітей згадати поняття «атмосферний тиск», його різницю в різних частинах земної кулі і рух повітря.

Велику роль у формуванні особистості школяра відіграє, крім навчального, ще й виховний процес. Екологічне виховання є чи ненайголовнішим у системі природничих наук. Тому , на кожному уроці я наголошую на те, що людина – частина природи. Гармонійні стосунки з природою є дуже важливим у вихованні цивілізованої людини, яка здатна свідомо осмислювати свою поведінку.

Такі уроки не можуть не залишити позитивного сліду у виховному процесі учнів: шанобливо стався до батьків та інших людей, цінуй красу рідної природи, негативно оцінюй дії тих, хто нищить рослини і знущається над тваринами, забруднює навколишнє середовище. Вивчаючи тему «Охорона навколишнього середовища», я застосувала технологію «Коло ідей», висунувши дискусійне питання «Що потрібно зробити, щоб запобігти забрудненню навколишнього середовища?». Запропонувала обговорити його в групах.

Після того, як учні вичерпали час на обговорення, кожна група доповіла всьому класу лише той аспект, який обговорила. Під час обговорення теми з застосуванням цієї технології уникнули ситуації, коли група, що виступала першою, подавала всю інформацію з проблеми.

Таким чином, кожен учень був залучений до обговорення проблеми, що сприяло розвитку мислення, мовлення, вміння доводити свою думку.



На уроках з теми «Біосфера» у 6 класі можна застосувати нетрадиційні методи навчання у вигляді уроку народознавства «Аптека бабусі Медуниці». Крім того, цей урок буде інтегрованим, бо на ньому буде використаний матеріал з курсу ботаніки, застосування лікарських властивостей рослин, традиції українського народу.

Я впевнена в тому, що між учнями і вчителем завжди повинні бути взаєморозуміння, взаємодопомога, довіра і співпраця. Як написав Е.М.Ільїн: «Знати своїх учнів і знати те, що вони знають і можуть знати зокрема і всі разом – значить бути вчителем».


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка