Розвиток зв'язного мовлення. Опис предмета за малюнком та запитаннями



Скачати 228.52 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір228.52 Kb.
Розробка уроку з української мови в першому класі, післябукварний період, вчителя вищої категорії Коркач Л.Д.
С/ш №46 Солом'янського р-ну м. Києва

 

Тема уроку: Розвиток зв'язного мовлення. Опис предмета за малюнком та запитаннями.

 

Мета уроку: Дати поширені знання про помідор, його застосування. Формувати вміння писати твори - описи за малюнком. Розвивати мовні навички, уміння точно добирати слова, ознаки до предметів. Удосконалювати вміння зв'язно й послідовно викладати думки. Розвивати уявлення, увагу, спостережливість. Виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

 

Обладнання уроку: малюнок помідора

 

1. Організація класу до роботи.
Ось і дзвоник пролунав
Для роботи час настав.

Девіз уроку:
Сидимо - рівно.
Слухаємо - уважно.
Працюємо - активно.
Відповідаємо - точно.
Пишемо - каліграфічно.

 

2. Мотивація навчальної діяльності.



Загадка:
Ми з Італії прийшли,
Там і назву нам дали.
Подивись, які ми гожі,
З яблуками трохи схожі.
Ось тому й назвали ними -
Яблуками золотими.
(помідор)

Червоне личко, зелена стрічка.


( помідор )

 Читання деформованих слів:

ГРОКІО


ОМДПІОР

БУОЯЛК


ЕРЬПЕЦ

(огірок, помідор, яблуко, перець )

- Що зайве?

- Чому?


 

Знайти зашифровані слова:

ОПАОКУНЬЗСФПОМІДОРУЕКАВМ

(окунь, помідор)

- Що означають ці слова?

(окунь - риба, помідор - рослина, овоч)

 

3. Оголошення теми уроку.

- Яке слово повторювалося в усіх завданнях? (помідор)

- Сьогодні ми з вами навчимося писати твір - опис. Ми будемо описувати помідор за малюнком та запитаннями.

 

Розповідь про помідор.

Відкриваючи для себе Америку, європейці побачили тут зовсім інший світ. Тут зустрілось їм і безліч незнайомих, небачених досі рослин, а серед них і помідор. Першими попали в Новий Світ іспанці. Вони першими побачили помідори. Вони ще нічого не знали про цю рослину, тому на всякий випадок оголосили їх отруйними. І назвали їх «вовчими персиками». Спочатку ця рослина потрапила до Іспанії, Португалії, Італії. Помідори висаджували на клумбах, як декоративну рослину, розводили в панських садах. У Голландії їх назвали «золотими яблуками». Це трапилося тому, що перші помідори були жовтими. А на сонці вони здавалися золотими.

«Золоті яблука» по-італійськи - помід'оро. Це помідоро й стало їхньою назвою в Європі.

До нас перші помідори були завезені з Італії в 1780 році. Завдяки людській кмітливості та праці, вони почали дуже швидко змінювати і форму, і розмір, і колір.

Є помідори - дрібненькі вишеньки і помідори - велетні, кожен з яких важить кілограм. Є помідори схожі на сливи, на яйця, на груші. А кольори! Від яскраво-червоного до блідо-рожевого, від золотисто-жовтого до світло жовтого, білого і, навіть, зеленого. Уявіть: стиглий помідор, а колір у нього - зелений!

 

4. Вивчення нового матеріалу



1. Розгляд малюнку.

http://xvatit.com/uploads/posts/2008-04/1208163832_pomidor.jpg

 

- Що ви бачите на малюнку?


- Де ростуть помідори?
- Якого кольору помідор?
- Якої форми?
- Який на дотик?
- Який на смак?
- Що з нього готують?

 

2. Складання усно опису за малюнком.

 

3. Читання вірша, записаного на дошці.

Помідор - смачний, кругленький,


Має щічки червоненькі.
До смаку я в кожній страві.
Роблять соки і приправи.
Соус, борщик і салат
Люди з радістю їдять.

- Який був настрій при читанні вірша? Чому?


- Які слова використали для опису помідора?
- Що готують з помідорів?

 

4. Колективне складання твору-опису та запис в зошитах.



Твір - опис

Помідор

Помідор - овочева рослина червоного кольору. Він круглий і гладенький. З нього роблять соки, приправи, салати. Люди з радістю їдять помідори. Вирощують їх на полі, на городі.

 

5. Читання записаних творів.

5. Підсумок уроку.

- Що нового дізналися на уроці?


- Що було цікавого?

Тема: Перевірка і редагування тестів-описів.


Мета: Вчити перевіряти творчі роботи, редагуючи тексти і виправляти помилки.Розвивати мислення, мовлення та уміння самостійно здійснювати контроль за виконанням творчих робіт. Виховувати шанобливе ставлення до мови.

І. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Яке завдання ми поставили собі на цей урок?

Діти. Ми будемо перевіряти. Чи зрозуміло і точно ми у групі описали картину.

Група буде читати опис, а інші групи нехай здогадаються, що було намальовано на “їхній” картині.

ІІ. Перевірка роботи.

1. Визначення критеріїв перевірки.

Учитель. Перед знайомством з описами картин групами визначимо, як ми оцінюватимемо тексти?

Подумайте, які критерії будемо враховувати?

Діти. 1. Чи зрозуміло описано, що було зображено на картині?

2. Чи є непотрібні повтори?

3. Чи вживаються образні вислови, порівняння, переносне значення слів?

4. Чи грамотно записано опис?

ІІІ. Самостійне редагування групою власних текстів.

Учитель. Можливо групи захочуть спочатку самостійно перевірити свій твір за цими критеріями. Прочитайте у групі свій твір. Чи все вам подобається? Виправте помилки. Придумайте заголовок.

(групи працюють)

ІІІ. Співвідношення описів з картинами

1 група


Учитель. Прочитайте свій твір.

Діти. Буря

Осіннього вечора лютувала буря. Вітер виривав дерева з корінням. Похилені вітриськом дерева висять над озером, що освітлене місячним сяйвом. Місяць з-за хмар поглядає на похилені дерева і доріжкою пробігає по озеру. Похмуре небо вкрите темними хмарами, які біжать наввипередки, втікаючи від злого вітру. Обрив над озером заріс мохом і травою.

Це була похмура, холодна ніч.

Учитель. (питання до інших груп). Що було зображено на картині цієї групи?

Діти. - На картині зображено нічну бурю.

- Я уявив похилені вітром дерева.

- Я “побачив” Місяць, місячну доріжку у озері.

- Було холодно і похмуро.

- Темні хмари дуже швидко пливуть по небу.

- Над озером крутий берег – це обрив.

Учитель. Погляньте на картину.

Діти. Там. Ми уявили майже таку картину.

Учитель. Чи справилася група зі своїм завданням. Проаналізуйте опис за критеріями.

Діти. Група із “роботою” автора опису справилася. Непотрібних повторів у тексті немає. Використовувалися переносне значення слів, образні вислови.

2 група.


Учитель. Прочитайте свій твір.

Діти. Весняний день у лісі.

Одного весняного дня м зайшли в ліс.

Дерева ще не прокинулись від довгого сну і сумують за своїм зеленим листячком. Зате ялики пишаються своїм вбранням. На поляні ростуть ніжні конвалії і підсніжники, а біля них на вербі розпустилися м’які котики. Поміж горбочками і деревами дзюркотить веселий струмок. Білокорі берези видивляються у нього на свою красу. Щойно з далекого краю прилетіли ластівки і принесли на своїх крилах весну. Навіть небо після холодної зими гріється у промінцях сонечка.

Ліс зустрічає весну.

Учитель. Що ж зображено на картині. Яку описувала друга група?

Діти. - Я “побачив” весняний ліс.

- Дерева ще стоять без листя.

- Але у лісі є і зелені ялинки.

- На поляні ростуть конвалії і підсніжники.

- Вже розпустилися вербові котики.

- А я “побачив” струмочок, у якому віддзеркалюються берізки.

- І ластівки уже прилетіли.

Учитель. Подивіться на картину, яку описувала ця група. Чи справилася група з “роботою” автора тексту опису. Що їм допомогло?

Діти. З “роботою” автора тексту-опису група впоралася дуже добре.

- Для цього вони використовували переносне значення, образні вислови.

- Група описала багато деталей, що були зображені на картині.

- Діти старалися передбачити всі запитання, які могли виникнути у читачів.

- У описі немає повторів одного і того ж слова.

- Використовують порівняння, переносне значення слів.

3 група.

Учитель. Прочитайте свій твір.

Діти. Загадковий день.

Погідного осіннього дня небо злилося з озером. Воно, мовби, заглядає у дзеркало його поверхні. На синіх хвилях плавав самотній корабель. По один бік озера розляглися молоді гори. Гори були різноманітні і на них лежав сніжок. Там росли молоді берези, маленькі ялини і могутня сосна. Сосна була дуже стара, вона закривала своїми сильними вітами світло малим ялинкам. Природа милує око різнобарв’ям кольорів.

Учитель. Що ж було намальовано на третій картині?

Діти. - Озеро, а навколо гори.

- У озері плавав один корабель.

- На горах ростуть сосни і ялини.

- Сосна була великою, а ялинки – маленькі.

Учитель. А яка була погода? Небо?

Діти. Ми не зрозуміли. Нам цього не описали.

Учитель. Порівняйте опис з картиною. Чи справилася група зі своїм завданням?

Діти. Не зовсім.

Учитель. Чому? Де вони допустили помилку?

Діти. - Вони багато деталей випустили з уваги. Тому ми не все “побачили”?

- Група не використовувала порівняння, образні вирази і їх твір вийшов сухим.

Учитель. Неемоційним.

Учитель. Давайте допоможемо цій групі – усно опишемо їх картину.

Діти.

Осіннім ранком небо вкутало у густий осінній туман озеро, що розлилося між скелястими горами. У дзеркальну поверхню води заглядають дерева, мов шукають щось на його дні. А стара сосна захищає молоденькі ялиночки від пронизливого вітру. Голе каміння вже вкрив перший сніг, прикривши білою ковдрою коріння і мох.



На своїх синів хвилях озеро колише самотній корабель, який поспішає у далеч.

IV. Висновок.

Учитель. Ви переконались, як важливо уміти добре описувати те, що бачиш, що відчуваєш. Так можна стати “очима” читачів. Цей прийом використовують усі письменники, романи і повісті яких містять поряд з розповідями про події описи, що читаючи їх книги, ми могли уявити все, що бачать герої книг, що вони відчувають. Тому читати книги набагато цікавіше, ніж дивитися фільм, бо, читаючи книгу, ми “бачимо” все очима головного героя, самі перевтілюємося у головного героя. А, переглядаючи фільм, ми залишаємося пасивними глядачами.

Тепер ви зможете спостерігати, як автори книг використовують описи. Які слова і вирази вони підбирають, будете вчитися у них майстерному володінню Словом.



А вже весна, а вже красна…

Мета: формувати інтерес до рідної мови, прагнення вдосконалювати свої знання з української мови, розвивати інтерес до слова, бажання писати замітки й оповідання, закріпити уявлення про професії журналіста, художника-дизайнера, коректора, головного редактора, виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї.

Обладнання: заготовка газети, завдання для груп, вирізки до теми «Весна», які будуть використані для оформлення газети, підбірка народних прикмет про весну, мелодії: Вівальді, «Пори року», Чайковський, цикл п’єс «Пори року», «Вальс квітів» з балету «Спляча красуня», Бетховен, «Пасторальна».


ХІД УРОКУ

Учні розбиті на п’ять груп (по 4–6 дітей), які сидять разом (парти підсунуті одна до одної так, щоб дітям було зручно спілкуватись).




І. Вступне слово вчителя

Любі друзі, давайте пригадаємо, з якими професіями ми зустрічались, коли їздили в гості до редакції дитячої газети, та як розподіляли ці професії, випускаючи попередню стінгазету. (Діти відповідають на запитання. Учитель при необхідності коректує відповіді, допомагає та згадує батьків тих учнів, які працюють у журналістиці, акцентуючи увагу на тому, що робить спеціаліст кожного профілю).


Сьогодні на уроці розвитку зв’язного мовлення ми знову перевтілимось у працівників редакції газети й випустимо ще один номер нашої стіннівки. Отже, між собою у групах ви визначите, хто з вас буде журналістом, художником-дизайнером, коректором, оператором з набору, а в нашому випадку, оскільки газета рукописна, буде каліграфістом. Роль головного редактора я візьму на себе. Добре? (Діти обговорюють ролі у групах.)




ІІ. Повідомлення теми та мети уроку


Учитель. Тему нашої газети ви дізнаєтесь, послухавши мою загадку.


Все у зелені довкола:


Пасовище, ліс і поле.

Мчать струмочки до ріки,

Ліплять гнізда ластівки.

І в сороки новина,

Сповіщає всіх вона:

Наближається… (весна).


Учитель.
Тож про буде наша газета сьогодні? (Про весну.)

Як ви дізнались? (Бо в загадці сказано: зеленіє все довкола, ліплять гнізда ластівки…)

Вірно. Подивіться на заготовку нашої газети та зверніть увагу на рубрики. (Діти зачитують їх.)


ІІІ. Знайомство з обсягом роботи


Учитель. На правах головного редактора газети я познайомлю кожну групу із завданням.


І група

Вам треба в рубрику «Історична довідка» підготувати розповідь про весну. У нашу редакцію надійшов такий матеріал. (Учитель показує листа, в якому знаходиться завдання для групи.) Він потребує коректури, тобто виправлення помилок. Скажу по секрету, що вам необхідно пригадати правила написання ненаголошених [е] — [и] та написания слів з подовженими приголосними звуками. Ви маєте виправити помилки та переписати на ці аркуші (за розміром рубрики газети вирізані листочки у клітинку), а потім наклеїти їх у газету.




Історична довідка

Слово в_сна утворене від слова «весантас», що в перекладі означає «ясний день».



Березень — перший місяць весни. Раніше Новий рік розпочинався в б_резені, його назва з’явилась лише два століття тому, тобто відлік року вівся від 1 б_резня. Ця назва пов’язана з розвиван_ям у цей час б_рези, збиран_ям соку. Тому й назвали люди перший місяць в_сни сочнем, соковиком.

Було ще у б_резня ймен_я «март». Давні римляни назвали так його на честь Марса — бога війни. Де ж тут логіка? Виявляється, у римлян Марс символізував в_сну та врожай, тобто март — символ початку в_сни.



Квітень — пора цвітін_я рослин. У народі вживали й форму «цвітень». Саме в цей час з_мля починає квітувати. Були й інші назви: краснець, дзюрчальник, водолій, апріль (у перекладі з латинської мови дане слово означає «сонячний»), лукавець (через примхливу погоду).

Травень — радує нас буйним ростом трав. Свою назву він отримав у минулому столі_ті, а до цього звався «май» (від імені давньоримської богині в_сни Майї). Інші назви травня: пісеник, місяць-громовик, травник.


ІІ група


Учитель. (Показує ілюстрацію проліска.) Подивіться уважно на цю квіточку. Чи впізнали ви її? (Це пролісок.)

Так. Вашою рубрикою є опис проліска. Зверніть увагу на те, де та як у газеті ви будете розміщувати свій матеріал. Усі добре знають цю квітку. Вірш М. Познанської «Пісня проліска» буде вашим помічником. (Група отримує ілюстрацію проліска та вірш, який діти читають, обговорюють його та разом складають опис квітки, який потім перепишуть на підготовлені вчителем аркуші у клітинку й наклеять у газету.)




Я — перша квіточка весни,


Я — пролісковий цвіт.

Я пережив зимові сни.

У мене очі голубі,

Такі, як неба синь.

Росту між кленів, між дубів,

Люблю і сонце, й тінь.

Зелені рученьки мої

Листочками зовуть.

Я полюбив ліси й гаї,

Живу я здавна тут.

І вірю: люблять всі мене,

Як весну золоту,

Бо знають, що зима мине,

Коли я розквіту.


ІІІ група


Учитель. Ви готуєте рубрику «Поетична сторінка». Вам треба «зібрати смужечки-рядки» за змістом так, щоб утворився вірш про весну. (Діти отримують смужечки. Складають із них вірш, а потім переписують на підготовлений учителем аркуш у клітинку.)


Як весну я пам’ятаю


Наш дідусь малят питає,

Як весну хто пам'ятає.

Пам'ятаю квіти з гаю,

Пам'ятаю — в ліс ходив,

Та найкраще пам'ятаю:

Дві берізки посадив.

Посадив їх навесні

Біля стежки при вікні.

Рясно дощики пішли —

Дві берізки підросли.

 

ІV група



Учитель. Ваша група буде «заквітчувати» нашу газету. Ви маєте «посадити» клумбу. А щоби зробити це, розгляньте малюнки. (Учитель дає групі підібрані ілюстрації.) Назвіть кожну весняну квітку. Вашими помічниками в цьому будуть вірші. (Учитель роздає тексти віршів.) Складіть кросворд, позначаючи рядок і квітку однаковою цифрою. У виділених клітинках має вийти слово «квіти». Пам’ятайте про одну хитрість — у вас квітів більше, ніж клітинок кросворду. Після того як кросворд буде готовий, наклейте його й відповідні квіти (не забудьте їх пронумерувати) та вірші в рубрику «Наша весняна клумба».


Весняні квіти


Весна чарівниця,

Неначе цариця,

Наказ свій послала,

Щоб краса встала.

І проліски, і травка,

Й зелена муравка,

І кульбаба рясна,

Й фіалочка ясна —

Всі квіти весняні,

Веселі, кохані

З-під листя виходять,

Голівки підводять

Од сну зимового

До сонця ясного!

Ті квіти дрібненькі,

Мов дітки маленькі,

Розбіглись у гаю,

Я їх позбираю

В пучечок докупи

Для мами-голубки!
Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки,

Як зовуть їх — угадай,

Це конвалії у гаї

На галявині цвітуть.

І ніде, ніде немає

Кращих квіточок, мабуть.

 

Котики-воркотики



Котики-воркотики

Всілися рядком.

Поїть сонце котиків

Теплим молоком.

Котики-воркотики

В мене на вікні.

Котики-воркотики,

Гості весняні.

Не глядить на котиків

Лиш вусатий кіт.

Мабуть, зна, що котики —

Це вербовий цвіт.

 

V група



Учитель. Ваше завдання — підготувати матеріал у рубрику «Прикметі вір, але перевір» про весняні народні прикмети. Ось деякі з них. (Учитель дає дітям завдання.) Вони розбиті на дві частинки. Вам лише треба їх правильно з’єднати. А потім зробити ілюстрацію до кожної прикмети та наклеїти в газету малюнок і відповідний текст до нього.

Групи можуть приступати до роботи. А щоби працювалось веселіше — допоможуть вам весняні мелодії. Зверніть увагу, як композитори музикою передають характер і настрій цієї пори року. (Діти працюють. У класі стиха звучать класичні твори Вівальді «Пори року», Чайковського «Пори року», «Вальс квітів» з балету «Спляча красуня», Бетховена «Пасторальна».)


Під час роботи вчитель підходить до кожної групи, дає пораду або допомогу. Підготовлений матеріал групи по черзі наклеюють у газету. Коли всі завдання будуть виконані, представники від груп зачитують усьому класу свій матеріал.




IV Підсумок уроку


Учитель. Діти, скажіть, чи цікаво вам було працювати в редакції?

Яка професія вам більше сподобалась?

Чи хотіли б ви в майбутньому створювати газети?

А що для цього потрібно?

Я бажаю вам добре знати українську мову і щоб ваші мрії здійснились.

 

І пишаються дерева золотим своїм вбранням




Мета:
формувати інтерес до рідної мови, прагнення вдосконалювати свої знання з української мови, розвивати інтерес до слова, бажання складати вірші, писати сенкани, замітки та оповідання практично ознайомити з професіями журналіста, художника-дизайнера, коректора, головного редактора, виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї.

Обладнання: заготовка газети, завдання для груп, вирізки до теми «Осінь», які будуть використанні для оформлення газети, підбірка народних прикмет про осінь, мелодії: Бетховен, «Лунная соната», 1 ч.; Чайковский, «Октябрь», «Времена года»; Рахманінов, «Вокализ»; Шопен, «Прелюдия»; Вивальди, «Времена года»; Бах, «Ария».

ХІД УРОКУ

Учні розбиті на п’ять груп (по 4–6 осіб), які сидять разом (парти підсунуті одна до одної так, щоб дітям було зручно спілкуватись).




І. Вступне слово вчителя

Сьогодні на уроці розвитку зв’язного мовлення ми будемо працювати так, як працюють дорослі у видавництвах газет і журналів. Давайте пригадаємо, з якими професіями можна зустрітись у редакції? (Діти дають відповідь на запитання. Учитель при необхідності корегує відповіді, допомагає дітям пригадати батьків тих учнів, які працюють у журналістиці, й акцентує увагу на тому, що робить спеціаліст кожного профілю.)

Отже, у групах ви визначите, хто буде журналістом, художниками-дизайнерами, коректорами, каліграфістом-набірником, а роль головного редактора я візьму на себе. Добре? (Діти обговорюють ролі у групах.)


ІІ. Повідомлення теми та мети уроку


Учитель. Сьогодні ми випустимо ще одну стінну газету. А ось про що вона буде — ви дізнаєтесь, послухавши мою загадку.


Жовте листячко летить,


Під ногами шелестить.

Сонце вже не припікає.

Коли, дітки, це буває?

(Восени.)

Про яку саме осінь ми будемо з вами говорити? (Про золоту.)

Як ви визначили? (Бо в загадці сказано: жовте листячко летить…)

Вірно. То ж подивіться на заготовку нашої газети. Давайте подивимось, які тут є рубрики. (Діти зачитують їх.)




ІІІ. Знайомство з обсягом роботи


Учитель. На правах головного редактора газети я познайомлю кожну групу із завданням.


І група

Вам треба підготувати матеріал про осінь. Чому ця пора року так називається, значення назви кожного місяця. Нам надіслали такі матеріали, але текст недосконалий. Вам треба його підготувати, щоб читачі нашої газети читали цей матеріал із задоволенням і в них не виникало ніяких питань.


Слово «осінь» давньослов’янське. Вона означає «час жиив». Тому люди спочатку осінню називали короткий відлік часу, а потім у це поняття об’єднали три місяці — вересень, жовтень, листопад. Часто ми чуємо: рання осінь, золота пора, пізня осінь. Осінь нагадує вередливу царівну, котра то теплом повіє, то щедрим золотом посипле, а то й може закапризувати чи заплакати, немов оте мале дитя.


Назви місяця вересня в основному пов’язані з його особливостями: у римлян його називали «сентябрём» через його порядковий номер. Давньоруська назва цього місяця — ревун, хмарень (хмурень). А українська його назва походить від слова «врасень» — іній. Саме у вересні відбуваються перепади температури повітря вночі та вдень, що зумовлює появу роси.


Назва «жовтень» закріпилась у літературній мові в ХІХ столітті. Раніше в народі його називали рум’янцем осені, корінним (середній кінь у трійці), «місяцем голої землі, крижаних денців, мокрого снігу». У римлян цей місяць був восьмим за порядком (від латииського окто — вісім), тому й назвали його октобером, а в російській мові октябрём.


Одвічна слов’янська назва «листопад» уживається в шести мовах. За короткі та холодні дні листопад ще називали куцнем, місяцем безлистої зими, листогнієм, напівзимником, місяцем «зміни одягу», роздягальником, присмерком ріки. У російській мові назва «ноябрь» походить від латинського «новембер» — дев’ятий місяць у давньоримському калеидарі.




Учитель.
Друга група працює з матеріалом «Чарівна пора року». Ось який ми отримали текст.

 

ІІ група

Був похмурий осінній день. Важкі і чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев. Листя сумно тріпотіло від вітру. Жахливий клен ще не скинув коричневі листки. Вони сумно тріпотіли від вітру. Руденька білка повільно стрибає з гілки на гілку, недбало перевіряючи свої запаси. Повітря вологе і важке. Прогулюючись у лісі, спостерігаючи за природою, настрій став препоганий.


Учитель.
Чи дійсно це картина чарівної осені? Чому?

Що треба зробити, щоб дійсно осінь стала в оповіданні чарівною?

У третій групі в мене зібралися садівники, які дадуть до газети матеріал про те, як треба доглядати сад восени та готувати дерева до зими.


III група


Замітка садівника

Кожний садівник знає, що дерево треба готувати до зими. Восени швидко росте коріння. Тому дерево потрібно підгодовувати.

Після листопаду в саду проводять генеральне прибирання. Стовбур дорослого дерева витирають газетою, щілину й дупло промивають. Потім утеплюють стовбур та основну гіллячку папером.


Учитель.
У четвертій групі знаходяться поети. Вони будуть складати вірш, використовуючи рими.


ІV група


гріє — сіє

іній — осінній

листочок — грибочок

тепло — дупло

вітерець — пустунець

холодом — золотом

ніжки — горішки

сучок — сундучок


Учитель.
Напишіть сенкани з тем: осінь, екологія, природа.

Не забудьте, що він складається із п’яти рядків:

1-й рядок — заголовок іменник (1 слово);

2-й рядок — опис даної теми 2–3 прикметники;

3-й рядок — дія даного предмету 3–4 дієслова;

4-й рядок — відношення до даного предмету 4–5 слів будь-якої частини мови;

5-й рядок — синонім до заголовка (1 слово-іменник).


V група підготує твір-мініатюру «Чарівна осінь».



VІ група підготує матеріал про народні прикмети осенні.

• Журавлі летять у вирій високо, неквапно, стиха курличучи — на погожу осінь.

• Листя берези жовкне перед ранніми приморозками.

• Якщо на початку вересня вже цілком достигла калина, то наприкінці місяця вдарять холоди.

• У вересні листя на вербі вже пожовкло — чекай ранніх приморозків.

• Береза жовтіє перед ранніми приморозками.

• Падолист пройде швидко — буде холодна зима. Пізній падолист — на сувору зиму.

• Якщо на початку жовтня з берези не опало листя, сніг ляже пізно.

• На дубі багато жолудів — на сувору зиму.

• Пізній гриб — пізній сніг.

• Якщо бджоли восени старанно заліплюють воском і прополісом лотки, узимку будуть великі холоди.

• Поки листя з вишень не обсиплеться, скільки б снігу не випало — не надовго: відлига зжене.

• Довго не відлітають шпаки — осінь буде суха.

• Рясно вродили волоські горіхи — зима буде сніжна.

• Білка мостить гніздо низько — на морозяну зиму, високо — зима буде теплою.


Учитель.
Групи можуть приступати до роботи. А щоби вам працювалось веселіше — допомагати вам будуть осінні мелодії. Зверніть увагу, як композитор музикою передає характер і настрій цієї пори року.

(Під час роботи вчитель підходить до кожної групи, дає пораду або допомогу. Підготовлений матеріал групи наклеюють у газету й зачитують.)


IV Підсумок уроку


Учитель. Діти, скажіть, чи цікаво вам було працювати в редакції?

Яка професія вам більше сподобалась?

Чи хотіли б ви в майбутньому працювати в журналістиці?

А що для цього потрібно?

Я бажаю вам добре знати українську мову і щоби ваші мрії здійснились.

Мета. Вчити дітей складати і записувати розповідь з елементами опису за планом.


Розвивати усне та писемне мовлення; уміння описувати рослину, зокрема, калину, використовуючи прикметники, порівняння, слова, вжиті в переносному значенні ; пізнавальну діяльність, творчі здібності.
Виховувати бережливе ставлення до калини , як лікарської рослини, оберегу, символа України. Формувати естетичну культуру.
Засоби навчання: зошити з розвитку зв’язного мовлення, тлумачні словники, роздатковий дидактичний матеріал, ілюстративний матеріал з зображенням куща калини в різні пори року, вишивки , короваю; домотканий столітній рушник з вишитим орнаментом калини ; пучки кетягів калини; випечений коровай прикрашений калиною ; аудіозаписи пісень « Ой єсть в лісі калина» у виконанні гурту « Танок на майдані Конго», « Ой роде наш красний» - Ніни Матвієнко; репродукції картин М. Приймаченко «Калиновий гай» та К. Білокур «Натюрморт з колосками і глечиком».
Методики: « Прогнозування», « Кубування», « Понятійна таблиця», «Сенкан».
Хід уроку
І. Організація класу.
Подаруйте посмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам,
Радість допоможе у роботі нам.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
1. Актуалізація опорних знань.
-Відгадайте загадку, і ви дізнаєтесь, який об’єкт буде предметом сьогоднішнього уроку. ( Методика прогнозування).
За хатою у садочку
У зеленому віночку,
У червоному намисті
Дівчинонька чепуриться.
І збігаються всі діти
Щоб на неї поглядіти,
За намисто кожен смик
Та й укине на язик.
- Так, звісно, це калина.Прочитайте загадку у зошиті, що спільного в обох загадках? Які слова допомогли відгадати об’єкт? Які ще знаєте загадки про калину?
Варіанти: Стоїть півень над водою з червоною бородою.
Хто не йде, за борідку вщипне.
У лісі на пролісі висить плаття червоне.
І не дівка, а червоні стрічки носить.
2.Повідомлення теми і мети уроку.
-Наш урок присвячується цій неперевершеній дівчині- красуні, надзвичайно чарівному кущику – калині. Наше завдання – написати розповідь на тему « Калина під моїм вікном», що включатиме опис калини, за планом( план записаний на дошці , також він є у зошиті , діти читають його) : 1) Де росте калина?
2) Яка калина на вигляд?
3) Кого приваблює кущ калини навесні, восени?
4) Яку користь приносить вона людям?
5) Як народ величає калину?
ІІІ.Робота по підготовці до написання твору.
1. « Мозковий штурм» ( Метод « Кубування»).
- Давайте згадаємо все, що ми знаємо про калину. І допоможе нам в цьому наш куб.
1грань. Що таке калина?.Яка на вигляд? ( діти розповідають, зачитують інформацію зі словника та з роздаткового матеріалу).
2 грань.Де росте калина? ( Діти розповідають , потім зачитують уривки з віршів та пісень, поданих в роздатковому матеріалі).
3 грань. Як виглядає калина в різні пори року?(« Понятійна таблиця»).
Навесні Влітку Восени Взимку
Листя,
мов тризуб смарагдове темно- зелене багряне безлиста
Цвіт, мов фата нареченої Квіти білі, дрібні, як сніжинки
Ягоди, мов червоне намисто, як краплинки крові.
Кетяги, мов розжарені вуглинки зелені, як горошини червоні, овальні,
соковиті, терпкувато- кислі

кетяги важкі, розкішні, червоні морожені – кисло- солодкі


кетяги жевріють, як жар, пожежа, вогонь
( За допомогою складеної таблиці діти описують калину, поширюючи речення порівняннями. Скласти таблицю допомагає ілюстрований матеріал.).
4 грань. Використання калини.
- Як люди використовують цю рослину? ( Діти пригадують з власного досвіду і зачитують з роздаткового матеріалу).
5 грань. Як народ величає цей лікарський кущ? ( Діти згадують про загадки, вірші, пісні, легенди, казки, прислів’я, а вчитель демонструє показ вишивок, репродукції картин М. Приймаченко « Калиновий гай» та К. Білокур « Натютморт», столітнього домотканого рушника з вишитим орнаментом калини, фото короваю, прикрашеного калиною.)
6 грань. Чим подобається тобі ця рослина? Запропонуй аргументи « за» і « проти».
Фізкультхвилинка.
- Яку народну пісню про калину ви знаєте? Наспівайте, будь ласка, пісню « Ой єсть в лісі калина». ( Діти співають , а вчитель вмикає аудіо запис цієї пісні ,співаючи, діти повторюють за вчителем ритмічні танцювальні рухи або на свій смак танцюють).
ІV. Робота над складанням твору.
1) Робота з планом до твору.
- Діти, перечитайте план і скажіть, на яке питання ми не давали відповідь? ( Кого приваблює кущ калини навесні, восени?) ( Учитель пропонує дітям переглянути ілюстрації з зображенням комахи на цвіті калини та горобця на червоному кетязі , що допомагає учням сформулювати відповідь на запитання.)
2) Робота над будовою тексту.
- Пригадайте, з яких частин складається текст? Відповіді на які запитання будуть зачином, основною частиною, кінцівкою?
3) Словникова робота.
- Як уникнути повторень слів у творі? ( замінити синонімами, іншими словами ). Якще можна назвати:
калину- ( чарівний кущ, лікарська рослина, красуня, українське диво, родинний оберіг, символ України);
кетяги- (грона, китиці);
недуг-( хвороба).
- Увага, діти, правопис слів: навесні, восени, взимку, влітку.( Усі слова зі словникової роботи записані на дошці.)
4) Усне складання твору за планом. ( В парі або групі діти вголос складають твір, у класі слухають 1 або 2 учнів, коректують розповідь.)
V. Письмова робота.( 10- 15 хвилин).
( Звучить аудіо запис пісні « Ой, роде наш красний» у виконанні Ніни Матвієнко)
Для дітей, які швидше виконали завдання, учитель пропонує творчо попрацювати індивідуально, в парі чи в групі ( за вибором):
1) Доримувати вірш про калину( недописаний вірш);
2) Написати « Сенкан» про калину.
( Наприклад: Калина
Розкішна, чепурна
Біліє, червоніє і горить,
Лікує від недуг вона-
Родинний оберіг.)
VІ. Слухання творів дітей, віршів.
VІІ. Підведення підсумків.
- Що в сьогоднішньому уроці сподобалось найбільше?
- Де можна використати набуті знання, уміння?
(В кінці уроку на дітей може чекати сюрприз- спечений коровай, прикрашений калиною. Учні можуть декламувати вірші про калину, співати пісні).
Додаток
1. Роздатковий дидактичний матеріал
1)Калина-кущова рослина, заввишки до 5 м. Росте в чагарниках, заростях, особливо у заплавах рік, в підлісках, на схилах, в ярах. Часто висаджують в парках, на подвір’ї. Поширена повсюдно.

Листки крупнозубчасті, зверху майже голі, зісподу дещо опушені.

Квітки білі, зібрані майже в плоскі щитовидні зонтики, крайові значно більші за серединні, п’яти пелюсткові. Цвіте в травні,червні місяці.

Плоди-овальні ягоди, терпкувато-кислі. Використовують в народній медицині:


• Кору для загоювання ран, при кровотечах.
• Квіти як чай від простудного кашлю та гарячки.
• Ягоди при шлункових хворобах, сухому кашлі, для пониження тиску.
2)Вірші:
1. Зацвіла в долині червона калина.
2. Тече вода з-під явора яром на долину.
Пишається над водою червона калина. (Т.Г.Шевченко)
3. Що таке Батьківщина?
За віконцем калина. (П.Бондарчук)
4. Наша хата під горою край долини
У вишневому садочку та в калині. (Я.Щоголів)
5. Ми дуже любимо наш край і любим Україну.
Її лани і зелен гай, в саду рясну калину. (М.Познанська)
6. Пісні:
Ой, єсть в лісі калина…
Ой, у лузі червона калина похилилась…
При дорозі кущ калини…
У полі калина, у полі червона…
Одна калина за вікном…
7. Прислів’я:
Та дівчина, як калина.
Пишна і красива, мов калина червона.
Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.
Гарна дівчина, як у лузі калина.
Вбралась в біле плаття, як калина в білий цвіт.
Щічки червоні, як кетяги калинові.
Без верби і калини нема України.
3) Доримувати вірш:
Під вікном моїм ________________
І розкішна, й _________________.
Ніби юная _________________
__________ ____________ одягла.
(Білу сукню, калина, дівчина, запашну)

А як _____________ її подівся,


Кущик_______________вкрився.
Кислі ягідки, _________________
Кісточки – серця ________________.
(Смачні, цвіт, малі, ягодами)

Я люблю свою ______________,


Цю красуню ____________
Коли _____________ дозріли,
Я _______________ не віджену.
(Чепурну, пташок, ягоди, калину)

Хоч і терпкий в неї ________________,


Взимку радий кожен ____________.
Людей вона ________________ від застуди,
В _______________ є вона усюди.
(Птах, лікує, смак, Україні)

Бо калина –то є ________________


Життя, роду і краси.
І калину ти, як _____________,
Любий друже, _____________!
(Бережи, символ, мати).

Диво калинове


Солов’ї на калині,
на ялині зозуля.
Через гори й долини
лине пісня з Посулля.
Мова в ній калинова,
Древа сонячна гілка,
серця тиха розмова,
калинова сопілка.

І мости калинові


до братів , до народів,
в сім’ї вольній і новій
всьому світу на подив.
І на кручах дніпрових
травня повінь зелена
на мостах калинових
калинові знамена.
Д. Білоус

Зимова калина


Вже жахав мороз калину:
- Побілієш ти, як сніг,
Заморожу до загину.-
Заморозити не зміг.
Червоніла, пломеніла,
Грона жевріли, як жар,
Не лякалась, не біліла-
Не калина, а пожар.

А коли прибігли діти,


Любо мовила вона:
- Ви мене в коші беріте,
Я морожена смачна.

Зустрічали з пиріжками


Свій новий щасливий рік…
І солодкими цівками
Лився їм на губи сік.
П. Воронько

М. Приймаченко. Калиновий гай.



К. Білокур. Натюрморт з колосками і глечиком.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка