Руськівський нвк І ступеня



Сторінка1/4
Дата конвертації06.03.2016
Розмір0.65 Mb.
  1   2   3   4


Руськівський НВК І ступеня

Тероняк О.В.

d:\фото дітей садка\фізкультурне фото\p2260403.jpg d:\фото дітей садка\фізкультурне фото\p2260356.jpg

Формування у дітей системи наукових

знань, поглядів, переконань про

здоровя та здоровий спосіб життя

d:\фото дітей садка\фізкультурне фото\p2260364.jpg

с. Руська

2015

Упорядник: Тероняк Олена Василівна, вихователь Руськівського НВК І ступеня Путильського району Чернівецької області.

Навчально – методичний посібник призначений для педагогів – практиків у навчально – виховному процесі дошкільних закладів з метою формування здорового способу життя.

Пояснювальна записка…………………………………………………… 3

Анотація……………………………………………………………………. .4

Форми та методи роботи з формування у дітей системи наукових знань, поглядів переконань про здоров’я та здоровий спосіб життя………………………………………………………………………..6

Формування культурно – гігієнічних навичок…………………………7

Валеологічний порадник для батьків……………………………………8

Анкетування батьків………………………………………………………9

Комплекс занять з валеології…………………………………………….11

Оздоровчо – загартовуючі заходи………………………………………24

Дидактичні ігри…………………………………………………………….28

Комплекс розімялочок…………………………………………………….31

Валеохвилинки……………………………………………………………….33

Валеологічні досліди……………………………………………………….37

Спостереження……………………………………………………………..40

Добірка художньо – літературного матеріалу………………………42

Список використаної літератури…………………………………….....52

Формування у дітей системи наукових знань, поглядів, переконань про здоровя та здоровий спосіб життя

Пояснювальна записка

Одним із важливих завдань є формування у дітей системи наукових знань, поглядів переконань про здоров’я та здоровий спосіб життя, які доступні для сприймання дошкільників, зорієнтовані на формування у них практичних навичок дбайливого ставлення до свого здоров’я, в основі яких – традиції українського народу в збереженні та зміцненні здоров’я. Саме в дошкільному віці відбувається становлення фізичного, психічного, соціального і духовного здоровя дітей формуються культурно – гігієнічні навички та вміння. Дитина може засвоїти доступні поняття про профілактику захворювань, про значення загартування, про роль їжі для організму людини та правила харчування, найпростіші методи запобігання травматизму та надання першої допомоги собі та іншим, а також елементарні знання про народну медицину і народну мудрість про здоровя: «Без здоровя і сили, то і світ не милий!»

Проблема здоров’я дітей повинна стати основним напрямком розвитку освітньої системи, стратегічною метою якої буде виховання і розвиток життєлюбної особистості, збагаченої науковими знаннями про людину, готової до творчої діяльності та поведінки, що відповідає загальнолюдським нормам моралі. А відповідальність за це лягає на педагогів та батьків, які починають усвідомлювати свою відповідальність за психічне, соціальне та екологічне благополуччя наступних поколінь.

У зв’язку з екологічною кризою на Україні зросло значення валеології. Катастрофа на Чорнобильській АЕС спричинила захворювання і передчасну смерть десятків тисяч людей, в тому числі і дітей. Тому питання виховання людства, збереження людини як біологічного виду є наріжним каменем валеології.

Для виховання у дітей і молоді дбайливого ставлення до свого здоров’я в багатьох дошкільних закладах введений навчальний курс «Валеологія». Головна мета цього курсу полягає в тому, щоб навчити дитину з раннього дитинства розумно ставитися до свого здоров’я, поважати фізичну культуру, гартувати свій організм, раціонально харчуватися. Виконання комплексу цих заходів забезпечить оптимальний фізичний розвиток та хороший стан здоров’я дітей та молоді.

Валеологія у дитячому садку – перший важливий етап неперервної валеологічної освіти людини, який має забезпечити реалізацію таких завдань:



  • Виховання в дітей свідомості того, що людина – частина природи і суспільства;

  • Встановлення гармонійних відносин дітей з живою те неживою природою;

  • Формування особистості дитини;

  • Виховання навичок особистої гігієни;

  • Гартування дитини та її рухова активність;

  • Профілактика та усунення шкідливих звичок;

  • Здійснення валеологічного моніторингу.

Вся життєдіяльність дитини в дошкільному закладі повинна бути спрямована збереженню і зміцненню здоров’я. метою оздоровчої роботи є створення стійкої мотивації і потреби в збереженні свого власного здоров’я та здоров’я оточуючих. Формування у дітей елементарних знань про людський організм і дбайливе відношення

до свого здоров’я є основним завданням вихователя.



Оздоровчі заняття, бесіди, ігри, спостереження, розваги допомагають в рішенні безлічі завдань, таких як:

  • Збереження і зміцнення здоров’я;

  • Розвиток сенсорних і моторних функцій;

  • Формування потреби в руховій активності;

  • Профілактика простудних захворювань;

  • Придбання навику правильного дихання.


Форми та методи роботи з формування у дітей системи наукових знань, поглядів переконань про здоров’я та здоровий спосіб життя

Робота з дітьми

Робота з батьками

  • Батьківські збори, консультації;

  • Спільна робота вихователя та батьків з питань зміцнення здоров’я дітей;

  • Профілактика шкідливих звичок;

  • Організація здорових умов життя в родині;

  • Фізичне вдосконалення членів родини.


Культурно – гігієнічні навички, якими повинні оволодіти діти протягом дошкільного дитинства:

  • Навички їжі (акуратно їсти, користуватися посудом, серветкою та ін.);

  • Навички догляду за тілом (умивання, чищення зубів, розчісування волосся та ін.);

  • Навички утримання у чистоті і порядку одягу, дотримання порядку в приміщенні, його прибирання;

  • Навички здійснення різних видів діяльності (гри, праці, навчання) з дотриманням культурно – гігієнічних вимог.

Для успішного виховання в дошкільників культурно – гігієнічних навичок необхідно забезпечити:

  • Цілеспрямовану роботу батьків і педагогів щодо усвідомлення дітьми значущості фактора здоров’я, цінування його; запобігання шкідливих звичок, недбалого ставлення до свого організму, зовнішнього вигляду і поведінки;

  • Єдність вимог до гігієни дитини в дошкільному закладі та сім’ї, позитивний приклад культури поведінки дорослих;

  • Належну естетичність приміщення дитячого садка і сім’ї, що передбачає ретельне його прибирання, чистоту, доцільність і зручність у використанні обладнання, меблів, посуду, іграшок тощо;

  • Постійне вправляння у дотриманні вимог культури поведінки, своєчасність і чіткість режимних процесів;

  • Контроль з боку вихователів, допоміжного персоналу, батьків за якістю виховання культурно – гігієнічних навичок;

  • Індивідуальну роботу з кожною дитиною, врахування її стану здоров’я, темпів оволодіння навичками, ставлення до гігієнічних процедур; при цьому важливо знати, як дитина сприймає позитивну оцінку чи осуд її поведінки авторитетним дорослим, як ставиться до відповідних учинків однолітків.



  1. Будьте для своїх дітей добрим прикладом ставлення до свого здоровя.

  2. Ведіть здоровий спосіб життя.

  3. Займайтесь фізичною культурою, виконуйте вранці гімнастику.

  4. Загартовуйтеся разом з дитиною.

  5. Більше бувайте на свіжому повітрі.

  6. Не паліть і не розпивайте спиртні напої в присутності дітей. Пам’ятайте! Вони повторюють ваші дії в дитячому садку.

  7. Дотримуйтесь режиму харчування. Зумійте переконати свою дитину споживати всі запропоновані їй страви, навіть ті, які вони не люблять, але які для них необхідні й корисні.

  8. Завжди дотримуйтесь правил гігієни і привчайте до цього дитину.

  9. Більше усміхайтеся. Це запорука здорової сімї, здоров’я вашого власного й ваших дітей.

  10. Наповніть свою душу і серце любов’ю до всіх і до всього.

«Здоров’я вашої дитини»



  1. Чи завжди ви одягаєте свою дитину відповідно до погоди?

  2. Чи загартовуєте ви свою дитину і яким чином?

  3. Як ви будуєте сімейний режим харчування?

  4. Як ви піклуєтесь про своє особисте здоров’я?

(позначте пункти, що відповідають дійсності)

А) не палю;

Б) роблю ранкову гімнастику;

В) відвідую басейн (спортзал);

Г) часто гуляю на свіжому повітрі.

5. Хто гуляє з дитиною у вільний час?

6. Яким розвагам під час прогулянки віддаєте перевагу?

7. Звідки ви отримуєте знання про збереження здоров’я?



«Чи часто хворіє ваша дитина»

  1. Чи часто хворіє ваша дитина?

  2. Що спричиняє захворюваності?

недостатнє фізичне виховання в ДНЗ;

недостатнє фізичне виховання в сім’ї;

спадковість, схильність до захворювань.


  1. Чи знаєте ви фізичні показники, за якими можна слідкувати за правильним розвитком вашої дитини? (так, ні, частково)

  2. На що, на ваш погляд, повинні сім’я і дошкільний заклад звертати особливу увагу, піклуючись про здоров’я і фізичну культуру дитини?

дотримання режиму дня;

раціональне, калорійне харчування;

повноцінний сон;

достатнє перебування на свіжому повітрі;

здорове гігієнічне середовище;

сприятлива психологічна атмосфера;

наявність спортивних і дитячих майданчиків;

фізкультурні заняття;

загартовуючі заходи.


  1. Які загартовуючі процедури найбільш припустимі для вашої дитини?

полегшений одяг в групі;

обливання ніг водою контрастної температури;

ходьба босоніж;

системне провітрювання групи;

прогулянка в будь – яку погоду;

полоскання горла водою кімнатної температури;

вмивання обличчя, шиї, рук до ліктя водою кімнатної температури;

ваші варіанти.



  1. Чи знаєте ви, як зміцнити здоров’я дітей вдома? (так, ні, частково)

  2. Чи потрібна вам допомога дитячого садка? (так, ні, частково)

  3. Які питання фізичного виховання й оздоровлення дитячого організму вас цікавлять?



Комплекс занять з валеології


Програмовий зміст. Ознайомити дітей з частинами тіла людини. Вчити описувати зовнішній вигляд кожної частини тіла. Дати знання про стать людини. Уточнити назви окремих частин тіла. Виявити функціональне значення органів тіла. Пояснити дітям необхідність виконання ранкової гімнастики і дотримання рухового режиму для підтримання бадьорості організму.

Словник: чоло, брови, очі, повіки, вії, ніс, губи, вуха, шия, зап'ястя, стопа, руховий режим, бадьорість, довгожителі.

Матеріали: картини, ілюстрації, атлас із зображенням тіла людини, загадки, вірші, картки зі схематичним зображенням вправ ранкової гімнастики, картинки із зображенням дівчинки і хлопчика, дидактична гра "Склади чоловічка", олівці, фломастери.

Хід заняття

1. Запропонувати дітям розглянути 1-2 предмети з навколишнього оточення (стільчик, квітку). З чого вони складаються?

2. З яких частин складається тіло людини? Діти називають частини свого тіла, наприклад: нога має коліно, стопу, п'яту, пальці. Потім із зав'язаними очима діти мають доторкнутися до окремих частин тіла і впізнати їх.

3. Відгадати загадки про окремі частини тіла. Запропонувати дітям розповісти про значення органів тіла.

4. Бесіда про користь щоденної зарядки для організму людини.

5. Виконати гімнастичні вправи за допомогою карток-схем.

6. Як за зовнішнім виглядом визначають стать людини? Описати дівчинку і хлопчика.

Дидактична гра "Склади чоловічка".

Запропонувати дітям скласти зображення людини, використовуючи різні геометричні фігури (круг, квадрат, трикутник, прямокутник), розфарбувати його.



Валеохвилинки "Познайомимося з частинами тіла".

"Що є на голові?" Діти дивляться у дзеркало і розповідають, які органи тіла розташовані на голові. Вихователь допомагає.

"Давайте познайомимося з ніжками", — пропонує вихователь і разом з дітьми повторює назви частин ноги: коліно, стопа, п'ята, пальці ніг.
"З чого складаються дитячі ручки?" Діти повторюють назви частин руки: плече, лікоть, пальці, долоня, кисть.

Дослід "Виконання завдань з виключенням дії різних аналізаторів і частин тіла".

Мета: визначення їх важливості для людини.

Хід досліду

• розглянути картинку із зав'язаними очима;

• пройтися по груш, на одній нозі;

• зав'язати шнурок однією рукою;

• прослухати і повторити пісню із затуленими вухами;

• пережувати цукерку, не розкриваючи рота;

• спробувати дихати, затиснувши ніс пальцями;

• повторити речення, стиснувши губи і не рухаючи язиком.



Читання.

І. Глєбова "Про тебе" (1-ша частина), О. Олесь "У нашого хлоп'ятонька", О. Благініна "Оленка".



Рухлива гра Хто краще стрибне .

Програмовий зміст. Ознайомити дітей з будовою руки. Вивчити назви складових частин верхніх кінцівок. Спонукати дітей до заучування назв пальців. Ознайомити дошкільників з будовою пальців, дати поняття про фаланги пальців. Закріпити знання дітей про руки як невід'ємну частину людського організму.

Словник: плече, лікоть, кисть, долоня, пальці, фаланги.

Матеріали: плакати із зображенням тіла людини, верхніх кінцівок людини, кисті, з визначенням фаланг пальців.

Хід заняття

1. Загадка.

На світ разом народились

І ніколи не різнились,

Однакові на вид:

Одна другу доглядає,

Одна другу обмиває,

Так, як добрим сестрам, слід.

Де одна, там друга буде.

І усюди добрі люди

Звикли бачить їх обох:

Як одна чогось не вдіє,

Відразу друга підоспіє -

І пороблять діло вдвох. (Руки)

2. Розглядання рук. Дати поняття про те, що руки ще називають "верхні кінцівки".

3. Вивчити назви частин руки: плече, лікоть, кисть, долоня, пальці.

4. Дидактична вправа "Ручка права, ручка ліва". Виконувати запропоновані вихователем дії правою і лівою рукою

за вказівкою.



5. Фізкультхвилинка. Рухлива гра "Пташки прилетіли".

Звернути увагу дітей на те, що чотири пальці складаються з трьох частинок (фаланг), а великий палець — з двох.



6. Дидактична гра "Скільки вас і як вас звуть?" Порахувати пальці, вивчити назви кожного пальця: великий, вказівний, середній, безіменний, мізинець.

Валеохвилинка "Як називаються наші пальчики?" Закріпити вивчені на занятті назви пальців.

Читання.

І. Січовик "Ручки", В. Багірова "Полікую книжку", українські народні казки "Іван-Побиван", "Котигорошко".


Програмовий зміст. Розширити знання дітей про власний організм, а саме, про шкіру як захисний орган тіла. Сприяти усвідомленню дитиною необхідності самопізнання, важливості дбайливого ставлення до свого тіла і тіла товаришів. Познайомити дітей із зовнішнім виглядом шкіри людей різного віку та будовою шкіри. Розповісти дітям про значення шкіри для життя людини. Вказати дітям на здатність шкіри розтягуватися.

Словник: шкіра, гладенька, пружна, зморшкувата, шорстка, захищає.

Матеріали: збільшуване скло, предметні картинки та ілюстрації, що стосуються шкіри, папір.

Хід заняття

1.Розповісти дітям, що шкіра вкриває все наше тіло. Вона захищає від пошкоджень внутрішні органи.

2.За допомогою збільшувального скла розглянути шкіру на руках. Порівняти вигляд шкіри на долоні і на зовнішньому боці кисті. Запропонувати дошкільникам зробити самостійні висновки про те, чому на долонях шкіра грубіша, ніж на зовнішньому боці.

3. Звернути увагу на наявність легкого волосяного покриву на шкірі. Порівняти зовнішній вигляд первісної людини і сучасної. Пригадати, навіщо первісній людині потрібно було мати густий волосяний покрив.

4.Роздивитися рисочки на пучках пальців. Пояснити дітям, що малюнок з рисочок на пальцях у кожної людини індивідуальний.

Дослід "Визначення індивідуального малюнка з рисочок на пальцях".

Хід досліду

Запропонувати малятам акуратно нанести тонкий шар помади на пучки своїх пальців. Притиснути пальці до аркуша паперу. Уважно розглянути за допомогою збільшувального скла отримані відбитки і порівняти їх з відбитками товаришів. Зробити висновки, що відбитки різних людей відрізняються один від одного.



Валеохвилинка "Шкіра може розтягуватись, як це зручно".

Повідомлення вихователя про те, що шкіра не прикріплена до кістки, вона може рухатися, розтягуватися, зсуватися, стискатися.



Рухлива вправа. Натягнути за мочку вуха, відтягнути шкіру на руці, надути щічки, зігнути ногу в коліні, розтягнути губи в посмішку.

Сюжетно-рольова гра "Міліція".

Читання. Г. Бойко "Сонечка умита".


Програмовий зміст. Ознайомити з оком як важливим органом людського тіла. Пояснити будову ока. Навчити дітей визначати стан людини, її настрій по очах. Ознайомити з елементарними правилами збереження зору.

Словник: око, вії, повіки, райдужна оболонка, очне яблуко.

Матеріали: люстерко для кожної дитини, ілюстрації із зображенням людей різної національності, зображення дітей з різним виразом обличчя.

Хід заняття

1.Загадка. Маленькі, кругленькі, а весь світ бачать. (Очі)

2.Робота з дзеркальцями. Завдання: розповісти про свої очі (якого кольору, великі чи малі, круглі чи продовгуваті, веселі чи сумні).

3. Дидактична вправа "Далеко-близько". Запропонувати дітям назвати предмети, які знаходяться далеко, близько. Чим вони

відрізняються?



4. Бесіда "Для чого людині очі?"

5. Обіграти сюжет: "Хлопчику в око потрапила порошинка, ваші дії?"

Валеохвилинка "Гімнастика для очей".

• Міцно стулити повіки на 3—5 с, а потім на 3-5 с відкрити очі (6-8 разів).

• 1-2 хв швидко кліпати очима.

• Заплющити очі та обережно масажувати повіки коловими рухами пальців у напрямку носа, а потім у зворотному напрямку.

• Обережно надавлювати трьома пальцями на закриті повіки 1-2 с (3-4 рази).

• Дивитися перед собою 2—3 с, потім перевести погляд на кінчик носа 3-5 с (6-8 разів).

• Прикрити повіки, очі підвести вгору, зробити ними колові рухи за годинниковою стрілкою, а потім проти годинникової стрілки (6—8 разів).

Бесіда "Що ви знаєте про очі?"

Розширити знання дітей про орган зору. Дати інформацію про те, що за допомогою очей ми розрізняємо колір предметів, їх форму, розмір. Дати установку на необхідність бережного ставлення до очей, тому що їх легко пошкодити. Використати прийом аналогії й порівняння з райдугою: багато кольорів має райдуга - райдужна оболонка ока надає забарвлення нашим очам, тому у кожної людини вони різного кольору.



Дидактична гра "Що змінилося?"

Хід гри

За сигналом дитина заплющує очі. У цей час треба заховати якийсь предмет. Дитина має сказати, який предмет відсутній на столі.



Читання.

Г. Бойко "Два сонечка", М. Пономаренко "Оля, Сонко й сонечко", І. Січовик "Очки".


Програмовий зміст. Дати поняття дітям про будову вуха. Ознайомити їх із зовнішньою і внутрішньою будовою вуха. Розповісти, що внутрішні вуха не лише слухають, а й допомагають нам зберігати рівновагу. Допомогти зрозуміти важливість цього органу. Закріпити у дітей знання про будову тіла людини.

Словник: вухо, вушна раковина, барабанна перетинка.

Матеріали: плакати із зображенням будови вуха, морська черепашка, дзеркало, барабан, загадки, вірші про вуха, прислів'я.

Хід заняття

1. Роздивитися вуха, розповісти, на що вони схожі.

2. Дидактична гра "Впізнай звуки". Голови дітей лежать на столі. Очі заплющені. Звучить музика, в якій відтворюються голоси тварин, пташок, людей, завивання вітру, звуки машин, музичних інструментів.

3. Бесіда. Чим ви слухали музику? Чи можете ви слухати із затуленими вухами? Що ви почули? Чи чули ви ці звуки у своєму житті?

4. Відповісти на запитання: Чи можуть тварини слухати і чим вони слухають? Чи можна в лісі прожити без вух? Чому в тварин різні вуха?

5. Дидактична гра "Допоможи тваринам знайти свої вуха".
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка