Самуїл Маршак. П’єса-казка «Дванадцять місяців»



Скачати 75.66 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір75.66 Kb.
Урок 1

Тема: Самуїл Маршак. П’єса-казка «Дванадцять місяців».

Початкове поняття про драматичний твір.

Мета : дати учням початкові поняття про драматичний твір,

ознайомити з автором С.Я.Маршаком; розвивати

творчі здібності, навички виразного читання, інсце-

нізації, характеристики літературного персонажа;

виховувати повагу до людей.

Обладнання: мультимедійна презентація «Твори С.Маршака

медіа-слайди, костюми для інсценізації, театра

льна афіша.

Тип уроку: комбінований, «урок подорож до театру»

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Сьогодні у нас незвичайний урок—сьогодні ми завітаємо до театру.


  • Що ви знаєте про театр? Чи бували ви в театрі? Які спектаклі дивились?

  • А які асоціації викликає у вас слово «театр»?

( відповіді: щось святкове, радісне, цікаве, повчальне)

Отже, вирушаємо до театру, щоб дізнатись про щось цікаве і повчальне, відчу-

ти святковий і радісний настрій .

( Дошка завішена матерією, імітуючи театральну завісу. На дошці— афіша.)

Піднімаємо завісу. Що ж ми побачимо? Афішу.

Для того, щоб дізнатися що ми побачимо в театрі, ми повинні прочитати афішу

--це об’ява про спектакль, тут обов’язково вказується автор п’єси, її назва, акто

ри.


Учні читають: « Самуїл Маршак. П’єса- казка «Дванадцять місяців»

ІІ. Робота над темою уроку

Вчитель. Так і звучить тема нашого уроку. Запишіть, будь ласка, до зошитів.

На слайді: Самуїл Маршак. П’єса-казка «Дванадцять місяців»

А дізнаємося ми про особливості драматичних творів, познайомимося з авто-

ром п’єси-казки «Дванадцять місяців» С.Маршаком, будемо вчитись давати

характеристику літературному герою, виразно читати текст, інсценізувати,

навчимось поважати інших людей.

На слайді: мета уроку.

1.Вчитель. Отже, п’єса-казка. Що таке п’єса ? Це поняття для вас нове. Давайте

подивимось у літературознавчий словничок у ваших підручниках на ст.294

Драматичний твір ( п’єса )—літературний твір, у якому відтворюються події

не розповіддю про них, а через вчинки і розмови( діалоги і монологи) персона-

жів. Драматичні твори призначені для постановки на сцені. Головною особ-

ливістю п’єси –є можливість постановки на сцені в театрі.

П’єса складається з діалогів та монологів. Висловлювання кожного персонажа

в діалозі називається реплікою. П’єса ділиться на дії і картини. Коротка перер-

ва між діями називається антракт. Він потрібен для того,щоб змінити декорації

акторам переодягнути інші костюми. А які потрібні костюми, як поводитись

героям, у який час відбуваються події—всі ці зауваження автора називаються

ремарки.

Слайд: п’єса, монолог, діалог, репліка, ремарка, антракт.

Всі ці поняття ми запам’ятаємо в процесі роботи над п’єсою-казкою «Двана-

дцять місяців».

2.Вчитель. А тепер час познайомитись з автором п’єси. Його ім’я відоме вам ще з дитинства—це Самуїл Якович Маршак.(На слайді: портрет) Напевне, кожен з вас чув такий віршик : «Тили-тили-бом загорелся кошкин дом, Бежит курица с ведром потушить кошкин дом» ( на слайді ілюстрації). Це стрічка з відомої дитячої п’єси «Кошкин дом». Або ще один знаменитий вірш « Вот какой рассеянный с улицы Бассейной, вместо шляпы на ходу он надел сковороду». ( на слайді ілюстрації)

Діти, а чому вірші Маршака я прочитала російською мовою?

( відповіді: народився в Росії, російський письменник, рідна мова)

Так, Самуїл Маршак—відомий російський письменник-драматург.

( на слайді: портрет, ілюстрації книг)

Майже все життя Маршака було пов’язане з дітьми. Саме він був ініціатором

створення театру для дітей. А для дитячого театру потрібні були і дитячі п’єси.

Так з’являються п’єси «Кошкин дом», «Дванадцять місяців».

Всі п’єси-казки Маршака пов’язані з народною казкою. В основу своєї казки

драматург поклав народну словацьку казку про дівчину сироту Марушку, яка

зустріла під Новий рік усіх 12 місяців разом. Письменник творчо опрацював

народну казку і створив свою фантастичну п’єсу, в якій прославив пасербицю,

як працьовиту і сміливу дівчинку. Крім того в п’єсі з’являються нові герої—це

Королева, Професор, Солдат.

Діти, а чому я сказала, що п’єса фантастична?

( відповіді: місяці зображені як люди, відбувається швидка зміна пір року,

баба і дочка перетворюються на собак, тобто відбуваються вигадані, фантасти-

чні події)

Читаємо афішу далі: дійові особи—це герої, які діють у п’єсі. Давайте зачитаємо. Які слова вам незнайомі? Хто може пояснити?

Дійових осіб багато, а хто ж головний герой казки?

( пасербиця і королева) Дізнаємось про них більше, прочитавши казку.

3.Робота з текстом.

Про що ми дізнаємось з ремарки, тобто з пояснення автора?

(учні читають мовчки ремарку)

( де відбувається дія, хто дійові особи)

Виразне читання І дії к.І, ст.87 в особах

Яку легенду розповідає солдат пасербиці?

Що ми дізнались про пасербицю?

Які асоціації виникають у вас до слова «пасербиця»?

( сирота, бідна дівчинка, нещасна)

Про кого ще розповідає Солдат?

А які асоціації— до слова «королева»?

( дуже багата, поважна, має владу, вихована, освічена)

Що ми дізнались про Королеву? Зачитайте слова Солдата на ст.88

А тепер перенесімось у палац та подивимось, що робить Королева.

Виразне читання уривка на ст..89 або інсценізація «Урок Королеви».

Королева сидить за столом пише, професор диктує.

Професор. Травка зеленіє, сонечко блищить…

Королева. Терпіти не можу писати.

Входить державний канцлер.

Канцлер. Доброго ранку, ваша величносте. Дозвольте просити вас підписати

накази.


Королева. Добре, але тоді я вже не буду дописувати зеленіє.

Канцлер. Дуже вдячний, ваша величносте. Дозволю собі попросити вас написати…

Королева. Знов писати?

Канцлер. Одне з двох, або стратити, або помилувати…

Королева (тихо). По-ми-лу-ва-ти … стра-ти –ти. Краще напишу стратити—це

коротше.

Канцлер кланяється і виходить.

Королева до професора. До побачення, наш урок закінчений. Перед Новим роком у мене безліч справ.

Професор збирає книги.

Королева. Як добре бути королевою, а не простою школяркою. Всі мене слуха-

ють, навіть мій учитель. Скажіть, а що ви б зробили з іншою ученицею, якби

вона відмовилась відповідати урок?

Професор. Поставив би в куток.

Королева. А чи знаєте, що я можу вас стратити, коли захочу! Щоб я не сказала,

Ви кажете невірно. А я люблю, щоб зі мною погоджувались.

Професор. Ваша величносте, присягаюсь життям, більше не буду сперечатись.

Королева. Ну гаразд, продовжимо урок. Розкажіть щось цікаве новорічне,

адже завтра Новий рік.

Професор. Рік, ваша величносте, складається з 12 місяців. Тільки скінчиться

один місяць зразу ж починається наступний. І ніколи ще не бувало, щоб лю-

тий настав раніше січня.

Королева. А якби я схотіла, щоб зараз настав квітень?

Професор. Це неможливо, ваша величносте!

Королева. Ви знов сперечаєтесь?

Професор. Це не я заперечую, це наука і природа.

Королева. А коли я видам такий закон і поставлю велику-велику печатку?

Це моя воля, ви повинні її виконати!

Вчитель. Чи підтвердились ваші уявлення про королеву, з тим, що ми побачи-

ли? Якою ви побачили королеву?

(відповіді: вередлива, жорстока, лінива, невихована, свавільна)

Ми побачили двох дівчаток—літературних персонажів—Пасербицю і Королеву, схожих і таких різних. (слайд:риси характеру)

4.Завдання. На екрані записані слова—риси характеру пасербиці і королеви,

але вони переплуталися. Вам потрібно розмістити їх правильно, які риси на-

лежать королеві, а які—пасербиці. Запишіть до зошитів, а потім перевіримо як ви справились із завданням. ( слайд: риси розміщені в дві колоночки)

Пасербиця Королева

Сирота Сирота

Працьовита Лінива

Бідна Багата

Слухняна Вередлива

Вихована Не поважає людей

Добра Жорстока

Милосердна Свавільна

Перевірка виконання: прочитайте спочатку у зошитах, можливо хтось помили-

вся, перевірте з екрана.

А який прийом використовує Маршак, характеризуючи героїнь?

( антитеза)

5.Робота в парах. Проблемне запитання ( слайд)

Давайте подумаємо над таким запитанням, якщо королева така недобра, то

чому солдат говорить, що йому шкода її?

( хоч королева дуже багата і має владу, піддані її слухають і бояться, але ж вона ще маленька дівчинка, у якої немає батьків, тому немає кому повчити її,

довести до розуму. Можливо, вона і виросла б доброю королевою.)

Вчитель. А деяким глядачам варто задуматись. Такі вередливі, розбалувані

характери зустрічаються і в реальному житті. Хоч командувати вони можуть

не в цілому королівстві, а вдома, своїми батьками: «Купіть те, хочу це, цього робити не буду …» Зустрічали ви таких діток?

Які поради можна дати королеві, щоб вона змінилась на краще?

( не лінуватись, гарно вчитись, поважати свого вчителя, цінувати інших людей

6. Творче завдання.

Складіть монолог королеви до і після того, як вона змінилась на краще.

Послухаймо відверту розмову про почуття та думки героїні.

І. Я королева. Мені дуже добре живеться в палаці. Я що хочу, те і роблю. Можу видавати накази, щоб місяці змінювалися як я того забажаю. Я не вмію

ввічливо попросити, я вмію лише наказувати. Адже я королева! Я напишу сло-

во стратити, навіть не задумуючись, що обриваю чиєсь життя, бо воно корот-

ше. Адже я королева!

ІІ. Я королева. Я живу в палаці, оточена багатьма слугами, царедворцями. Але

Я дуже самотня. Немає у мене вірного друга і порадника, який навчив би жити,

Навчив як правильно поводитись з людьми, як стати доброю і милосердною.

А так хотілось, щоб мене всі любили.

Вчитель. Думки і почуття, якої королеви вам ближчі і зрозуміліші? Поясніть свою відповідь.

Підсумок. Що вам сподобалось сьогодні на уроці?

Оцінювання.



Домашнє завдання: прочитати ст.92-108, характеристика баби та її дочки.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка