Сценарій рольової гри для учнів 7-8 класів



Скачати 139.65 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір139.65 Kb.
Конвенція ООН про права дитини
Сценарій рольової гри для учнів 7-8 класів
Автор:

Заступник директора з виховної роботи

Ланнівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Метою проведення рольової гри є ознайомлення учнів із Конвенцією про права дитини, виховання в них поваги до прав та основних обов’язків людини та громадянина, підготовка дітей до життя, до використання набутих ними знань для вирішення конкретних життєвих ситуацій.
Оформлення: гра проходить у актовій залі де розміщені цитата : „Щоб стати абсолютно вільними , ми маємо стати рабами закону ” ( Ціцерон ), виставка малюнків за темою : „Закон у нашому житті”.
Обладнання: магнітофон, акустична система, стенд – „Права дітей на основі Конвенції про права дитини”.

Музичний матеріал: мелодії різних авторів
Кількість задіяних учнів: 25 учнів
Тривалість проведення заходу: 60 хв.
Підготовча робота: підбір життєвих ситуацій, робота над документом

„ Конвенція про права дитини” , робота по виробленню навичок акторського мистецтва.





( Дійові особи: Читець, Учень 1, Учень 2, Учень 3, Учень;, Учень 5)

Учень 5.

Читець.

Ти знаєш , що ти – людина.

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде.

Завтра на цій землі

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба –

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі – людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя єдина,

Мука твоя єдина,

Очі твої – одні.



(В.Симоненко)
Учитель. Кожна людина є особливою та неповторною. Життя їй дається один раз, і прожити його потрібно гідно, щоб залишити після себе добрий слід. Зараз ви ще діти. Хто ви на дереві життя? Поки ви що – листочки, які згодом переростуть у коріння і дадуть початок новим поколінням.

Дитинство – це найбільш безтурботна та прекрасна пора в житті кожної людини. Саме в цей період людина формується фізично, психічно, інтелектуально, здобуває та отримує необхідні знання та навички. У цей період для дітей мають бути створені всі умови для їхнього життя та повноцінного розвитку. Щоб досягти цієї мети, і дитина, і родина, у якій вона виховується, мають перебувати під правовим захистом держави.



Проблема правого захисту родини й дитинства вже тривалий час перебуває в центрі уваги міжнародної спільноти, адже діти потребують особливої уваги внаслідок їхньої вразливості, фізичної та розумової незрілості. Саме тому в 1989 р. ООН затвердила один важливий документ – Конвенцію про права дитини, в основу якої покладено принципи Декларації прав дитини 1959 р. В Україні ця Конвенція набула чинності з 27 вересня 1991 р.

Учень 1. Держави – учасниці цієї Конвенції, уважаючи, що, згідно з принципами, проголошеними в Статуті ООН, визнання властивої людині гідності, рівних і невід’ємних прав усіх членів суспільства є основою забезпечення свободи, справедливості й миру на землі...

Учень 2. Беручи до уваги, що народи Об’єднаних Націй підтвердили в Статуті свою віру в основні права людини, у гідність і цінність людської особи та сповнені рішучості сприяти соціальному прогресу й покращенню умов життя при більшій свободі...

Учень 3. Визнаючи, що Організація Об’єднаних Націй у Загальній декларації прав людини погодилася з тим, що кожна людина має володіти всіма зазначеними в них правами та свободами без якої б то не було різниці за такими ознаками, як раса, колір шкіри, стать, релігія, політичні або інші переконання, національне або соціальне походження, майновий стан, народження або інші обставини...

Учень 4.Нагадуючи, що Організація Об’єднаних Націй у Загальній декларації прав людини проголосила, що діти мають право на особливе піклування та допомогу...

Учень 5. Упевнені в тому, що родині як основному осередку суспільства і природному середовищу для зростання і благополуччя всіх її членів і особливо дітей мають бути надані необхідні захист і сприяння, із тим щоб вона могла повністю покласти на себе зобов’язання в межах суспільства ...

Учень 1. Визначаючи, що дитині для повного й гармонійного розвитку її особи необхідно зростати в родинному оточенні, в атмосфері щастя, любові й розуміння...

Учень 2. Уважаючи, що дитина має бути повністю підготовлена до самостійного життя в суспільстві та вихована в дусі ідеалів, проголошених у Статуті Організації Об’єднаних Націй і особливо в дусі миру, гідності, терпимості, свободи, рівності й солідарності...

Учень 3. Беручи до уваги, що необхідність у такому особливому захисті дитини була передбачена в Женевській декларації прав дитини 1924 р. І Декларації прав дитини, прийнятій Генеральною Асамблеєю 20 листопада 1959 р., і визнана в Загальній декларації прав людини, у Міжнародному пакті про громадянські й політичні права, а також у статутах і відповідних документах спеціалізованих установ і міжнародних організацій, що займаються питаннями благополуччя дітей...

Учень 4.Беручи до уваги, що, як зазначено в Декларації прав дитини, „дитина внаслідок її фізичної та розумової незрілості потребує спеціальної охорони й піклування, включаючи належний правовий захист як до, такі після народження...

Учень 5. Визнаючи, що в усіх країнах є діти, які живуть у виключно тяжких умовах, і що такі діти потребують особливої уваги...

Учень 1. Ураховуючи належним чином важливість традицій і культурних цінностей кожного народу для захисту та гармонійного розвитку дитини...

Учень 2. Визнаючи важливість міжнародного співробітництва для покращення умов життя дітей у кожній країні, зокрема, у країнах, що розвиваються, уклали Конвенцію про права дитини.

Учитель. Головні завдання Конвенції – забезпечення дітей особливим піклуванням і допомогою, надання необхідного захисту, сприяння родини як основному осередку, у якому росте й виховується дитина. Для повного та гармонійного розвитку дитина має зростати в сімейному оточенні, в атмосфері щастя, любові та взаєморозуміння. Дитина має бути вихована в мирі, гідності, свободі, рівності та солідарності.

Але, на жаль, у наш час багато учнів не знають про свої плани. Не знають про них і їхні батьки. Права дітей часто порушуються, а ми не знаємо, куди потрібно звернутися по допомогу.

Тому сьогодні ми познайомимося з основними правами дитини, які проголошує Конвенція ООН, для того, щоб ви всі їх знали й могли ними користуватися. І будемо робити це в ігровій формі.
Ситуація №1.

Дійові особи: Мама 1, Мама 2.



Мама 1 (п’є краплі). Ну і дітки зараз пішли, до інфаркту скоро доведуть!

Мама 2. Добрий день, сусідонько! Та ти захворіла, чи що?

Мама 1. А де ж тут не захворієш, якщо мій бовдур на тому тижні скло в класі розбив, на цьому тижні побився із сусідом по парті, а сьогодні ще й дві двійки отримав. Я на нього накричала та ще хотіла по шиї дати, а він мені відказує: „Ти мене бити не маєш права, бо будеш відповідати за жорстоке поводження з дитиною, тому що так записано в Конвенції про права дитини”.

Мама 2. Ти знаєш, і моя донька щось мені вчора торочила про Конвенцію. Ще у 8 класі тільки вчиться, а вже хлопець якийсь з’явився в неї. Я їй кажу, що вчитися краще треба, а вона – не втручайся в мої особисті справи, бо це заборонено Конвенцією про права дитини.

Мама 1. І що воно за конвенція така?

Мама 2. Може, ви нам розкажете.

Учитель. Ну що, діти? Розкажемо вашим батькам про те, що це за документ такий – Конвенція про права дитини?

Учні. Так!
Ситуація №2.

Дійові особи: Іванко, Оленка



Іванко. Сестрице Оленко! Я їсти хочу!

Оленка. Потерпи Іванку! Ось скоро дійдемо додому, там і поїси.

Іванко. Сестрице Оленко! Може, зайдемо в цей магазин і купимо чіпсів?

Оленка. Не можна, братику! Там міститься дуже багато різних консервантів і штучних добавок, захворієш!

Іванко. Сестрице Оленко! Може, зайдемо ось у цей магазин і купимо сухариків чи горішків!

Оленка. Не можна, братику! Вони містять штучний підсилювач смаку, захворіти можеш!

Іванко. Сестрице Оленко! Може, у цей магазин зайдемо та купимо хоч кока-коли попити!

Оленка. Не можна, братику! Вона містить барвники та замінник цукру! Захворіти можеш.

Іванко. Що ти мені постійно торочиш: „Не можна, не можна!” Я не маленький, мені вже 14 років, і я сам буду вирішувати, що мені можна, а що ні.

Оленка. Ні, ти ще дитина!

Іванко. А я кажу, ні!

Учитель. Допоможіть розв’язати суперечку за допомогою Конвенції про права дитини. Кого можна вважати дитиною?
Стаття 1

...Дитиною є кожна людська істота до досягнення 18-річного віку, якщо за законом, застосованим до цієї особи, вона не досягає повноліття раніше.


Ситуація №3.

Дійові особи: Учень 1,Учень 2, Міліціонер.



Учень 1. так не хочеться писати диктант з української мови. Знову двійку отримаю, і вчителька буде кричати, та й удома влетить. Може, не підемо на урок, краще погуляємо де-небудь.

Учень 2. Добре. Може, підемо на комп’ютерах пограємо?

Учень 1. Згода.

(Назустріч хлопцям іде міліціонер)



Міліціонер. Хлопці, зупиніться! Тут недалеко пограбували магазин. Здається, ви до цього причетні. Я забираю вас у відділок.

Учень 1. Ми не підемо. Ми нічого не робили. Ви не маєте права нас затримувати.

Міліціонер. Я повторюю, ви підете у відділок. Там вам роз’яснять ваші права та обов’язки.

Учитель. Прокоментуйте цей випадок за Конвенцією. Чому діти потрапили в цю ситуацію і що їм потрібно робити?
Стаття 40

  1. Держави – учасниці визнають право кожної дитини, яка, як уважається, порушила кримінальне законодавство, звинувачується або визнається винною в його порушенні, на таке поводження, що сприяє розвитку в дитини почуття гідності й значущості, зміцнює в ній повагу до прав людини і бажаність сприяння її реінтеграції і виконання нею корисної ролі в суспільстві.

Отже:

  • під час занять діти мають перебувати в школі;

  • якщо дитина підозрюється в порушенні законодавства, то з нею потрібно поводитися так, щоб не принижувати її власної гідності, і завжди враховувати її вік.


Ситуація №4.

Дійові особи: Учень, Американець



Учень (із купою підручників). Що нам на завтра задали? Українська мова – підготуватися до контрольної роботи. Історія – вивчити причини Національно-Визвольної війни. Англійська мова – записати в словник і вивчити нові слова. Зарубіжна література – прочитати роман Бісер-Стоу „Хатина дядька Тома”. Алгебра – розв’язати задачу й довести тотожність. Фізика – вивчити Перший закон Ньютона. Як можна все це підготувати?

Американець. Хелло, май френд! Ти що, усе це збираєшся вчити?

Учень. Аякже! Я ж не хочу двійку отримати.

Американець. Послухай мене! Їдьмо зі мною до США, і будеш вивчати тільки те, що тобі до вподоби.

Учень. Але я ж неповнолітній і не можу з тобою поїхати за кордон.

Американець. Чому? Ти ж не сам, а зі мною.
Учитель. Про яке право дітей ідеться в цій ситуації? (Право на освіту.)
Стаття 28

  1. Держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, зокрема:

а) уводять безкоштовну й обов’язкову початкову освіту;

б) заохочують розвиток різних форм середньої освіти, як загальної так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей та вживають таких заходів, як уведення безкоштовної освіти і надання в разі необхідності фінансової допомоги;

в) забезпечують доступність вищої освіти для всіх на підставі здібностей кожного за допомогою всіх необхідних засобів;

г) забезпечують доступність інформації і матеріалів у галузі освіти і професійної підготовки для всіх дітей.


Стаття 29

  1. Держави-учасниці погоджуються щодо того, що освіта дитини має бути спрямована:

а) на розвиток особи, талантів, розумових і фізичних здібностей дитини в найповнішому обсязі;

б) виховання поваги до прав людини та основних свобод, а також принципів, проголошених у Статуті Організації Об’єднаних Націй;

в) виховання поваги до батьків дитини, її культурної самобутності, мови і національних цінностей країни, у якій дитина проживає, країни її походження та до цивілізацій, відмінних від її власної;

г) підготовка дитини до свідомого життя у вільному суспільстві в дусі розуміння, миру, терпимості, рівноправності чоловіків і жінок та дружби між усіма народами, етнічними, національними і релігійними групами, а також особами з корінного населення;

д) виховання поваги до навколишньої природи.

Отже діти мають право навчатися у всіх державних навчальних закладах, відповідно до їх віку, у тому числі й1 за кордоном, проте виїжджати за кордон на навчання мають право разом із батьками або особами, що їх замінюють.


Ситуація №5.

Дійові особи: Учень1, Учень 2.



Учень 1 (сидить із перев’язаним горлом).

Учень 2. Привіт, Богдане! А чого це тебе сьогодні в школі не було? Захворів, чи що?

Учень 1. Та нічого страшного, застуда, горло трохи болить. Ось поп’ю чайку з малиною, молочка гарячого, та й скоро пройде.

Учень 2. Нічого ти не розумієш! Народними методами зараз ніхто не лікується. Бо в Конвенції про права дитини записано, що кожна дитина має право на медичну допомогу, яка відповідає найвищим сучасним стандартам.

Учитель. Про яке право йдеться в цій ситуації? (Право на охорону здоров’я)
Стаття 24

  1. Держави-учасниці визнають право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я та засобами лікування хвороб і відновлення здоров’я.

Отже:

  • держава забезпечує право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я та засобами лікування хвороб і відновлення здоров’я;

  • жодна дитина не може бути позбавлена права доступу до цих послуг.


Ситуація №6.

Дійові особи: Мама, Донька



Мама (прибирає кімнату. Знаходить лист і читає його. З’являється донька. Мати ховає листа).

Донька. Привіт, мамулю! Я так зголодніла! Що в нас є поїсти?

Мама. Ходімо на кухню, зараз я тебе нагодую. А ти що, зустрічаєшся з Миколою?

Донька. А ти як здогадалася? Невже прочитала мого листа?

Мама. А що тут такого?

Донька. Ти не мала на це права.

Мама. Я – твоя мати. Я маю право знати про твоє особисте життя все.

Донька. Ні, ти не маєш права читати моїх листів!

Мама. Я не маю права читати? Ану мерщій до своєї кімнати! Зараз я тобі розкажу про твої права!

Учитель. Чи права мама в цій ситуації?
Стаття 16

  1. Жодна дитина не може бути об’єктом свавільного або незаконного втручання в здійснення її права на особисте і сімейне життя, недоторканість житла, таємницю кореспонденції або незаконного посягання на її честь і гідність.

  2. Дитина має право на захист закону від такого втручання або посягання.

Отже: жодна дитина не може бути об’єктом втручання в здійснення його права на особисте, сімейне життя, таємницю кореспонденції, право на честь і гідність, але в цій ситуації між мамою та донькою не склалися довірливі стосунки, в іншому разі донька про все розповіла б мамі сама. І мамі, і доньці слід налагодити стосунки між собою.

Ситуація №7.

Дійові особи: Донька, Мама.



Донька (чепуриться перед дзеркалом).

Мама. Куди це ти, доню, збираєшся?

Донька. До школи на дискотеку.

Мама. На яку дискотеку? А уроки вже зробила?

Донька. Мамо, які уроки? Завтра ж субота. І крім того, після важкого навчального тижня я маю право на відпочинок.

Учитель. Що говориться в Конвенції про право на відпочинок?

Стаття 31

  1. Держави-учасниці визнають право дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх і розважальних заходах, що відповідають її віку, та вільно брати участь у культурному житті та займатися мистецтвом.

  2. Держави-учасниці поважають і заохочують право дитини на всебічну участь у культурному і творчому житті та сприяють наданню їй відповідних і рівних можливостей для культурної і творчої діяльності дозвілля і відпочинку.

Отже : діти мають право на відпочинок і дозвілля, брати участь в іграх і розважальних заходах, відповідно до їхнього віку.
Ситуація №8

Дійові особи: Дівчина 1, Дівчина 1.



Дівчина 1. Привіт! Дивись, що в мене є. (Показує аркуш паперу.)

Дівчина 2. А що це таке?

Дівчина 1. Це – статут новоствореної організації „Веселі та кмітливі”.

Дівчина 2. А хто ж її створив?

Дівчина 1. Ми, група дівчат-старшокласниць 8-Б класу.

Дівчина 2. Але хіба можна дітям самим без дорослих створювати свої організації

Дівчина 1. Звичайно, можна. Про це навіть у Конвенції про права дитини йдеться.

Учитель. А й справді, чи мають право діти на створення дитячих організацій?
Стаття 15

  1. Держави-учасниці визнають право дитини на свободу асоціацій і свободу мирних зборів.

Отже: діти мають право створювати дитячі організації відповідно до їхнього віку.
Ситуація №9

Дійові особи: Дівчина 1, Дівчина 2.



Дівчина 1. Слухай, ти знаєш, до нашого класу прибула новенька дівчинка. Ти б її бачила: ноги криві, фігури зовсім ніякої, на голові – два мишині хвостики, а на обличчі отакенні окуляри! Викопана Катя Пушкарьова! Страховисько, та й годі!

Дівчина 2. Олю, але ж це негарно так казати. Можливо, і ти для когось здаєшся смішною.

Дівчина 1. А що тут такого? Я просто висловила свою думку, маю на це право!

Учитель. Прокоментуйте цю ситуацію.
Стаття 13

  1. Дитина має право вільно висловлювати свої думки; це право включає свободу шукати, одержувати і передавати інформацію та ідеї будь-якого роду незалежно від кордонів в усній, письмовій формі чи за допомогою інших засобів на вибір дитини.

  2. Здійснення цього права може зазнавати деяких обмежень, проте ними можуть бути лише ті обмеження, які передбачені законом і необхідні:

а) для поваги прав і репутації інших осіб або

б) для охорони державної безпеки, громадського порядку, здоров’я або моралі населення.

Отже: діти мають право на висловлювання своєї думки, але якщо це не порушує прав і гідності інших людей.

Учитель. Отже, завершуючи нашу розмову, ще раз назвемо ваші права, закріплені в Конвенції про права дитини.

Право на життя та ім’я.

Право на освіту.

Право на охорону здоров’я.

Право на охорону від утручання в особисте життя.

Право на зростання та виховання в родині.

Право на захист від жорстокого ставлення та насильства.

Заборона дискримінації дітей.

Право на користування благами соціального забезпечення.

Право мати та вільно висловлювати свої погляди.

Право на спілкування.

Право на відпочинок.

Право захисту своїх інтересів у суді.

Право на захист від наркоманії, примушення до бойових дій, проституції, залучення до примусової праці.

Існує й багато інших прав, які ви маєте знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не мають порушувати права інших людей. Ці права гарантуються державою. Із віком у вас з’являються обов’язки та відповідальність. Існує також багато законів, у яких закріплюються ваші обов’язки. Незнання законів не звільняє вас від відповідальності.
Список використаних джерел:

Мокрогуз О.П., Єрмоленко А.О. , Кагітіна Н.А.- Тиждень історії та правознавства в школі.- Ранок. 2008. - 97с.



Конвенція про права дитини.- Маляр І.В.-Основи правознавства.-Харків.2005.- 369с.

Конституція України - 1996.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка