Синоніми. Роль синонімів у тексті
Мета: розширити знання учнів про слова, близькі за значенням (синоніми); формувати вміння добирати синоніми до загальновживаних слів, використовувати їх у мовленні; збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення школярів; виховувати любов до української мови.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (с. 44, впр. 89)
— Прочитайте складені речення. Які сполучення слів, у яких підкреслені слова вживалися б в іншому значенні, ви дібрали?
2. Гра «Упіймай словечко»
— Прочитайте. Назвіть в кожній групі слів слова, які звучать і пишуться однаково.
1) Поле засіяли добірним зерном пшениці. Наталка поле рядки.
2) Моя мати лікар. Добре мати рідну сестричку.
3. Каліграфічна хвилинка
Й Й ЙЙ Йй ай ой ій ей йо ий
Свій край шануй.
Водограй, полів розмай,
Зелен-гай, ліщина —
Все це рідний, любий край —
Наша Батьківщина.
— Доберіть синоніми до слова Батьківщина.
— Чому свою Батьківщину треба шанувати і любити?
4. Словниковий диктант
Батьківщина, Київ, площа, Україна.
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про слова, близькі за значенням, їх роль у тексті.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота над віршем (с. 44, впр. 90)
— Прочитайте вірш Анатолія Качана. Чим він цікавий?
— Випишіть слова, що звучать і пишуться однаково.
— Доберіть за зразком до підкреслених слів слова, близькі за значенням.
Ліс — гай, діброва, бір, пуща.
Дорога — шлях, путь, шосе, траса, магістраль, автострада.
Хата — дім, хатина, халупа, помешкання, оселя, кам’яниця.
— Запам’ятайте! Слова, які мають близьке або однакове значення, але різне звучання, називаються синонімами. Синоніми подаються в словнику синонімів.
2. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота в парах (с. 45, впр. 91)
— Прочитайте текст, перекажіть його.
— Спишіть текст, добираючи із синонімів у дужках потрібні слова. Визначте, яке вітання хлопчика свідчило б про його невихованість. З ким можна вітатися словом привіт?
2. Добирання синонімів (с. 45, впр. 92)
— Доберіть синоніми до поданих слів і запишіть їх.
Друг — товариш, галас-гамір, обличчя — лице, сміх — регіт, країна — держава, алфавіт — азбука, чорногуз — лелека, лінивий — ледачий, сміливий — відважний.
3. Робота в парах
— З ряду слів, близьких за значенням, оберіть і вставте замість пропущених слів найбільш влучне.
-
Багряний, рум’яний, червоний, рожевий, малиновий.
На сході небо стало _____. Щічки у дівчинки були _____. На столі лежало соковите _____ яблуко. Ліс восени став _____. Який смачний _____ сік!
-
Їжа, страва, харч, корм, пожива.
Мама приготувала смачну _____. Для рослин навесні потрібна _____. У дорогу туристи взяли із собою _____. Для птахів Маринка насипала _____.
VІ. Підсумок уроку
— Що вивчали на уроці?
— Які слова вчились добирати? (Близькі за значенням)
— Як вони називаються? (Синоніми)
— Доберіть синоніми до поданих слів.
Успіх — (вдале завершення певної роботи) удача, досягнення, перемога, уроч. звершення, (блискучий) тріумф.
Турбуватися — (виявляти увагу до чиїх-небудь турбот) клопотатися, піклуватися, бідкатися, журитися; (в передчутті недоброго) непокоїтися, тривожитися, бентежитися, хвилюватися; побоюватися.
VІІ. Домашнє завдання
С. 45, впр. 93. |