Синоніми. Роль синонімів у тексті Мета



Скачати 29.48 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір29.48 Kb.
Синоніми. Роль синонімів у тексті
Мета: розширити знання учнів про слова, близькі за значенням (синоніми); формувати вміння добирати синоніми до загальновживаних слів, використовувати їх у мовленні; збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення школярів; виховувати любов до української мови.
Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (с. 44, впр. 89)

— Прочитайте складені речення. Які сполучення слів, у яких підкреслені слова вживалися б в іншому значенні, ви дібрали?

2. Гра «Упіймай словечко»

— Прочитайте. Назвіть в кожній групі слів слова, які звучать і пишуться однаково.

1) Поле засіяли добірним зерном пшениці. Наталка поле рядки.

2) Моя мати лікар. Добре мати рідну сестричку.

3. Каліграфічна хвилинка

Й Й ЙЙ Йй ай ой ій ей йо ий

Свій край шануй.

Водограй, полів розмай,

Зелен-гай, ліщина —

Все це рідний, любий край —

Наша Батьківщина.

— Доберіть синоніми до слова Батьківщина.

— Чому свою Батьківщину треба шанувати і любити?

4. Словниковий диктант

Батьківщина, Київ, площа, Україна.
III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про слова, близькі за значенням, їх роль у тексті.


IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Робота над віршем (с. 44, впр. 90)

— Прочитайте вірш Анатолія Качана. Чим він цікавий?

Випишіть слова, що звучать і пишуться однаково.

— Доберіть за зразком до підкреслених слів слова, близькі за значенням.



Ліс — гай, діброва, бір, пуща.

Дорога — шлях, путь, шосе, траса, магістраль, автострада.

Хата — дім, хатина, халупа, помешкання, оселя, кам’яниця.

Запам’ятайте! Слова, які мають близьке або однакове значення, але різне звучання, називаються синонімами. Синоніми подаються в словнику синонімів.

2. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Робота в парах (с. 45, впр. 91)

— Прочитайте текст, перекажіть його.

Спишіть текст, добираючи із синонімів у дужках потрібні слова. Визначте, яке вітання хлопчика свідчило б про його невихованість. З ким можна вітатися словом привіт?

2. Добирання синонімів (с. 45, впр. 92)

— Доберіть синоніми до поданих слів і запишіть їх.

Друг — товариш, галас-гамір, обличчя — лице, сміх — регіт, країна — держава, алфавіт — азбука, чорногуз — лелека, лінивий — ледачий, сміливий — відважний.

3. Робота в парах

— З ряду слів, близьких за значенням, оберіть і вставте замість пропущених слів найбільш влучне.



  • Багряний, рум’яний, червоний, рожевий, малиновий.

На сході небо стало _____. Щічки у дівчинки були _____. На столі лежало соковите _____ яблуко. Ліс восени став _____. Який смачний _____ сік!

  • Їжа, страва, харч, корм, пожива.

Мама приготувала смачну _____. Для рослин навесні потрібна _____. У дорогу туристи взяли із собою _____. Для птахів Маринка насипала _____.
VІ. Підсумок уроку

— Що вивчали на уроці?

— Які слова вчились добирати? (Близькі за значенням)

— Як вони називаються? (Синоніми)

— Доберіть синоніми до поданих слів.

Успіх — (вдале завершення певної роботи) удача, досягнення, перемога, уроч. звершення, (блискучий) тріумф.



Турбуватися — (виявляти увагу до чиїх-небудь турбот) клопотатися, піклуватися, бідкатися, журитися; (в передчутті недоброго) непокоїтися, тривожитися, бентежитися, хвилюватися; побоюватися.
VІІ. Домашнє завдання

С. 45, впр. 93.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка