Система роботи практичного психолога з педагогічним колективом навчального закладу



Сторінка1/4
Дата конвертації11.03.2016
Розмір0.56 Mb.
  1   2   3   4


Відділ освіти Броварської райдержадміністрації

Методичний кабінет



Система роботи практичного психолога з педагогічним колективом навчального закладу

Підготувала:

практичний психолог Калинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Броварського району

Синиця Любов Леонідівна

2008 р.


Зміст

І. Вступ

Психологічний супровід педагогічного колективу – один з важливих етапів в роботі практичного психолога

ІІ. Основна частина



  1. Зміст програми психолого-педагогічних семінарів для педагогічного колективу.

  2. Семінари – тренінги для вчителів

  3. Рекомендації психолога класним керівникам щодо тематики бесід з батьками на батьківських зборах.

  4. Орієнтовний план проведення батьківських зборів.

  5. Поради психолога учителям щодо спілкування з учнями.

  6. Рекомендації педагогам щодо роботи з акцентуйованими підлітками

ІІІ. Висновок.

IV. Література.



Усе розсмикано в людині, усе неспокійно

й галасливо; усе – витрата й розтрата, усе –

тривоги й страхи; і лише тихе сонце підтримує

життя, відновлює сили, пробуджує любов і надію.
Із записної книжки Симона Соловейчика
Особлива увага в роботі психологічної служби є супровід учасників навчально-виховного процесу. Робота психолога спрямована на створення комфортних умов співпраці психолога-учня-учителя-батьків, на пошуки шляхів взаємодії виховання особистості на різних етапах розвитку.

Від рівня фізичного, психічного та емоційного комфорту як учителя, так і учнів залежить подальша доля цілого покоління.

Основною метою діяльності практичного психолога є не тільки психологічний супровід дитини, а й просвітницька робота з педагогічним колективом для налагодження широкої конструктивної співпраці у педагогічному колективі;

Звичайно, оптимально було б рекомендувати вчителям, вихователям відвідувати психотерапевта, щоб подолати свої негативні емоції, проблемні ситуації й не переносити їх на дітей. Однак поки що така пропозиція – зі сфери фантастики. Зате цілком реально звернутися до шкільного психолога: нехай не з усіх, а хоча б з деяких особистих питань. Окрім особистої бесіди психолог може запропонувати вчителю спеціальну літературу, яка допоможе самостійно проаналізувати складні життєві ситуації, знайти найоптимальніші способи зняття емоційного напруження в період роботи. Пам’ятайте: стан учителя, його переживання безпосередньо відбиваються на учнях. Тому важливо за можливості вирішувати свої проблеми з фахівцем.

Найефективнішими формами роботи психолога з учителями є індивідуальні консультації (у разі запиту з боку самого педагога), психолого-педагогічні консиліуми з чітким розподілом функцій і обов’язків усередині групи учасників і загальною відповідальністю за реалізацію прийнятих рішень, а також проведення тренінгів.

На кожному із заходів учителі отримують знання з психології, орієнтування на гуманістичні принципи, методичний практикум (пам’ятки та рекомендації).

Засідання семінарів-практикумів (психологічних тренінгів) з педагогами відбуваються один раз на місяць (тривалість одного засідання 1,5 години).

Робота таких семінарів може відбуватися у різних формах: групові дискусії, міні-доповіді, мозкові штурми, ділові ігри, дебати, семінари тощо. Наші засідання проходять з елементами тренінгу. Наприкінці зустрічі підбиваються підсумки роботи засідання. Кожен учасник групи розповідає про свої враження, почуття, які виникали під час роботи; чи отримав він нову інформацію з проблеми, чи вважає він ефективною роботу семінару, висловлює побажання на наступну зустріч. Батьки є рівноправними учасниками навчально-виховного процесу. Без допомоги батьків педагогічному колективу важко домогтися значних успіхів. Вирішення настільки важливої проблеми лягає на плечі педагогічного колективу. Допомога практичного психолога тут очевидна. От чому найважливішим завданням кожного педагогічного колективу разом з психологічною службою школи є організація масового психолого-педагогічного всеобучу батьків, який включає такі форми:



  • консультпункти для батьків (психолог разом із лікарем, правоохоронними органами діагностують причини відхилення в поведінці дітей і розробляють разом із сім’єю відповідні заходи );

  • батьківські збори (загальношкільні, 2-3 рази на рік і класні – не менше одного разу на чверть).

школа батьківського всеобучу. Проводяться бесіди, обмін досвідом сімейного виховання, розглядаються психолого-педагогічні ситуації. З батьками невстигаючих школярів проводяться індивідуальні і групові консультації.

До вашої уваги пропонується система роботи практичного психолога з учителями (тематика засідань психолого-педагогічних семінарів, психологічних тренінгів, допомога психолога класному керівнику в роботі з дітьми).



Пояснювальна записка

Програма психолого-педагогічних семінарів та тренінгів розрахована на 18 академічних годин (всього 9 занять на рік), по 2 години занять на місяць. Група педагогів які є учасниками тренінгових занять складає від 15 до 25 осіб. У ході занять проводяться різні психологічні ігри і процедури, які моделюють реальне життя, що допомагає педагогам усвідомлювати себе, бачити альтернативні підходи до багатьох проблем.

Групові обговорення й дискусії супроводжуються коментарем психолога. В основі програми лежить принцип поетапності розвитку групи і поступовості у глибшому розумінні кожним учасником самого себе. Кожна нова зустріч логічно випливає з попередньої і є змістовною основою для наступної.

Пропонована програма стосується формування трьох складових професійної психологічної компетентності вчителя: психологічної, комунікативної, мотиваційної.




Мета та завдання програми

  1. Популяризація психологічної науки через пізнання особистістю самої себе, збагачення себе та оточення знаннями про основні індивідуально-психологічні риси.

  2. Допомогти педагогам віднайти внутрішні резерви для ефективнішої роботи або зрозуміти причини власних професійних проблем.

  3. Сприяти створенню позитивного психологічного клімату в колективі та закріпити його у повсякденній роботі.

  4. Інформувати вчителів про наявні методи профілактики й боротьби зі стресом; сприяти формуванню практичних навичок володіння собою в різних ситуаціях; збагачувати психологічну компетентність педагогів.


ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ

Тема: «Психологічні основи взаємодії класного керівника з учнями»

Форма проведення. Тренінг з використанням інтерактивних методів роботи



пп

Теми

для вивчення та обговорення

Підготовка матеріалу для семінару

Метод опрацювання

1

Психодіагностика і класний керівник

Психолог

  1. Міні-лекцї

2

Інформаційний блок «Як створити позитивний мікроклімат в класному колективі»



Психолог.
З досвіду роботи вчителів.

  1. Повідомлення з конкретними прикладами розв’язання даної проблеми.

  2. Метод «Мозковий штурм»

  3. Групові дискусії

3

Інформаційний блок «Чотири мотиви поганої поведінки»

Психолог.

Класні керівники



  1. Робота з таблицею

  2. Розгляд ситуації

  3. Обмін досвідом роботи

4

«Конфлікт у моєму класі»

Психолог, вчителі

  1. Міні-лекція

  2. Проблема обговорюється по колу

  3. Аналіз ситуації

5

«Як правильно провести батьківські збори»

Психолог

  1. Рекомендації класному керівнику

6

Підсумок заняття

Психолог

  1. Узагальнення результатів обговорення

  2. Рефлексія «Тут і тепер»

ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ

Особистісне зростання вчителів. Профілактика професійного згорання педагогічних працівників

Форма проведення. Тренінг з використанням інтерактивних методів роботи



пп

Теми

для вивчення та обговорення

Підготовка матеріалу для семінару

Метод опрацювання

1

Психологічні особливості особистісного зростання педагога

Психолог

  1. Міні-лекцї

  2. Вправа «Чому я вибрала професію вчителя»

2

Розвиток індивідуальних позитивних рис педагога



Психолог.
З досвіду роботи вчителів.

  1. Вправа «Що мені в собі найбільше подобається»

  2. Вправа «Я - людина»

3

Як досягти успіху в роботі

Психолог.

Вчителі


  1. Дискусія по колу

  2. Вправа «Хочу-мушу»

  3. Аналіз ситуації

4

Психологічні фактори успішності учіння. Спілкування з учнями

Психолог, вчителі

  1. Інформаційне повідомлення

  2. Обговорення «Пам’ятки вчителю»

  3. Обмін досвідом роботи

5

Психологічна безпека вчителю

Психолог

  1. Прогнозування стресової події (міні-лекція)

  2. Релаксаційний практикум «Рівень щастя»

6

Підсумок заняття

Психолог

  1. Узагальнення результатів обговорення

  2. Рефлексія «Тут і тепер»

  3. Притча «Три мудреці»


ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ

Розвиток комунікативних умінь і навичок педагогів

Форма проведення. Тренінг з використанням інтерактивних методів роботи



пп

Теми

для вивчення та обговорення

Підготовка матеріалу для семінару

Метод опрацювання

1

Інформаційний блок «Ефективне спілкування»

Психолог

  1. Міні-лекцї




2

Поради педагогу для ефективного спілкування

Психолог.
З досвіду роботи вчителів.

  1. Обговорення пам’ятки для педагога

  2. Діагностика «Чи легко з вами спілкуватися»

3

Основні кроки розв’язання проблеми ефективності педагогічного спілкування

Психолог.

Вчителі


  1. Дискусія по колу

  2. Розігрування ситуації

  3. Притча «Змагання в лісі»

4

«Як я бачу, відчуваю і розумію інших»

Психолог, вчителі

  1. Вправа «Довіра»

  2. Вправа «Вище-нижче»

  3. Презентування плакатів «Правила гарного співбесідника»

5

Підсумок заняття

Психолог

  1. Вправа «Пантоміма»

  2. Рефлексія «Тут і тепер»


ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СЕМІНАР

Тема. Подолання інертності та консерватизму педагогічного мислення та розвиток творчого потенціалу вчителя.

Форма проведення. Тренінг з використанням інтерактивних методів роботи.




пп

Теми

для вивчення та обговорення

Підготовка матеріалу для семінару

Метод опрацювання

1

Способи оптимального використання індивідуальних здібностей, інтересів, можливостей кожного педагога для формування творчої особистості

Заступник директора з НВР

  1. Міні-лекція

  2. Робота в малих групах

  3. Презентація групової роботи

2

Місце творчості вчителя у побудові структури уроку



З досвіду роботи вчителів методистів, або вчителів вищої категорії

  1. Робота в парах, складають спільний для кожної пари текст за даною темою.

  2. Презентація результатів

3

Розвиток індивідуальних позитивних рис педагога для подолання інертності та консерватизму

Психолог

  1. «Мозковий штурм»

4

Педагогічне спілкування як чинник розвитку творчості педагога

Вчитель початкових класів

  1. Робота в малих групах

5

Практичне завдання. Рольова гра. «Показ моделей педагогічного спілкування»

Психолог

  1. Рольова гра

6

Підсумок семінару



Заступник директора з НВР.

Психолог


  1. Узагальнює результати обговорень теми

  2. Аналізує методики, за якими відбувалася робота

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СЕМІНАР
Тема. Психологічні мотиви девіантної поведінки школярів та їх профілактика.

Форма проведення. Тренінг з використанням інтерактивних методів роботи.




пп

Тема

для вивчення та обговорення

Підготовка матеріалу для семінару

Метод опрацювання

1

Загальна характеристика

особливостей підліткового віку. Психологічна корекція відхилень у поведінці підлітків.


Психолог


1. Метод «Джигсоу» - навчання в групах, склад яких постійно змінюється

2

Завдання школи в подоланні причин девіантної поведінки

Заступник з ВР

1. метод «велике коло» проблема обговорюється по колу

3

Психологічні особливості підлітків та врахування їх на уроках з метою диференційованого підходу у вивченні нового матеріалу

Члени МО суспільно-гуманітарних дисциплін

1. Метод «акваріум» - форма діалогу, коли групі пропонують обговорити проблему «перед очима глядачів»

4

Роль вчителя у профілактиці девіантної поведінки школярів

Члени МО початкової ланки освіти

1. Метод «акваріум»

5

Підсумок семінару «Очікувані результати»

Психолог

1. Обговорення виступу кожного учасника


ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СЕМІНАР
Тема. Урахування індивідуальних психологічних особливостей учнів у процесі переходу з початкової ланки навчання до середньої.

Форма проведення. Тренінг




пп

Тема

для опрацювання

Відповідальні за підготовку матеріалу

Метод

1

Роль вихователя у профілактиці девіантної поведінки школярів

Вчителі 4 класу

  1. Міні-повідомлення

  2. Представлення виховних розробок

  3. «Знайомство з вчителями»; «Я - п’ятикласник»

2

Допомога дитині в адаптації під час переходу у 5 клас

Вчителі 5 класу

1. Повідомлення з конкретними прикладами розв’язання даної проблеми

3

Врахування індивідуальних особливостей учнів у процесі переходу з початкової ланки навчання до середньої

Вчителі 6,7 класів

  1. Обмін досвідом роботи.

  2. Міні повідомлення з конкретними прикладами

4

Результати психодіагностики та рекомендації щодо роботи з даними дітьми

Психолог

  1. Демонстрування таблиць, схем з результатами діагностики

  2. Рекомендації роботи з дітьми

5

Підсумок семінару

Заступник директора з ВР.

Психолог


1. Узагальнення результатів обговорень


ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СЕМІНАР
Тема. Психологічні особливості дітей підліткового віку та врахування їх під час роботи з ними.

Форма проведення. Тренінг з використанням інтерактивних методів роботи.




пп

Теми

для опрацювання

Відповідальні за підготовку матеріалу

Метод

1

Психологічні особливості підлітків

Психолог

1. Робота в малих групах

2

Виготовлення плакатів «Акцентуації характеру підлітка та психологічні особливості його»

Педагоги

1. Презентація плакатів

3

Педагогічна корекція, або форми і методи роботи з дітьми, що мають відхилення в поведінці

Психолог. Творча група педагогів

  1. Робота по парах

  2. Обмін ідеями з групою

  3. Запис результатів на плакаті «Акцентуації характеру…»

4

Практичне завдання. Розігрування ситуації за ролями (програвання сценки)

Психолог. Творча група педагогів.

1. Аналіз ситуації

5

Підсумок семінару

Заступник по НВР

1. Обговорення задля усвідомлення набутих знань на семінарі


ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СЕМІНАР. ТРЕНІНГ.

Тема. Психолого-педагогічні підходи у формуванні здорового способу життя учнів Калинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

Форма проведення. Тренінг з використанням інтерактивних методів роботи




пп

Теми

для опрацювань

Відповідальні за підготовку матеріалу

Метод

1

Психолого-педагогічні аспекти роботи з підлітками, які мають девіантну поведінку, з метою підвищення знань, умінь і навичок здорового способу життя.

Психолог

  1. Доповідь – повідомлення про програму «Рівний-рівному»

2

Впровадження інноваційних технологій в навчанні та вихованні з метою формування здорового способу життя.

Вчитель біології,

ОБЖД


  1. Повідомлення з демонстрування інноваційних розробок уроків

3

Формування свідомості та культури здорового способу життя.

Класоводи 1-4 кл.

  1. Презентація розробок виховних годин, що мають аспекти інновацій

4

Статеве виховання: досвід вирішення проблеми

Вчитель біології

  1. Міні-лекція

  2. «Мозковий штурм»

5

Підсумок семінару

Психолог

  1. Метод «Мікрофон»


ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ

  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка