Система уроків хімії у 7 класі з теми



Сторінка1/2
Дата конвертації28.03.2016
Розмір0.51 Mb.
  1   2

Система уроків

хімії у 7 класі з теми:
Учитель хімії Дідилівського НВК:

Наконечна Людмила Ігорівна

Тема Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості.

Цілі:

  • дати поняття про Оксиген як хімічний елемент і кисень як просту речовину;

  • вивчити фізичні властивості кисню;

  • розглянути поширеність Оксисену в природі;

  • ознайомити учнів з історією відкриття кисню;

  • поглибити знання учнів про склад повітря;

Тип уроку: поглиблення і засвоєння знань.

Форми роботи: вправа «Ланцюжок», розповідь учителя , бесіда, робота з підручником, складання опорних схем, самостійна робота, вправа «Закінчити речення».

Міжпредметні зв’язки: природознавство, біологія, фізика.

Девіз уроку: «Кисень – проста речовина, навколо якої обертається земна хімія».

Я. Берцепіус

Хід уроку

І. Організація класу.

Оголошення теми і цілей уроку.


ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Ланцюжок».

Учні по черзі відповідають на запитання, передаючи один одному естафетну палочку.



Запитання.

1. На які дві групи поділяються речовини за складом молекул?

2. Які речовини називають простими?

3. Які речовини називають складними?

4. Наведіть приклади простих і складних речовин.

5. У природі хімічні елементи зустрічаються у вигляді простих речовин чи складних?

6. Яких речовин більше в природі - простих чи складних?

7. На які групи поділяють прості речовини?

8. Яких елементів у природі більше – металічних чи неметалічних?

(Звертаємося до періодичної системи хімічних елементів і згадуємо розташування металічних і неметалічних елементів у таблиці).

9. Яких простих речовин у природі більше: металів чи неметалів?

10. Наведіть приклади простих речовин неметалів, що зустрічаються у природі.

11. Наведіть приклади простих речовин металів, що зустрічаються у природі.

12. Які неметалічні елементи є нейбільш поширеними у природі?

13. Які прості речовини неметали входять до складу повітря?

14. Що вам відомо про речовину кисень?

Прості речовини мають для людини важливе значення. Якщо вивчити склад і властивості простих речовин, то можна краще розібратися в будові та властивостях складних речовин. Вивчення простих речовин ми починаємо з одного з найпоширеніших неметалічних елементів Оксигену і простої речовини, яку він утворює, кисню.
IІІ. Засвоєння нових знань.
1. Оксиґен – хімічний елемент, кисень - проста речовина.

За допомогою підручника і Періодичної системи учні складають опорні схеми і дають характеристику Оксиґену як хімічному елементу і кисню як простій речовині, описують його фізичні властивості.



2. Поширеність Оксиґену у природі.

  • Розповідь учителя. Бесіда.

Оксиґен – найпоширеніший елемент на Землі. Він становить близько 8/9 масових частин води (88,8 % масових). У твердому зовнішньому шарі Землі на частку Оксигену припадає 47 % масових, або 58 % за кількістю атомів. У повітрі поряд з азотом і незначною кількістю інших домішок міститься 23,15 % масових, або 21 % об’ємних.

Оксиген входить до складу таких біологічно важливих речовин, як вода, білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кислоти, до 50–85 % ваги живих і рослинних тканин. Атоми Оксиґену містяться у багатьох мінералах: піску, глині, вапняку, залізних та інших рудах, багатьох солях. Оксиґен утворює просту речовину кисень, Що є компонентом повітря.



  • Запитяння. А яку роль відіграє кисень для людини? (Учні дають відповідь, використовуючи свої знання, які вони отримали на уроках природознавства)

Про роль кисню в природі написані тисячі книг. Усі тварини дихають киснем і в безкисневій атмосфері просто не можуть існувати. Лише деякі мікроорганізми - анаеробні бактерії, живуть без кисню. Кисень під час дихання окиснює вуглеводи та інші речовини, і в цьому хімічному процесі виділяється та енергія, що витрачається на всі життєві процеси.

  • Запитання. В результаті якого процесу утворюється кисень у природі?

Весь кисень виник і зберігається на планеті завдяки процесу фотосинтезу.

  • Проблемне запитання. Чи відома вам ще одна проста речовина, утворена Оксиґеном?

Відповідь на це запитання учні можуть знайти у підручнику (ст. 100).

3. Історія відкриття кисню. Склад повітря.

  • Розповідь учителя

Світовий пріоритет у відкритті кисню належить китайському вченому Мао-Хоа (VIII століття), який виявив наявність у повітрі двох газів, один з яких підтримує дихання і горіння. В Європі це відкриття сталося через 1000 років. Шведський учений Карл Шеєле, учень аптекаря, у вільний від роботи час займався хімічними дослідами з вивчення флогістону - пальної сутності речовини. Він спалював у закритій колбі фосфор, який миттєво згоряв, перетворюючись на «суху фосфорну кислоту» (P2O5). Потім занурював колбу в посудину з водою, і вона на 1/5 заповнювалася водою (Мал. 52, ст.100). Знову і знову вчений повторював дослід, спалюючи різні речовини, й одержував одне й те саме - зникала 1/5 частина повітря. Шеєле припустив, що повітря в колбі вже інше. Щоб перевірити свою гіпотезу, він досліджував повітря, що залишилося в колбі. Повітря виявилося мертвим: у ньому нічого не хотіло горіти, свічки стухали, немов їх задмухувала «невидимка», розжарене вугілля остигало, палаюча скіпка миттєво гасла. Висновок був тільки один: повітря - неоднорідна речовина, одна частина якого підтримує дихання і горіння.

Після численних дослідів з розкладу селітри (KNO3, NaNO3) Шеєле одержав «вогненяне повітря», в якому скіпка, що ледь жевріла, загорялася яскравим полум’ям. Шеєле повторив дослід зі спалювання фосфору, але у «вогняному повітрі» після згоряння фосфору колба цілком заповнювалася водою.

Утім, таємниця вогню так і залишалася для вченого таємницею, тому що до кінця днів він залишався прихильником теорії «флогістону». «Вогняне повітря» було відкрите майже одночасно трьома вченими: К. Шеєле, Дж. Прістлі, А. Лавуазьє.

Англієць Джозеф Прістлі сонячним промінням нагрівав у пробірці меркурій(II) оксид і одержував велику кількість газу, в якому свічка яскраво горіла і дихати було легко.

2HgO→ 2Hg+O2

Першість у відкритті кисню належить Дж. Прістлі. Але з усіх трьох тільки Лавуазьє правильно оцінив істинне значення кисню в природі. Він уперше заявив, що ніякого флогістону не існує. Ця заява викликала бурю в ученому світі. Хіміки так звикли бачити всюди незримий флогістон, що ніяк не могли розстатися з ним. Але проти очевидного встояти важко, і наприкінці XVIII століття флогістон було остаточно вигнано з хімічної науки.



  • Запитання. Що вам відомо про склад повітря?

Робота з підручником. Таблиця 3. (ст. 100).
IV. Рефлексія.

Вправа «Закінчити речення».

Я знаю, що…

  • Вміст Оксиґену у земній корі становить …

  • Масова частка Оксиґену у тілі людини становить …

  • Оксисен входить до складу таких неорганічних речовин, як …

  • Оксиґен входить до складу таких органічних речовин, як …

  • Оксиґен утворює дві прості речовини …

  • Кисень утворюється у природі в результаті процесу …

  • У повітрі кисень становить …

  • Живі організми не можуть жити без кисню тому, що …

  • Відкриття кисню належить таким ученим, як …


V. Підбиття підсумків.

Запитання.

1. Яку нову інформацію ви отримали на сьогоднішньому уроці?

2. Що вам найбільше запам’яталось?

3. Чи досягнуто поставлених цілей?


VI. Домашнє завдання.

§16, відповісти на запитання.



Творче завдання. Написати невеликий твір чи казку про значення кисню у природі з використанням таких опорних слів: кисень, дихання, енергія, фотосинтез.

Опора для учнів.

Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості.

І. Вправа «Ланцюжок».

Запитання.

1. На які дві групи поділяються речовини за складом молекул?

2. Які речовини називають простими?

3. Які речовини називають складними?

4. Наведіть приклади простих і складних речовин.

5. У природі хімічні елементи зустрічаються у вигляді простих речовин чи складних?

6. Яких речовин більше в природі - простих чи складних?

7. На які групи поділяють прості речовини?

8. Яких елементів у природі більше – металічних чи неметалічних?

(Звертаємося до періодичної системи хімічних елементів і згадуємо розташування металічних і неметалічних елементів у таблиці).

9. Яких простих речовин у природі більше: металів чи неметалів?

10. Наведіть приклади простих речовин неметалів, що зустрічаються у природі.

11. Наведіть приклади простих речовин металів, що зустрічаються у природі.

12. Які неметалічні елементи є нейбільш поширеними у природі?

13. Які прості речовини неметали входять до складу повітря?

14. Що вам відомо про речовину кисень?
ІІ. Скласти опорні схеми.

ІІІ. Вправа «Закінчити речення».

Я знаю, що…


  • Вміст Оксиґену у земній корі становить …

  • Масова частка Оксиґену у тілі людини становить …

  • Оксисен входить до складу таких неорганічних речовин, як …

  • Оксиґен входить до складу таких органічних речовин, як …

  • Оксиґен утворює дві прості речовини …

  • Кисень утворюється у природі в результаті процесу …

  • У повітрі кисень становить …

  • Живі організми не можуть жити без кисню тому, що …

  • Відкриття кисню належить таким ученим, як …

Тема. Добування кисню в лабораторії. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор.

Цілі:

  • поглибити знання учнів про просту речовину кисень, його фізичні властивості;

  • сформувати уявлення про реакції розкладу та каталізатори на прикладі реакцій одержання кисню в лабораторії;

  • добути кисень з калій перманганату та з гідроген пероксиду, виявити та зібрати його;

  • закріпити уміння складати рівняння реакцій;

  • формувати уміння проводити експеримент.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форми роботи: ігровий прийом «Казка по колу», демонстраційний експеримент, робота з опорною схемою, тестова самостійна робота.

Обладнання: прилад для одержання газів, дерев’яна скіпка, вода, калій перманганат, манган(IV) оксид, гідроген пероксид, опорна схема.
Хід уроку

І. Організація класу.

Оголошення теми і цілей уроку.


ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

1. Усне опитування.

1). Охарактеризувати Оксиґен як хімічний елемент, його поширення у природі.

2). Охарактеризувати кисень як просту речовину, його фізичні властивості.

3). Розповісти про історію відкриття кисню.

4). Що вам відомо про склад повітря? Як можна за допомогою досліду визначити вміст кисню у повітрі?

5). Як кисень утворюється у природі?



2. Ігровий прийом «Казка по колу».

Діти стають по колу, учитель каже перше речення, яким розпочинається казка. Далі кожен учень повинен сказати одне речення, яке стосується вивченого явища чи процесу, таким чином, щоб вийшла розповідь, а речення були логічно пов’язані.



«Казка про фотосинтез»

  1. Жив-був Фотосинтез.

  2. Він жив у кожному зеленому листочку.

  3. Листочок був його таємною лабораторією.

  4. Фотосинтез був неперевершеним чарівником.

  5. У нього була чудодійна речовина зеленого кольору – Хлорофіл.

  6. З нею він творив чудеса.

  7. А допомагали йому у цьому Сонце та Вода.

  8. Воду Фотосинтезу допомагав роздобути Корінь.

  9. Чаклував Фотосинтез лише вдень, коли світило Сонце. А вночі відпочивав.

  10. Але, щоб чари вдалися, йому потрібен був ще один помічник – Вуглекислий газ.

  11. Вуглекислий газ Фотосинтез діставав з повітря.

  12. Коли Фотосинтез збирав докупи своїх помічників, то розпочинав своє таємниче чаклування.

  13. Він одружив Воду з Вуглекислим газом.

  14. У них появилось двоє чудових діток: донечка Глюкоза і синок Кисень.

  15. Кисень листочок відпустив у атмосферу.

  16. Він був потрібний усім живим організмам для дихання.

  17. Глюкоза була органічною речовиною.

  18. До неї з ґрунту приєднувались неорганічні речовини.

  19. Так утворювалися інші органічні речовини: цукор, крохмаль, целюлоза.

  20. З них рослина будує своє тіло, тобто росте.

  21. У процесі дихання органічні речовини окислюються.

  22. Так живі організми отримують енергію.

  23. Завдяки цьому існує життя на Землі.

Постановка проблеми. Фронтальна бесіда

  • А чи можна одержати кисень у лабораторії?

  • А з яких речовин можна одержати кисень?

  • Як переконатися, що одержаний газ - це кисень?


ІІІ. Експериментальне засвоєння знань.

Повторення правил техніки безпеки, яких потрібно дотримуватись під час проведення досліду з нагріванням речовин за допомогою спиртівки.

Демонстрація 1. Одержання кисню з калій перманганату.

У пробірку насипаємо 0,5–1,0 г калій перманганату (близько 1/10 частини від об’єму пробірки), прикриваємо отвір пробірки жмутиком вати і закриваємо пробкою з газовідвідною трубкою. Закріплюємо пробірку в лапці штатива.



  • Як зібрати кисень, що виділятиметься з пробірки?

  • Кисень важчий чи легший за повітря?

Mr (O2) = 32; Mr (повiтря) = 29.

Тож кисень витіснятиме повітря з пробірки, отже, газовідвідну трубку слід опустити на дно пробірки.

Дотримуючись правил, нагріваємо пробірку, потім нагріваємо кристали калій перманганату.


  • Що спостерігаємо?

  • Чи можемо ми побачити, що кисень уже в колбі?

  • Як дізнатися, чи є в колбі кисень?

Виявлення кисню.

Підносимо тліючу скіпку, вона яскраво загоряється.

Висновок: кисень підтримує горіння, його можна одержати шляхом розкладу калій перманганату. Записуємо хімічне рівняння.

2KMnO4= K2MnO4+MnO2+O2

Реакції одержання кисню зі складних речовин - це реакції розкладу.


  • Реакції, під час яких їз однієї речовини утворюються кілька інших, називають реакціями розкладу.

Демонстрація 2. Одержання кисню з гідроген пероксиду

(Лабораторний дослід №8, ст. 104).

Наливаємо в пробірку 1,5-2,0 мл гідроген пероксиду, збираємо прилад.

Поміщаємо в гідроген пероксид дрібку манган (IV) оксиду і знову нагріємо. У колбі-приймачі збирається кисень. Додавання манган (IV) оксиду прискорило реакцію розкладу гідроген пероксиду.



  • Речовини, що прискорюють хімічну реакцію, але не витрачаються в процесі реакції, називаються каталізаторами.

MnO2 - каталізатор, він не витрачається в результаті реакції, а тільки прискорює її.

Запишемо хімічне рівняння:



Приклад каталізаторів - ферменти, що прискорюють процес травлення.

Негативні каталізатори, що сповільнюють реакцію, називаються інгібіторами.
IV. Закріплення й поглиблення знань.

Робота з підручником (ст. 104-105, Схема 7), опорною схемою.


  • Які ще речовини можна використовувати для одержання кисню?

Записуємо рівняння і розставляємо коефіцієнти, вводимо назви нових речови.

KClO3→KCl+O2



( KClO3 - калій перхлорат, бертолетова сіль)

HgO→Hg +O2

NaNO3NaNO2+O2

( NaNO3 - натрій нітрат, натрієва селітра; NaNO2 - натрій нітрит)

H2O→ H2+O2

Промисловий спосіб одержання кисню - з рідкого повітря шляхом перегонки.


V. Підбиття підсумків.

1. Які нові поняття ви сьогодні вивчали?

2. Що таке каталізатор?

3. Які реакції називаються реакціями розкладу?

4. Де можна використовувати лабораторні способи одержання кисню?

Тестова самостійна робота

Варіант І

1. Хімічний символ елемента Оксигену:

а) Н; б) О; в) К.

2. Відносна молекулярна маса кисню:

а) 16; б) 32; в) 48.

3. У процесі дихання кисень:

а) поглинається; б) виділяється; в) не використовується.

4. У лабораторії кисень одержують:

а) шляхом розкладу калій перманганату;

б) з рідкого повітря;

в) розкладаючи воду;

г) розкладаючи гідроген пероксид.

5. Які речовини називаються каталізаторами?

6. Про кисень як просту речовину йдеться у фразі:

а) ...є складовою частиною повітря.

б) Риби дихають розчиненим у воді...

в) ...входить до складу води.

г) Твердий… - кристали блакитного кольору.

д) ...входить до складу багатьох мінералів.

Варіант ІІ

1. Формула простої речовини кисню:

а) O3; б) О; в) O2 .

2. Відносна атомна маса Оксигену:

а) 16; б) 32; в) 48.

3. У процесі фотосинтезу кисень:

а) поглинається; б) виділяється; в) не використовується.

4. У промисловості кисень одержують:

а) шляхом розкладу калій перманганату;

б) з рідкого повітря;

в) розкладаючи воду;

г) розкладаючи гідроген пероксид.

5. Які реакції називаються реакціями розкладу?

6. Про Оксиген як хімічний елемент йдеться у фразі:

а) ...є складовою частиною повітря.

б) Риби дихають розчиненим у воді...

в) ...входить до складу води.

г) Твердий… - кристали блакитного кольору.

д) ...входить до складу багатьох мінералів.

Перевіряємо правильність виконання і виставляємо оцінки.

VI. Домашнє завдання.

§17, Завд. 131 с. 105.



Творче завдання. Підготувати розповідь про просту речовину O3 - озон.

Опора для учнів

Добування кисню в лабораторії. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор.



Реакції, під час яких їз однієї речовини утворюються кілька інших, називають реакціями розкладу.




Запитання.

1. Які умови проведення кожної з реакцій?

2. Яка з реакцій відбувається під дією електричного струму?

3. Які з даних реакцій відбуваються в присутності каталізатора?

4. Як добувають кисень у промисловості?

5. Як утворюється кисень у природі?


Лабораторні методи добування кисню
Завдання. Скласти рівняння реакцій розкладу даних оксиґеновмісних речовин з утворенням кисню.

Речовини, що прискорюють хімічну реакцію, але не витрачаються в процесі реакції, називаються каталізаторами.


Тестова самостійна робота


Варіант І

1. Хімічний символ елемента Оксигену:

а) Н; б) О; в) К.

2. Відносна молекулярна маса кисню:

а) 16; б) 32; в) 48.

3. У процесі дихання кисень:

а) поглинається; б) виділяється; в) не використовується.

4. У лабораторії кисень одержують:

а) шляхом розкладу калій перманганату;

б) з рідкого повітря;

в) розкладаючи воду;

г) розкладаючи гідроген пероксид.

5. Які речовини називаються каталізаторами?

6. Про кисень як просту речовину йдеться у фразі:

а) ...є складовою частиною повітря.

б) Риби дихають розчиненим у воді...

в) ...входить до складу води.

г) Твердий… - кристали блакитного кольору.

д) ...входить до складу багатьох мінералів.


Варіант ІІ

1. Формула простої речовини кисню:

а) O3; б) О; в) O2 .

2. Відносна атомна маса Оксигену:

а) 16; б) 32; в) 48.

3. У процесі фотосинтезу кисень:

а) поглинається; б) виділяється; в) не використовується.

4. У промисловості кисень одержують:

а) шляхом розкладу калій перманганату;

б) з рідкого повітря;

в) розкладаючи воду;

г) розкладаючи гідроген пероксид.

5. Які реакції називаються реакціями розкладу?

6. Про Оксиген як хімічний елемент йдеться у фразі:

а) ...є складовою частиною повітря.

б) Риби дихають розчиненим у воді...

в) ...входить до складу води.

г) Твердий… - кристали блакитного кольору.

д) ...входить до складу багатьох мінералів.



Тема. Хімічні властивості кисню: взаємодія з вуглецем, сіркою, фосфором. Реакції сполучення. Поняття про оксиди.

Цілі:

  • ознайомити учнів з хімічними властивостями кисню на прикладі його взаємодії з вуглецем, сіркою, фосфором;

  • закріпити й розширити знання учнів про хімічні реакції;

  • удосконалювати уміння складати рівняння хімічних реакцій;

  • дати уявлення про реакції сполучення;

  • сформувати уявлення про оксиди як складні речовини.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: хімічний диктант, розповідь, демонстраційний експеримент, фронтальне опитування.

Обладнання: прилад для одержання кисню, порошок сірки, вугілля, червоний фосфор, ложка для спалювання речовин, спиртівка.

Хід уроку

І. Організація классу.

Оголошення теми і цілей уроку.



ІІ. Актуалізація опорних знань.

Хімічний диктант.

  1. Хімічний символ елемента Оксиген.

  2. Відносна атомна маса.

  3. Валентність у сполуках.

  4. Формула простої речовини кисень.

  5. У вигляді якої ще простої речовини Оксиген зустрічається в природі?

  6. Відносна молекулярна маса кисню.

  7. Відносна молекулярна маса озону.

  8. Основне джерело одержання кисню в природі.

  9. Основний спосіб промислового одержання кисню.

  10. Запишіть основні способи одержання кисню в лабораторії.

  11. До якого типу належать реакції одержання кисню?

  12. Які речовини називаються каталізаторами?

  13. Що таке інгібітори?

  14. Назвіть основні фізичні властивості кисню.

  15. В який спосіб можна зібрати кисень?

  16. Як перевірити наявність кисню в склянці?

  17. При цьому використовуються фізичні чи хімічні властивості кисню?


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Проста речовина кисень підтримує горіння. Кисню, що міститься в повітрі, досить для горіння дров у багатті, природного газу в грубці, вугілля в каміні. Якщо використовувати для горіння чистий кисень, воно відбувається інтенсивніше. Розгляньмо процес взаємодії кисню з деякими простими речовинами, тобто сьогодні ми вивчимо хімічні властивості кисню.


IV. Вивчення нового матеріалу.

Демонстрація 5. Спалювання неметалів (фосфору, вуглецю, сірки) у повітрі й кисні

Дослід 1. Взаємодія кисню з фосфором (під витяжкою).

У ложку для спалювання речовин набираємо червоний фосфор, підпалюємо його, вносимо в склянку, заповнену киснем.



  • Що спостерігаємо?

З’являється білий димок, це утворюється сполука Фосфору з Оксигеном. Запишемо рівняння реакції.

(Учні записують рівняння і розставляють коефіцієнти.)

4P + 5O2 →2P2O5

Висновок. Кисень унаслідок нагрівання енергійно взаємодіє з деякими речовинами, при цьому виділяється тепло і світло.

Такі реакції називаються реакціями окиснення.


  • Окиснення - це хімічна реакція взаємодії речовин (простих і складних) з киснем.

  • Горіння - це хімічна реакція, за якої відбувається окиснення речовин з виділенням тепла і світла.

У більшості випадків у результаті цих реакцій утворюються оксиди.

  • Оксиди - це складні речовини, що складаються з двох елементів, один з яких - Оксиген з валентністю II ( ЕnOm – загальна формула оксидів ).

Розгляньмо ще приклади взаємодії кисню з простими речовинами.

Дослід 2. Взаємодія кисню з вугіллям.

У ложку для спалювання речовин кладемо вугілля і вносимо його в полум’я спиртівки. Вугілля розігрівається, але не загоряється. У суміші з азотом повітря кисень взаємодіє з вугіллям повільно.

Тепер внесемо ложку з розігрітим вугіллям у склянку, заповнену киснем. Вугілля швидко згоряє. У колбі нічого не залишається.



  • Куди поділося вугілля?

C+O2→CO2 - карбон (IV) оксид

Наллємо в ту ж склянку вапняної води, вона стає каламутною. Ця реакція використовується для виявлення вуглекислого газу CO2:

Висновок. У чистому кисні реакція горіння відбувається інтенсивніше.

Дослід 3. Взаємодія кисню із сіркою (під витяжкою).

У ложку для спалювання речовин набираємо сірку, спалюємо на повітрі й у кисні. На повітрі блакитнувате полум’я стелиться на поверхні сірки, процес протікає повільніше. У кисні - яскраве полум’я, процес швидший. Заповнюємо склянку водою, підфарбованою індикатором метиловим оранжевим, вода змінює колір.

Учень записує рівняння горіння сірки в кисні:

S +O2→SO2 - сульфур(IV) оксид

Дослід 4. Взаємодія кисню повітря з магнієм.

Магнієві ошурки закріплюємо в щипцях, нагріваємо в полум’ї пальника і спостерігаємо реакцію горіння. Записуємо рівняння:

2Mg +O2→ 2MgO



  • До якого типу можна віднести реакції взаємодії простих речовин з киснем?

  • Реакції сполучення - це реакції, в результаті яких із двох речовин утворюється одна складна.

Висновок: кисень взаємодіє з металами й неметалами.

  • Проблемне запитання.

А що утвориться внаслідок горіння складних речовин, наприклад природного газу метану?

CH4+O2

Два оксиди - CO2 і H2O.

Дописуємо рівняння і розставляємо коефіцієнти.

CH4+2O2 → CO2+2H2O

Самостійно:

CS2+3O2→CO2+2SO2
V. Закріплення матеріалу.

Завдання за варіантами для самостійної роботи із взаємоперевіркою. У процесі виконання вчитель консультує окремих учнів.




Самостійна робота.

1. З переліку речовин виберіть оксиди: HCl, NaOH, K2O, SO2, H2S, Al2O3, HNO3, CaO.

2. Допишіть рівняння реакції горіння і розставте коефіцієнти.



Варіант І

Ba + O2→ Na + O2

Al + O2 → Ca + O2 → H2S + O2

Варіант ІІ

Zn + O2 → Li + O2

Cr + O2 → Cu + O2 → ZnS + O2

3. Визначте масову частку оксисену в оксиді.

Варіант І. SO2 Варіант ІІ. CO2
VI. Підбиття підсумків.


    • З якою хімічною властивістю кисню ми познайомилися?

(Взаємодія з простими та складними речовинами, горіння)

    • Чому у кисні реакції відбуваються інтенсивніше, ніж у повітрі?


VII. Домашнє завдання.

§18; Завд.136, 138 с. 110.

Підготуватися до практичної роботи №3.

Опора для учнів

Хімічні властивості кисню: взаємодія з вуглецем, сіркою, фосфором. Реакції сполучення. Поняття про оксиди.
І. Хімічні властивості кисню.
ІІ. Основні поняття, які потрібно засвоїти.
ІІІ. Самостійна робота.
Виконайте завдання.

1. З переліку речовин виберіть оксиди: HCl, NaOH, K2O, SO2, H2S, Al2O3, HNO3, CaO.
2. Допишіть рівняння реакції горіння і розставте коефіцієнти.
Варіант І

Ba + O2→ Na + O2

Al + O2 → Ca + O2 → H2S + O2
Варіант ІІ

Zn + O2 → Li + O2

Cr + O2 → Cu + O2 → ZnS + O2
Тема. Практична робота 3. Добування кисню в лабораторії та вивчення його властивостей.

Цілі:


  • продовжити формувати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням;

  • навчити збирати установку для одержання газів, збирати газ витисненням повітря і води;

  • формувати навички й уміння проведення хімічного експерименту й аналізу явищ, що спостерігаються, робити висновки в ході практичної роботи;

  • перевірити знання техніки безпеки під час виконання практичної роботи.

Тип уроку: практичне застосування знань, умінь і навичок.

Форма роботи: виконання експерименту, складання звіту.

Обладнання: прилад для одержання газів, нагрівальний прилад, штатив, пробірки, дерев’яна лучинка, ложка для спалювання речовин, калій перманганат, вугілля.
Хід уроку

І. Організація класу

Оголошення мети і цілей уроку.



ІІ. Повторення правил техніки безпеки в кабінеті хімії під час проведення хімічного експерименту, інструктаж перед початком практичної роботи
ІІІ. Тестові завдання за варіантами.
Перед початком роботи ми виконуємо тестові завдання за варіантами. «Ключ» до тесту - ваш допуск до практичної роботи.

Варіант І

1. Укажіть твердження, що не стосуються кисню:

а) міститься в повітрі;

б) не підтримує дихання і горіння;

в) молекула складається з двох атомів.

2. Із запропонованого переліку виберіть формули оксидів:

а) H2S; б) CO2;

в) CH4 ; г) CaО;

д) NaCl; е) OF2 .

3. Допишіть рівняння реакцій і розставте коефіцієнти:

а) MgO+O2→ б) P +O2→ в) CH4+O2

Варіант ІІ

1. Укажіть твердження, що не стосуються кисню:

а) виділяється в результаті фотосинтезу;

б) відносна молекулярна маса - 32;

в) газ, легший за повітря.

2. Із запропонованого переліку виберіть формули оксидів:

а) NO2; б) KBr;

в) CuО; г) P2O5;

д) CS2; е) LiН.

3. Допишіть рівняння реакцій і розставте коефіцієнти:

а) Al+O2→ б) C+O2→ в) H2S +O2
Ключ

Варіант І: 1 - б; 2 - б, г, е.

Варіант ІІ: 1 - в; 2 - а, в, г.

IV. Виконання практичної роботи за інструкцією

Інструкція до проведення практичної роботи.

Дослід 1. Одержання кисню з калій перманганату

У суху пробірку насипте 1 г калій перманганату. Складіть прилад, як показано на рисунку. В отвір пробірки помістіть жмутик вати. Закрийте пробірку пробкою з газовідвідною трубкою. Закріпіть пробірку горизонтально на такій висоті, щоб кінець газовідвідної трубки був якнайближче до дна пробірки. Прогрійте спочатку всю пробірку, а потім на-грійте тільки ту частину, де міститься калій перманганат. Зберіть кисень у пробірку шляхом витіснення повітря. Повноту заповнення пробірки перевірте тліючою скіпкою. Після заповнення накрийте пробірку предметним склом. Опишіть спостереження. Запишіть рівняння реакції.

Зробіть висновок.

Дослід 2. Збирання кисню методом витіснення води

У кристалізатор, до половини заповнений водою, опустіть перевернену пробірку з водою. Загнутий кінець газовідвідної трубки підведіть у пробірку з водою. Нагрійте пробірку з калій перманганатом. Коли пробірка заповниться киснем, закрийте її під водою склом і вийміть з води, не припиняючи нагрівання. Якщо припинити нагрівання раніше, то вода втягнеться в пробірку і вона трісне. Опишіть спостереження.

Дослід 3. Горіння вугілля на повітрі й у кисні

У ложку для спалювання речовин покладіть вугілля, нагрійте його в полум’ї спиртівки та внесіть у пробірку з киснем. Опишіть спостереження, напишіть рівняння реакції.

Зробіть узагальнюючий висновок про способи одержання кисню та його хімічні властивості.

V. Оформлення звіту про виконану роботу в зошиті, висновків за роботою

Звіт про виконану роботу оформляємо у вигляді таблиці.





Назва досліду

Вихідні речовини

Спостереження

Рівняння реакцій

Висновки




















VI. Домашнє завдання

Повторити §§16, 17. 18. Підготувати повідомлення:



І Група: «Сонце»; 2 Група: «Паливні ресурси України»;

3 Група: «Водень»; 4 Група: «Сірники».
Тема. Горіння. Окиснення. Умови виникнення та припинення горіння.

Цілі:

  • з’ясувати суть процесів горіння та окиснення;

  • порівняти процес горіння та повільного окиснення;

  • сформувати уявлення про умови виникнення та припинення горіння, механізм дії засобів пожежогасіння;

  • ознайомити із заходами протипожежної безпеки у побуті та на виробництві;

  • з’ясувати значення реакцій окиснення;

  • розширити уявлення про оксиди як продукти окиснення речовин;

  • розвивати уміння складати рівняння реакцій взаємодії кисню з простими і складними речовинами;

  • удосконалювати навички складання формул бінарних сполук.

Тип уроку: поглиблення знань.

Форми роботи: фронтальна, групова та індивідуальна форми роботи, робота з підручником та опорним конспектом, бесіда, повідомлення учнів.

Методичне забезпечення, обладнання та матеріали: мультимедійна презентація уроку, опорні конспекти уроку для учнів, завдання для роботи у групах, колекція «Паливо», комп’ютер, проектор, матеріали та лабораторне обладнання для дослідів «Горіння магнію», «Окиснення міді».

Міжпредметні зі’язки: біологія, географія, фізика, основи безпеки життєдіяльності.
Епіграф до уроку: «Вважаю нещасливим той день або той час, коли ти не засвоїв нічого нового і нічого не додав до своєї освіти».

Я.А.Коменський.
Хід уроку

І. Організація класу.

Клас поділяється на 4 групи, кожна група одержує завдання за вивченим матеріалом і опорні конспекти до уроку.


ІІ. Актуалізація опорних знань.


  1. Фронтальне розв’язування тестових завдань.

1. Вибрати трійку речовин, що складається лише з неметалів:

а) O2, N2, Al; б) O2, Fe, H2; в) O2, S, P.

2. Вибрати пару речовин, з яких в лабораторії можна добути кисень:

а) KMnO4 i CaCO3; б) KMnO4 i KClO3; в) H2O2 i NaOH.

3. Прізвище ученого, який добув кисень із селітри і назвав його «вогняним повітрям».

а) Шеєле, б) Ломоносов, в) Дальтон.

4. Вибрати формулу речовини, що утворюється при горінні сірки:

а) SO3; б) SO2; в) H2S.

5. Вибрати трійку речовин, що складається лише з оксидів:

а) Fe2O3, CaO, NaNO3; б) NO2, ZnO, Cr2O3; в) CuO, H2SO4, SiO2.

6. Вибрати формулу фосфор (V) оксиду:

а) P2O3; б) P2O5; в) PH3.

7. Встановити відповідність:

А). нітроген (IV) оксид 1). N2O

Б). нітроген (ІІ) оксид 2). NO2

В). нітроген (І) оксид 3). NO

8. Які речовини утворюються в результаті горіння етилового спирту?

а) CO i H2O; б) CO2 i H2O; в) CO2 i H2.



2. Робота у групах.

Завдання групам.

  1. Скласти рівняння реакції добування кисню.

  2. Скласти рівняння реакції кисню з простою речовиною.

  3. Знайти загальну суму коефіцієнтів у двох рівняннях і вибрати правильну відповідь.


1 Група: KMnO4 =

P + O2 =

Варіанти відповіді: А – 12, Б – 14, З - 16

2 Група: KClO3 =

Ca + O2 =

Варіанти відповіді: Е -12, К – 14, М - 16

3 Група: H2O2 =

S + O2 =

Варіанти відповіді: Л – 6, М – 8, О - 10

4 Група: H2O =

Al + O2 =

Варіанти відповіді: К – 12, Л – 14, М - 16

Учень біля дошки: HgO =

N2 + O2 =

Варіанти відповіді: О – 8, Я – 10, А – 12

Правильна відповідь: З -16, Е – 12, М – 8, Л – 14, Я – 10.
3. Розв’язування кросворда

Запитання до кросворда.


  1. 1.Тип реакцій, в результаті яких з оксиґеновмісних речовин добувають кисень.

  2. Речовина, яка збільшує швидкість реакції, але сама при цьому не витрачається.

  3. Побутова назва калій перманганату.

  4. Реакції, під час яких з кількох речовин утворюється одна речовина.

  5. Сполуки, утворені двома елементами, один з яких Оксиґен.

  6. Процес, в результаті якого у природі утворюється кисень.

  7. Газ, який утворюється в результаті горіння вугілля чи природного газу а також в результаті дихання.

  8. Дослідник, що добув кисень з меркурій (ІІ) оксиду за допомогою лінзи і назвав його газом, яким легко дихати.

  9. Речовина, яка утворюється в результаті горіння водню.

Ключове слово: Атмосфера.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Запитання до учнів: 1. Який склад атмосфери Землі?

2. У яких процесах на Землі бере участь кисень?

Сьогодні ми доповнимо свої знання про хімічні явища, у яких бере участь кисень, а також про їх роль у житті людини. З’ясуємо суть процесів окиснення. Дізнаємось про те, що спільного і що відмінного між процесами горіння і повільного окиснення, які умови виникнення і припинення горіння. А також отримаємо відповідь на запитання:

«Що було б, якби вміст кисню в атмосфері Землі був інший?»
ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Горіння. Умови виникнення та припинення горіння.

Робота з підручником та опорним конспектом.



Дати відповіді на запитання.

  1. Які ознаки реакцій горіння?

  2. Що таке горіння?

  3. Які умови виникнення горіння?

  4. Назвати температури займання різних речовин.

  5. Як припинити процес горіння?

  6. Яке значення мають реакції горіння (позитивне і негативне).

Демонстрація слайдів.

Доповнення учителя.

Температури займання різних речовин відрізняються. Наприклад, для білого фосфору – 400С, азоту – 25000С.

Горіти можуть прості і складні речовини.

Кисневу теорію горіння створив А.Л.Лавуазьє (демонстрація портрета ученого).



Дослід 1. Горіння магнію.

Завдання: 1.Записати рівняння реакції горіння магнію в зошиті і на дошці.

2. Записати рівняння реакцій горіння складних речовин: MgS та C2H2



Демонстрація колекції «Паливо».

2. Причини виникнення пожеж. Засоби пожежогасіння.

Робота з підручником; демонстрація слайдів; доповнення учителя.



Пожежа – це неконтрольоване горіння. Пожежі бувають природні та антропогенні.

До природних належать пожежі, що виникають унаслідок прямих ударів блискавки (розрядів атмосферної електрики), виверження вулканів, самозаймання торфу, вугілля тощо. Кількість таких пожеж незначна - менше 1%.


  1   2


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка