Система уроків розвиваючого і творчого змісту



Сторінка1/4
Дата конвертації11.03.2016
Розмір0.52 Mb.
  1   2   3   4
Система уроків розвиваючого і творчого змісту

Бабенко Г.В. Учитель- методист вищої категорії

Макіївська загальноосвітня школа I - II ступенів № 99..

Cистема уроків з курсу географії , що вивчає регіони світу - «Країнознавство». Основним завданням цього розділу є формування в старшокласників сучасних уявлень про географічну карту світу через комплексне вивчення країн шляхом систематизації та узагальнення різнорідних даних про їх природу, населення, господарство, соціальну сферу та культуру. Це дуже цікавий за змістом курс викликає інтерес, а інтерактивні та творчі завдання підвищують пізнавальний інтерес, мотивацію, - і як результат цього покращують успішність учнів.

Задача сучасного уроку в світі особисто – орієнтованого навчання - вчити учня осмислено, активно і творчо сприймати матеріал, займатися самоосвітою і самоперевіркою. Вважаю, шо серед багатьох інноваційних методів і технологій навчання найбільше відповідають таким цілям технології співпраці – інтерактивні та інформаційно – комунікативні технології. Пропонований урок - це електронна презентація країни , під час якої постійна взаємодія між учителем та учнями забезпечує реалізацію внутрішнього механізму саморозвитку особистості. Методи і форми роботи на уроці і в системі уроків з «Країнознавства» передбачають: активність, ініціативу учня, взаємодію з досвідом і зворотній зв'язок.

Розроблена система уроків передбачає проведення нестандартних , інтегрованих уроків, допомагає створити цілісну уяву про країни, бо базується на чіткому алгоритмі (плані) роботи, на окремих компонентах, спогадах, асоціаціях, як вчителя, так і учнів. Розроблені уроки відповідають вимогам особисто – орієнтованого розвиваючого навчання. Уроки сучасні, різні за типами, передбачають використання комп’ютера, електронного тестування, тренінгів, містять кіно – фотоматеріали.



Мета:створити на уроці необхідні умови розвитку індивідуальності учнів, активізувати пізнавальну діяльність через практичне і творче сприйняття матеріалу, формувати ключові компетентності учнів.

Очікуваний результат: висока мотивація, активність учнів, співпраця – все працює на кінцевий результат – підвищення якості освіти, високі бали учнів.

Загальні висновки про ефективність уроку.

Виклад матеріал уроку відповідає вимогам програми, має чітку структуру , цілеспрямованість і мотивацію.

Учні визначають мету індивідуально згідно особистим інтересам і захопленням. На уроці великий обсяг засвоєного і розглянутого матеріалу. Практичні завдання забезпечили увагу, а розвиваючий характер завдань сприяв активній самостійній аналітичній роботі учнів на уроці. Розроблені завдання на уроці сприяють розвитку творчих здібностей і критичного мислення учнів. Основні поняття теми об’єднуються в блоки, вивчення яких закінчується висновками. Доцільне використання інтерактивних методів роботи в парах і в групах. На протязі уроку проходив постійний моніторинг знань у вигляді самооцінки, взаємоконтролю, тестової перевірки . Прикрашають урок рольові і нестандартні ситуації, використання сучасних видів наочності. Більшість учнів отримали оцінку на уроці, результативність яких була висока.
Урок № 1-2 (бажано проводити урок – пару)

Тема: Держави – сусіди України. Росія.
Мета: створити цілісний економіко – географічний образ країни; показати її соціально – економічні особливості;

розвивати навички аналізу інформаційного, картографічного, статистичного матеріалів для надання оцінки передумов спеціалізації господарства країни ; оцінювати значення зв’язків Росії з Україною;

виховувати гуманізм, патріотизм, повагу і толерантність до народів Росії;

формувати комунікативну, полікультурну і соціальні компетентності; розвивати творчі здібності учнів.



Завдання 1 уроку:

проаналізувати особливості розміщення Росії;

ознайомити з особливостями населення, демографічними і урбанізаційними проблемами країни;

проаналізувати і оцінити природні умови і ресурси для обґрунтування галузевої структури господарства Росії.



Завдання 2 уроку:

оцінити роль Росії в міжнародному географічному поділі праці;

надати характеристику головним галузям економіки Росії;

показати географію розміщення галузей спеціалізації країни;

дослідити специфіку регіонального розвитку економіки Росії і визначити перспективи розвитку її територій.

Тип уроків: урок з використанням комунікативно – інформаційних технологій - інтерактивна електронна презентація.

Обладнання:

економічна карта Росії; атласи, контурні карти, Росії, словники, енциклопедії, виставка книг «Велика Росія», відбірка журналів «Вокруг света», матеріал для колажу, музичні записи, електронна презентація (додаток ), слайд – шоу (Додаток ), електронне тестування (Додаток )




Епіграф уроку :

«Мировое сообщество заинтересовано,

чтобы Россия стала стабильным,

предсказуемым и открытым

государством»

(Е. Халевинская)

План уроку

I частина

Підготовка до навчально – виховного процесу:

  • Нагадування правил поведінки і техніки безпеки в комп’ютерному класі;

  • озвучення теми уроку;

  • Які ваші очікування на уроці? Про що хотіли б дізнатися? Де побувати в Росії?

  • Постановка завдань уроку учнями з використанням слів підказок: хочу дізнатися, характеризувати, проаналізувати, описати, оцінити, звернути увагу, порівняти.

  • Висновок: Головне при вивченні держав – це повчитися кращому досвіду, щоб втілювати досягнення і здобутки інших для процвітання рідної України!

  1. Мотивація учбової діяльності (зчитування епіграфа уроку)

  • Вступне слово вчителя: запрошую на уроці до віртуальної подорожі країною, що є нашим найбільшим сусідом – вас чекає зустріч з Росією.

Довгий час, ще з часів Переяславської Ради, життя нашої держави тісно пов’язане з великим сусідом. Разом ми створили і довгий час жили в єдиному Радянському Союзі, будували соціалістичну державу, чинили опір ворогам, здобули Велику Перемогу у другій світовій війні. Зараз ми незалежні держави – дружні сусіди, але дотепер життя майже кожного з нас пов’язане з Росією: тато мій з сибірських козаків, сестра живе в Краснодарському краю, брат служив в армії в Тюмені . А скільки наших українців працює в Сибіру, на далекій Чукотці, живуть і працюють в Москві та інших російських містах!

(стук в двері) – Аж ось і гості завітали! (з хлібом і сіллю на рушнику)

Росіянка-дівчинка: - Приветствую Вас на русской земле!

Добро пожаловать в Россию!

Гостей дорогих мы встречаем

Счастья, мира Вам желаем!

Парубок: Россия,

Люблю твои луга и нивы,

Прозрачный звон твоих равнин.

К воде склонившиеся ивы ,

Верха пылающих рябин.

Люблю тебя с твоей тайгою,

С воспетым трижды камышом,

С великой Волгою – рекою,

С могучим, быстрым Иртышом.

Люблю, глубоко понимая,

Степей задумчивую грусть.

Люблю всё то, что называю

Одним широким словом «Русь»

(звучить пісня «Я люблю тебя, Россия») , учні записують тему і власну мету уроку.

II частина. Вивчення нового матеріалу

  1. Початок електронної презентації «Росія»,

Завдання 1: Що об’єднує дані поняття, які створюють економічний портрет Росії?

  1. Єнісєй, Волга, Амур, Об. ( це великі річки)

  2. «Союз», «Братерство», «Прогрес», «Дружба». (трубопроводи)

  3. «Іл», «ТУ», «Як», «АН», «Буран». ( російські літаки)

  4. «УАз», «ГАЗ», «КАМАЗ», «ПАЗ». ( автомобілі)

  5. «Дон». «Колос». «Нива». (сільгосптехніка)

  6. «БАМ», «Транссиб». (траси)

  7. «Юкос», «Лукойл», «Газпром»,»ТНК». (нафтогазові кампанії)

  8. Саха, Тува, Коми, Карелія , Чечня (автономії)

  • Які у вас поняття асоціюються з словом Росія? Яких видатних людей Росії знаєте?

  • Робота з атласом і картою «Росія»: зачитування загальних відомостей про країну з різних джерел інформації;

  • Метод асоціативного куща:створення колективної візитки Росії у вигляді колажу , що створюють рядами учні, передаючі і заповнюючи папірець – трафарет (заздалегідь підготовлені листи аркуша на кожний ряд, лею чий олівець, на партах лежать малюнки, символи, тощо… )

  • В цей час вільні учні роблять записи теми, власного завдання уроку, вносять до зошита загальні відомості про Росію.

  • Учні – художники виконують міні – ескіз, поети – віршують, чомучки – працюють з посібниками і словниками і роблять закладки для повідомлення «Чи знаєте ви, що в Росії……»

(в цей час звучить музика Чайковського)

  1. Блок Робота з картою: аналіз геополітичного, ЕГП, ПГП, визначення кордонів, сусідів (заповнення контурної карти), аналіз міжнародних організацій, до складу яких входить Росія, значення добросусідських відносин між державами – сусідами .

Висновок : геополітичне положення Росії за останні роки погіршилось. Вона ніби відвиснулась від Європи після розпаду СРСР, втратила вільний доступ до портів. Військових баз Балтики і Чорного моря. Вона має невизначені і проблемні стосунки з деякими сусідами, йде процес децентралізації федерації, визначення незалежності окремих регіонів, які можуть викликати процес розколу країни, виникненню вогнищ нестабільності і конфліктів, навіть тероризму.

Росія для України – це стратегічний і торгівельний партнер, важливий інвестор. Між країнами налагоджені добросусідські відносини, укладено міждержавні і міжурядові договори про дружбу і співпрацю . У наших країн багато спільних питань і проблем, рішення яких ми можемо подолати разом, допомагаючи одна країна - сусідній.

  • Повторення кліматичних поясів, в яких розташована Росія;

  • Природні зони, що проходять в Росії;

  • Елементи берегової лінії:

Завдання 2 ( робота в парах) Слайд №5 «Знайди пару

порти Росії - море);

  1. Моря Атлантики:

  2. Моря Тихого океану

  3. Моря Північного Льодовитого океану

  1. Архангельськ

  2. Мурманськ

  3. Владивосток

  4. Калінінград

  5. Новоросійськ

  6. Тіксі

  7. Магадан

  8. Дудинка

  9. Анадир

  10. Сочі

Відповіді: 1- d e j 2 – c g I 3 – a b f h


  1. Блок . Населення. Адміністративно – територіальний устрій Росії, порівняння з Україною. Гра «Знавці карти»

  • Показують відомі автономії, краї, округи, області, міста.

Завдання 3 Гра «Впізнай цифри» Аналіз населення країни

за слайдом №3 і підручником

Цифри :145000000, 9ч/кВ.км, 74%, 0,7, II, 80% , більше 100.

Відповіді: кількість населення країни, середня густота розміщення, доля міського населення (урбанізація), природний приріст, тип відтворення населення, доля росіян в національному складі, кількість народностей.

Висновки: такі показники в характеристиці населення спричинили складну ситуацію з відтворенням населення, ускладнюють демографічну ситуацію, призводять до процесу децентралізації, утворення незалежних конфліктних територій, навіть до терористичних актів (Ічкерія).В країні збільшується міграція, зростає субурбанізація в європейській частині території та частка населення старшого віку.

  • Вікторина « Міста Росії» (слайд №6) Метод взаємоперевірки.

  1. Назви столицю нафтового російського краю.

  2. Про яке місто запис « Град велик, чуден и многолюден»?

  3. Яке місто носить назву «Северная Пальмира или Русская Венеция»?

  4. Назви місто самоварів та пряників.

  5. Яке місто вважають столицею Росії на тихоокеанському узбережжі?

  6. Назви місто – порт незамерзаючий в Льодовитому океані.

  7. Яка столиця алмазного краю Росії?

  8. Яке місто називають столицею Уралу?

  9. Місто, де зупинили наступ гітлерівських військ під час другої світової війни.

  10. Місто – найкращий курорт Росії.

Відповіді: Тюмень, Москва, Петербург, Тула, Владивосток, Мурманськ, Якутськ, Єкатеринбург, Волгоград, Сочі.

  1. Блок . Завдання 4 Аналіз природно – ресурсного потенціалу країни.

  • Повторення поняття «природні умови» і «природні ресурси»;

  • Аналіз кліматичних показників, наявність багаторічної мерзлоти;

  • Аналіз рельєфу і сейсмічності;

  • Метод роботи по групам . Аналіз статистичних показників Росії (за матеріалами «Практичної роботи № 2» автора О.Г. Стаднік, В.Ф.Вовк

  • забезпеченості вугіллям - 4512т/ос, залізною рудою - 14, 7т/ос, нафта- 14,7т/особу, лісом - 6,07га/ос,

  • водозабезпеченість - 32129куб.м/ос. ;

  • наявність земельних ресурсів - 0,81га/особу.

Висновки (в процесі обговорення і виступу груп): Росія має багату і різноманітну природно – сировинну базу для розвитку національної економіки, а по запасам деяких видів ресурсів країна є світовим лідером – це сприяє високому розвитку її господарства.

Завдання 5 Електронний тест Росія

  • Перегляд слайд – шоу «Просторами Росії»

III частина – підсумкова

  • Чи надали ми характеристику передумов розвитку економіки Росії?

  • Зробіть висновок про причини високого економічного розвитку країни.

Висновок: Росія має значні розміри. Велику чисельність. Потужний природно – ресурсний потенціал – все це сприяє швидким темпам розвитку і високому рівню розвитку Росії.

  • Які демографічні проблеми хвилюють?

  • Що об’днує наші країни?

  • Чи дізнались ви про країну саме те, що хотіли?

IV частина - домашнє завдання.

Так, ми не все дізналися про Росію на одному уроці. Нас чекає продовження подорожі , але до неї треба підготуватися.

Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника автора В.Ю.Пестушко, Г.Ш.Уварова параграф №31(1 -4 розділи);

  • Індивідуальні випереджувальні завдання: підготувати доповіді за інтересами про досягнення і спеціалізацію Росії.

  • Тематика доповідей:

  • «Національна руська кулінарія», «спортивні досягнення Росії», «Російська культура», «Народно – прикладне мистецтво Росії», «Екскурсії великими містами Росії», «Пам’ятка туристам по Росії» тощо…



Урок № 2

Тема уроку: Економіка Росії (продовження теми)

План уроку

II частина Вивчення нового матеріалу (продовження)

Слово вчителя

Аналіз ЕГП , населення та природно – ресурсного потенціалу дозволить нам тепер надати характеристику галузевої структури господарства, виявити специфіку її розвитку. При цьому ми звертаємо увагу на те, що можна запровадити в Україні та вчитися на помилках інших, щоб не допустити негативні економічні явища в своїй країні. Як говорив Т.Г. Шевченко «свого не цурайтесь і чужому навчайтесь».

  • До якого типу країн за рівнем економічного розвитку належить країна?

(Це індустріально - аграрна , постсоціалістична країна перехідної економіки.)

  1. Блок. Завдання № 5 : проаналізувати «Економічну карту Росії» і назвати головні галузі промисловості.

  • ПЕК – основа економіки країни

  • Робота з підручником: транспортування газу з Росії до країн Європи (малюнок 83);

  • Робота за комп’ютером (слайд №7) Завдання №6: визначте відповідність між видами електростанцій та їх назвами.

  1. ТЕС 2. ГЕС 3. АЕС 4. Альтернативні.

А) Білібінська. Е) Красноярська.

Б)Кислогубська. Ж) Сургутська.

В) Паужетська. З) Братська.

Г) Курська. І) Саратовська

Д) Білоярська. К) Ставропольська

Відповіді: 1 – ж, к 2 – Е, З, І 3- А, Г, д 4 – Б, В

  • Чому в Росії добре розвинута металургія? Аналіз «Економічної карти Росії»:

  • В яких регіонах країни зосереджено більшість металургійних підприємств?

Завдання №7

  • Аналіз діаграм: частка яких типів електростанцій Росії найбільша? (74% енергії виробляють ТЕС) за слайдом №8

  • розподіліть наведені металургійні центри до відповідних металургійних баз.

А – Уральська, Б – Центральна, В – Сибірська

  1. Курськ. 6. Новокузнецьк

  2. Старий Оскіл. 7. Новосибірськ

  3. Магнітогорськ. 8. Нижній Тагіл

  4. Новолипецьк 9. Електросталь

  5. Челябінськ 10. Норильськ

Відповіді: А – 3 5 8, Б – 1, 2, 4, 9 В – 6, 7, 10

Рекламна пауза (заходять гості)

  • Співає куплет пісні «Оренбурский платок»;

  • Пригощає тульськими пряниками;

  • Звучить пісня «Темновишневая шаль» ;

  • «Мы матрёшки – ох весёлошки!» (дівчата витанцьовують);

  • Парубок з ложками хохломского розпису вибиває такти матрьошкам.

Висновок: про розвиток легкої промисловості та народних промислів в Росії.

  • Машинобудування (слайд 8)

  • До головних машзаводів доберіть їх продукцію. Назвіть головні галузі машинобудування Росії та її продукцію і.

Висновок: це провідна галузь промисловості в Росії. Машинобудування має багатогалузевий динамічний характер, відбиваючи в своєму складі зміни потреб господарства країни.

  1. Блок. Сільське господарство Росії. (слайд № 9)

  • Аналіз карти посівів;

  • Аналіз таблиці «Зональна спеціалізація сільського господарства Росії»

  • Завдання № 8

  • зроби співвідношення природні зони – сільгоспкультури;

  • назви ареали розведення яків, коней, маралів, кіз, хутрового звіроводства.

  1. Блок. Економіко – територіальне районування Росії.

Завдання №9 визнач географічний район країни, створюючи економічний портрет на опорних словах (слайд №10)

  • Карелія, Ермітаж, апатити, папір. Білі ночі, Мурманськ;

  • Каскад ГЕС, Ленін, КАМаз, Калмикія, Кавуни;

  • Чай, Мінводи, козаки, Сочі, Ічкерія;

  • Рудний пояс, г. Народная, «малахітова шкатулка», Магнітогорськ;

  • Уренгой, тайга. Мерзлота, БАМ, «Газпром», Об;

  • Долина гейзерів. -79градусів, соя. Сопки, краби.

  • Відповіді: Північ Європейської Росії, Поволжя, Північний Кавказ, Урал, Сибір. Далекий схід

Завдання №10 Обери район Росії, який краще знаєш і добери до нього відповідні тести (слайд №11)

А. Центральна Росія.

Б. Поволжя.

В. Урал

Г. Сибір.

Д. Далекий схід

  1. Виробляє регіон найбільше російських авто.

  2. Тут розташований побратим Донбасу – Кузбас.

  3. Розташований каскад ГЕС.

  4. Виробляють оренбурзькі пухові хустини, живе «Хазяйка Медной горы».

  5. Район вулканів, тайфунів, гейзерів.

  6. Головна металургійна база Росії.

  7. Уссурійська тайга, де водяться тигри.

  8. Починаються трубопроводи «Братерство», «Уренгой – Європа».

  9. Регіон відомий самоварами, зброєю, пряниками.

  10. Розташовано озеро Байкал.

  11. Відомий Мамаїв курган з часів ВВВ.

  12. Знамениті кавуни, поля гірчиці, солоні озера, дельта річки – матушки.

  13. Розташований знаменитий музей «Третьяковська галерея.»

  14. Відоме родовище КМА – Курська магнітна аномалія.

Відповіді: А – 9, 13, 14 Б – 1, 3, 11, 12 В – 4, 6 Г – 2, 8, 10

Д – 5, 7

  1. Туристичні міста і природні обєкти Росії.

  • Перегляд сдайду № 11 . Які туристичні куточки хотіли б відвідати?

  • Перегляд слайд – шоу «Мандруючи Росією…»

III частина - підсумок уроку.

  • Чи блищою і обізнаною після двох уроків Вам стала Росія?

  • Що допомогло на уроці надати комплексну і економіко – географічну характеристику Росії?

  • Чому ми повчилися у жителів Росії?

  • Чи дізналися причини високого розвитку Росії? Які вони?

  • Оцініть значення зв’язків України з Росією.

  • Чи все ви дізнались про заняття людей в Росії?

IV домашнє завдання

  • Да, за такий час не можна все дізнатися про країну, тим більш таку велику.

  • Завдання додому: опрацювати матеріал підручника і порівняти, що на уроці ми розглянули значно ширше. Звернути увагу на те, що залишилось поза нашою увагою.

  • Індивідуальні завдання для ерудитів: переглянути енциклопедію та посібники «Країни світу», журнали «Вокруг света», щоб зробити нотатки на тему «чи знаєте Ви, що в Росії….» або скласти «Памятку туристу, що хоче відвідати Росію».

  • Любителям картографам закінчити заповнення контурної карти Росії.

  • Самоперевірка за даними питаннями:

Самоперевірка «Росія»

  • ЕГП Росії

  • Розміри , місце в світі за площею;

  • Державний устрій;

  • Форма правління;

  • Місцезнаходження на материку;

  • Виходи до океанів і морів;

  • Відомі порти;

  • Кордон і країни – сусіди;

  • Часові пояси;

  • Природні зони;

  • Кліматичні пояси.

Населення Росії

  1. Обчисли густоту населення, якщо площа 17, 08 млн.кв.км, кількість населення 145 млн.

  2. Який округ найбільш заселений?

  3. Де густота населення найменша?

  4. Як змінюється останнім часом кількість населення?

  5. Тип відтворювання?

  6. Які міграційні потоки переважають?

  7. Назви найбільш численні народності.

  8. Який рівень урбанізації?

  9. Назви міста – мільйонери.

  10. Назви видатних росіян.

Образ Росії.

  • Форма правління;

  • Державний устрій;

  • Дані про площу і кількість населення;

  • Відомі люди;

  • Відома продукція;

  • Туристичні об’єкти;

  • Тип господарства;

  • До яких міжнародних організацій входить?

  • Відомі міста.

Природні ресурси

  • Який рельєф переважає?

  • Назви гори в Росії;

  • Який клімат в середній полосі країни?

  • Де панує вічна мерзлота і болота?

  • Які паливні басейни відомі?

  • Якими рудами забезпечена?

  • Великі річки в Росії;

  • Які грунти самі родючі в степу?

  • Як називають ліси Сибіру?

  • Відомі рекреаційні об’єкти?

Господарство Росії

  1. Тип господарства

  2. Провідні галузі промисловості;

  3. Яка енергетика переважає?

  4. Які галузі паливної промисловості розвинені?

  5. Назви продукцію машинобудування;

  6. Найбільші російські фірми, ТНК;

  7. Зернові культури в Росії;

  8. Роль яких галузей транспорту зростає?

  9. Найбільші промислові центри.

Складові територіального устрою Росії.

  • Державний устрій;

  • Форма правління;

  • Керуючі органи;

  • Відомі автономії Росії;

  • Відомі області;

  • Відомі федеральні округи;

  • Найбільші міста (крім обласних центрів);

  • Столиця республіки Саха;

  • Що таке Ічкерія?

  • Як одним словом називають територію азіатської частини Росії?

  • Яка область відокремлена від території країни?

Система уроків соціально – економічної географії у 10 класі.

Розділ «Країнознавство». Країни Західної Європи.

Урок № 2

  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка