Складання тексту-міркування за початком і кінцівкою



Скачати 40.25 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір40.25 Kb.
Урок розвитку зв’язного мовлення


Тема: Складання тексту-міркування за початком і кінцівкою.

Мета: Узагальнити знання про текст, вчити розрізняти типи текстів; формувати уміння та навички учнів складати твори –міркування за поданим початком і кінцівкою; розвивати мислення, уміння добирати переконливі докази, аналізувати, робити висновки, розвивати мовлення; збагачувати словник учнів, виховувати інтереста любов до читання.

Обладнання: таблиця «Будова тексту»,словники, картки із завданнями.
Хід уроку.
І. Оргмомент.

ІІ. 1. Вступна бесіда.

  • Для чого ви приходите до школи? (Щоб учитися, отримувати знання...)

2. Побудова асоціативного куща до слова «Знання».
Знання


Необхідні, корисні. Розвивають,

допомагають, Сила. збагачують.
Сьогодні вчиться –

завтра знадобиться. Сьогодні вчиться – завтра знадобиться.


За плечима не носити.

3. Інтерактивна гра «Мікрофон».

- З яких джерел, крім школи, ви можете отримувати знання? (Телевізор, комп’ютер, книги, від дорослих, журнали, екскурсії...)

- Визначте найважливіші джерела знань.

-Яке джерело знань існувало в ті часи, коли не було шкіл?(Книги)




ІІІ. Каліграфічна хвилинка.

- Написати прислів’я і пояснити його значення.



Знання – сила, книги – вікно.

Зробити звуко-буквенний аналіз слова знання.


ІV. Повідомлення теми уроку.

  • Отже, сьогоднішній урок розвитку мовлення ми присвячуємо книзі, значенню читання в житті людини, будемо вчитися складати текст-міркування, висловлювати власні думки.



V. Робота над мовним матеріалом.

1. Актуалізація знань.

- Що таке текст?

- Які типи текстів знаєте?

- Яке питання можна поставити до тексту-розповіді? Тексту-опису? Тексту-міркування?


2. Робота в групах.

- Прочитайте тексти і визначте, що в них спільне, а що – різне?

- Які це тексти? Доведіть.
а) На полиці стояла книга. Вона була велика, в твердій обкладинці, з кольоровими малюнками. Мудра і цікава, поки мовчазна, книга чекала свого читача. (Опис)

б) Колись наші предки жили в печерах. Стіни, полиці вони прикрашали малюнками. Давні люди читали їх так, як ми читаємо книжку. Сонце вони позначали кружечком, землю – прямими або хвилястими лініями. (Розповідь)

в) Любіть книжку, адже вона навчить вас шанувати людину й самих себе.(Міркування)

- Запишіть в зошит текст-міркування (в)


3. Робота над текстом-міркування.

Рідна мова – то найцінніший скарб кожного народу. Адже без мови народ не існує, не має своєї культури, не знає материнської пісні. Ми повинні берегти та шанувати мову батьків. (За Л.Новаченком)



  • Знайдіть в тексті речення, в якому висловлюється твердження.

  • Як автор доводить, що рідна мова – то скарб?

  • Зачитайте речення-висновок.

  • Чи згодні ви з ним? Як берегти і шанувати мову?

  • З яких же частин складається текст-міркування? (Твердження, доказ, висновок)

4. Робота в групах з віршами.

1 гр. І.Франко

Книги – морська глибина:

Хто в них пірне аж до дна,

Той, хоч і труду мав досить,

Дивнії перли виносить.



  • Про які «дивнії перли» говорить автор?

  • В якому значенні вжите це словосполучення?

2 гр. Сервантес (іспанський письменник)

«Ні корабель, ні кінь, ні твої власні ноги не дадуть тобі так глибоко і так далеко проникнути в чужі країни, як це робить книжка.»


  • Як за допомогою книжки можна «проникнути» в чужі країни?

3гр. А Костецький

Книжка – добрий, вірний друг.

Книжка знає все навкруг:

Про старі й нові країни,

Космос та морські глибини.

Усе, чим ви цікавитесь,

Ви знайдете в книжках.

На всі питання-відповіді

На їхніх сторінках.



  • Що можна знайти в книжках?

Записати словосполучення-відповіді з кожного уривка.


5. Робота в групах з прислів’ями.

- Продовжити прислів’я за поданим початком. Пояснити їх значення. Записати.

1гр. Книга вчить,... (як на світі жить.)

З ручаїв – ріки,... (з книжок – знання.)

2 гр. Книга – ключ до...(знань)

Хто багато читає, той...(багато знає)

3 гр. Читання – ось краще...(навчання)

Золото добувають у землі, а знання -...(з книги)


6. Закінчити речення – міркування.

- Збирати макулатуру – корисна справа, тому що... (ми збережемо дерева)

- До підручників треба ставитися бережно, оскільки... (вони розраховані на декілька років)


VI. Складання тексту – міркування за початком та кінцівкою.

- Прочитайте речення. Яка це частина тексту?

«Як добре уміти читати!» (твердження)

  


«Читання – стежина в світ цікавого» (висновок)

- Доведіть в основній частині цю думку.


( Людина упродовж всього життя постійно звертається до книг. З них ми черпаємо знання, шукаємо поради, розкриваємо таємниці природи, людських стосунків. З книгою наше життя цікавіше і змістовніше. Людина, яка багато читає, стає цікавою і бажаною у спілкуванні для інших людей.)

- Запис тексту в зошити.

- Читання деяких робіт.
VII. Підсумок уроку.

- Чому був присвячений урок?



- Ваші міркування я прочитаю в роботах. Отже, читайте! Хай не буде у вас жодного дня, аби ви не прочитали хоча б однієї сторінки з нової книги. Тоді ви будете освіченими, вихованими людьми!


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка