Урок розвитку зв’язного мовлення
Тема: Складання тексту-міркування за початком і кінцівкою.
Мета: Узагальнити знання про текст, вчити розрізняти типи текстів; формувати уміння та навички учнів складати твори –міркування за поданим початком і кінцівкою; розвивати мислення, уміння добирати переконливі докази, аналізувати, робити висновки, розвивати мовлення; збагачувати словник учнів, виховувати інтереста любов до читання.
Обладнання: таблиця «Будова тексту»,словники, картки із завданнями.
Хід уроку.
І. Оргмомент.
ІІ. 1. Вступна бесіда.
-
Для чого ви приходите до школи? (Щоб учитися, отримувати знання...)
2. Побудова асоціативного куща до слова «Знання».
Знання
   
Н еобхідні, корисні. Розвивають,
допомагають, Сила. збагачують.
Сьогодні вчиться –
завтра знадобиться. Сьогодні вчиться – завтра знадобиться.
За плечима не носити.
3. Інтерактивна гра «Мікрофон».
- З яких джерел, крім школи, ви можете отримувати знання? (Телевізор, комп’ютер, книги, від дорослих, журнали, екскурсії...)
- Визначте найважливіші джерела знань.
-Яке джерело знань існувало в ті часи, коли не було шкіл?(Книги)
ІІІ. Каліграфічна хвилинка.
- Написати прислів’я і пояснити його значення.
Знання – сила, книги – вікно.
Зробити звуко-буквенний аналіз слова знання.
ІV. Повідомлення теми уроку.
-
Отже, сьогоднішній урок розвитку мовлення ми присвячуємо книзі, значенню читання в житті людини, будемо вчитися складати текст-міркування, висловлювати власні думки.
-
V. Робота над мовним матеріалом.
1. Актуалізація знань.
- Що таке текст?
- Які типи текстів знаєте?
- Яке питання можна поставити до тексту-розповіді? Тексту-опису? Тексту-міркування?
2. Робота в групах.
- Прочитайте тексти і визначте, що в них спільне, а що – різне?
- Які це тексти? Доведіть.
а) На полиці стояла книга. Вона була велика, в твердій обкладинці, з кольоровими малюнками. Мудра і цікава, поки мовчазна, книга чекала свого читача. (Опис)
б) Колись наші предки жили в печерах. Стіни, полиці вони прикрашали малюнками. Давні люди читали їх так, як ми читаємо книжку. Сонце вони позначали кружечком, землю – прямими або хвилястими лініями. (Розповідь)
в) Любіть книжку, адже вона навчить вас шанувати людину й самих себе.(Міркування)
- Запишіть в зошит текст-міркування (в)
3. Робота над текстом-міркування.
Рідна мова – то найцінніший скарб кожного народу. Адже без мови народ не існує, не має своєї культури, не знає материнської пісні. Ми повинні берегти та шанувати мову батьків. (За Л.Новаченком)
-
Знайдіть в тексті речення, в якому висловлюється твердження.
-
Як автор доводить, що рідна мова – то скарб?
-
Зачитайте речення-висновок.
-
Чи згодні ви з ним? Як берегти і шанувати мову?
-
З яких же частин складається текст-міркування? (Твердження, доказ, висновок)
4. Робота в групах з віршами.
1 гр. І.Франко
Книги – морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.
-
Про які «дивнії перли» говорить автор?
-
В якому значенні вжите це словосполучення?
2 гр. Сервантес (іспанський письменник)
«Ні корабель, ні кінь, ні твої власні ноги не дадуть тобі так глибоко і так далеко проникнути в чужі країни, як це робить книжка.»
-
Як за допомогою книжки можна «проникнути» в чужі країни?
3гр. А Костецький
Книжка – добрий, вірний друг.
Книжка знає все навкруг:
Про старі й нові країни,
Космос та морські глибини.
Усе, чим ви цікавитесь,
Ви знайдете в книжках.
На всі питання-відповіді
На їхніх сторінках.
-
Що можна знайти в книжках?
Записати словосполучення-відповіді з кожного уривка.
5. Робота в групах з прислів’ями.
- Продовжити прислів’я за поданим початком. Пояснити їх значення. Записати.
1гр. Книга вчить,... (як на світі жить.)
З ручаїв – ріки,... (з книжок – знання.)
2 гр. Книга – ключ до...(знань)
Хто багато читає, той...(багато знає)
3 гр. Читання – ось краще...(навчання)
Золото добувають у землі, а знання -...(з книги)
6. Закінчити речення – міркування.
- Збирати макулатуру – корисна справа, тому що... (ми збережемо дерева)
- До підручників треба ставитися бережно, оскільки... (вони розраховані на декілька років)
VI. Складання тексту – міркування за початком та кінцівкою.
- Прочитайте речення. Яка це частина тексту?
«Як добре уміти читати!» (твердження)
«Читання – стежина в світ цікавого» (висновок)
- Доведіть в основній частині цю думку.
( Людина упродовж всього життя постійно звертається до книг. З них ми черпаємо знання, шукаємо поради, розкриваємо таємниці природи, людських стосунків. З книгою наше життя цікавіше і змістовніше. Людина, яка багато читає, стає цікавою і бажаною у спілкуванні для інших людей.)
- Запис тексту в зошити.
- Читання деяких робіт.
VII. Підсумок уроку.
- Чому був присвячений урок?
- Ваші міркування я прочитаю в роботах. Отже, читайте! Хай не буде у вас жодного дня, аби ви не прочитали хоча б однієї сторінки з нової книги. Тоді ви будете освіченими, вихованими людьми! |