Складання твору про мороз за поданим початком І планом мета



Скачати 147.29 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір147.29 Kb.
УРОК .05.02.13

ПРО ОДНЕ І ТЕ Ж ПО-РІЗНОМУ. СКЛАДАННЯ ТВОРУ ПРО МОРОЗ ЗА ПОДАНИМ ПОЧАТКОМ І ПЛАНОМ

Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти науково-популярні та художні описи, використовувати лексичні засоби для створення художніх описів; розвивати навички усного і писемного мовлення, уміння бачити і відчувати красу природи; заохочувати дітей до творчості, збагачувати словниковий запас; виховувати уважне ставлення до слова, до природи рідного краю, бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання. Зимові пейзажі, малюнок сон-трави, ілюстрація шишкаря, запис “Пір року” (“Зима”) П. І. Чайковського.

Хід уроку



  1. Організаційний момент.

Холодно зараз в лісах і лугах.

Холодно зайчикам, лискам, птахам.

Затишно, тепло в класі у нас.

Доброго дня вам, вітаю я вас.



  1. Актуалізація опорних знань.

  1. Слухання запису музики П. І. Чайковського “Пори року ”— “Зима”.

  • Які картини природи ви намалювали в своїй уяві, слухаючи цю музику?

  1. Слово вчителя.

  • Ще зовсім недавно ми бродили з вами в осінньому лісі. Під ногами шур­хотіло опале листя. Сумну пісню співали птахи. А сьогодні — під теплою білою ковдрою сплять деревця і травинки. Не чути співу птахів. Що це за пора року?

Стало біло навкруги,

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Воду сковую в льоди;

В дружбі з дітьми я всіма.

Здогадались? Я... (Зима)

Так, це зима. Скільки гарного навкруги взимку — блискучі бурульки, ажурні сніжинки, таємничі кучугури! Казкова краса зими притягує, хвилює, бенте­жить нашу уяву. Почуття переповнюють наше серце. Але як непросто їх висловити — бракує слів!


  1. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про казкову красу зими, будемо вчити­ся розрізняти науково-популярні та художні описи, вміло використовувати різні лексичні засоби (епітети, порівняння, образні вислови, слова з переносним значенням) для створення своїх художніх описів; будемо розвивати навички усного і писемного зв’язного мовлення, збагачувати свій словниковий запас, навчимося бачити і відчувати красу природи.

Вирушаємо в подорож. А допоможе нам у мандрівці... Послухайте, хто.



  1. Робота з мовним матеріалом.

  1. Загадка.

Ніжна зірка сніжно-біла

На рукав згори злетіла,

Поки ніс її сюди —

Стала краплею води. (Сніжинки)



  1. Бесіда.

  • Чому ви вважаєте, що це сніжинки?

  • А коли ви вперше цього року побачили сніг, сніжинки?

  • Який настрій був у вас? Чому?

  • Що нагадував політ сніжинок?

  • А де ж поділася сніжинка?

  • Чому вона розтанула? У що перетворилася?

  • А чи знаєте ви, як утворюються сніжинки?

  1. Порівняння художнього та наукового текстів.

а) — А ось Ліна Костенко — відома поетеса - уявила собі це так.

Сидить пряля та пряде —

Сніг іде-іде-іде.

Нитка рветься де-не-де,

А вона пряде й пряде.

Вже напряла хуртовин

На шапки для верховин,

На сувої полотна,

На завісу для вікна.

На хустинку й покривало —

Мало-мало-мало-мало.

Сніг іде-іде-іде,

А вона пряде й пряде.


  • Який це текст? (Текст-опис, а описхудожній).

  • Чому? (Зима зображується як жива істота, порівнюється з прялею, сніг іде (з переносним значенням), зима пряде нитки і т. п.).

б) — А ось у книжці з природознавства ми зустрічаємо такий опис зими.

Зима — це пора року. Характеризується короткими днями і довгими ноча­ми, сильними морозами, холодними хуртовинами, завірюхами. Вода в річках та сставках замерзає. Земля укрита білим снігом. Дерева стоять без листяного покрову, лиш ялинка одна залишається зеленою. Окремі пташки полетіли в теплі краї, и зимуючі — переселяються ближче до людських жител в пошуках їжі.



  • Який це текст-опис? (Науково-популярний).

  • Чому? (Вказуються конкретні ознаки зими).

в) Висновок.

  • Отже, добір слів, речень зумовлюється темою та основною думкою тексту. Ми практично переконуємося, що в діловому тексті переважають слова, речення, конкретизують іменники, передають наукову інформацію, а в художньому — попи слугують засобом образності, створюють художні образи.

г) Завдання 1 (зошит, с. 18).

Прочитати тексти. Визначити, який із них науковий, а який — художній. Довести свої міркування. (Про сон-траву).

г) — А сніжинки летять і летять на землю.

Коли усі квітки зів’яли,

На чорну землю ми упали —

Накрили килимом пухнастим,

А ще мереживом сріблястим,

Адже не гірші ми за квіти.



Олександр Олесь

  1. Складання наукових та художніх описів.

а) Слово вчителя.

Заглянув зимовий ранок у наше віконце. Тихо постукав: “Доброго ран­ку!”, — і пішов далі. Та я помітила, що ранок похмурий, чомусь заклопотаний... Що ж трапилось? Виходжу на подвір’я і бачу у студеній високості народжуються сніжинки і летять на землю в гості, мов пушинки, але раптом вони закружляли, заметушились... Чому? Це налетів пустунчик. Відгадайте—хто це?

Крил не має, скрізь літає,

Сині хмари розганяє. (Вітер)



  • Так, це вітерець. Закружляв, закрутив сніжинки у веселому танку. І про­сить вас відгадати ще загадки.

б) Загадки.

  • Без рук, а на шибках малює. (Мороз)

  • Зроду рук своїх не має, а узори вишиває. (Мороз)

  • Сам не біжить і не дозволяє стояти. (Мороз)

  • Рукавами махнув — дерева нагнув. (Вітер)

  • Надворі горою, а в хаті водою. (Сніг)

  • Скатертина біла весь світ укрила. (Сніг)

  • Крил не має, а гарно літає. (Сніг)

  • Біле, як сорочка, пухнасте, як квочка. (Кучугури снігу)

  • Прозорий, мов скло, а не вставиш у вікно. (Лід)

в) Прислів’я та прикмети про зиму.

Зима з снігами — літо з хлібами.

Яскраві зірки взимку — на мороз.

Зима без снігу — не буде хліба.

Сова кричить — холод накликає.

Зимою завірюха — влітку негода.

Кімнатні птахи мовчать перед заметіллю.

Зимою сухо й холодно — влітку сухо й жарко.

Кіт шкрябає підлогу — на вітер і завірюху.

Зимове тепло—літній холод.

Якщо ворона сидить на верхівці дерева і каркає — бути хурделиці.

г) Підібрати ознаки до предметів.

Зима морозна, сніжна, холодна, люта, чарівна, кришталева, напорошена, велична, казкова, зачарована, заціпеніла, сувора, стримана, застигла.

Сніг - білий, ламкий, пухнастий, холодний, волохатий, блискучий, срібний...

Бурулькахолодна, біла, товста, тонка, довга, прозора.

Мороз суворий, великий, пекучий, лютий, тріскучий.

Сніжинкапухнаста, біла, холодна, срібна, велика, мала.

Хмарки густі, снігові, важкі, низькі.

г) Заміни одним словом.

Сніг кружляє в повітрі, на землі — завірюха.

Замерзла вода —лід.

Падає сніг — снігопад.

С ніг прилип до дерев — іній.

д) Розшифрувати зимові слова.

ІІІКАСИНЖ— сніжинка

ЗОРМО — мороз

ОТУРВИХНА— хуртовина

ИСЖІНК— сніжки

КАРУЛЬБУ — бурулька

ХАВ1РЮЗА — завірюха

ЛЬТІЗАМЕ — заметіль



е) Завдання 2 (зошит, с. 18).

Прочитати речення і слова для довідок. Вставити потрібні за змістом слова, щоб речення набули художнього опису. Утворені речення записати.

Віють (які?) вітри. (Які?) хмари повільно (що роблять?) по небу.

Віють холодні пронизливі вітри. Важкі снігові хмари сунуть по небу.

є) Завдання 3 (зошит, с. 18).

Ребус

(Шишкар)

Розповідь про шишкарів. Шишкарі — темно-червоні птахи з темними кри­нами й хвостами. їх легко впізнати за великими дзьобами, в яких верхня частина нагнута вниз, а нижня — вгору. їжа шишкарів — насіння ялинових або соснових шишок.

—З поданих речень підкреслити ті, які необхідні для наукового тексту. Розташувати їх у певній послідовності.



Науковий опис. Ялинковий шишкар яскраво-червоного кольору. Дзьоб у шишкаря міцний. Його кінчики зігнуті в протилежні боки. Ними він чіпляє луску на шишці, відгинає її і дістає язиком насінину.

  1. Фізкультхвилинка. Гра “Я Морозчервоний ніс”.

Я — Мороз — червоний ніс,

Бородою я заріс.

Я шукаю в лісі звірів,

Полохливих та грайливих.

Ану швидше виходьте,

Зайчики білесенькі,

Лисички рудесенькі,

Вовчики сіренькі,



Білочки швиденькі. (Діти імітують рухи тварин).

  1. Робота над складанням художньою твору за поданим початком і планом.

  1. Загадка.

Що це за майстер

малює на склі

айстри, жоржини,

троянд пелюстки? (Мороз)



  1. Бесіда з учнями.

  • Вслухайтесь у зиму: як ви гадаєте, чи можна вважати її “беззвучною” порою року? Які звуки ви чуєте у зимовій природі? (Рипить, віє, завіває, сто­гне ...).

  • Який же “голос” у зими — тихий чи голосний? Від чого це залежить?

По задвірках крутить вітер,

Аж віконниці риплять;

А у нас у грубці дрова

І палають, і тріщать.



Я. Щоголів

Безмежна тиша навкруги —

Ні голосу, ні шуму...

На все навіяли сніги

Якусь глибоку думу.

Олександр Олесь


  • Прислухайтесь до того, як звучить сніг під ногами. (Рипить). Який наст­рій це навіює?

  • А які звуки можна почути в лісі під час сильного морозу? ("Тріщить мороз).

  • Як дзвенять бурульки? (Звуки чисті, ясні, ніжні, прозорі, кришталеві).

А як співає лід під ногами ковзанярів? (Свистить, скрегоче, стогне, сичить).

Січень надворі, а для дітей

тьохкає крига, мов соловей.

А. Качан

Висновок.

Отже, зима може бути “голосною”. Інколи її “голос” навіть страшить. Чи чули ви, як вітер рвучко піднімає сніг і стрімко гонить його по землі? Як можна їм шаги вітер із снігом? (Завірюха, хурделиця, завія, хуга, заметіль, віхола, пороша).



  • Як можна охарактеризувати звуки хурделиці? (Співає, виє, стогне, ши­піть, плаче, голосить, ридає і т. п.).

  1. Поетична хвоинка.

Зимова казка

Білий сніг, білий сніг Вітерець-жартівник

Заміта стежинки. Віхолу здіймає,

На мереживо доріг Мороз-чарівник

Падають сніжинки. Наче сріблом грає.

Завірюха-заметіль Позаносив білий сніг

І мороз тріскучий У лісах ялинки.

Снігову метуть крутіль У казковім наче сні

На високій кручі. Все навколо взимку.

В. Басюк


  1. Про життя звірів і птахів взимку.

  • Прислухайтесь: чи замовкають пташки взимку? Голоси яких птахів можна почути у цю пору року?

Застигла земля, зупинилася річка, завмерли дерева. Холодна красуня зача­рувала весь світ, приспала його до весни. Казковий сон природи! Та є у нього й інша сторона — зима не тільки красива, але й холодна і голодна пора року. І про це нагадують нам голоси змерзлих пташок.

  • Як ви вважаєте, чи можемо ми їм допомогти?

Поспіши, дитино мила

Поспіши, дитино мила, А тут друга прилетіла,

Глянь на світ навкруг: Жалібно квилить:

Все зима снігом покрила — Поможи, дитино мила,

І поля, і луг. Сю зиму прожить.

Ні загрітись у промінню, Обережно, о дитятко,

Ні знайти зерна, Стіл щодня змети —

Ось лежить там, на камінню, І кришини перед хатку

Пташка нежива. Пташці принеси.


  1. Висновок.

  • Отже, зиму навряд чи можна назвати беззвучною: вона то тихо зітхає, то жалібно голосить, то урочисто бринить кришталевим дзвоном ... Які різні за характером звуки, але всі вони створюють єдиний образ зимової краси, влучно підкреслюють нелегку “вдачу” зими?

  1. Робота над твором.

а) Зачин.

Нахвалявся мороз усіх у лісі поморозити. Холодних вітрів, лютих хурделиць наскликав.
б) Основна частина.


Питання

Словник

  1. Що він їм наказав зробити?

  2. Як лютували вітри і хурделиці?

  3. Чому засмутилися звірі і птахи?

  4. Хто їм прийшов на допомогу?

  5. Чому злякався мороз і відступив?

Заморозити все, огорнути землю снігом, запушити дерева, ялини.

Вітер вив, стогнав, плакав; хурделиці голосили, ридали, снігом все завівали, землю накрили пухнастими перинами, дерева в іній прикрасили.

Немає їжі, насіння, ягідок, стало холодно і голодно.

Лісники, учні, діти, природолюби; годівниці із зерном, ягідками; жмути сіна для оленів; гілочки смачні для зайченят.

Дружні, завзяті діти, любов до тварин.

в) Кінцівка. (Висновок, свої враження).

Наприклад:



І мороз відступив. Він зрозумів, що діти люблять природу, тварин. І не дивлячись ні на які його чари, вони будуть приходити в ліс і допомагати звірятам і пташкам взимку, щоб їм не було холодно і голодно, щоб вони не сумували.

г) Підбір заголовка.

Мороз-хвалько. Допомога. Дружба і взаємовиручка. Зимова казка. Зимо­вий день. Перемога.

  1. Усне складання твору (2-3 учні).

  2. Запис твору.

  3. Завдання 5 (зошит, с. 19).

  • Який твір — науковий чи художній — у тебе вийшов?

Перевірка написаного.

  1. Підсумок уроку.

Ось і закінчився наш урок. Зима ... Величава красуня, горда, замріяна. І Така засніжена й тиха. Зима дарує людині насолоду від чистоти і спокою, навіює розмірені думки, легкі, прозорі образи, світлі настрої.

А ще повторимо:

Які бувають описи?

Чим відрізняються опис науковий від опису художнього?

Де можна зустріти ці описи, в якій літературі?

Що нового про зиму ви дізналися?





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка