Складне речення. Узагальнення та систематизація вивченого



Скачати 77.88 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір77.88 Kb.
Урок- присвята Матері

з української мови в 11 класі

вчитель української мови та

літератури

Сулимівської ЗОШ І-ІІІст.

Яготинського р-ну

Статкевич Марія Григорівна

Тема уроку. Складне речення. Узагальнення та систематизація вивченого.

Мета уроку: узагальнити набуті знання про складне речення( складнопідрядне, складносурядне, безсполучникове), смислові відношення між частинами складного речення та види зв′язку в ньому; розвивати навички учнів розпізнавати вивчені поняття, правильно будувати й використовувати у мовленні складні речення. вдосконалювати пунктуаційну грамотність; розвивати комунікативні здібності учнів; пройнятися великою любов′ю до матері, шаною до українського слова.

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації вивченого.

Обладнання: проектор, слайди, презентації, таблиці, поезії, музичний супровід,

підручник, дошка.



Уклін тобі, тобі осанна!

В цей день великий,

люба ненько.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети урок - Доброго дня вам, діти, шановні гості. Нам приємна ваша присутність на уроці рідної мови. Усі ми знаємо, що буйнолистий, квітучий травень – це місяць Матері. (Слайд 1)У другу неділю травня щороку ми вшановуємо її величність – Матір. Про неї саме життя складає пісні та вірші, бо лише українська мова, українське слово може передати найвищі, найсокровенніші почуття людськоі душі. (Слайд 2)

(Учитель читає вірш під супровід пісні « Рідна мати моя»)

Вишивала рушник тобі мати, край вікна на стільці сиділа

Та виносила часто з хати, щоб рушник був, як іній, білий.

Прала мати нитки – проміння, полоскала у росах чистих,

Та, поклавши його на коліна, заспівала про шлях тернистий.

Вишивала його весною, голубими променями неба,

Щирим серцем і добротою, бо дитині в дорогу треба.

Сльози радості і розлуки, ночі зоряні невсипущі.

Незрадлива любов матусі, ніжна ласка її невмируща.

Вчитель. Нехай же протягом заняття нас оточує цілюща материнська аура, а епіграфом нашого уроку будуть слова:

Уклін тобі, тобі осанна!

В цей день великий,

люба ненько.

А ми з вами входимо в чарівний світ складного речення. Отже, тема нашого уроку – Складне речення. Узагальнення та систематизація вивченого. На уроці ми повинні узагальнити знання про види складних речень, смислові відношення між частинами складного речення, види зв′язку в ньому, вдосконалювати пунктуаційну грамотність. Пройнятися великою любов′ю до матері, шаною до українського слова. (Слайди 3)



ІІІ. Систематизація та вдосконалення знань, умінь, навичок.

Багатство мови залежить від її словникового запасу. Слову, як одиниці мовлення, ми надаємо великого значення на заняттях з рідної мови. Отже, як завжди, напишемо словниковий диктант.



Присвята, материзна, День матері, Україна-ненька, благословення, Вітчизна, найдорожче, оберіг, берегиня, Матір Божа, материнство, батьківщина, життя, щастя.

Взаємоперевірка, потім учні звіряються із текстом на слайді.



Проблемне запитання

-У якому слові можна поміняти наголос, щоб воно писалося з великої літери? ( батьківщина).

Вчитель. Ви, звичайно, чуєте слова берегиня, материзна, оберіг, але користуєтеся ними рідко. Тож відшукайте у тлумачному словнику лексичне значення цих слів та введіть їх у речення.

( Один з учнів виконає фонетичний розбір слова берегиня)

Материзна – спадщина від матері.

Оберіг- амулет, талісман.

Благословення: 1.дія за значенням, благословляти.2.згода, дозвіл, схвалення. 3.хрестити кого-небудь, проказуючи при цьому молитву)

Вчитель. А тепер відтворимо теоретичні відомості. Проведемо гру «Незакінчене речення»

- Складне речення – це…

- Види складних речень є…

- До сполучникових належать…

- Засоби зв′ язку частин складного речення є….

- Одна від одної частини складного речення відділяються…



Вчитель. А тепер запишемо речення на дошці та зробимо синтаксичний розбір.

Ми молимось за тебе, Україно, і віддамо всі сили, щоб ти відродила із руїн свій дух і славу бойову. [ ], ( щоб ).

(Учень записує речення, визначає його вид, пояснює розділові знаки, підкреслює члени речення, назив. част. мови,якими вир., креслить схему. Інший – пояснює частини речення (пош.,односкл., повне) з місця).

А тепер попрацюємо в групах, що дасть вам змогу набути навички спілкування та співпраці. Вдома ви готували рекламу складносурядного, складнопідрядного та безсполучникового складного речення. Слухаємо першу групу.



Складносурядне речення

Якщо ви хочете придбати якісний товар, завітайте до магазину « Філологія». До ваших послуг складносурядне речення. Його рівноправні частини легко і невимушено з′єднуються сурядними сполучниками. Зручні у використанні і його розділові знаки. Частіше всього використовується кома. Якщо ж ви особливо захочете підкреслити принадність другорядної частини, виберіть тире. А часом, щоб полегшити вам життя, це речення може обійтись і без розділових знаків, якщо обидві частини мають спільне слово або якщо речення питальне, спонукальне чи окличне. Наприклад:



Чого світання так ясніє в полі і так сріблиться матері пісня дзвінка?( речення на слайді читає інший учень і пропонує перебудувати його на СП та БС).

Світання так ясніє в полі, як сріблиться матері пісня дзвінка - СП

Світання ясніє в полі, сріблиться матері пісня дзвінка - БС

Реклама складнопідрядного речення

Хочете дізнатися з якої причини ви себе недобре почуваєте? Чи, може, з′ясувати, коли і за яких умов ви вчора повернулися додому? Або визначити міру і ступінь того, що ви пам′ятаєте? А, можливо, ви хочете дізнатися який настрій у вашого друга? У такому випадку складнопідрядне речення саме для вас. Чітка структура! Головна і підрядна частини з′єднані підрядними сполучниками або сполучними словами. Тільки у нас найрізноманітніші види підрядних частин і смислових зв′язків. А тепер - спеціально для вас! Купивши три підрядні частини за ціною чотирьох, четверту-порівняльну - ви отримаєте безкоштовно. Наприклад:



Як я малим збирався на весні іти у світ незнаними шляхами, сорочку мати вишила мені червоними і чорними нитками. (Речення читає інший учень, запитує, хто автор цих слів, пропонує скласти речення про Дмитра Павличка )

У пісні « Два кольори» Дмитро Павличко передав високі почуття, які підносять до небес велику материнську любов, її ніжність і ласку.

Безсполучникове складне речення

Ви енергійні? Ви любите спілкуватися? Прагнете бути вільними у своїх думках? Вам набридли речення, у яких ви ніяк не можете ви-значити сполучник і заплуталися у видах підрядних частин? Тоді ваш вибір – безсполучникове складне речення! БСР емоційніші, інтонаційно багатші ніж сср та спр. Тому вони частіше вживаються в розмовному та художньому стилях. Запам′ятайте прості правила і не мучтеся з тим, який сполучник використати, щоб побудувати правильно речення! Але мусите бути просто уважними щодо розділових знаків, бо тут їх чимало ; : - . а зараз ми пропонуємо написати графічний диктант.



Батьків любитимеш – у добрі та щасті житимеш. Десь чую: тиха пісня лине в далині, так похожа на мамину. Нас кличе у мандри дорога, і грає нам струна чарівна, і мати стоїть на порозі, горда, але трохи сумна. У маминім саду зацвіла вишня, зазеленіла трава, засиніли дзвоники, показуючи свої осередочки; під тином червоніла, посміхалася яскрава смолка.( 1 – 2 : 3 ,, 4 ; )

Обґрунтуйте поставлені розділові знаки.



4. Творче конструювання

( ), ( ), [ ]. [ ], але [ ] . [ ] : [ ].

Коли тобі стане важко в житті, коли ти засумуєш, згадай рідну матусю. Проходять, пролітають роки, але материнська любов залишається вічною.

Я вірю: мова моя калинова житиме вічно.
5. Робота з підручником. (Вправа)

6. Пунктуаційний практикум

Переписати речення, поставити розділові знаки, перевірити один в одного правильність виконання, а потім звіритися з текстом на слайді. Прочитати речення, пояснити розділові знаки. Кожна група вибирає своє речення і зачитує.



Знайома стежина, що петляє через городи, веде до маминої хати, до рідного подвір′я. Там червоніє своїми кетягами калина і верба схилилася над старою криницею. Присівши на порозі, спочиває сива матуся: наробилася вона за день, стомилась. Я тихенько підходжу, кладу руку на її сухе маленьке плече, а вона, ніби злякана пташка, швиденько схоплюється, тулиться до моїх грудей, радіє.

8. Домашнє завдання. Повторити складне речення з різними видами зв′язку, виписати 5 речень. Написати есе про матір.

9. Підсумок уроку.

Імення Матері, як дух, завжди кликало українців, зрослих на материнській любові, до молитви перед Всевишнім. Ми звертаємо свій зір до небес у молитві за її величність – Матір.



(Під супровід пісні «Аве, Марія!» учениця читає молитву).

Боже, отче наш єдиний, нашу маму збережи!

Її кожну ти годину у своїх руках держи.

В тяжкій праці повсякчасній, все життя благословляй.

Дай їй, Боже, довгі роки, нас в цім світі направляй,

Щоб могли її високо все життя ми шанувать.

Отче, дай, щоб люба наша ненька довгі роки прожила

І здорова, і весела всім на радість нам цвіла.



Вчитель. Протягом заняття ми відчували материнське тепло і намагалися підібрати до її ймення найкращі, найтепліші слова, У віршах і піснях бачимо матір на зорях- вранішніх та вечірніх. І сама вона стала зорею - незгасною, немеркнучою. Мати була і залишається для нас живим символом рідного дому, рідної землі.



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка