Соловйова Алла Георгіївна



Скачати 470.97 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації08.03.2016
Розмір470.97 Kb.
  1   2   3


Соловйова А. Г., Сивізіна Н. П., Маляренко Т. І. Школа сприяння здоров’ю – Школа ефективного розвитку компетентної творчої особистості (з досвіду роботи НВК «Вилківська ЗОШ І-ІІІ ст. – ліцей») // Сучасна школа України. – 2010. – № 6. – С. 47-57.



Соловйова Алла Георгіївна, директор навчально-виховного комплексу „Вилківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – ліцей” Кілійського району Одеської області, вчитель фізики, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист, Відмінник освіти України
Сивізіна Ніна Петрівна, заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель російської мови та літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший вчитель
Маляренко Тетяна Іванівна, педагог–організатор, вчитель музики, спеціаліст першої кваліфікаційної категорії
ШКОЛА СПРИЯННЯ ЗДОРОВ’Ю –

ШКОЛА ЕФЕКТИВНОГО РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНТНОЇ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ

(з досвіду роботи навчально – виховного комплексу „Вилківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - ліцей” Кілійського району Одеської області)
Навчальний заклад: навчально – виховний комплекс „Вилківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - ліцей” Кілійського району Одеської області – дійсний член Національної мережі шкіл сприяння здоров’ю (з 2009 р.), переможець Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу «Школа сприяння здоров’ю» (2009), дипломант Міжнародної виставки «Сучасна освіта - 2010», «Освітньо-інформаційний центр з розвитку обласної мережі Шкіл сприяння здоров’ю», обласний опорний заклад Одеського інституту удосконалення учителів з проблем здоров’язбереження.
«Школа стає справжнім вогнищем культури лише тоді, коли в ній панують чотири культури: культ Вітчизни, культ Людини, культ Книги, культ Рідного Слова».

В. О. Сухомлинський
Навчально – виховний комплекс „Вилківська загальноосвітня школа ліцей” розпочав свою роботу в 2001 році на базі загальноосвітньої школи №2 міста Вилкове – однієї з кращих шкіл Кілійського району Одеської області. У навчальний комплекс входять:

        • ліцей технологічного, біолого – хімічного профілю;

        • загальноосвітня школа;

        • очно – заочна школа;

        • центр довузівської підготовки учнів випускних класів – філія центру довузівської підготовки Одеської академії холоду.

Навчання відбувається українською та російською мовами. Вивчаються дві іноземні мови: англійська мова та французька.

Педагогічний колектив НВК – це творчий нестандартно працюючий колектив однодумців, якісний кадровий склад якого – 57 вчителів, серед них мають: вищу категорію – 18 чоловік; І категорію - 12 чоловік; ІІ категорію - 11 чоловік; зі званнями: „Вчитель-методист” – 12 чоловік; „Старший вчитель” – 7 чоловік; Відмінники освіти України – 12 чоловік.


Компетентнісний, творчий розвиток особистості учня, створення умов для розвитку природних здібностей дитини, самореалізації його сутнісних сил у різних видах діяльності, навчання мистецтву життя, збереження її здоров’я є найголовнішими завданнями сучасної школи. Для успішного їх вирішення в НВК виникла потреба у розбудові сучасного навчального закладу – Школи сприяння здоров’я – Школи ефективного розвитку компетентної творчої особистості.

Використовуючи багатий досвід видатних педагогів В. О. Сухомлинського, І. П. Іванова, С. Ф. Русової, І. Д. Беха, педагогів – новаторів України, досвід навчальних закладів Одещини – Національної мережі Шкіл сприяння здоров’ю – М. П. Гузика (м. Южне), Л. М. Паюл (м. Одеса), Т. А. Саказли (Кам’янський НВК), Л. М. Ісаєвої (Липецька ЗОШ), педагогів Вінниччини, зокрема А. Бури, Т. Шаргородської (с. Олександрівка), С. Ващук (м. Ужгород), О. Сібіль (м. Запоріжжя) та інших, унікальну культуру і природну спадщину Дунайської дельти, нами створена Школа сприянню здоров’я – Школа ефективного розвитку компетентної, творчої особистості.



Творчий пошук, постійне коригування власного досвіду, поступове відбивання найціннішого й прийнятного для роботи в умовах навчального закладу малого міста, педагогічний колектив прагнув віднайти сучасні підходи, технології, форми роботи, щоб створити дієву модель навчально – виховного комплексу, забезпечити умови життя та поліпшення якості освіти, ефективного особистісного розвитку і самовдосконалення кожного вихованця, щоб випускник в реальному житті був здоровою, розвинутою, щасливою, успішною людиною. Внаслідок напружених пошуків створена модель „Школи сприяння здоров’ю – Школи ефективного розвитку компетентної творчої особистості” навчально – виховного комплексу.
Провідна ідея Школи сприяння здоров’ю – Школи ефективного розвитку компетентної творчої особистості - це створення:

  • позитивного навчально –виховного та соціокультурного середовища життєтворчості, ефективного розвитку компетентної творчої особистості, набуття нею життєвої компетентності, збереження здоров’я всіх учасників навчально – виховного процесу;

  • унікальної моделі природоохоронного і екологічного навчання, виховання (за експериментом).

Основна мета – виховання і розвиток вільної, життєлюбної, талановитої, здорової особистості, яка життєво компетентна, працездатна, з високими моральними якостями, суспільно активна, з свідомою позицією, спрямованої на збереження і примноження цінностей національної культури і громадського суспільства, здатної до практичного життя.
Головні завдання Школи сприяння здоров’ю – Школи ефективного розвитку компетентної творчої особистості:

  • розвиток в учнів творчих здібностей, всебічна підтримка обдарованих дітей;

  • збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування культури здорового способу життя дітей та їх батьків;

  • виховання в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян як найвищої соціальної цінності;

  • удосконалення форм і методів формування здорового способу життя;

  • формування ціннісних орієнтацій, задоволення інтересів і потреб учнів;

  • формування в учнів імунітету до антидевіантної поведінки та асоціальних вчинків;

  • координація діяльності НВК, медичної та психологічної служби, позашкільних закладів м. Вилкове, громадських організацій, соціальних служб в рішенні проблеми Школи сприяння здоров’я, охорони, збереження та укріплення здоров’я учнів;

  • підвищення професійної компетентності педагогів у здійсненні навчально – виховного процесу.


Новизна. За інноваційним потенціалом досвід роботи можна охарактеризувати як комбінаторно –моделюючий. Використовуючи багатий досвід видатних педагогів, передовий педагогічний досвід. унікальну культуру і спадщину Дунайської дельти, наша Школа сприяння здоров’я – Школа ефективного розвитку компетентної творчої особистості – це створене позитивне педагогічно доцільне навчально – виховне та соціокультурне середовище, що базується на засадах педагогіки співробітництва, педагогіки толерантності, технологій особистісно орієнтованої педагогічної взаємодії, еколого – біологічних і природоохоронних технологій та активному (діяльнісному) підходу.
Діяльність Школи сприяння здоров’ю ґрунтується на принципах:

  • принцип єдності й диференційованості в змісті освіти;

  • принцип розливального характеру навчання;

  • принцип співпраці та співтворчості між учителем, учнем та батьками;

  • принцип індивідуалізації та диференціації навчання;

  • принцип оптимізації навчально – виховного процесу.

В контексті державних стандартів і державних замовлень діяльність НВК орієнтована на забезпечення якісної освіти і збереження здоров’я дітей, та якісної підготовки і перепідготовки педагогічних кадрів, здатних формувати у дітей та молоді позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя.


ПРІОРИТЕТНІ ДІЇ

ПО ЗАБЕЗПЕЧЕННЮ ЯКОСТІ ОСВІТИ ТА РОЗВИТКУ

Школи сприянню здоров’я НВК:


  • забезпечення якісного освітнього процесу, профільного навчання відповідно до нормативно – правових актів, документів освіти, зорієнтованим на інтереси. Потреби та запити учнів;

  • взаємодія НВК – батьків – державних установ – громади соціокультурної системи міста Вилкове з питань збереження життя і здоров’я учнів, підтримки здорового способу життя;

  • створено умови по забезпеченню ЗДОРОВОГО СЕРЕДОВИЩА, що базується на засадах доброзичливого відношення до дитини, педагогіки співробітництва, педагогіки толерантності, технологій особистісно орієнтованої педагогічної взаємодії, еколого – біологічних і природоохоронних технологій, спрямованого на зміцнення здоров’я дітей, їх фізичного, інтелектуального і духовного розвитку;

  • науково – методичне забезпечення якісної освіти та Школи сприяння здоров’ю, системне підвищення професійної компетентності сучасного вчителя, класного керівника для реалізації особистісно орієнтованого, здоров’язберігаючого підходу в освіті;

  • ефективне партнерство між міською лікарнею та вчителями, шкільною медичною службою, забезпечення ефективної діяльності шкільної МЕДИЧНОЇ СЛУЖБИ, забезпечення повноцінного медичного обслуговування, впровадження новітніх „виїздних” технологій медичного забезпечення;

  • забезпечення діяльності ПСИХОЛОГО – СОЦІАЛЬНОЇ СЛУЖБИ (психолог, соціальний педагог, рада профілактики), укріплення та підтримка психологічного здоров’я учасників навчально – виховного процесу, здійснення соціально – правового захисту життя, здоров’я дітей, профілактика соціального неблагополуччя кожної дитини та надання їй допомоги;

  • забезпечення якісним харчуванням учнів, діє шкільна їдальня (120 місць) під ретельним контролем адміністрації НВК, шкільної медичної служби, шкільного батьківського комітету;

  • забезпечення змістовного відпочинку дітей в позаурочний час та під час канікул: вечори відпочинку, дискотеки, КВАДОК, інтелектуальні змагання, конкурси, вечорниці, родинні свята, спортивні змагання, засідання клубів за інтересами; екскурсії, екологічні експедиції, десанти, літній оздоровчий дитячий табір „Рибачок” для учнів 1–10 класів; табір праці та відпочинку для учнів 6–10 класів; шкільне лісництво для учнів 6–8, 10 класів;

  • здійснення моніторингу фізичного, психічного і морального здоров’я дітей;

  • впровадження багаторівневої освітньо – виховної моделі „Школи екологічного розвитку” (за експериментом);

  • забезпечення інформованості учнів НВК про здоровий спосіб життя через програми:

  • „Охорона безпеки життєдіяльності”,

  • „Охорона здоров’я”,

  • „Фізична культура”,

  • „Здоровий спосіб життя”,

  • „Дім, в якому ти живеш”,

  • „Рівний - рівному”,

  • „Основи медичних знань”,

  • „Екологія”,

  • „Підготовка до сімейного життя”

та участь учнів в науково – дослідній, просвітницькій роботі, акціях „Допоможи дітям”, „Милосердя”, „За здоровий спосіб життя”, „Зелений Дунай”, „ Рибам – чиста вода, птахам – чисте повітря, вилківцям – чисте місто” ;

  • об’єднання та координація зусиль з формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя державних та громадських організацій, „МАМА - 86”, дитячих неурядових об’єднань, дітей та родин щодо вирішення питань стосовно здоров’я дітей;

  • найповніше використання унікальної етнокультури, традицій і природної спадщини Дунайської дельти; здійснення практичної природоохоронної роботи, діяльністне збереження природної спадщини дельти Дунаю в органічному поєднанні з охороною історико-культурної спадщини Придунав’я;

  • впровадження системи соціальної підтримки здорового способу життя, стимулювання збереження і зміцнення власного здоров’я;

  • підтримка Батьківською шкільною радою ініціативи щодо розбудови та розвитку Школи сприяння здоров’ю;

  • активізація пропагандистсько – просвітницької діяльності в громаді;

  • забезпечення гласності роботи Школи сприяння здоров’ю.

При створенні фізичного середовища життєдіяльності учасників навально – виховного процесу, регламентації гігієнічних умов і режимів навчання при сучасних формах організації навчально – виховного процесу в НВК працюють кафедри:



  • суспільно – гуманітарних дисциплін;

  • природно – математичних дисциплін;

  • іноземних мов;

  • вчителів художньо – естетичного циклу;

  • фізичного виховання, ОБЖ, ДПЮ;

  • трудового навчання;

  • української мови та літератури;

  • російської мови та літератури;

  • початкових класів;

  • класних керівників та класоводів.

В Школі сприянню здоров’я НВК діє Центр охорони здоров’я, до складу якого входять:



  • Шкільна творча група вчителів „За здоровий спосіб життя”;

  • Вчителі ОБЖ;

  • Медичний персонал школи;

  • Педагог-тренер за програмою „Рівний-рівному”;

  • Комітет з питань праці шкільного парламенту (санітарна комісія);

  • Керівник дружини юних пожежників-рятувальників;

  • Керівник агітбригади „За здоровий спосіб життя”;

  • Шкільний психолог;

  • Керівник клубу майбутніх батьків;

  • Комітет інформації та статистики шкільного парламенту;

  • Комісія батьківського комітету школи;

  • Завідувач шкільної столової.


Центр охорони здоров’я здійснює:

  • Розробку та реалізацію проекту збереження репродуктивного здоров’я школярів;

  • Організацію та контроль медичного обстеження школярів, діагностування учнів;

  • Здійснює моніторинг стану здоров’я учнів;

  • Аналіз та контроль за станом харчування дітей;

  • Організовує роботу санітарної комісії школи;

  • Забезпечує гласність роботи через шкільну газету;

  • Проведення лекцій за темою для слухачів клубу майбутніх батьків;

  • Внесення питань збереження здоров’я школярів на засідання педагогічної ради, кафедр, МО класних керівників, педагогічних консиліумів;

  • Проведення тижня здоров’я, ОБЖ, Днів спорту в закладі;

  • Проведення тренінгових занять з учнями за програмою „Рівний –рівному”;

  • Підготовку виступів агітбригад ДЮП, „За здоровий спосіб життя”;

  • Проведення тренувальних занять з цивільної оборони.

Для забезпечення в навчальному закладі панування «чотирьох культур: культу Вітчизни, культу Людини, культу Книги, культу Рідного Слова» (за В.О.Сухомлинським) створено умов ефективного розвитку компетентної творчої особистості, до послуг учнів НВК:

- Профільно – предметні гуртки за інтересами;

- Індивідуально – групові консультації;

- Спортивні секції (12);

- Курси за вибором (8);

- Комп’ютерні класи (2);

- Шкільна психолого – соціальна служба;

- Шкільна медична служба (медична сестра, логопед. лікар);

- Шкільний музей „Історія школи”;

- Актова зала;

- Зала хореографії;

- Спортивна зала;

- Спортивні майданчики (2);

- Бібліотека (21.058 екз.);

- Кабінет естетичного виховання;

- 16 комп’ютерних програм: «Енциклопедія з біології»,«Енциклопедія Кирила і Мефодія”, «Атлас з географії. 10–11 клас», «Атлас з географії України. 8-9 клас», «Атлас з історії України. 5 клас», «Атлас з історії України. 8 клас», «Атлас з історії всесвітньої. 9 клас», «Атлас з всесвітньої історії. 8 клас», «ППЗ «Школярик», «ППЗ «Фізика – 8”, „ПМК. ТЕРМ – 7» (завдання з математики), «Бібліотека електронних наочностей «Хімія 8–9 класи», «Бібліотечні електронних наочностей «Фізика 7–9 класи», «Віртуальна фізична лабораторія. 7–9 клас», «Віртуальна фізична лабораторія. 10–11 клас», «Фізика . «Ваш репетитор»

Учні мають змогу поглибити знання з: англійської мови; французької мови; біології; хімії; предмету „Екологія людини”; математики; української літератури; інформатики; краєзнавства; психології; художньої культури; художньої вишивки; історії.

В НВК впроваджуються програми для підвищення розуміння учнями переваги здорового способу життя, формування в учнів здоров’язберігаючої компетентності:


  • За базовим компонентом впроваджується:

„Охорона безпеки життєдіяльності, „Основи здоров’я”, „Фізична культура”.

Для учнів 1 ступеню:

1 клас – 4 клас – „Основи здоров’я”, „Фізична культура”.



Для учнів ІІ ступеню:

5 клас – 8 клас - „Основи здоров’я”, „Фізична культура”.

9 клас - „Охорона безпеки життєдіяльності”, „Фізична культура”.

Для учнів ІІІ ступеню:

10 клас – 11 клас - „Охорона безпеки життєдіяльності”, „Фізична культура”.



Для ліцеїстів (10-11 класи):

10 клас – 11 клас - „Охорона безпеки життєдіяльності”, „Фізична культура”.




  • За додатковим компонентом впроваджується:

1. Реалізується серед учнів 1–11 класів Шкільна комплексна програма превентивного виховання „Твоє життя – твій вибір” (на 2008 – 2010 роки).

2. Реалізується серед учнів 6 – 7 класів Програма МОН України „Рівний - рівному”.

3. Реалізується Програма „Школа проти ВІЛ/СНІД” Міністерства освіти і науки України.

4. Реалізується шкільна Програма з профілактики девіантної поведінки учнів.

5. Реалізуються авторські Програми:


  • „Екологічне виховання учнів 8 – 10 класів” (Склюєва Ю.М.),

  • „Дім, в якому ти живеш” (Балацька Т.І.),

  • „Основи психології” (Стефанова Г.В.),

  • „Здоровий спосіб життя” (Стефанова Г.В.).

Для учнів НВК діють шкільні предметні гуртки, введено спецкурси:



  • Здоровий спосіб життя (9 клас);

  • Сучасні офісні інноваційні технології (10 клас);

  • За сторінками підручника хімії (10 клас);

  • Здоров’я людини та довкілля (10 клас);

  • Екологія (10-11 клас);

  • Практикум розв’язування задач з генетики (10 клас);

  • Практикум розв’язування задач з хімії (10 клас);

  • Основи медичних знань (10 клас);

  • Індивідуальні заняття з хімії (10 клас);

  • Основи психології. Психологія спілкування (11 клас);

  • Художня культура (10–11 клас);

  • Групові заняття з математики (9–11 класи);

  • Основи теорії української літератури (11 клас);

  • За сторінками підручника граматики (9–11 класи);

  • Історичні постаті ХХ сторіччя (11 клас);

  • Історичне краєзнавство (8–11 клас).

Учні НВК мають змогу брати участь у:



  • Молодіжній еколого – культурологічній експедиції „Задунайська січ”;

  • Загальнонаціональних та Міжнародних еколого-освітніх заходах: День Довкілля, День Землі, «Марш парків», Міжнародний День Чорного моря, Міжнародний День Дунаю;

  • Тренінгу – таборі „Здорова молодь – здорове майбутнє”;

Широка мережа різноманітних гуртків, секцій, клубів за інтересами, організованих в НВК, сприяє залученню учнів до активного та корисного проведення свого вільного часу. В НВК діють дитячі об’єднання за інтересами:



  • Клуб „Червоні вітрила” для учнів 9 – 11 класів.

  • Дитяче об’єднання „Веселка” для учнів 5 – 8 класів.

  • Дитяче об’єднання „Світлячок” для учнів 1 – 4 класів.

  • Клуб „Пошук”.

  • Клуб „Знатоки” для 3 – 4 класів.

  • Клуб „Інтелектуал” для 7 – 8 класів.

  • Клуб „КВАДОК” для учнів 9 – 11 класів.

  • Клуб «Що? Де? Коли?».

  • Екологічний клуб.

  • Гурток краєзнавства та юних екскурсоводів.

  • Театральна студія.

  • Фольклорний ансамбль «Нові липованє».

  • Вокальний гурток.

  • Шаховий клуб.

  • Спортивні секції (легкої атлетики, футбол, міні футбол; баскетбол; волейбол; настільний теніс, гребля на байдарках та каное, ).

  • Клуб майбутніх батьків.

  • Загони волонтерів:

    • Волонтери милосердя;

    • Волонтери екологи;

    • Волонтери пам’яті.

В НВК реалізується профільне навчання.



Метою створення профільних класів є організація роботи з обдарованими учнями. За власним бажанням учнів в 9–11 класах навчання відбувається за технологічним, біолого–хімічним, природно – математичним напрямками. Профільні предмети: хімія, біологія, математика та інформатика, фізика.

Узагальнена таблиця профільного навчання

п/п


Рік

Профіль навчання

Технол.

Біолого-

хімічний


Гуманітар.

Всього

учнів


Поступило

Чол..

%

1.

2002-2003

21 чол.

18 чол.

-

39 чол.

33

85%

2.

2003-2004

21 чол.

21 чол.

-

42 чол.

38

90%

3.

2004 2005

25 чол.

-

18 чол.

43 чол.

40

93%

4.

2005-2006

26 чол.

-

13 чол.

39 чол.

39

100%

5.

2006-2007

32 чол.

32 чол.

-

64 чол.

62

97%

6.

2007-2008

26 чол.

22 чол.

-

48 чол.

46

96%




Всього

151 чол.

93 чол.

31 чол.

275 чол.

258

94%

А


наліз результатів свідчить, що майже всі випускники НВК продовжують навчання у вищих, середньо – спеціальних закладах. Тридцять три випускника НВК працюють в ліцеї вчителями, в тому числі фізичної культури (2 випускники).
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка