Т. Г. Шевченка (методичні поради по формуванню інформаційної культури читачів) Вознесенськ, 2014 «Полювання за інформацією»



Скачати 141.61 Kb.
Дата конвертації10.03.2016
Розмір141.61 Kb.
Сектор культури Вознесенської райдержадміністрації

Центральна районна бібліотека

ім. Т.Г. Шевченка





(методичні поради по формуванню

інформаційної культури читачів)



Вознесенськ, 2014

«Полювання за інформацією»

(комплексна цільова програма з формування інформаційної культури читачів)

Традиційні бібліотечні уроки вже давно не гарант того, що діти, приходячи до бібліотеки, можуть з легкістю знайти необхідну інформацію. Зараз нові часи, інтереси у дітей абсолютно інші, кількість джерел інформації значно збільшилася, проблема виховання культури читання стає нагальною.. Комп'ютери продовжують завойовувати світ, тому, безперечно, формувати інформаційну культуру необхідно із залученням нових інформаційних технологій, можливостей Інтернет. Саме тому виникла ця програма, де акцент зроблений на нові інформаційні технології, які доповнюють і підсилюють традиційні бібліотечні форми.



Мета даної програми: Формування у читача уявлення про інформаційне суспільство, інформаційні ресурси і розвиток у читачів навичок самостійного пошуку інформації; здібності до сприйняття і оцінки інформації; уміння використовувати інформацію за призначенням.

В результаті навчання учні повинні вміти: формулювати коректно свої інформаційні запити; вести результативний пошук інформації; обробляти і використовувати інформацію відповідно до учбових і пізнавальних завдань, завдяки сучасним інформаційним технологіям.

Програма побудована за принципом екзотичної подорожі–полювання, де здобиччю є — інформація і документ.



У структурі програми виділено три основні розділи:
    1. "Екскурсійна розвідка для юних мисливців 1-4 класів"
    2. "Інформаційне ралі для мисливців 5-6 класів"
    3. "Інформаційне сафарі для досвідчених мисливців 7-9 класів"

В сукупності вони формують системне, цілісне уявлення про інформаційну культуру, дають учням знання і уміння в області пошуку, обробки і використання інформації, як в традиційному, так і в комп'ютерному варіантах з врахуванням вікових особливостей учнів. Передбачаються різноманітні форми проведення занять, у тому числі інтерактивні. При викладенні матеріалу активно використовуються наочні методи, різні інформаційні джерела, електронні продукти.



Основні форми роботи з реалізації цільової програми.

I розділ: Екскурсійна розвідка для юних мисливців 1-4 класів

В цьому розділі ми знайомим читачів з бібліотекою, правилами ії користування, основними бібліотечними термінами і ДБА. Всі заняття проходять у формі гри, змагань та ін. В кінці кожного заняття дітей очікують практичні завдання (для закріплення матеріалу), вони інтерактивні, націлені на розвиток творчості і навичок пошуку інформації. Ці заняття для самих маленьких, які тільки починають вчитися, як би "розвідують", що ж там, попереду? Тому розділ і називається "екскурсійна розвідка".

Список подорожей:



1. Екскурсія до бібліотеки "Неймовірні пригоди в місті Книжкино" (1 клас):

 правила користування, абонемент, читальний зал;

 бібліотекар — гід у книжковому місті;

 помічники у виборі книг; поличні роздільники, покажчики, сімейний формуляр

 бібліосервіс: пізнавально-ігрова програма

 практичне заняття: гра-подорож "Від А до Я" (самостійний вибір книг в бібліотеці)



2. Книжковими стежинкам(2 клас):

 історія книги, структура, зміст, загадки про книгу

 поняття "медіатека"

 виставка найзабавніших книг

 дбайливе ставлення до книги

 практичне заняття: гра "Книжковий рюкзак" (по обкладинці книги визначити її зміст; простий ремонт книг)



3. Таємниця каталожної картки (2-4 клас):

 знайомство з систематичним каталогом для учнів 2-4 класів

 зв'язок каталогу і розстановка книг на полицях, книжкові виставки

 картотеки

 практичне заняття: бібліозмагання (командна гра) - знайти книгу в каталозі, картотеках

4. На гостини до книжок - чомучок (енциклопедії, словники, довідники) (3 клас):

 знайомство з цією літературою

 віртуальні помічники

 перегляд літератури

 практичне заняття: оперція "Пошук" (пошук інформації в енциклопедіях, із запропонованих книг вибрати лише довідники; лише пізнавальні книги)

 настільно- друкарська гра "Почемучка" (подорож по енциклопедіям за допомогою кубика і фішок)



5. Вас запрошує Бібліоказка (2-4 клас):

 класифікація казок

 вебліографічна подорож "Дивні пригоди в чарівній комірці" (власний ресурс ЦМБ)

 гра-вікторина "Секрети Попелюшки і таємниці принца"

 колективне складання казки по запропонованим предметам

 перегляд літератури

 дивимося казку (відеопоказ)

 домашнє завдання: запропонувати кожному учасникові створити свій "Музей улюблених казок" (ілюстрації до казок, розповідь про улюблених героїв, вірші і ін.), провести конкурс на найкращий музей



6. По дорогах Журналії (3 клас):

 презентація путівника по періодичним виданням для дітей шкільного віку від 5 до 10 років "Пізнавай і дивуйся"

 інтерв'ю для учасників "Мій улюблений журнал"

 перегляд періодичних видань

 практичне заняття: "Журнальна гойдалка" (відбір журналів запропонованою тематикою)

7. Медіа-подорож в Мультітрямдію(1-4 клас):

 подорож в країну Діснея

 перегляд літератури

 дивимося мультик

 практичне заняття: "мультяшна" майстерня - створюємо мультфільм самі з використанням CD-ROM Конструктор мультфільмів "Студія Мульті-пульті"

8. За пензлем художника (ілюстрації в книзі) (3-4 клас):

 мистецтво оформлення

 художники – ілюстратори

 екслібрис - книжковий знак, портрет власника книги

 гра "Змагаємося з письменником" (по ілюстраціях скласти свою розповідь і порівняти її з текстом автора книги)

 практичне заняття: домашнє завдання: намалювати ілюстрацію до улюбленої книги



9. Медіа-подорож "Як Іванко книжку про слона шукав" (використання різних видів пошуку інформації) (4 клас):

 скарби книжкової полиці

 що і хто в енциклопедії

у надрах каталогу

 нам допоможе CD-ROM

 Інтернет-слалом

 практичне заняття: гра "Книжкові розкопки" (знайти інформацію із заданою темою, використовуючи каталог, картотеки, Інтернет)

10. Віртуальні прогулянки по місту, селу (3-4 клас):

 прогулянка по пам'ятних місцях

 подорож по електронній карті міста, села

 вікторина "Моє місто, село"

 перегляд фільму про місто, село

 практичне заняття: конкурс "Літературний week-end" (на кращий вірш або розповідь про своє місто,село)



11. Слідами Інформації (4клас):

 поняття "інформація"

способи запису інформації: букви, цифри, ноти та ін. Запис на папері, полотні, магнітній плівці, диску

 поняття "документ" і "електронний документ"

 інформація про відділи (куди за якою інформацією звертатися)

 практичне заняття: запропоновані документи розділити на прості і електронні, охарактеризувати документи, робота з текстом на комп'ютері і оформлення повідомлення



12. Гра "Бібліоскарбничка" (завершальне заняття) (4 клас):

 знайти і оцінити необхідну інформацію

 знайти додаткову інформацію

 назвати всі види документів

 практичне заняття: вікторина з повторенням всіх понять: "бібліотека", "медіатека", "інформація", "документ", "енциклопедія", "пізнавальна книга", "періодичні видання", "пошукова система"

II розділ : Інформаційне ралі для мисливців 5-6 класів

Цей розділ для дітей середнього віку. Наші завдання ускладнюються. Ми знайомимо дітей з найкращими творами дитячої літератури, з пошуком в Інтернет, з виставками, періодичними виданнями для дітей та ін. Але що залишається незмінним – інтерактивне навчання. Чому інформаційне ралі? Ралі-це захоплюючий швидкий рух. Ми маємо надію, що цій категорії читачів вже стало цікаво і вони продовжують мандрівку із захопленням.

Список подорожей:



13. Подорож в історію книги і писемності (5 клас):

 міні-інтерв'ю "Я і книга"

 загадки глиняної таблички і давнього папірусу

 портрет сучасної книги і бібліотеки, роль бібліотеки в суспільстві

 віртуальні екскурсії по бібліотеках різних міст

 бібліосервіс: наші послуги

 практичне заняття: гра "Бібліотечне лото" і гра "Найуважніший читач"

14. Медіа-подорож "Книжки, які знають все" (енциклопедії, словники, довідники) (5-6 клас):

 енциклопедичний марафон (огляд довідкової літератури)

 подорож по словникам

 електронні помічники: прем'єра диску

 практичне заняття: гра "Бібліотечний лабіринт", знайти тлумачення слів в словниках, терміни в енциклопедіях, коротку інформацію в довідниках та ін

15. Бібліографічна гра "Потомучкин квапиться на допомогу" (5-6 клас):

 поняття "Пошукова система"

 пошукові системи в бібліотеці: каталог, картотека, енциклопедія; і в книзі: зміст, алфавітний покажчик

 бібліографічний опис як "паспорт" документу

 практичне заняття: скласти елементарний бібліографічний запис (автор, заголовок, рік видання, число сторінок), пошук інформації в довідковій літературі

16. Екстрім- інформина (командна гра) (5-6 клас):

 веселий літературний лототрон

 книжкова плутанина

 літературна дуель

 конкурс капітанів

 практичне заняття: знайомство з науково- популярною літературою



17. Віртуальні прогулянки по місту, селу (5-6 клас):

 прогулянка по пам'ятних місцях

 подорож по електронній карті міста, села

 вікторина "Моє місто, село"

 перегляд фільму про місто, село

 практичне заняття: конкурс на кращий вірш або розповідь про своє місто, село (з подальшою можливістю розміщення в місцевій пресі)



18. Медіа-подорож "Вперед, за скарбами!" (6 клас):

 твоя "золота полиця"

 перегляд літератури

 презентація ресурсу "Віртуальні прогулянки з Астрід Ліндгрен "Чарівниця, яка живе скрізь"

 вступаємо в Клуб фанфіков (продовжуємо казку) (від англ.fan fiction, що можна перевести як "фанатська вигадка")

 практичне заняття: домашнє завдання: відчуй себе письменником (конкурс на кращу розповідь)



19. Виставка – це компас для книжкових мандрівників (6 клас):

 знайомі незнайомці (огляд бібліотечних виставок)

 презентація віртуальної книжкової виставки "Из дальних странствий возвратясь"

 практичне заняття: міні - конкурс "Книжкові піраміди" (на саму актуальну тему для виставки, на кращу виставку (під керівництвом бібліотекарів)



20. Прес - інформатор для цікавих мандрівників (6 клас):

 презентація рекомендаційного путівника по журналах "Пізнавай і дивуйся" (на сайті бібліотеці) http://www.kinder.mksat.net/zines/enter.htm

 рубрики журналу, обкладинка, добір статей з необхідної теми, визначення змісту статті за заголовком

 презентація пам'ятки "Як працювати з журналом?"

 практичне заняття: "Рекламний бум" (конкурс на кращу коротку рекламу журналу (можна використовувати командну гру)

21. Великі книги великих народів (6 клас) :

 особливості і призначення художньої літератури

 "Літературний дайвінг" (скласти відгук на прочитану книгу, вікторину за творчістю улюбленого письменника, літературну міні-афішу "Раджу прочитати.", "Книга, що потрясла світ і мене" і ін.)

 практичне заняття: "Буккросинг в нашому класі" (книговорот): прочитати популярну книгу усім класом з подальшим її обговоренням



22. Інтернет-пригода (6 клас):

 як не заплутатися в "павутині" (системи пошуку)

 віртуальна шпаргалка - як не схопити "пару" (помічники в підготовці до уроків)

 практичне заняття: Інтернет - тренінг: знайти інформацію до уроку, використовуючи Інтернет



23. Творча майстерня (заключне заняття) (6 клас):

 презентувати "портфель" досягнень за результатами занять (презентація, список, усна розповідь з демонстрацією знань та ін.)

III розділ: Інформаційне сафарі для досвідчених мисливців 7-9 класів

Третій розділ для майже дорослих, вже трохи обізнаних і "просунутих" читачів. В цьому розділі поняття "інформація" набуває ще більшого значення. З'являються нові, більш складні і поширені форми занять. Це останній розділ, після якого, маємо надію, наші читачі відвідають справжне "інформаційне сафарі" і стануть успішними "мисливцями за інформацією", ніколи не розгубляться в сучасному інформаційному суспільстві.


Список подорожей:

24. "Інформація: шукати, знайти і застосувати" (7 клас):

 її величність Інформація (поняття, роль її в сучасному світі)

 засоби передачі інформації: історія і сучасність

 створення перших бібліотек, систематизація інформації

 грані можливостей: книги, журнали, комп'ютер, Інтернет, електронні каталоги, електронний формуляр

 практичне заняття: правила користування технічними засобами, локальна мережа і її можливості, пошук інформації у всіх інформаційних джерелах, гра "Відшукай книжковий скарб" (використовуючи підказки бібліотекаря знайти книгу на книжковій полиці, виставці і ін.)



25. Від папірусу до електронної книги (7 клас):

 загадки старих палітурок: видання для колекціонерів

 віртуальна екскурсія в музей книги

 книжковий Клондайк: "Бестселер, дайджест, комікс - що краще"

 перегляд літератури і медіа перегляд

 практичне заняття: час спілкування: "Ти, Інтернет і книга", Конкурс "Муки творчості" (Підготувати міні-твір про свою улюблену бібліотеку, розповідь про бібліотеку майбутнього, свого бібліотекаря (домашнє завдання)



26. Гра – медіаподорож Україною "Літературний диліжанс" (7-8 клас):

 туристичними стежинками

 літературна медіавікторина "Історична панорама"

 кросворд "Традиції нашого народу в літературних творах"

 огляд новинок літератури

 домашнє завдання: скласти фотоколаж - враження учнів про свої подорожі Україною, використовуючи для цього різні ресурси бібліотеки (з метою організації виставки "Моя Україна")



27. У країні питань і відповідей (СБА бібліотеки) (3 години) (7-8 клас):

 ББК-бібліотечно-бібліографічний кошмар або відданий провідник

 довідково-енциклопедичний фонд

 друкований і електронний каталог

 види картотек

 гра-тренінг із застосуванням електронного каталогу і картотек (АБІС ІРБІС)

 інформаційні прес - кейси, тематичні накопичувачі з актуальних тем

 бібліографічні посібники: міні-довідники, путівники, інформаційні і рекомендаційні списки літератури, власні електронні ресурси

 практичне заняття: "Бібліографічний детектив": пошук книг за допомогою ББК, за рекомендаційним списком знайти необхідну літературу, конкурс на кращу анотацію до списку літератури, скласти список літератури, використовуючи ЕБД знайти потрібну інформацію, скласти план-схему за бібліотечною ІПС та ін. (на вибір)

28. Інформ – інструктаж (8-9 клас):

 види довідок

 як зробити грамотний запит

 служба оперативної інформації (СОІ): як написати реферат, як скласти конспект, як працювати з книгою, як вести Щоденник читання, як написати відгук на книгу (презентація пам'яток, листівок з різних тем)

 навички складання бібліографічного опису

 практичне заняття-тренінг: визначити види і типи довідок, зробити бібліографічний опис журналу, книги, оформити щоденник читання (домашнє завдання)



29. Книга як кіношедевр (7-9 клас):

 полювання на знаменитостей (розповідь про книги в кіно з медіапоказом)

 віртуальна подорож вебсайтами, які розповідають про кіно

 перегляд літератури і медіа ресурсів

 презентація СД-ROM "Енциклопедія кіно"

 електронна вікторина "Актор і його герой"

 практичне заняття: скласти інформ-дос'є, імідж-портрет улюбленого актора, письменника, режисера та ін., використовуючи елементи бібліографії (список, покажчик, анотацію, опис)

30. ПR - агенція представляє: (реклама книги, презентація книги і творчості письменників, анонс книги) (9 клас):

 мультимедійна презентація книги, фільму з використанням електронної вікторини

 інсценування тексту

 обговорення побаченого

 домашнє завдання: "пропіарити" книгу на вибір (прес-реліз, анотація, відгук, анонс, електронна візитка та ін.)

31. Виставка - як багато в цьому слові! (8-9 клас):

 типологія виставок

 виставка як мистецтво реклами книги

 презентація віртуальної книжкової виставки "Из дальних странствий возвратясь"

 практичне заняття: "Книжкові піраміди" (конкурс на найкращу виставку із заданої теми)

32. Журнальна імперія (7-9 клас):

 презентація розважально - пізнавального електронного путівника журналами для тінейджерів "Сплошные интересности"

 ділова гра "Я - редактор журналу". Обґрунтування і захист проекту журналу (можна використовувати командну гру), де кожна мікрогрупа захищає своє видання (на вибір)

 практичне заняття: "Муки творчості" (конкурс на кращий саморобний журнал, на кращу статтю (з подальшою можливістю розміщення в міській пресі)



33. Медіа-подорож "Історії від Валентина" (до Дня св.Валентина) (9 клас):

 "Еще раз о любви…" -презентація віртуальної книжкової виставки "Вечные легенды о любви"

 медіавікторина "Книги про кохання на екрані"

 перегляд літератури

 "Кошик побажань": анонімна святкова пошта

 практичне заняття: "Муки творчості" (створення мініатюри "Книга, яка мене зворушила", конкурс на найкращі вірші про кохання)



34. BOOK - фейєрверк (8 клас):

 відкриття Америки (презентація ресурсів інформаційного центру "Вікно до Америки для майбутніх лідерів"

 презентація віртуальної книжкової виставки "Америка далека і близька"

 DVD - розваги: перегляд DVD з американськими фільмами

 презентація вебліографічного дайджесту "Автостопом по Америці"

 практичне завдання – гра: "Книжкові розкопки" (знайти літературу на задану тему, за рекомендаційними списками літератури)



35. Медіашок ( тематичні комп'ютерні презентації) (9 клас):

 "Чорнобильські дзвони"

 "Голодомор - 33"

 "Екологічні подорожі"

 перегляди літератури

 практичне завдання: "Муки творчості" (підібрати літературу на задані теми і організувати міні-перегляди; домашнє завдання: зробити мультимедіатвір, інформ-дос'є на актуальну тему)



36. Віртуальна експерт – служба (9 клас):

 пошук інформації в Інтернет: пошукові системи, комп'ютерні віруси, хакери і спамери, компьютероманія - що добре і що погано

 про що розповів сайт? (віртуальна подорож)

 електронна бібліотека вас запрошує (віртуальна екскурсія)

 вебліографічні нотатки

 практичне завдання: "Інтернет - слалом" (знайти необхідну інформацію, використовуючи вебліографію)



37. Творча майстерня (завершальне заняття) (9 клас):

 знайти необхідну літературу за темою завдання (за допомогою електронних баз даних, довідково-енциклопедичних видань, CD-ROM, ресурсів Інтернет)

 надрукувати невелику передмову до роботи, розкривши її зміст (4-5строк). Відредагувати і надрукувати текст

 скласти бібліографічний список літератури (5-7 назв.)

 оформити роботу за допомогою комп'ютера

Ця програма – експериментальна, але думаємо, що вона буде корисною і цікавою для наших читачів, і принесе позитивні результати. Маємо надію, що організація особливого інформаційного середовища і такого навчання основам інформаційної культури допоможе юним читачам стати інформаційно компетентними, забезпечить їх необхідними навичками роботи з інформацією і уміннями використовувати цю інформацію у власних інтересах.



Матеріал взято на сайті ЦМБ для дітей ім. Ш. Кобера та В. Хоменко м.Миколаєва: http://www.kinder.mksat.net/kollegam/ohota/index.html



Укладач: Яроцька Я.В. – методист по роботі з дітьми Вознесенської ЦБС



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка