Т. М. Королюк Дидактичний матеріал до уроків природознавства



Сторінка1/8
Дата конвертації03.03.2016
Розмір1.56 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8




Хмельницька область,

Дунаєвецький район,

смт Смотрицька ЗОШ І-ІІІ ст.

ім. М. Смотрицького


Королюк Т.М., вчитель початкових класів

та образотворчого мистецтва, вища категорія.


У новорічні дні прийміть вітання і найкращі побажання.

Хай Новий рік з добром прийде,

Здоров’я, сміх і радість принесе,

Різдво колядкою хай завітає,

Безмежним щастям благословляє.
Шановні трудівники видавництва «Початкова школа», дякую Вам за невтомну працю, ви насправді робите велике діло, кожного разу добираючи до випуску нового номеру журналу необхідні нам цікаві матеріали. Для нас, вчителів, це найкраща допомога і підтримка. Тому натхнення і творчості Вам у роботі, але найперше здоров’я міцного, розуміння і злагоди, любові і поваги в родинах, достатку у домі, звичайного людського щастя.

Надсилаю Вам свої доробки за новим Державним стандартом – «Цікаве природознавство у 2 класі». Надіюсь, що вони зможуть зацікавити Вас. Планую і надалі надсилати свої напрацювання.



Т.М. Королюк

c:\documents and settings\таня\рабочий стол\новая папка (2)\06450.jpg


c:\documents and settings\таня\рабочий стол\природознавство\новая папка (2)\e3afa38e5aab76851f02fa27f36c669e.jpg


Дидактичний матеріал до уроків природознавства
c:\documents and settings\таня\рабочий стол\новая папка (2)\stories_kosulya1.jpg


c:\documents and settings\таня\рабочий стол\новая папка (2)\small_птахи & тварини (310).gif.jpg


Посібник для вчителя

Королюк Т.М. Цікаве природознавство у 2 класі. Дидактичний матеріал до уроків природознавства. Посібник для вчителя. 2012. – 116 с.
Рецензент: Заторжинська В.М. – методист КУ ДРР «РМК»

Посібник містить добірку дидактичних ігор, цікавих завдань, загадок, вікторин, кросвордів та ребусів для використання на уроках природознавства у 2 класі.

Пропоновані завдання допоможуть дітям практично засвоїти програмовий матеріал.

Матеріал посібника дібраний відповідно до нової Програми з природознавства для 2 класу.

Для вчителів початкових класів та самостійної роботи учнів загальноосвітніх шкіл.

Рекомендовано до друку науково-методичною радою КУ ДРР «РМК».

(Протокол № 4 від 25.12.2012)
ПЕРЕДМОВА
Не можна відокремити наше життя від навколишнього середовища, в якому ми живемо. Кожна людина повинна відчувати себе частинкою природи, її користувачем і захисником. Тому, одним з важливих завдань освіти можна вважати – засвоєння знань про Землю та формування персональної відповідальності за стан справ у довкіллі.

Початкова школа – початкова ланка формування природничої культури, екологічного мислення, засвоєння відповідних знань. На цьому рівні навчання більш раціональними є естетичні, етичні, емоційні освітні методи, прямі контакти з природними матеріалами, з самою природою.

Навчання природознавству має бути активним, цікавим, раціональним, максимально наближеним до життя.

Цей посібник саме на таких засадах передбачає формування у молодших школярів розуміння єдності, системності природи; залежності існування живого від стану навколишнього середовища. Значна увага приділяється взаємозв’язкам між різними ланками в межах живої природи.

У посібнику запропоновані загадки на природничу тематику, дидактичні та рухливі ігри, вікторини, кросворди, логічні завдання, виконуючи їх, учні матимуть можливість у цікавій та доступній формі познайомитися з природознавчою наукою.

Дидактична гра - один з найбільш часто уживаних дидактичних прийомів у навчанні, оскільки вона дає можливість успішного розв’язання освітніх та виховних завдань. У посібнику пропонуються дидактичні ігри, зміст яких спрямований на формування, осмислення чи закріплення природничих понять. У кожній грі передбачено тему, мету, завдання, обладнання, подано методичні рекомендації щодо її організації.

Ігри, загадки, кросворди, логічні завдання досить різноманітні за своїм змістом і тематикою. Кожен кросворд поданий на окремій сторінці, що полегшує роботу вчителя із даним завданням.

Посібник укладено за новим державним стандартом.



ВСТУП

Явища природи

Здивувалося маля:

Стала білою земля.

Щось кружляє , наче пух,

Наче зграя білих мух,

Та додолу обпадає,

Все ретельно укриває. (Сніг)
Біле, а не цукор, м’яке, а не вата,

Без ніг, а йде. (Сніг)


Не звір, а виє. (Вітер)
Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце)
Ввечері цвітуть, а вранці в’януть,

Вдень сплять, а вночі пробуджуються. (Зірки)


На дворі горою, а в хаті водою. (Сніг)
Не художник, а малює. (Мороз)
Дощ пройшов, через місток перекинувся місток.

Кольорів у нього сім, він подобається всім! (Веселка)


Гріє, гріє, припікає,

Всіх у воду заганяє. (Сонце)


Між берегів текла, текла,

Мороз зміцнів – під скло лягла. (Річка)


На небі появилася,

Дощем пролилася,

Від землі піднялась парою

Знов на небі стане… (Хмарою)


Хтось у лузі біля річки

Погубив барвисті стрічки.

Дощик вгледів, підібрав,

небеса перев’язав. (Веселка)


І у місті , і у полі

Нагулялася доволі.

Не давала снігу спати,

примусила танцювати. (Завірюха)


Хоч без крил, але літаю,

Вербі коси розплітаю.

Погойдаю в лісі гілку,

Заколишу в квітці бджілку.

Якщо добре розлютити,

Можу шкоду наробити. (Вітер)


Хмаркою у небі мчить,

Ллється, плине і біжить.

На ставку в зимову пору

Може стати склом прозорим. (Вода)


Ясне сонечко виходить –

Слід у слід за мною ходить.

Я іду - вона іде.

Сонце зникне – пропаде. (Тінь)


Мене різали, топтали,

І товкли й перевертали.

Мужньо я усе стерпіла

І врожаєм відплатила. (Земля)


Як рушає мандрувати, -

Треба з ліжечок вставати.

Як іде за обрій спати, -

Час малятам спочивати. (Сонце)


Хтось відкрив на небі душ,

Повно на землі калюж.

І на нас водиця ллється.

Як це явище зоветься? (Дощ)


Завірюха в гай прийшла

Та сестрицю привела.

Сніг кружля, не стелиться

Звуть сестру… (Хурделиця)


В лузі вдосвіта Галинка

Погубила намистинки.

Сонце встало – позбирало,

Та Галинці не віддало. (Роса)

Дивний гість прийшов на ганок,

Ще замовив на сніданок

Темряви і трохи ночі.

Як поїв – розплющив очі. (День)


Взимку у саду на вітах

Заіскрились дивні квіти.

Хто ж це диво-садівник,

Що зробив такий квітник. (Іній)


Фарбоване коромисло через ріку повисло. (Веселка)

Наче срібні зірочки,

Білосніжні квіточки,

Із зимової хмаринки

До землі летять… (Сніжинки)
Вдень він спить, вночі - мандрує,

Сяйво ніжне нам дарує.

Уночі у тихій річці

Любить плескатись в водичці. (Місяць)


Темно-синє полотно,

Золоте на нім зерно.

Сплять у ліжечках малята

Їм підморгують зернята. (Небо і зорі)


Рукавом махнув – дерева нагнув. (Вітер)
По синьому морі золотий човник пливе. (Місяць)
Йшла зоряниця, красна дівиця,

Через покоси, гублячи сльози…

Місяць дивився і засмутився.

Сонечко встало – слізки зібрало. (Роса)


Не звір, а виє. (Вітер)
Жили братик і сестриця.

Люди бачили дівицю,

А про брата тільки чули.

Хто ж ці незнайомці були? (Грім і блискавка)


Темно стало надворі,

Сяє місяць угорі.

Спати треба певна річ,

Бо прийшла на землю… (Ніч)


Всю ніч бродить навмання,

Прокладає шлях до дня. (Місяць)


Чорна корова весь світ поборола. (Ніч)
Один баранець пасе тисячу овець (Місяць і зорі)
Торох-торох розсипавсь горох,

Почало світати – нема чого збирати. (Зорі на небі)


Що горить без полум’я. (Сонце)
Що то за гість, що темноту їсть? (День)
Зимою спить, а влітку шумить. (Річка)
Біжить – не вибіжить, тече – не витече. (Вода)
Текло тепло і лягло під скло. (Вода і лід)
Без рук, без олівця малює без кінця. (Мороз)
Голуба хустина, червоний клубок

По хустині качається, людям усміхається. (Небо і сонце)


Хто однаково всіх любить?

Всіх однаково голубить?

Кожний скоса тільки гляне,

А обняти не дістане. (Сонце)


Все від нього навкруги набирається снаги.

Тільки ранок настає, виглянь у віконце!

Всім воно життя дає, променисте… (Сонце)
Темно стало надворі,

Сяє місяць угорі,

Спати треба, певна річ,

Бо прийшла на землю … (Ніч)


Високо ходить,

Землю водить,

Одне око має,

Усюди заглядає,

Дивиться у віконце…

Що це? (Сонце)


Аж до раночку вночі

Дід-пастух овець лічив.

Вийшло сонечко з-за гаю…

Де вони тепер – не знає. (Місяць і зорі)


Загриміло, заблищало,

Заховалось сонечко.

А за мить все мокрим стало,

Вмилося віконечко. (Грім, гроза)


Вибиває день перину –

Пір'я до землі летить.

Мама вчить малу дитину

Бабу снігову ліпить. (Сніг)


Біла димка все ховає –

Зупинився авторух.

Дім, дерева - все зникає.

І не видно навіть вух... (Туман)


Наче виключили світло,

Заховали в скриньку день,

Небо зорями розквітло,

Місяць заспівав пісень. (Ніч)


Може вмить пофарбувати

Білу спину в золотий.

Вміє воду зігрівати,

Має промінь чарівний. (Сонце)


Ледь колишуть вітерці

Стрічку на просторі:

Кінець вузький - у джерельці,

А широкий - в морі. (Річка)

Серед села корито

Водою налито,

Біля нього вербичка пухнаста,

І калина гілляста.

І малеча, і дорослі

Часто йдуть до нього в гості. Чому? (Ставок)


Посеред поля лежить дзеркало,

Скло голубе,

А рамка зелена.

Звідти чути шум і стрекіт,

Сплеск і писк, і спів, і щебет. (Озеро, дерева, коники, риби, жаби, пташки)
Одне багаття

Увесь світ зігріває.(Сонце)


Розсипав чорний лебідь

Чудо - зерна в небі.

Чорний білого позвав -

Білий зерна поклював.(Ніч, зорі, день).

Таке велике,

Що займає увесь світ,

Таке маленьке,

Що в щілину зайде. Повітря)


Що за стеля це така -

То висока, то низька,

Була сіра й білувата

І ледь-ледь голубувата,

То ясна, то сумовита,

Ніби ватою підбита. (Небо у різних станах)


Спочатку блищить,

Потім тріщить,

Потім плющить. (Блискавка, грім, дощ)
Насувалася — гриміла,

Стріли до землі летіли.

Нам здавалось - йде з бідою,

А вона ішла з водою.

Підійшла і пролилася,

Земля вдосталь напилася. (Хмара)


Наказало сонце: стій,

Семибарвний міст крутий!

Сонячне світло хмарка закрила —

і сліду від мосту не залишилось. (Райдуга)

Хто за рік чотири рази переодягається? (Земля)
Грудень, січень, лютий.

Мороз лютує!

Все замерзає!

Коли це буває? (Взимку)


Березень, квітень, травень.

Зеленіють трави,

Білим сад зацвітає.

Коли це буває? (Весною)


Червень, липень, серпень.

Спека стоїть нестерпна.

Зерно комбайн збирає…

Коли це буває? (Влітку)


Вересень, жовтень, листопад.

Довгий день іде на спад.

Дзвоник до школи скликає…

Коли це буває? (Восени)


Лід на річках, тиша в лісах,

Віхола гуляє, снігом поле вкриває.

Хто скаже, хто знає,

Коли це буває? (Взимку)


Зійшли сніги, шумить вода

Земля все квіти викида,

Буя травиця молода.

Все оживає.

Хто скаже, хто знає,

Коли це буває? (Весною)


Сонце пече, липа цвіте,

Жито колоситься.

Хто скаже, хто знає,

Коли це буває? (Влітку)


Дощ поливає, пташки відлітають.

Хто скаже, хто знає,

Коли це буває? (Восени)







Голі поля, мокне земля,

Тут міста, країни, скелі,

Океани і пустелі.

Гори, ріки і моря.

Мандрувати буду я !

Щоб по світу мандрувати,

Не виходжу я із хати, не сідаю у автобус,

А беру у руки… (Глобус)
Не їсть і не п’є,

Тільки ходить і б’є. (Годинник)


Справно йде, хоч ніг не має,

Цок-цок, усім співає.

І секунди, і хвилини

Нам рахує щогодини. (Годинник)


Я ніколи не сиджу,

А ходжу, ходжу, ходжу,

І хоть з місця не зійду,

Все про час вам докладу. (Годинник)


Як тільки день і ніч минуть,

Цей час добою люди звуть.

Одна доба, хай кожний знає

Годин 24 має.

Що було вчора і що буде завтра? (День)
Видно край, але скільки йдеш –

До нього не дійдеш. (Горизонт)


Край видно, а дійти до нього неможливо. (Горизонт)
У дорогу вирушаю,

Щоб дістатись небокраю.

Я за ним, він –

Утікати,


Не дається наздогнати. (Горизонт)
Країни без людей,

Міста без будинків,

Ліси без дерев,

Моря без води. (Карта)


Одноногий я стою,

Знаю службу я свою:

На моїй нозі сповна

Куля держиться земна. (Глобус)


Чи може дощ іти два дні під ряд? (Ні, бо між днями ніч є.)
Який годинник вказує правильно час тільки двічі на добу. (Поламаний)
Що біжить без опочину,

Не стає ні на хвилину,

Не старіє, не вмирає,

А все нищить, забирає? (Час)


Сім братів віком рівні, іменами різні. (Дні тижня)

Дванадцять братів,

один за одним ходять,

один одного не обходять. (Місяці року)


Стоїть дерево, на дереві дванадцять сучків,

на сучку чотири корзинки,

а в кожній корзинці

сім яєць і кожному назва є. (Рік)


Стоїть дуб,

А на нім дванадцять гіль,

А на кожній гілці

По чотири гнізда, -

А в кожному гнізді

По семеро пташенят,

Кожне з них наполовину біле,

Наполовину чорне. (Рік, місяці, тижні, доби, день та ніч)




КРАЇНА РЕБУСИДІЯ


  1. 2. 3.



4. 5.
6. 7.

Відповіді: 1.Ггоризонт. 2. Рік. 3. Карта. 4. День.

5. Година. 6. Вода. 7. Дощ.


КРОСВОРД «ЯВИЩА ПРИРОДИ»

























































































































































































































































1 Ніч прийде, і він засяє,

Аж до ранку не засне.

Казочок багато знає,

В небі зорянім живе.

2. Дощ пройшов, і міст з'явився,

Сім у нього кольорів.

Навіть зайчик задивився,

Диву-дивному зрадів!



3. Коли холодно зимою —

Річка замерзає, її скельце під

собою

До весни ховає.



4. Хмарки в небі знову плачуть,

Слізки капають: кап-кап...

По калюжах радо скачуть

Дітлахи: чалап-чалап...



5. Може форми різні мати:

Коник, качечка, баран...

Дощик з снігом дарувати,

Посміхатись гарно нам.



6. Вранці сонце відпускає

Сина по землі гуляти.

Він травичку зігріває,

Коли вечір - йде до хати.



7. Як коштовні намистинки,

Прикрашають небо в ніч.

Різнобарвні горошинки

Не придбаєш, це не річ.

8. Навпіл небо розтинає,

У цей час іде гроза.

Діток гуркотом лякає,

Жалить землю, як оса.



9. Крапельки водички зранку

На травичці, по землі...

Грають в барвах на світанку

Непосидливі малі.

10. Із зимою він приходить,

Щічки дітлахам щипає.

По озерах кригу водить,

Шибки гарно одягає.



11.Хмарка кульок наліпила,

Розкидає по землі...

Кригою старанно вкрила

Ці горошинки малі.



12. З неба зірочки летять,

Землю укривають,

А коли прийде весна –

Всі вони розтануть.



Відповіді: місяць, веселка, крига, дощ, хмарка, промінь, зорі, блискавка, роса, мороз, град, сніжинки

Гра «Хто швидше?»

Завдання. Назви послідовність пір року, місяців, днів тижня. Постав у кружечки потрібні цифри.








Прислів’я та поговірки

«Чому так кажуть?»

  1. На новий рік прибавилося дня на заячий скік.

  2. У лютому у дня більше світла, у ночі менше холоду.

  3. Березень з водою, квітень з травою, травень з квітами.

  4. Навесні відро дощу ложку болота дає, восени ложка дощу – відро болота.

  5. У липні сонце на зиму йде, а літо на спеку.

  6. В серпні літо до осені біжить підскоком.

  7. Листопад зимі ворота відчиняє.


«Як ти це розумієш?»

  1. Зимою деньок, як комарів носок.

  2. Лютневий сніг весною пахне.

  3. В лютому сонце іде на літо, а зима - на мороз.

  4. Весна відмикає джерела та ріки.

  5. Рання квітка сніг ламає.

  6. Травень ліси одягає, літо в гості чекає.

  7. Плаче жовтень холодними сльозами.

  8. Листопад білими кіньми їде.

  1   2   3   4   5   6   7   8


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка