Тарас Григорович Шевченко видатний син українського народу



Скачати 94.79 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір94.79 Kb.



УРОК

ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ

на тему:

«Тарас Григорович Шевченко – видатний син українського народу»
Підготувала

Вчитель початкових класів

СЗШ № 90 м. Львова

Василенко Н.С.

Львів-2014






Мета: Ознайомити дітей з життям і творчістю видатного українського поета і художника Т.Г. Шевченка; вчити дітей читати вірші і твори написані про поета; осмислювати прочитане, поповнювати словниковий запас учнів, удосконалювати навички виразного читання; розвивати пам'ять, увагу, мислення, зв’язне мовлення. Виховувати любов і повагу до образу поета Т.Г. Шевченка, любов до краю, де народився.
Обладнання:

  • портрет Т.Г. Шевченка;

  • вибрані твори Шевченка “ Для виставки книг”

  • картки з датами;

  • саморобний журнал про життя і творчість поета

  • слайди мультимедійного показу;

  • збірники творів « Позакласне читання».

І. Організаційний момент.



Емоційний настрій на урок

Знову день почався, діти!

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати –

Кличе в подорож дзвінок
Сьогодні в нас урок незвичайний,

Він вчить багато нас чому

Хай буде він для нас навчальний,

За це подякуєм йому.


А що ми будемо робити?

А що ми будемо читати?

Ви можете усі сказати,

Як спробуєте запис відгадати.


асТар роГривичго ченШевко – нийтдави исн раукїнкосьго орнаду.

Діти читають запис

( Тарас Григорович Шевченко – видатний син українського народу)


ІІ. Актуалізація знань.

  1. Вступна бесіда.

  • Про кого ми будемо говорити сьогодні на уроці?

  • Хто такий Т.Г. Шевченко?


Вчитель:

Про Т.Г. Шевченка ми вже говорили на наших уроках. Знайомились з його нелегким життям, читали його вірші.



Мета сьогоднішнього уроку – це більше дізнатись про цю дорогу для кожного українця людину, прочитати його вірші, а також ознайомитись із творами написаними про нього іншими письменниками.

Наш урок сьогодні буде незвичайний. У формі усного журналу. Журнал складається із сторінок, на яких написано вірші, оповідання, казки, цікаві завдання. Наш урок теж буде складатись із певних частини – сторінок, які нас більше познайомлять із життям і творчістю Т.Г. Шевченка.

Прочитайте, як називається 1 сторінка нашого журналу ( Вчитель показує запис).

І стор. “Дитячі роки Тараса Шевченка”

- Пригадаємо, що ми знаємо про його дитинство;

- Коли народився Тарас Г. Шевченко? ( 9 Березня 1814р.)

- Де саме? В якому селі? (В с. Моринцях на Київщині. Сьогодні це

Звенигородський р-н на Черкащині).

- В яке село згодом переїхала сім’я Шевченків?

- В які часи народився поет? ( Коли були бідні і багаті)

- Хто були його батьки? ( кріпаки)

- Що означає слово “кріпак” ( той хто належить пану і працює на

нього).


- Як звали батька Т. Шевченка?

- Як звали маму?

- Скільки в сім’ї було дітей?

- Як називались брати і сестри Шевченка?

- Хто був його нянькою? (сестра Катря)

- Чому сестра доглядала за Тарасиком? Де Були батьки?

- Що означає слово “панщина”?

Важким було життя селянської дитини. Але ввечері приходила добра ласкава мама, хоча й стомлена важкою працею, голубила свого малого Тараса, співала колискову, розказувала казку.


Сценка

Хлопчик:

Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?



Мати:

Так, мій синочку, правда.



Хлопчик:

А чому так багато зірок на небі?



Мати:

Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює. І горить

та свічка, поки людина не помре. А як помре – свічка згасне,

зірочка падає. Бачив?



Хлопчик:

Бачив, матусю, бачив… Матусечко, а чому одні зірочки ясні,

великі, а інші ледь видно?

Мати:

Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, то її свічка ледь – ледь тліє.

А коли добра, робить людям добро, тоді свічка світить ясно, і

світло це далеко видно.



Хлопчик:

Матусю, я буду добрим. Я хочу щоб моя свічечка світила

найясніше.

Мати:

Старайся мій хлопчику. ( гладить його по головці).


Вчитель:

Та не довго Малий Тарасик Був щасливим ( почувався щасливим) біля своєї матері. Скоро його спіткало велике горе.

Що сталося з мамою? ( вона померла).

- Скільки років було Тарасикові? (9 років).

- Як змінилось його життя? ( Батько одружився вдруге. Прийшла мачуха)

- А зараз про цей період його життя ми дізнаємося із оповідання Василя Ковалюка Тарасів сон


Робота над твором
1. Вчитель читає ( учні слідкують)

- Про кого це оповідання?

- Радісне чи сумне це оповідання?

2. Словникова робота

У тексті є слова, які ви повинні розуміти і правильно читати:

- Нудьгував – сумував.

- Тим паче – чим більше.

- Йому бракувало – йому не вистачало.

- Престолом – місце де під час Служби Божої стоїть священик і відправляє.

- Попрямували – пішли.

- Лихо – горе.

- Здригнувся – затремтів.

- Помилувався – потішився.

- Ледар – лінивий.

- Левада – ділянка землі, яка знаходиться за подвір’ям, до неї входять город, плодові дерева – сад, і місце де косять траву на сіно – сіножать

3. Читання оповідання учнями ( по 2 речення)

Зверніть увагу, коли будемо читати, як Тарасик звертався до своєї мами ( як називав маму).

4. Бесіда за змістом прочитаного

- Про що думав Тарас того вечора?

- Куди він побіг, щоб заховатись від мачухи?

- Хто йому приснився?

- Що сказала мати уві сні?

- Про що він просив померлу маму?

5. Вибіркове читання.



Знайдіть і прочитайте:

- Якою побачив Тарасик свою маму уві сні?

- Куди вона його повела?

- Як виглядала церква?

- Як почувався Тарасик?

- Чому йому було так добре?

- Як до нього зверталася мачуха?

- Якими словами він називає свою маму?



Матінка мамо

мати матуся

матір’ю матері

- Якою була мама у Тараса? Якою була мачуха?



6. Читання вірша ( І досі сниться)

Діти! Прочитайте мовчки вірш.

- Про що цей вірш?

- Що означає слово “приймає” ( бере на руки).

- Чим схожі ці твори? Чим відрізняються?

Вчитель:

Згодом Тараса спіткає нове горе. Втомлений важкою працею помирає його батько.

- Скільки було Тарасові, коли він став сиротою ( без батька і матері – 11 років)

Про сирітське життя Тарасика розкажуть наші учні.

Учень 1:

Після смерті батька, ще важче жилося Тарасові. Він наймається до дяка наймитом, носить воду школярам, також пасе громадську череду.

Учень 2:

Про своє життя він говорив: “ходив постійно в одній чорній полотняній сорочці, а про шапку й чоботи і мови не було ні влітку, ні взимку ”.

Учень 3:

Тарас мріє навчитись малювати. Він наймається то до одного маляра, то до іншого. Але вони не вчать бідного хлопця, а лише використовують його працю.

Учень 4:

За кожну зароблену копійку він купляє аркуші сірого паперу і малює.

Учень 5:

В одному селі Тарас знайшов маляра, який погодився навчити його малювати. Але потрібно було отримати дозвіл від пана Енгельгарда.

Замість – дозволу Тараса призначають “козачком” (прислужником) до панських покоїв, виконувати різні доручення пана.
Учень 6:

Коли Тарасові виповнилося 17 років він та багато інших кріпаків разом із сім’єю пана переїжджають жити в Петербург – столицю Росії.


Вчитель:

Як далі склалась доля Тараса Шевченка, ми дізнаємось у другій сторінці нашого журналу.

- Прочитайте, як вона називається? ( Шевченко – художник)
ІІ. стор. Шевченко – художник

Розповідь супроводжую показом слайдів)

У Петербурзі із Шевченком трапився цікавий випадок, який змінив усе його життя. Він познайомився з художником Іваном Сошенком, який також був родом з України. Побачивши малюнки Тараса, Сошенко зрозумів, що перед ним талановитий юнак і вирішив йому допомогти. Він розповів про Шевченка своїм друзям художникам і поетам. І серед них Карлу Брюлову і поетові Василю Жуковському. І вони вирішили йому допомогти. Пан Енгельгард не захотів відпускати Шевченка на волю і попросив за нього дві з половиною тисячі карбованців. Це була дуже велика сума на той час.

Тоді Василь Жуковський запропонував Карлу Брюлову намалювати його портрет. Портрет намалювали і продали. За виручені гроші викупили Шевченка з кріпацтва. Це сталося 22 квітня 1838 року.

Сльози радості текли по обличчю 24 річного парубка, а губи шепотіли “Воля! Воля!”. В цьому ж році 1838 – він вступив до Петербурзької академії мистецтв. За своє життя Шевченко намалював більш 800 картин, з них автопортрети, портрети і пейзажі.



Автопортрет – це зображення самого себе. Намалював більш 40

автопортретів.



Портрет – особливо гарно йому вдавалися жіночі портрети.

Пейзаж – це зображення картин природи.

Під час навчання в академії його твори нагороджувались 3-ма срібними медалями. А закінчив Академію в 1844 році із золотою медаллю і отримав звання вільного художника.


ІІІ. стор. Т.Г. Шевченко – борець за волю народу.

- А зараз прочитайте, як називається третя сторінка нашого журналу?

( Т.Г. Шевченко – борець за волю народу)

Вчитель:


  • Напевно, Шевченко став би справді великим і відомим на весь світ художником, але не став би для нас тим, ким є для всіх поколінь – співцем народної долі, великим Кобзарем.

  • Шевченко стає вільним, але в неволі залишається вся Україна. Він старанно вчиться, багато малює та дедалі частіше стає задуманим. Все більше його можна побачити з блокнотом у руці. Тарас Шевченко пише вірші.

  • У 1840 виходить його “Кобзар” в який входять 8 поезій. Було випущено 1000 екземплярів. ( вартість – 1 карбованець сріблом).

  • Його вірші не залишали нікого байдужим, одних потішили, інших – роздратували. Прості люди, коли читали вірші, вважали його своїм захисником. Тому що він писав правду про життя українського народу.

Учень читає вірш “Аж страх погано у тім хорошому селі”

  • За Шевченком встановлюють нагляд. У 1847 році його арештовують.

  • У тюрмі він пише багато віршів і серед них “Садок вишневий коло хати

  • А після тюрми Шевченка відправляють на заслання в казахські степи. Віддають у солдати із забороною малювати і писати. У засланні він пише вірш “Зоре моя вечірняя”( Учень розповідає вірш)

  • Він багато роздумує над своїм життям, згадує дитинство, сумує за рідною Україною. (Учень читає вірш Сонце заходить, гори чорніють

  • 10 довгих років провів Тарас на засланні. Завдяки клопотанням його друзів його було звільнено. У 1857 році, хворий, втомлений, але щасливий повертається Шевченко на Україну.

  • І що він бачить?

Тяжке життя народу не покращилось, лише природа залишилася такою прекрасною, як була.

  • Ми з вами на уроках вчили вірші про природу.

  • Вірші Шевченка ніжні, прості і мелодійні. Тому багато з них стали піснями. Давайте заспіваємо пісню “Зацвіла в долині

  • Тарас Шевченко мріяв оселитися в Україні. Побудувати собі будинок, та не судилося. Його знову арештовують. Він живе в Петербурзі, а через 4 роки поета не стало. Він помер у 1861 році 10 березня.

24 у кріпацтві

Прожив 47 років 10 у солдатах

13 відведено на вільну працю

Похований у Каневі на Чернечій горі. Як заповідав у Заповіті.

(Учениця читає Заповіт)
IV. стор. Пам'ять про поета вічна

Не забувають про поета українці:



  • Кобзарі у кожній хаті, твори знають напам'ять;

  • Біля образів портрети Шевченка;

  • Його іменем названо вулиці, села, бібліотеки, споруджено пам’ятники;

  • Що з ім’ям Шевченка пов’язано у нашому місті?

    1. Вулиця;

    2. район;

    3. пам’ятник;

    4. музей “Шевченківський гай”.

  • Його “Кобзар” перекладено більш як на 100 мов світу, багато раз передруковувався.

  • Для дітей не писав, але його твори зрозумілі дітям. Видані в книжечках для дітей його твори ми вивчаємо в школі.

  • Пограємо в гру “Дерево життя творчості Т.Г. Шевченка.”


Дерево життя Т.Г. Шевченка.


  • Ось перед вами дерево життя Т.Г.Шевченка. І хоча наш поет прожив недовге життя, але багато подій веселих і сумних було у ньому. Кожен листок про це якраз розповідає.

  • Про всі ці події ви дізнаєтесь на наших наступних уроках, а також у старших класах.

  • Сьогодні на уроці прозвучало декілька дат з життя Т.Г. Шевченка. Давайте їх пригадаємо і повернемо листочки на їх місця:

- Коли народився Т.Г. Шевченко?

- В якому році його викупили з кріпацтва?

- В якому році вийшов його “Кобзар”?

- Коли закінчив Художню Академію?

- Коли його вислали на заслання?

- Коли повернувся із заслання?



- Коли помер?

Підсумок уроку.


  1. Що сподобалось на уроці?

  2. Що нового ви дізнались на уроці.

  3. Роз’єднайте слова і ви дізнаєтесь чого навчає нас Шевченко.

- Любіть Україну так, як її любить наш великий поет і художник Т.Г. Шевченко.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка