Тарас Шевченко жити буде, поки на землі житимуть люди



Дата конвертації21.02.2016
Розмір63.3 Kb.
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ
Тема: Тарас Шевченко жити буде, поки на землі житимуть люди

Мета: продовжити ознайомлення учнів з красою, неповторністю, чарівністю Шевченкового слова, його біографічними даними, значенням творчості Т.Шевченка для українського народу. Показати, як шанують його пам’ять, викликати бажання глибше пізнати його творчість. Розвивати читацькі інтереси, пам’ять, мислення; виховувати в учнів любов і шану до народного поета.
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, виставка творів поета, книга «Кобзар», збірники творів «Веселий струмок» 3 клас (вид. «Ранок), репродукції художніх творів поета, записи пісень на слова Великого Кобзаря.

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми уроку

  1. (На дошці записано слова, вчитель зачитує слова)

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!.. Знать од Бога

І голос той, і ті слова

Ідуть меж люди!



(Т.Шевченко)

Сьогодні ми будемо говорити про життєвий та творчий шлях геніального сина українського народу Т.Г. Шевченка. Це він мав справді «Од бога і голос, і ті слова», які пішли «меж люди». І б’ються схвильовано серця українців при читанні його творів.



Навіть у найтяжчі часи у родинах українців збереглися книги з його творами. А ті, кого лиха доля в пошуках кращого життя гнала на чужину, разом з Біблією, грудочкою рідної землі везли в ті далекі краї «Кобзар» Т.Шевченка. Він разом з ними промовляв:

«…Я так люблю

мою Україну убогу».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Перегляд виставки книг поета та аналіз репродукцій його художніх творів.


  • Як називалася найперша збірка поетичних творів Т. Шевченка?

  • Чому поет вибрав саме таку назву?

  • Які збірки творів видано для дітей?

  • В яких видавництвах вийшли збірки поета?

  • Хто автори ілюстрацій до творів Великого Кобзаря?

Продовжити речення: Тарас Шевченко не тільки геніальний поет, він – великий…



  • Які з художніх творів вам знайомі?

  • Що ви знаєте про перебування поета у нашому краї?

  • Чи відобразилось це в його поезіях, творах живопису?




  1. Повідомлення учнів про життєвий і творчий шлях Т. Г. Шевченка


1 учень. 9 березня 1814 року в селі Моринцях Звенигородського повіту на Київщині (тепер Черкащина) в сім’ї кріпака народився хлопчик, якого назвали Тарасом. Гірке випало на його долю дитинство. Хлопчик ріс лагідною, чуйною та щирою дитиною. Син кріпака – власність пана.
2 учень. Коли Тарасові було 9 років, померла його мати, а в 11 років від злиднів і важкої роботи помер батько. Залишився хлопчик сиротою. Тарас дуже хотів читати, писати, дуже любив малювати.
3 учень. Як випадала вільна хвилина, хлопчик брав аркуш паперу, недогризок олівця і, сховавшись в бур’янах, малював усе, що бачив довкола, малював лише чорним олівцем, бо інших не було.
Вчитель. Перед вами картина І.Їжакевича «Тарас-пастух» (1935 р.). В основу сюжету картини автор поклав вірш «Мені тринадцятий минало». Ми бачимо хлопчика, що сидить під парканом якоїсь панської садиби. У лівому кутку картини вдалині видніються селянські хатки, а на пагорбі, за березами – вітряк. Хлопчик поклав клаптик паперу на коліна і малює. Поруч лежить солом’яний бриль, торбина з хлібом. Так починається шлях майбутнього художника.

Він дуже хотів учитися. У сільській школі навчився читати. Потім служив у пана і той віддав його вчитися на маляра, щоб мати свого художника.



(Показ картини)

4 учень. На життєвій дорозі Тарас зустрів добрих і розумних людей, які побачили в ньому талановиту людину і викупили з неволі, допомогли з навчанням в Академії мистецтв. Ставши вільною людиною в 24 роки, Тарас написав багато поетичних творів, які увійшли до збірки «Кобзар».

5 учень. Пани і цар злякалися його віршів і заслали поета в далеку пустелю – віддали у солдати із суворою забороною малювати і писати. Але не скорився Тарас і потайки писав і малював.

6 учень. Через 10 довгих років повернувся він із заслання змучений, але не зломлений. З-під його пера з’явилися слова:

«І на оновленій землі,

Врага не буде – супостата,

А буде син і буде мати,

І будуть люди на землі».
2. Хвилини поезії.

1) Бесіда

- Перед вами , діти лежить «Кобзар». Ви вже відкривали сторінки цієї дивної книги, захоплювались поетичним словом автора, щирість його душі.

2) Конкурс на краще читання творів Великого Кобзаря



Вчитель

Т.Г. Шевченко дуже любив природу рідної землі, її степи, ріки, її стрункі тополі, верби над ставами, червону калину.



(Читання вірша учнем «Тече вода з під явора»). У своєму «Кобзарі» поет вжив слово «калина» аж 385 разів.
3) Декламування віршів «Зоре моя вечірняя», «За сонцем хмаронька встає», «Встала весна» та ін..

4) Ознайомлення з віршем «На Великдень на соломі»


Вчитель

Про важку долю сироти оповів поет у вірші « На Великдень на соломі» . Прочитайте. Підготуйте відповідь на питання:



  • Якими подарунками хвалилися діти?

  • А яким було свято для сироти?

  • Як ви поясните слова: лиштва, чобітки шкапові, стьожка?

  • Які ще твори ви читали про важку сирітську долю?


3.Читання вчителем оповідання «Маленьким про Великого Тараса» збірники творів «Веселий струмок» 3 клас (вид. «Ранок»).

1) Бесіда за прочитаним твором



  • Як жилося кріпакам у страшні часи?

  • Яка родина була в Тараса?

  • Як жилось дітям?

  • Що спонукало написати вірш «Садок вишневий коло хати»


2) Виразне читання вірша «Садок вишневий коло хати»

  • Словесне малювання малюнка.


4.Шевченко і діти
«…я так люблю дітей, що не надивився б на справжній відбиток ангела». «Мене діти люблять, а кого люблять діти, той ще не зовсім поганий чоловік».

Тарас Шевченко









  • Дуже хотілося поетові мати на Україні маленький будиночок. Але не судилося йому ні сімейного затишку, ні діток, яких він дуже любив. Це для них він написав і безплатно відправив на Україну 1000 «Букварів». Було це незадовго до смерті.

  1. «Заповіт»

Вчитель

  • Помер Шевченко в Петербурзі, пізніше його було перезахоронено у Каневі на Чернечій горі, яка тепер зветься Тарасовою .


Ім’я геніального українського поета і художника Тараса Григоровича Шевченка знають у всьому світі, воно вічне у пам’яті нашого народу.



Його ім’ям названо вулиці міст і сіл України, національний університет носить його ім’я, найвища державна премія імені Тараса Григоровича Шевченка щорічно присвоюється за найкращі досягнення в літературі та мистецтві. Створено музей в Києві, і на його батьківщині – в Кирилівці.


Його ім’я народ увіковічив у легендах, переказах, прислів’ях, приказках.







  1. Творча робота


Склади прислів’я.


  • Шевченко Тарас наче… зорі

  • Шевченкові твори сяють, мов… сонце для нас.

  • Шевченків «Кобзар» - то для народу… не забудем.

  • Ми Шевченка славить будем і ніколи… великий дар.


IV.Підсумок уроку
Вчитель

Ми вчимося у Тараса Шевченка любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову, матір свою. Пам’ятайте його слова: «І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь…»

На закінчення послухайте одну із пісень на вірші поета «Реве та стогне Дніпр широкий». (Діти слухають стоячи)


Марганецьке управління освіти виконавчого комітету

Марганецької міської ради Дніпропетровської області

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 3

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ

Підготувала та провела

вчитель початкових класів

ДАНІВСЬКА З.Г.



Марганець


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка