Тарас Шевченко. «Минають дні, минають ночі». Двоскладовий віршовий розмір



Скачати 101.88 Kb.
Дата конвертації26.03.2016
Розмір101.88 Kb.
Тернопільська загальноосвітня школа І—III ст. № 9

Тернопільської міської ради Тернопільської області
Урок української літератури

8 клас


Тарас Шевченко.«Минають дні, минають ночі». Двоскладовий віршовий розмір
Старший вчитель

української мови та літератури

Патряк Лариса Андріївна

Тернопіль, 2011



Тема:Тарас Шевченко. «Минають дні, минають ночі». Двоскладовий віршовий розмір.

Мета: повторити вивчене про Т. Шевченка з попередніх класах, ознайомити учнів з історією викупу поета з неволі, розкрити причини його покарання царем; розвивати навички аналізу художнього тексту, вміння коментувати основні мотиви, ідеї поезій Т. Шевченка, логічно й послідовно викладати свої думки; виховувати емоційне сприйняття поезії.

Обладнання: підручник, тексти, ілюстрації, фрагмент документального фільму "Історія однієї картини", створеного Національною компанією України в 2002 році.

Благословен той день і час,

коли прослалась килимами

земля, яку сходив Тарас...



М. Рильський

Хід уроку

I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Вікторина "Що ми знаємо про Т. Шевченка?"

  1. Кому належать слова: "Мені тринадцятий минало, я пас ягнята за селом"?

  2. Які ще твори письменника ви знаєте? (Відповіді учнів.)

  3. Коли і де народився Т. Шевченко? ((9 березня (за старим стилем - 25 лютого) 1814 року в с. Моринці на Черкащині.))

  4. У якому віці Т. Шевченко залишився круглим сиротою?

(11 років.)

  1. Що в перекладі з грецької мови означає ім'я Тарас? (Бунтівник.)

  2. Чому ім'я Катерина було особливо дороге поетові? (Бо це ім'я і його матері, і його старшої сестри.)

  3. У скільки років Шевченка віддали в науку до Ширяєва? (У 18р.)

  4. Коли було викуплено Тараса з кріпацтва? (22. 04. 1838 р.)

  5. Назвіть перший поетичний твір Т. Шевченка, написаний ще до викупу з кріпацтва. (Балада "Причинна", 1837 р.)

  6. Які художні твори про життя Шевченка ви знаєте? (С. Вальченко "В бур'янах", О. Іваненко "Тарасові шляхи", Д. Красицький "Тарасова земля", Л.Смілянський"Поетова молодість" тощо.)

III. СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Учитель.

Прочитайте виразно уривок з листа Тараса Шевченка видавцеві:

"Я - син селянина-кріпака Григорія Шевченка. Народився тисяча вісімсот чотирнадцятого року, лютого двадцять п'ятого в селі Кирилівці Звенигородського повіту Київської губернії, в маєт­ку одного дідича.

Втративши батька й матір на восьмому році життя, притулив­ся я в школі приходського дяка за школяра-попихача. За два роки тяжкого життя в так званій школі вивчив я граматику, часосло­вець і Псалтир. Цей перший деспот, на якого я натрапив, на все життя прищепив мені глибоку відразу й погорду до всякого насиль­ства одної людини над другою.

...Дідичеві, що дістав у спадщину маєток свого батька, треба було моторного хлопця. Пан мій був людина діяльна, він безупинно їздив то до Києва, то до Вільна, то до Петербурга й тягав мене за собою в обозі, щоб я сидів у передпокої й подавав йому люльку. Мандруючи зі своїм паном, користав я з кожної нагоди, щоб украсти з стіни лубочну картинку й таким робом зібрати собі дорогоцінну колекцію" (З листа Тараса Шевченка до редактора Олександра Оболонського ).

2."Мозковий штурм".

  • Висловте власну думку з приводу прочитаного.

Теорія літератури (повторення).

Аз яких ще джерел ми можемо довідатися про життя Шев­ченка?

3. Слово вчителя.

Оселившись у Петербурзі, поміщик Енгельґардт законтракту­вав вісімнадцятирічного юнака на чотири роки Ширяєву - "різних живописних справ майстру". Ширяєв залучав здібного учня до оформлення театрів, палаців та різних приватних помешкань. Вечорами і на святки в Ширяєва проводилися читання художніх творів, зокрема віршів та поем О. Пушкіна. Тарас був найуважнішим слухачем серед челяді, яка затаїться, бувало, десь у сінях. Юнак і сам багато читав.

Дуже втомлювався Шевченко на цілоденній роботі, але жага до малювання не давала йому спокою. Влітку, коли наставали білі ночі, він обережно спускався з горища й прямував у Літній сад змальовувати скульптури. Одного разу його потаємні вправи поба­чив студент останнього курсу Академії мистецтв - Іван Сошенко, родом, з Вільшани.

Вони познайомилися і невдовзі заприятелювали. Відтоді Тарас часто бував у нього вдома, приносив свої малюнки, брав книжки.

Сошенко познайомив Тараса з Є. Гребінкою, В. Жуковським, художниками К. Брюлловим, О. Венеціановим та іншими. Всі були одностайної думки: Шевченка потрібно негайно викупити з кріпац­тва. Домовлятися про умови викупу до Енгельґардта пішли Брюллов та Венеціанов. Пихатий пан прийняв їх. не в костюмі, а лежачи на дивані в бухарському халаті й кімнатних капцях, чим виказав повну зневагу до людей "нижчого" стану. У своєму творі "Парубоцькі роки Т. Г. Шевченка до викупу з кріпацтва" О. Кониський писав про цьо­го зарозумільця: "З батька - ніби німець; віри православної; з мови -або поляк, або француз; з служби - "верноподданний" офіцер ро­сійський; звичаями - космополіт-дука, пан; яко дідич - володар ук­раїнських душ на українській землі; душею і поводженням з наро­дом і взагалі з людьми, яких вважав нижчими за себе, - "животина в торжковських пантофлях", а з вищими - "амфібія", як мовив про нього Брюллов". Розмова була тривала й тяжка. Врешті Енгельґардт погодився звільнити Шевченка за 2500 крб.

Довідавшись про це, друзі та благодійники Тараса Григоровича дуже засмутилися, бо такі великі гроші дістати не було змоги. Тоді Жуковський запропонував Брюллову намалювати з нього портрет і розіграти в лотерею, що й було зроблено. 22 квітня 1838 року Шевченко одержав відпускну, яка відкрила йому двері в світлий храм науки. Його вчителем і найближчим другом став Брюллов. Тарас з великим запалом вчиться і досягає значних успіхів, про що свідчать три срібні медалі, одержані ним за різні малюнки.

4. Робота з підручником.

Прочитайте в хрестоматії текст відпускної. Запам'ятайте, коли вона була видана і хто "свидетельствует подпись руки и отпускную".



5. Перегляд фрагмента документального фільму.

(Перегляд фрагмента документального фільму "Історія однієї картини", створеного Національною телекомпанією Ук­раїни в 2002 році.)

Текст коментатора.

Він попросив Карла Брюллова написати його, Жуковського, портрет для імператорської фамілії з метою розіграти його в лотерею в царській родині. Великий Брюллов охоче погодився. Портрет Жуковського вийшов дуже вдалим, був розіграний в лотерею, і на ці гроші Шевченка викуплено з кріпацтва. З того дня він почав відвідувати академічні класи, став пансіонером товариства заохочення художників і улюбленим учнем великого Брюллова. Це був час найбільшого тріумфу художника. Брюллова називали Карлом Великим, кожен молодий художник мріяв бути його учнем. Вимогливий до себе, Брюллов навіть після лотереї продовжував роботу над картиною і закінчив її лише через три роки. 11 років вона знаходилась у маййстерні художника, згодом перейшла у спадщину до брата Олександра, далі - Третьяковська галерея і нарешті Державний музей Тараса Шевченка у Києві. Отака історія цієї картини.

6. Бесіда за запитаннями.

  • Що вас найбільше вразило у фрагменті?

  • Чому, на вашу думку, великий майстер погодився малювати портрет для викупу Шевченка з кріпацтва? Про які риси митця це свідчить?

  • Чому Шевченко стає улюбленим учнем Брюллова? Які риси вдачі допомогли йому в цьому?

Теорія літератури.

Філософська лірика - це поетичні твори, у яких є роздуми про не людського життя.

7. Робота над текстом поезії "Минають дні, минають ночі".
Мозковий штурм
.

Які картини народного життя побачив Шевченко, повернувшись у 1845 р. в Україну після закінчення Академії мистецтв? Які почуття й настрої вони викликали в нього?

Слово вчителя.

14 грудня 1845 року було написано послання "І мертвим, і живим..." 17 грудня - "Холодний яр", 19 грудня - "Псалми Давидові", 20 грудня - "Маленькій Мар'яні", 21 грудня - "Минають дні, минають ночі", 22 грудня - "Три літа", 24 грудня - "Заповіт". Щодня - новий поетичний шедевр.

Шевченко жив тоді в маєтку приятеля С. Самойлова в с. В'юниці. Хоч і недалеко від Переяслава було це село, однак почував cебе відірваним від усього світу. Можливо, саме тому він, чоловік товариський, зумів зосередитися. Прийшло натхнення, а з ним -виняткова сконцентрованість усіх духовних сил. Хвороба цьому ніби й не заважала, навпаки, вона загострила чуття поета.

Виразне читання поезії "Минають дні, минають ночі".

Бесіда.

  • Для чого поет використав осінній пейзаж?

  • З чим порівнюється бездіяльність?

  • Яких людей критикує Шевченко?

  • Що просить він у Бога?

  • До чого закликає Шевченко?

  • Знайдіть у вірші цитату, де сказано, яке життя найбільше жахає поета, якої долі бажає собі поет.

Слово вчителя.

Чудовим пейзажним малюнком розпочинається вірш "Минають дні, минають ночі". Твір дає змогу уявити картину осінньої природи, "побачити" пожовкле листя, "почути" його шелест.

  • З якою метою автор вводить у текст поезії осінній пейзаж?

  • У яких рядках криється думка про бездіяльність?

Гаснуть очі,

Заснули думи, серце спить,

І все заснуло.

От саме ця бездіяльність, яка у вірші порівнюється зі сном, і осуджується поетом. У вірші звучить критика людей, які змирилися з підневільним становищем, викривається задушлива атмосфера, що панувала в тогочасній царській Росії і часто прирікала людину а бездумне життя, робила її безликою. Звертаючись до Бога, Шевченко просить його дати долю: якщо немає доброї, то хоч злу, щоб світ запалити", бо байдужість, на думку поета, - це найстрашніше, що може бути в житті:

Страшно впасти у кайдани,

Умирать в неволі,

А ще гірше - спати, спати,

І спати на волі.

Прийом "Думка — речення".

Свою думку про ідейний зміст поезії висловте одним реченям. (Заперечуючи пасивність, автор цим самим закликає людину і активної дії на користь суспільству.)

У вірші чітко виражена позиція поета-борця. Поезія "Мина­ють дні, минають ночі" - глибоко патріотичний твір. Він увійшов до збірки "Три літа".

Ця поезія приваблювала багатьох композиторів. Музику до неї писали М. Лисенко, С. Воробкевич, В. Заремба.

Визначення віршового розміру поезії Т. Шевченка "Минають дні, минають ночі", "Мені тринадцятий минало..." та інших його творів.

Теорія літератури.

Пірихійслужбова двоскладова стопа з обома наголошени­ми складами.

Хорей двоскладова стопа з наголосом на першому складі.

Ямб двоскладова стопа з наголосом на другому складі.

IV.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда за запитаннями
підручника.

V.ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ

VI.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Повторити за підручником матеріал про віршовий розмір.

  2. Підготувати усну розповідь про викуп поета з неволі.

  3. Виразно і вдумливо читати поезії "Ой три шляхи широкії", "Мені однаково, чи буду..." (з циклу "В казематі").


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка