Текст опис. Говоримо красиво. Усний твір «Невидимка ходить гаєм, всі дерева роздягає»



Скачати 60.98 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір60.98 Kb.
Урок з української мови ( 3 клас)

О.І.Ралко, «спеціаліст вищої категорії», «учитель – методист» Августинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

село Августинівка, Запорізький район, Запорізька область
Тема: Текст – опис. Говоримо красиво. Усний твір « Невидимка ходить гаєм, всі дерева роздягає».

Мета. Закріпити вміння будувати словосполучення; вчити учнів красиво висловлюватися, розвивати мовні навички, вміння влучно добирати слова, порівняння, ознаки предметів, зв’язно і послідовно викладати думки, редагуючи текст, поширювати текст влучними словами, формувати вміння складати твори – описи; розвивати уявлення, увагу, спостережливість, логічне мислення; виховувати любов до природи, до прекрасного.
Тип уроку: розвиток комунікативних умінь.
Хід уроку.

І. Організація класу. Добрий день вам, добрі люди,

Хай вам щастя, доля буде

Не на день і не на рік,

А на довгий – довгий вік.

  • В цих промінчиках добра, що засяяли на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.


ІІ. Актуалізація опорних знань.

Для того щоб дізнатися, з якими словами будемо працювати, відгадайте загадку - домовлянку

В зеленім лісі побував

Якийсь художник - і поволі

Дерева перефарбував

У золотисто – жовтий колір.

  • Ти хто такий? - я здивувавсь.-

Чому тебе не бачив досі?

І ти тоді побачиш осінь.

Коли з дерев всі листочки злітають,

Коли вже на південь птахи відлітають,

Коли небо сіре, холодний дощ ллється,

Оця пора року як зветься? Осінь
2. Бесіда про осінь.

- Коли до нас приходить осінь за календарем?



(після теплого літечка, вона кличе нас до школи)

  • Назвіть осінні місяці. (вересень, жовтень, листопад)

  • Яка буває осінь, як кличе її народ? (Золота)

  • А звідки в осені стільки золота?


Легенда

За народними переказами Осінь – старша донька Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:



  • Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою і люди полюбляють тебе.

І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і щороку дарує нам щедрі подарунки полів і садів, і чарує нас своїм осіннім золотом.
3. Прослуховування грамзапису « Жовтень» з «Пір року» Петра Ілліча

Чайковського.

  • Які картини викликала музика у вашій уяві? ( Спокійне, розмірене життя)

  • Що ви хотіли б зараз робити? (Слухати, як шурхотить листя під ногами, як шепоче листя на деревах; дивитися як листя кружляє і падає).

  • Які почуття викликала у вас почута мелодія? ( Спочатку спокій, радість, бо ще тепло, потім смуток.)


ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  • Золота осінь - це незвичайна пора. По – різному її сприймають люди. Багато віршів, пісень, музики складено про осінь.

Тож ми сьогодні попрацюємо зі словом «осінь».

Сьогодні у мене гарний настрій, думки. І мені б хотілося, щоб вони влилися і у вас, бо на кінець уроку ви повинні стати молодими художниками слова, майбутніми письменниками


ІV. Розвиток мовних умінь.

  1. Робота над словом.

    1. Добір слів ( іменників, прикметників, дієслів), які характеризують осінь.



Золота красуня – осінь чарівниця!

По землі ступає, золотом іскриться

Йде осінь по землі - царівна –

Красива, сонячна, чарівна!


  • Які слова - іменники автор використав, щоб дати ім’я осені?

Красуня, чарівниця, царівна, господиня, художник.


  • А який синонім можна дібрати до слова чарівниця ( та, що займається чарами) - чародійка, чаклунка.

  • А яка вона наша осінь? (Добираємо слова ознаку, використовуючи прикметники). Знову таки нам допоможуть поетичні рядки.

По садах пустинних їде гордовито

Осінь жовтокоса на баскім коні.

Вміє одаряти сотнями дарів

Осінь, щедра мати всіх трудівників.

Жовтокоса, щедра, працьовита, чарівна, золотокоса, багряна (горить полум’ям, темно – червона).




  • Послухайте будь ласка поетичні рядки і скажіть, які дії може виконувати осінь.

Тиха осінь ходить гаєм.

Знов прийшла на землю осінь,

Розпустила сиві коси.

Красива осінь вишиває клени

Червоним, жовтим, срібним, золотим…,

Як помандрує по гаях

З чарівним пензлем у руках,

Все розмалює на путі,

Берези стануть золоті.

Хто в червоній хустині

Став у листі між дубів?

Може, дівчинка маленька

Назбирать прийшла грибів?

Ні не дівчинка там стала,

То хустинку гаптувала

Щедра осінь золота.

Словникова робота

  • А чи знаєте ви, що означає слово «гаптувала»? Гаптувати - вишивати шовковими нитками різного ґатунку, вкритими тонким шаром золота або срібла; прикрашати якусь річ вишиваними візерунками.




  • Які дії ще може виконувати осінь?

Мандрувала Ходить

Дарувала Прийшла

Фарбувала Мандрує

Одягала Збирає

Гаптувала


    1. Робота над словосполученнями (колективно).

Всі характерні назви, ознаки і дії осені ми розглянули.

  • Утворіть словосполучення за схемою:

Іменник - дієслово

Прикметник - іменник.




    1. Редагування тексту.

  • Прочитайте текст.

  • Чи все вам у ньому подобається?

  • Що треба зробити, щоб уникнути повторів?

Настала осінь. Пофарбувала осінь золотом вбрання дерев та кущів. Своєю чарівною паличкою осінь перетворила калину на дівчину в червоному намисті. На вишитому рушнику принесла нам до столу осінь кавуни, груші, яблука. Поважно мандрує осінь своїми володіннями.

(Учні читають змінений текст по одному реченню)


    1. Відновлення вірша. Доповнити вірш дієсловами.

Тихо осінь … (мандрувала),

В сад зелений … (заглядала),

Плоди достиглі … (дарувала).

У лісі також … (побувала).

Всю ніч дерева … (фарбувала),

В розкішні сукні … (одягала)

Та золотом їх … (гаптувала).



    1. Творче завдання

  • Самі спробуйте утворити тексти про осінь.

  • Вибрати з речень ті, що подобаються, і скласти текст.

Рання осінь.

Настала осінь. А на порозі вже стояла осінь. Пожовкло листя на берізках, почервоніло на кленах.

Прощальним багрянцем спалахнули клени. Одягла коралове намисто шипшина. У зелені коси беріз вплелися золоті стрічки. У повітрі летить легка павутина бабиного літа. На кущах шипшини з’явилися червоні ягідки.




    1. Поширити речення.

… осінь. Принесла з собою … Пензлик та … голочку. Мандрує … по лісу. … пензлем … листя клена, … обсипає коси беріз. А голочкою … платтячко горобини. Ліс стоїть мов зачарований.

V. Рефлексія.

  • Наш урок добіг до кінця.

  • Скажіть будь ласка, над яким словом ми працювали? «осінь».

  • Якщо ви були уважні, то я прийшла до вас не сама, а привела осінню чарівницю, яка б хотіла одержати від вас низку компліментів.

Кожен із вас напише будь – яке словосполучення, яке здається вам найкращим, що характеризує осінь.

Що ми про неї дізналися? Вона щедра, працьовита, чарівна, золотокоса, жовтогаряча, багряна мандрує не сама, а в парі з дієсловами; прикметниками.



Слово вчителя.

  • Ми із чаклункою дякуємо вам діти за ваші відповіді, за вашу любов до слова. а на згадку про нашу зустріч, ми хочемо подарувати всім вам хоч і маленькі, але даруночки, щоб ми не відмовляли один одному у добрих словах.



VІ. Домашнє завдання.

Скласти розповідь про осінь ( усно), використовуючи слова, з якими сьогодні працювали.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка