Текст. Вправа 1



Сторінка1/2
Дата конвертації26.02.2016
Розмір0.62 Mb.
  1   2

Робота


вчителя початкових класів

СЗШ І –ІІІ ст. с. Лучинець

Беглої Антоніни Петрівни

Текст.
Вправа 1.

Прочитай текст. Визнач тему і мету тексту. Відшукай і підкресли слова для розкриття теми.

Пролинуло літо, як на крилах, і настала осінь.

У лісі ледь-ледь шаруділо листя, і ніби хтось тихо ходив попід березами та кленами. І де не пройде – там листя ставало золоте й червоне. Мабуть, то й ходила осінь, тільки так, щоб її ніхто не бачив.

Вправа 2.

Прочитай. Переписуючи текст, поділи його на абзаци, поясни доцільність саме такого поділу.

Казна-коли, казна-де жив хлопчик Абихто. Прокидався будь-коли, вмивався абияк. Знехотя, аби ніхто не сварив, снідав і йшов куди-небудь, гуляв аби з ким, аж доки не набридало. Повертався додому, думаючи: «Будь що будь, будь як-небудь…». Якось хлопчика запитали: «Ким ти хочеш бути?» Він неохоче відповів: «А мені все одно. Ким-небудь». Так і виріс хлопчик Абихто. Виріс, так і ніким не став. І прозвали його - Ніхто. Чи нікого не нагадує тобі цей хлопчик?

(В. Струтинський)

Вправа 3.

Записати текст. Яке загальне питання можна поставити до тексту? Визначити його тип. Прочитати зачин і кінцівку тексту.

УРОК ПРАЦІ

Учні виготовляють іграшки для дитсадка. Микола з Михайликом плетуть з лози кошики. Ігор та Лесик роблять яскраві прапорці. А клаптики тканини у руках дівчаток перетворюються на пухнасте зайченя, жовтеньке курчатко, смішне цуценя. Дуже радітимуть дошкільнята!



Вправа 4.

Доповни текст-опис пропущеними словами.

Мати-й-мачуха - _______ квіточка. Її пелюстки_________ й ________ наче голочки утворюють ____________ суцвіття, схоже на__________. Це золотаве чудо міцно тримається на __________ ніжці, спрямовуючи свою_______ голівку до неба.



Вправа 5.

Прочитай текст.

Сніжинка

На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка. Хлопчик подумав: ось впаде комусь під ноги і її затопчуть.

З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора і красива.

Хлопчик простягнув долоню, захотів приголубити маленьку сніжинку. А вона впала на теплу руку і розтанула.

(За В. Сухомлинським)

Відредагуйте. Встановіть послідовність подій, пронумеруйте абзаци.

Вправа 6.

Прочитай текст, знайди в ньому завдання, яке ти повинен виконати. Виконай і запиши.

Маленький опеньок на тоненькій ніжці зібрався із силами і вибрався з-під шорсткого дубового листка. Грибочок зацікавлено зиркнув направо, потім наліво і побачив таку картину...

А що він побачив, ти дізнаєшся, коли правильно побудуєш наступні речення.

галявину, боків, оточили, з, могутні, усіх, дуби;

намистом, зліва, калина, червоним, пишалася;

справа, кущ, туманом, немов, терну, їжачився, синюватим, повитий.

Вправа 7.

До редакції шкільної газети надійшов допис. Уяви себе на місці редактора. Як би ти відредагував текст? Запиши.

Я живу і вчуся у другому класі. У мене є багато товаришів. Особливо я дружу з другом Олегом. Ми з ним сидимо за одною партою і ніколи не розмовляємо. Після уроків ми разом йдемо додому.



Вправа 8.
Складіть казку.

Зачин

Жило-було Сонечко. Було воно добрим і

привітним. Удень по небу гуляло, а увечері

І йшло на спочинок у чарівний сад.


Основна

частина


Одного разу Сонечко побачило на лузі...

Якою зона була?

Що зробило Сонечко?

Що відразу відкрила

квіточка?



сумна, невесела

погладило її по...

своє очко і посміхнулася


Кінцівка

З тих то Кульбабка завжди прокидається,

як тільки Сонечко попестить її. А закриває

оченята, коли лягає спати Сонечко.



Вправа 9.

Творчий диктант. Записати текст.

Птахи — наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще вони радують нас своїм співом. Бережіть птахів!



Перебудувати текст.

Треба берегти птахів. Вони...



Вправа 10.

Дидактична гра “Кола на воді”.

Діти вибирають довільне слово. Воно записується на дошці стовпчиком. На ці букви добираються нові слова, до слів – речення. На основі отриманих результатів складають оповідання, казку, веселу історію, вірш.

Вправа 11.

Доповнити розповідь: Тоді, в дитинстві, Івась мріяв про далекі мандрівки і незвичайні пригоди. Майбутнє уявлялося йому так…

Вправа 12.

Записати текст. Подумайте, який це текст: розповідь чи міркування?

ЧИМ ЖИВЛЯТЬСЯ ЛЕЛЕКИ?

Лелеки живляться жабами, ящірками, гадюками, рибою. Охоче поїдають шкідливих комах Не минають нагоди, аби схопити мишу чи пацюка.

Записати текст-міркування, використавши слова із тексту-розповіді.

Лелеки — корисні птахи, бо вони…



Вправа 13.

Біном фантазії.

Напиши розмову двох кактусів.

Вправа 14.

Пофантазуй.

Що мені розповіла сніжинка?

Прийшла зима – білосніжка. В своїм чарівнім кошику принесла сніжинки. Кружляли сніжинки в повітрі і тихо спускалися на землю.

Спіймала сніжинку і я…

Вправа 15.

Прочитай вірш і придумай кінцівку.

Навіщо плаче хлопчик?

Як бурулька плаче -

То весна надворі.

Як роса заплаче

То вже ранок скоро.

Як заплаче дощик -

Трави підростають.

А навіщо хлопчик

Плаче -


Я не знаю.

(А. Костецький)



Вправа 16. Прочитай подані речення. Вибери ті, що тобі подобаються, і склади з ними текст на тему «Весна квітує». Запиши свій текст.

Прийшла вже весняна радість. Надійшла квітуча весна. На вербі зацвіли котики. Берізка прокинулась від зимового сну. Берізка вдягла свої сережки і готує святкове зелене вбрання. Буйно цвітуть проліски. Наче блакитним килимом, вкрили землю проліски. Незабаром зацвітуть сади. Скоро білими квітами вкриються сади.



Вправа 17.

Біном фантазії.

Склади розповідь про те, що б трапилося, якби ожили речі в кімнаті?

Вправа 18.

Дидактична гра “Кола на воді”.

Діти вибирають довільне слово. Воно записується на дошці стовпчиком. На ці букви добираються нові слова, до слів – речення. На основі отриманих результатів складають оповідання, казку, веселу історію, вірш.

Вправа 19.

Використай приклад та опиши тваринку по-своєму.

Білочка


Хвіст трубою, спритні ніжки -

Плиг із гілки на сучок

Носить білочка горішки

В золотий свій сундучок.

В неї очі мов горішки, кожушина хутряна,

Гострі вуха, наче ріжки,

У дуплі живе вона.

(Г. Бойко)



Вправа 20.

Напиши твір на тему «Чи можуть говорити квіти?»

Вправа 21.

Напиши, як Соловей став співаком.

Слова для довідки: на своїх маленьких крилах; боязко постукав; привітався; сподобався привітний птах; навчив усьому, що знав; відтоді став найкращим співаком.

Речення.

ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ ТА IНТОНАЦIЄЮ .


1 Перебудуй розповiднi речення у спонукальнi.

Ми любимо свою землю.

Перед їжею треба мити руки.

За партою слiд сидiти рiвно.

Кожна людина повинна берегти рiдну природу.
2 Визнач тип речень.

Рiдна мово в рiднiй школi !

Що бринить нам чарiвнiш ?

Що нам ближче i милiш ,

I дорожче в час недолi ?!
3 Спиши i пiдкресли слова , що виражають спонукання.

Учись , мiй хлопче , вiдмiнником будь ,

Люби i поля , i дiброви !

I де б ти не був , де б не жив , не забудь

Своєї вкраїнської мови.
4 Запиши вiрш. Пiдкресли звертання.

Звучи , рiдна мово ,

На землi рiднiй лийся по вiнця.

Мово моя українська ,

Мово моя материнська !

ОСНОВА РЕЧЕННЯ . ЗВ`ЯЗОК СЛIВ У РЕЧЕННI .

1 Запиши речення , визнач їх граматичну основу .

в`ється , мiж , швидка , берегiв , зелених , рiчка

голубi , сонце , у , свiтле , вiконця , зазирає

на , виблискували , самоцвiтами , сонцi , роси , краплi

туман , золотiй , срiбний , землi , по , гуляє
2 Запиши речення i встанови зв`язок слiв .

Вiтерець ранковий цвiт рясний гойдає .

Спадають теплi роси на золотi ниви .

Сонце вийшло iз-за пишної ниви .

Летiла пташка понад бистрою водою .

Ось калина над рiкою вiти стелить по водi .


3 Доповни речення порiвняннями , запиши i пiдкресли їх основу .

1) Тоненькi берiзки взялися за руки i пiшли в танок , наче ... .

2) Сонце нiжно голубило землю , як ... .

3) Усе було вкрите бiлим снiгом , мов ... .

4) Шумлять хлiба на полi , наче ... .

5) Озеро виблискує на сонцi , нiби ... .

6) У краплинi роси , наче ... , вiдбивалося небо .

7) В`ється , наче ... , неспокiйна рiчка .

8) Голос дiвчини бринiв , як ... .
4 Склади i запиши зв`язний текст з деформованих речень .

Пiдкресли спорiдненi слова .

Вербичка

на , цвiте , галявинi , смiливець-незнайомець

на , ньому , видно , не , листя

гiлки , серпанок , окутує , а , рожевий

то , вербичка , китицi , розпушила

зiрвав , кiлька , вiтерець , пушинок , по , i , понiс , галявинi

розсипає , верба , своє , це , насiння , усюди
5 Запиши вiршованi рядки. На мiсцi крапок встав порiвняння , поданi в дужках

З листя падають росинки , нiби сонячнi .....

Роси падають на квiти i блищать , як .....

На травi блищать росинки , мов срiблястi .....

(Самоцвiти , сльозинки , намистинки)


Слово. Значення слова.

Завдання 1

Знайди логічну закономірність у розміщенні слів синонімічного ряду й допиши ще одне (вибравши його з поданих у дужках).

Шкандибати, крокувати, бігти, … (плестися, йти, мчати, марширувати).

Завдання 2

З’єднай слова правого і лівого стовпців.

Група коней

Зграйка музикантів

Юрба горобців

Табун народу

Рій овець

Отара мух

Завдання 3

Серед поданих фразеологізмів знайди такі, що мають схоже значення.

Накивати п’ятами; набрати води в рот; тримати язик за зубами; взяти ноги на плечі; замилювати очі; тримати рота на замку; наводити туман; в око влучити; попасти пальцем в небо.

Завдання 4

Серед поданих знайди такі фразеологізми, які мають протилежний зміст.

Пекти раків; розводити руками; попасти пальцем в небо; брати бика за роги; шукати пригод собі на голову; обминати гострі кути; в око влучити; позичити в Сірка очі.

Завдання 5

Поясни значення фразеологізмів.

Байдики бити; забивати баки; вивести на чисту воду; носити камінь за пазухою; вийти сухим із води; пасти задніх; лізти поперед батька в пекло; задирати носа.

Завдання 6

Знайди слова, що мають схоже значення.

Вареник, зграя, кінний, наїзник, ватага, гурт, шибеник, пустун, бешкетник.


Завдання 7

Добери антоніми до слів, використовуючи слова правого стовпчика.

Байдужий неквапливий

Прудкий привабливий

Глибокий співчутливий

Потворний мілкий

Безтурботний заклопотаний

Завдання 8

З’єднай слова правого і лівого стовпців.

Давній дідусь

Старий однокласник

Колишній знайомий


Будова слова.

Завдання 1

За якою спільною граматичною ознакою об’єднані подані слова? Яке слово, що записане в дужках , можна додати до цієї групи?

Печиво, пекти, спечений, пекучий, … ( печера, пекар)

Пилка,пиляння, пиляти, спилений, … (пилинка, напилок)

Місток, міст, мостити, … (мсто, міський, намостив)

Завдання 2

Згрупуй слова за певною граматичною ознакою і запиши їх у два стовпчики.

Водій, вода, водити, провідник, заводити, водиця, водянистий, водойма.

Гіркий, гора, гірчиця,гірський, узгір’я, міжгір’я, прогіркло.

1

Казковий замок

(Лінгвістична казка)

Жили-були собі слова. Вони змінювалися, росли, як дерева. З кожним роком слів ставало все більше й більше. І от виріс пишний, квітучий сад. Коли слова-дерева гойдались від вітру, вони звучали, нагадували чарівний спів солов’я. Стали люди називати милозвучну мову солов’їною.

Добре жилося словам: вони дружили, допомагали один одному. Вирішили слова побудувати величезний Замок дружби слів. На будівництві трудились усі часточки слів: і корені, і суфікси, і префікси, і закінчення. Корені слів споруджували стіни, суфікси робили вікна, двері, а закінчення вилізли на дах будинку, щоб покрити його червоною черепицею. Префікси подавали цеглу невтомним мулярам-кореням. Дружно працювали слова. Прийшли на допомогу своїм родичам і спільнокореневі слова.

Здавна в Україні закріпився хороший звичай: збиратися на будівництво нового будинку усім товариством, селом, вулицею. Цей звичай у народі назвали толокою.

Ось і готовий замок. У ньому будуть жити слова, які приносять людям радість та добро, сподівання на вдачу.

Слова вирішили зробити новосілля і запросити в гості усіх своїх родичів .

Бесіда за казкою:



  1. Чому українську мову називають солов’їною, милозвучною?

  2. Що нового ви дізнались про традиції українського народу?

  3. Яким чином, за допомогою чого словам вдалось побудувати Замок дружби слів?

  4. Як ви розумієте слово толока?

  5. Які нові слова-терміни ви вперше почули? Як ви думаєте, що вони означають? (вчитель повідомляє, що учні на подальших уроках дізнаються, що означають слова: спільнокореневі слова, корінь, закінчення, суфікс, префікс, яке місце вони займають у мовознавстві, для чого служать).

2



Пізнавальна гра «Слова-родичі»

Хід гри та завдання. Діти діляться на дві групи. Ведучий називає слово. Усі гравці добирають спільнокореневі слова. Відповідають з одного ряду. Ведучий робить помітку, скільки слів дібрано (скільки очок буде зараховано). Якщо з другого ряду хтось іще може додати слово, підносить руку, його викликають. Цьому (другому) ряду за кожне правильно додане слово записується 2 очки. Далі ведучий називає інше слово. Відповідають на цей раз гравці з другого ряду, доповнюють – з першого. За помилкове слово знімається з ряду, який допустив помилку, 2 очки.

Матеріал для гри.

Ліс (лісник, лісовий, пролісок, лісок, переліски …).

Сад (садівник, садовий, садок, посадка, саджанець …).

Дуб (дубок, дубочок, дубище, дубовий, дубина …).

Казка (казочка, приказка, переказ, казати, розказати …).

Вода (водяний, підводний, водиця, водник …).

Хліб (хлібний, хлібина, хлібороб …).

Мова (розмова, мовний, розмовляти, промовець …).

Блиск (блискучий, блискотіти, блискавка …).

Коса ( косар, покоси, косити, косарка …).

Літати (літак, політ, приліт, відлітати …).
3

Пізнавальна гра «Сходинки слів»

Хід гри і завдання. У вільні клітинки «сходинок» треба вписати букви так, щоб вийшло слово з іншим значенням або нове, спільнокореневе.

Хто першим виконає завдання в одній фігурі, дістає 5 очок, другим – 4 і так далі. За помилку знімається 2 очки.



Матеріал для гри.

  1. 2.




л

і

с




л

і

с







л

і

с










л

і

с













л

і

с
















л

і

с
















с

а

д




с

а

д







с

а

д










с

а

д













с

а

д
















с

а

д















3. 4.



д

у

б




д

у

б







д

у

б










д

у

б













д

у

б
















д

у

б
















с

в

і

т




с

в

і

т







с

в

і

т










с

в

і

т













с

в

і

т
















с

в

і

т















5. 6.


г

р

и

б
















г

р

и

б
















г

р

и

б
















г

р

и

б
















г

р

и

б
















г

р

и

б
















х

л

і

б
















х

л

і

б
















х

л

і

б
















х

л

і

б
















х

л

і

б
















х

л

і

б















1.Ліси, лісок, лісник, лісовик, лісовий, лісничий. 2. Сади, садок, садити, садочок, садівник. 3. Дуби, дубок, дубина, дубовий, дублений. 4. Світи, світає, світлий, світанок, світловий. 5. Гриби, грибок, грибний, грибів, грибників; 6.Хліби, хлібом, хлібина, хлібороб, хлібороби).


4



Шаради

Хід гри і завдання. Ведучий читає слова і вказує, що від них треба взяти (корінь, префікс, суфікс, закінчення), гравці утворюють і записують нові слова.

За кожне правильно складене слово гравцеві зараховується 1 очко, за помилку знімається 2 очки.



Матеріал для гри

  1. Префікс від слова перенести, корінь від слова казка. (Переказ).

  2. Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка. (Квіточка).

  3. Корінь від слова риба, суфікс від слова ручки, закінчення від слова липа. (Рибка).

  4. Корінь від слова лісок, суфікс від слова зимова, закінчення від слова червоний. (Лісовий).

  5. Префікс від слова закрити, корінь від слова в'язати, суфікс від слова рибка, закінчення від слова загадки. (Зав'язки).

  6. Префікс від слова розмова, корінь від слова писати, суфікс і закінчення від слова піонерка. (Розписка).

  7. Префікс від слова підніс, корінь від слова вода, суфікс від слова грибний, закінчення від слова білий. (Підводний).

  8. Префікс від слова залити, корінь від слова писати, суфікс від слова залізний, закінчення від слова зелена. (Записна).

  9. Префікс від слова проніс, корінь від слова лісник, суфікс від слова дубок. (Пролісок).

  10. Префікс від слова повів, корінь від слова їздити, суфікс від слова вушко, закінчення від слова рука. (Поїздка).

  11. Префікс від слова політ, корінь від слова садок, суфікс і закінчення від слова рибка. (Посадка).

  12. Префікс від слова поїзд, корінь від слова радити, суфікс від слова лісник. (Порадник).

  13. Префікс від слова приїзд, корінь від слова казати, суфікс і закінчення від слова ніжка. (Приказка).

  14. Префікс від слова вихід, корінь від слова лазити, суфікс і закінчення від слова кізка. (Вилазка).

  15. Префікс від слова роз'їзд, корінь від слова мовець, закінчення від слова липа. (Розмова).

  16. Префікс від слова збити, корінь від слова в'язка, суфікс від слова кілок. (Зв'язок).

  17. Префікс від слова завести, корінь від слова напис, суфікс і закінчення від слова ручка. (Записка).

  18. Префікс від слова притиснути, корінь від слова кордон, суфікс від слова розвідник. (Прикордонник).

5



Пізнавальна гра «Відгадати слово»

Обладнання. Картки, на яких записано по одному слову.

Завдання. Відгадати слово за характеристикою, яку дає ведучий.

Хід гри. Гравець, що назве слово, написане на карточці, одержує її. Якщо назве слово, що відповідає даній характеристиці, а у ведучого немає картки з таким словом, то учневі видається чиста картка. Переможцем виходить той, хто на закінчення гри має найбільше карток.
Матеріал для гри

Характеристика

Слова для карток

Корінь лік-, суфікс –ар. Слово відповідає на питання хто?

Лікар

Корінь –віт, префікс при-. Слово відповідає на питання що?

Привіт

Корінь кос-, суфікс –ар. Слово відповідає на питання хто?

Косар

Корінь кущ-, суфікс –ик. Слово відповідає на питання що?

Кущик

Корінь голос-, суфікс –ок. Слово відповідає на питання що?

Голосок

Корінь –хід, префікс ви-. Слово відповідає на питання що?

Вихід

Корінь вазон-, суфікс –чик. Слово відповідає на питання що?

Вазончик

Корінь –пис, префікс за-. Слово відповідає на питання що?

Запис

Корінь син-, суфікс –очок. Слово відповідає на питання хто?

Синочок

Корінь –літ, префікс пере-. Слово відповідає на питання що?

Переліт

6

Пізнавальна гра «Знайти префікс»

Обладнання. Картки з колами. У центрі кола написано корінь, справа і внизу суфікси чи суфікси і закінчення.

Завдання. Знайти префікси, які слід поставити вгорі і зліва по колу, щоб прочитати чотири спільнокореневі слова.

Хід гри. Переможцем вважається той, хто першим правильно виконає завдання.

Матеріал до гри.


ити

ити


ити

ити


ити


ити

ити


ка

ити

ити


ити

ити


літ

пис


чист


сад


вод
1. 2. 3.




ати

ати


ати

ати


ати

ати


ати

ка
4. 5.

(1.Переводити, підводити, доводити, заводити;

2.Посадка, посадити, пересадити, насадити;

3.Почистити, зачистити, вичистити, дочистити;

4.Розписка, записати, написати, дописати;

5.Перелітати, відлітати, прилітати, залітати).

7



Пізнавальна гра «Колонки слів за будовою»

Обладнання. Набори карток. Кожен із 30 карток-слів (5 груп спільнокореневих) і 8 карток-вказівок (схеми будови слова). Конверти.

Завдання. Розкласти слова в колонки відповідно до карток-вказівок.

Хід гри. Гравці одночасно відкривають конверти, розкладають картки із схемами, а потім картки із словами.

Хто перший розкладе картки, дістає 30 очок, а другий – 29 і т.д. За кожну помилку знімається 2 очки.


Матеріал для гри.

1

хід ходу вихід



ліс лісом праліс пролісок

віз везу привіз

сад садів

сніг сніги

східний виходу

лісок ліски проліски

візок візка підвезений привези

садок садовий посадка посади

сніжок сніжку засніжений

2

дуб дубом



ніс несе приніс внесок

біг бігу забіг

пиши напис

в’яжу зв’язок

дубок дубище

несений принесений занеси

бігун бігли прибігли прибіжи

писар писаний записка запису

в’язаний зв’язане зв’яже
8

Пізнавальна гра «З одного кореня»

Обладнання. Таблиця з п’ятьма коренями слів або запис їх на дошці; письмове приладдя.

Завдання. За допомогою префіксів і суфіксів утворити від кожного кореня якнайбільше слів і записати їх.

Хід гри. Працюють визначений час. Переможцем вважається той, хто правильно напише більше слів.

Матеріал для гри.

-дуб-, -хат-, -риб-, -квіт-, -вод-, -ліс-, -жук-, -сад-, -роб-, -стіл-, -хід-, -пис-, -літ-, -ніс-, -зелен-, -гарт-, -чист-, -мал-, -біл-.


9

Послухайте віршик:

Клим на гору задивився,

А ведмідь не розгубився:

Підхопив два вулички

Та й помчав вздовж вулички.

1. Скажіть, які слова з однаковим написанням зустрічаються у вірші двічі?

Поміркуйте, чи однакове їх лексичне значення?

Чи будуть слова спільнокореневими?

(Вулики — спеціальна дерев'яна скринька або видовбана колода для бджіл, сім'я бджіл, рій. Вулиця — простір між двома рядами будинків для ходіння, їзди).

2. У словах задивився, розгубився, підхопив, помчав виділіть префікси.


10

Послухайте текст. Оцініть вчинок Іринки. Чи правильно вона повелася?



Іринка прийшла зі школи і розповідає:

Мамо, вчителька нам сказала, аби ми допомагали вдома! — І одразу ж взялася до роботи: помила посуд, замела підлогу, сходила до крамниці по хліб та молоко.



А наступного дня мама допомоги чомусь не дочекалася, довелось нагадати:

Допоможи мені, доню.

А сьогодні нам вчителька нічого не казала.

(З народної творчості).

1. Скажіть, чи будуть слова допомагали і допомога спільнокореневими? Позначте у них корені.

2. У словах розповіла, сказала, сходила позначте префікси, поясніть їх правопис.


11

Прочитайте текст. Замініть виділені слова так, щоб надати їм відтінку ласкавості, ніжності. Позначте суфікси, які допомогли утворити слова.



Ліс був мішаний. Серед столітніх дубів красувалися стрункі білокорі берези, вічнозелені ялини. Довкола тиша, щебечуть птахи, сюрчать у траві коники.

1. Поясніть, як ви розумієте лексичне значення слів білокора, вічнозелені.

2. Поміркуйте, чи доцільно перебудувати словосполучення столітні дуби на вислів столітні дубочки? Чому?
12

Поміркуйте, яка частина слова допомогла утворити інші, протилежні за значенням. Позначте її.



Прилітати — відлітати;

виходити — заходити;

закривати — відкривати;

злітатися — розлітатися.

Поясніть правопис префіксів з-, роз-.


13

Прочитайте загадку в обох варіантах. Поміркуйте, де звучить краще, ніжніше. Назвіть слова із суфіксами здрібнілості, виділіть їх. Поясніть, від яких слів вони утворилися.

Я кругленька, червоненька, Я кругла, червона,

З хвостиком тоненьким. З хвостом тонким.

На городі мене рвуть На городі мене рвуть

І до столу подають. І до столу подають.



(Редиска).
14

Про кого йдеться у цій загадці?

Прийшла вона із довгим віником,

На бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід,

Та й замела мітлою слід.



(Лисиця).

1. Знайдіть споріднені слова. Позначте корінь. Подумайте, якого значення надав суфікс у слові півником?



2. Виділіть префікси у словах прийшла, схопила, замела. Чому у слові схопила пишемо префікс с-?

3. Чи будуть слова віник і мітла близькі за значенням?


15

Прочитайте прислів'я. Випишіть слова з префіксами, доберіть до них спільнокореневі. Префікси виділіть. Поясніть правопис.



1. Народ скаже – як зав’яже.

2. Літо збирає, а зима з'їдає.

Розкрийте зміст другого прислів'я.


16

Послухайте казку.



Жив був корінь –вод-, сам-самісінький. Надоїло йому бути одному і пішов він шукати друзів. Кого не зустріне, а в їхніх іменах є, крім частини –вод-, ще й інші: під, н, ий, ич, к, а, ій, н, а,ян…

Як звали «друзів» кореня -вод-? Чи можна їх всіх об’єднати в одну «сім'ю»?


17

Прочитайте текст. Виділені слова запишіть так, щоб вони мали відтінок пестливості чи здрібнілості. За допомогою якої значущої частини слова ви змогли це зробити? Який текст вам більше до вподоби? Чому? Який висновок можете зробити?



Прилинула весна до лісу

Завітала зеленоока чарівниця в ліс. Стрепенувся він, ожив, зазеленів!

З трави протягнулися волохаті пелюстки сон-трави. Ніжні проліски підняли свої руки до сонця. Напружились гілки на вербах. Від тепла пробудилися фіалки.

Сипле красуня свої чари, а ліс загадково посміхається.
18

У словах котик, вовчик, хвостик замініть суфікс –ик на суфікс –ищ. З

утвореними вами словами складіть речення.
19

Утворіть від поданих слів нові слова за допомогою суфіксів. Складіть текст на тему «Пори року».

Вітер – … Сніг – …

Холод – … Дощ – …

Сонце – … Спека – …
20

Випишіть слова з префіксами в одну колонку. Доберіть до них протилежні за значенням. Префікси виділіть.


Гуси пролетіли
Пролетіли знову гуси

Над долиною,

Над туманом сивовусим,

Над калиною.

Пролетіли сумовито

Над озимкою,

Понесли на крилах літо

Невидимкою.



(П. Сингаївський)

21

Відшукайте у тексті слова з префіксами, випишіть їх, префікси виділіть позначкою. Усно придумайте по 2—3 слова з такими ж префіксами. До якої частини мови належать ці слова?
Осінь
Осінь обтрусила

Яблука доспілі —

Відпочить присіла

На пеньочку в лісі.

Поправля хустинку

Стомлено рукою,

А гриби з торбинки

Сипляться додолу.



(А. Коваль)
22

У виділених словах знайдіть суфікс. Скажіть, де він стоїть (щодо кореня) і для чого вживається. Доберіть до кожного слова по 2—3 спільнокореневих.


Лісова колиска
Стежка, озеро, стіжок

Все у падолисті,

І в гніздечку для пташок

Задрімав сухий листок,

Наче у колисці.

(В. Скомаровський)
23

Випишіть із тексту назви істот, позначте у них основу та закінчення, в основі — корінь і суфікс. Поміркуйте, якого значення надають словам суфікси.

Має очі кішечка,

Має очі песик,

Має очі Віточка,

Має очі Лесик.


Бачить кішка — мишку,

Бачить песик — кішку,

Бачить Лесик Віточку,

Що тримає квіточку.



(І. Січовик)
24

Випишіть пари спільнокореневих слів, виділіть у них корінь і суфікс. За допомогою яких суфіксів утворені слова на означення малят птахів та звірів? Що спільного у словах перепелиця, телиця. Знайдіть слово, що відповідає схемі


Перепелиця

І перепеленя,

Телиця

І теля


Ішли туди,

Тепер відтіля.


25

Випишіть спільнокореневі слова. Що вони означають? Як утворилися? Якого значення надають їм суфікси?

Дощ на тоненьких ніжках,

В шапці своїй волохатій,

У дворі пострибавши трішки,

Постукав у віконце — до хати.

Я б віконце відчинила,

Дощика я б впустила.

Та чи дозволить мати

Гостя у вікно впускати?



(М. Шаповал)

26

Випишіть з тексту слова з префіксами разом із залежними словами. Поставте до них запитання. Що вони означають? Виділіть у них префікс. Як довести, що це префікси? До виділених слів доберіть споріднені.

Відшуміло літо

Стиглими хлібами.

На пташиних крилах

Відлетіло вдаль.

Під вікном берізка

Розпустила коси,

І летять у вирій

Сірі журавлі.

(С. Федченко)

27

Випишіть спільнокореневі слова. Чим відрізняються слова журавлі і журавлики? Як довести, що у словах забирають, залишилось префікс за-? Знайдіть у тексті ще слова з префіксом. До якої частини мови вони належать?
Лелеки
Журавлі курличуть.

Забирають літо

І несуть з собою

У чужі краї.

Не спішіть, журавлики,

Гляньте —

Недогріте

Залишилось поле

В рідній стороні.

(М. Кулик)
28

Знайдіть у тексті слова з префіксами, випишіть їх, виділіть префікси. До слів поставте запитання. До якої частини мови вони належать?

На зеленому листі

Посміхнеться суниця,

Вишня вдягне намисто,

І достигне пшениця.

Теплий дощик проллється,

Заколоситься жито,

Вся земля засміється,

Прийде радісне літо.

29

Випишіть слова, основи яких мають: 1) тільки корінь; 2) корінь і суфікс.


Снігурі

Подивіться: у дворі

В чорних шапках снігурі.

Ще й червоні фартушки

Одягли собі пташки.

Значить сніг і холоди

Наближаються сюди.

Снігурами через те

Їх тепер і ви звете.

(Г. Демченко)
30

Випишіть із тексту спільнокореневі слова, виділіть у них корінь і суфікс. Знайдіть серед них такі, що відповідають схемам

, .
Хвалько

Став хвалитись

Малий листок:

— Я найкращий

На весь лісок!

Брати зелені,

Я — золотий! ...

Та де не взявся

Вітровій.

Як налетів,

Як зашумів!

Нема в лісочку

Хвалька листочка.

(В. Заєць)
31

Випишіть із тексту у ліву колонку слова зі зменшувально-пестливим значенням, а в праву — без нього. Виділіть суфікси.


Чарівна книжечка

Маю книжечку невеличку,

В ній живе руда лисичка

Та колючий їжачок,

Та солом'яний бичок,

І зайчисько-вуханець,

І цвіркунчик-співанець.

(X. Керита)
32

Утворіть дієслова, в яких між префіксом при- і закінченням -ти стояли б чотири букви. Яку дію вони позначають?

(Пригасити, присипати, припалити, пригоріти, прикидати, прикопати, привалити).
33

У зоопарку

На майданчику зоопарку гуляло 10 маленьких звірят. Чи не могли б ви їх назвати? Які суфікси мають їхні назви?

34

Подані слова розставити в тому порядку, в якому розташовані їхні схеми, що наводяться нижче.



Книга, обкладинка, іграшка, розмова, одяг,дзвоник, заметіль.

Схеми:


  1. Корінь + суфікс + нульове закінчення (дзвоник).

  2. Префікс + корінь + суфікс + закінчення (обкладинка).

  3. Префікс + корінь + суфікс + нульове закінчення (заметіль).

  4. Корінь + суфікс + закінчення (іграшка).

  5. Префікс + корінь + закінчення (розмова).

  6. Префікс + корінь + нульове закінчення (одяг).

  7. Корінь + закінчення (книга).

Якщо правильно розмістити слова, то з їхніх перших букв прочитаєте другу половину крилатого вислову, який починається словами: Через терни (до зірок). Запишіть вислів повністю.
35

Від слова йшов утворіть нові слова за допомогою префіксів і пов’яжіть їх зі словами праворуч потрібними за змістом прийменниками:

При школи

Пере вулицю

Ви класу

За йшов товариша

Піді будинку

Віді стола

Обі дерева
36

Додаючи до поданих слів префікси, утворіть антоніми. Запишіть. Виділіть префікси і поясніть значення слів. Яке значення мають префікси?

Зразок: Іти: відійти – підійти.

Копати, клеїти, вести, шити, в'язати, лізти, сипати, везти, дихати, гнати, повзати.

Визначте, яке загальне значення об’єднує ці слова.
37

До поданих слів додайте префікс з- і запишіть. Чи відбуваються зміни у вимові і написанні префікса?



  1. Робити, бити, лізти, дерти, мити.

  2. Кип’ятити, писати, терти, формувати, ходити.

  3. Сунути, садити, цідити, чіпляти, чорніти.

38

Прочитайте. Які помилки допущені в написанні слів? Що треба знати,

щоб не помилятися в написанні префіксів пре-, при-? Запишіть слова,

виправивши помилки.

Привеликий, придобрий, пребити, претримати, прейти.

39

Спишіть, вставляючи пропущені букви.

Пр…будувати, пр…крити, пр…погано, пр…хитрий, пр…бути, пр…завзятий, пр…крутити, пр…мудрий, пр…погано, пр…швидшити.

40

Прочитайте. Випишіть суфікси, що мають приблизно однакове значення. Назвіть, яке саме значення. З’ясуйте, які почуття, настрій виражає даний текст.

Ой спи, дитя, до обіда…

Соньки-дрімки в колисоньки,

добрий розум в головоньки,

а рісточки у кісточки,

здоров’ячко у сердечко,

а в роточок говорушки,

а в ніженьки ходусеньки,

а в рученьки ладусеньки.



(Народна творчість)

41

Випишіть із тексту спільнокореневі слова парами у стовпчик. Що означають слова у лівій і правій колонці? За таким зразком самостійно доберіть назви тварин та їхніх малят.
Хто чий синочок

У кита синочок –

Китеня.

У слона синочок –



Слоненя.

В їжачка синочки –

Їжачатка.

(А.Кисельов)

42

Прочитайте текст. Які слова здалися вам незвичними? Чому звірі не змогли правильно утворити слова? Як треба було сказати?

Розумна мавпочка

Гойдався на дереві Ховатий!

В джунглях удав. А берегом мавпа

Він гарний мав настрій Зі школи ішла.

І пісню співав: Почула

 Я довгий, Й хвальків тих

Гладенький, На глум підняла:

Лискучий,  Ха-ха,

Увесь по деревах повзучий! Він повзучий!

А в річці купався  Хи-хи,

Якраз крокодил Він ховатий!

Та й крикнув Не вміють і слова,

З усіх крокодилячих сил: Як треба, сказати!

 Я кращий – Хоч я і розумна,

Зелений, І в школі навчата,

Зубатий, Не буду ніколи

Завжди під водою така вихвалята!

(Г.Малик)

43

Послухайте текст. Скажіть, чому саме так відповіла бабуся: «Мені ніколи».
Бабуся і сани

Ішла бабуся з гори, важке несла. Коли це сани біжать. Носа вгору задерли.

Сани, підвезіть,  попросила бабуся.

Нам ніколи.

Збігли сани з гори та й стали. Ні вперед, ні назад.

Коли це бабуся йде.

Бабусю, поможіть, вивезіть на гору.

Мені ніколи,  сказала бабуся. І пішла додому.

Д.Чередниченко

1.У словах несла, носа позначте корені. До кожного слова доберіть по кілька споріднених.

2. Чи будуть слова несла, носа спільнокореневими? Доведіть, що не помиляєтеся.

3. Яка різниця у написанні слів підвезіть, вивезіть? Позначте префікси.

4. Поміркуйте, чому в слові збігли пишемо префікс з-, а в слові сказалас-?

44

Визначте корені й закінчення. Випишіть підряд тільки ті слова, які мають суфікси.

Молодий, попереду, рано, навздогін, активний, перемога, цінний, малий, сухий, ясно.

Якщо ви правильно вибрали слова, то з їхнії перших букв прочитаєте перше слово у вислові І.Франка: (Праця) – то перша основа життя.

45

У слові книжка визначте суфікс. Доберіть ще кілька слів із цим же суфіксом. Поясніть значення утворених слів.

46

Спишіть розкриваючи дужки.



(Ви)йшов (з)лісу; (з)бирати (з)городу; (з)їхати (з)гори; (про)читав (про)тварин; (по)садив (роз)саду; (ви0писав (з)книжки; (за)брів (у)воду.

47

Використовуючи префікси, утворіть антоніми. Префікси виділіть.


прилітати




закривати




виходити




злітатися




віднести




одягнутися




виїхала




з’єднати




48

До поданих слів доберіть близькі за значенням слова з префіксами.



Тихий - …, бесіда - …, сміливий - …, паркан - …, сумний - …, слабкий - …, жорсткий - …, барвистий - …

Зі словами кожної пари складіть речення.


49

Випишіть слова, що складаються:

а) тільки з кореня;

б) з кореня і закінчення;

в)з кореня, суфікса і закінчення;

г) з префікса і кореня;

ґ) з префікса, кореня, суфікса;

д) з префікса, кореня, суфікса, закінчення;

е) з кореня і суфікса.

Безплатний, біг, вигляд, вівчар, варений, відламок, відплата, відхил, віра, гарт, далекий, доба, запис, сміх, зелений, кора, корм, безмежний, вигріб, ґедзь, ґрунт, брат, ґрунтова, долина, дзьоб, вечірній, записка, зліт, кадр, кущ, липовий, літо, лічу, лоза, льох, льон, мир, мідь, місток, місто, безмірний, бік, вигук, глибина, буковий, грач, граченя, засівний, намір, напад, воля, ніч, нічний, нуль, нульовий, обгін, перестук, подорож, подорожник, подяка, безмісячний, бій, випас, джміль, бурячок, вірний, джмелиний, друкарка, пожежа, поклик, промова, пень, пеньок, порада, потік, примирення, примітка, безпомилковий, пташник, вал, птах, пушок, світильник, вигін, схил, схід, маляр, малюк, маленький, весна, щастя, небо, смішний, святковий, дорога, подарунок.

50

Випишіть слова з префіксами.



В’язати, в’їхати, об’єкт, об’єднання, в’є, роз’єднати, п’явка, п’ятак, з’ясувати, під’їзд, з’їжджати, в’ялити, в’язка, з’явився, об’їдати, роз’їхатись, з’їзд.
51

Випишіть в одну колонку слова з префіксом с-, у другу – з префіксом з-

Поясніть правопис цих слів.

1.Збагачення, скинути, зцідити, скип’ятити, зшити, складка, зберегти, сколихнути, скоритись, звеселити, скаламутити, збудувати, скосити, скреснути, зчавити, згаснути, скотитись, скласти.

2.Злити, зшивання, зсадити, скоротити, зшкребти, зсипати, скроїти, скрутити, скусати, спаяти, змалювати, спалахнути, зрізати.

3.Спереду, зрошення, сплеснути, зростити, сповіщати, зрушити, зштовхнути, справа, стверднути, зцементувати, стримати.

4.Здивуватись, скам’яніти, скінчити, злетіти, скликати,сколоти, зчорніти, стиснути, змити, стягнути, зчепити.

5. Схлюпнути, зчистити, схилитись, зрівняти, схвалити, зсушити, сформулювати, зстрибнути, сформувати, зсутулитись, сходити.


52

Згрупуйте слова з однаковим префіксом. Що спільного у значенні слів кожної групи?

Премудрий, презлий, преславний, приклеїти, предобрий, приліпити, пребагатий, прищепити, прив’язати.
53

До слів садок, яблуневий, гіллястий випишіть з тексту споріднені.

Випишіть слова з префіксами.

Яблунька

Посадив садівник у саду дику яблуньку. Зрізав зелену верхівку. Розколов стовбурець і увіткнув молодий пагінець від хорошої яблуні.

Захворіла яблунька. Але скоро одужала й зрослася з чужою гілкою. П’є гілочка соки дикої яблуньки і росте швидко. Через три роки зацвіло дерево білими запашними квітами. Потім пелюстки опали. На їхньому місці з’явилась зелена зав’язь. До осені виросли великі, рум’яні, солодкі яблука.

(За К.Ушинським)


54

Відгадати слова:



а) Корінь мій знаходиться в «ціні»,

Префікс дай від «оклику» мені,

Суфікс – від «лінійки» чи від «зірки»,

Разом – результати перевірки. (Оцінка)



б) Корінь з «підкладки»,

префікс з «обшивки»,

суфікс – із «косинки»,

а все разом – для книжки. (Обкладинка)



в) Слово складається з двох частин: перша частина – корінь слова «учитися», друга – суфікс слова «в’язень». Ціле слово – синонім слова «школяр». (Учень)

г) Слово складається з двох частин: перша частина – корінь слова «кома», друга – префікс слова «попрацювати», третя – звук, що позначається буквою, яка стоїть в алфавіті перед У. ціле слово – назва солодкого напою з фруктів і ягід. (Компот)
55

Розгляньте малюнок і складіть казку про лісову школу (письмово). У своїй роботі використовуйте слова з суфіксами чи префіксами.

― Які спільнокореневі слова ви вжили у казці?

Частини мови.

Іменник.

Гра « Телефон»
Обладнання: картки іменників у вчителя.

Завдання: правильно повторити почуті іменники в тій чи іншій послідовності, що

прочитав учитель.



Хід гри: учитель читає іменники кожного рядка, учні повторюють їх в тій же послідовності.

Переможцем вважається той, хто правильно повторить іменники.



Матеріал для гри: картки.

1 картка

Перець, помідор, огірок, капуста.

2 картка

Літак, автобус, трамвай, тролейбус.

3 картка

Яблуко, абрикос, слива, вишня.
Гра « Відшукай іменник»
Обладнання: картки зі словами.

Завдання: відшукати іменник, плеснути в долоньки.

Хід гри: вчитель читає слова з карток, а діти, почувши іменник, плескають в долоньки.

Переможцем стає той, хто правильно знайде іменник.



Матеріал для гри: 1 картка

Мете, замети, метений.

2 картка

Біліє, білий, білизна.

Гра « Весняні іменники»»

Обладнання: зошит, ручка.

Завдання: за 3 хвилини написати в зошитах іменники весняної тематики.

Хід гри: працюють учні класу або окремої групи в зошитах. Переможцем вважається той учень, який написав правильно найбільшу кількість іменників. Тематику слів можна змінювати в залежності від пори року.
Гра « Іменники на одну букву»
Обладнання: письмове приладдя.

Завдання: за 3-5 хвилин дібрати і записати іменники на одну букву.

Хід гри: ведучий пропонує на певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). Наприклад, на букву в: веселка, віник, ворота, велосипед. Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу (3-5 хв.)правильно запише найбільшу кількість таких слів.
  1   2


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка