Тектонічна будова україни



Скачати 69.96 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір69.96 Kb.
Тема уроку: ТЕКТОНІЧНА БУДОВА УКРАЇНИ 


Мета: 

  • повторити сутність понять «тектоніка», «щит», «платформа», «плита», «тектонічна структура», «складчаста область»,ознайомити учнів з тектонічною картою України; вивчити основні тектонічні структури, що складають територію України, установити зв’язок між тектонічною будовою та формами рельєфу; 




  • розвивати вміння використовувати різні джерела географічної інформації; учити географічно мислити; 




  • виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи країни, екологічної культури та грамотності. 


Освітньо–виховні завдання уроку: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь і навичок.
Методи, форми і прийоми навчання:  інформаційно-рецептивний, репродуктивний, частково – пошуковий метод.
Обладнання: фізична карта України, тектонічна карта України, електронний атлас України, підручники, контурні карти України, електронний підручник «Фізична географія України», мультимедійний проектор, планшетні ПК, мережа Internet.
Опорні та базові поняття: тектоніка, тектонічна структура, платформа, щит, плита, западина, складчаста область. 

Географічна номенклатура: платформи – Східноєвропейська і Західноєвропейська; Український щит; Воронезький кристалічний масив; Донецька складчаста споруда; западини – Галицько-Волинська, Дніпровсько-Донецька, Причорноморська; плити – Волино-Подільська і Скіфська; складчасті системи – Карпатська і Кримська.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ 

  • привітання з учнями; 

  • перевірка наявності засобів, матеріалів для проведення уроку

  • психологічне налаштування учнів до уроку. 


2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ. ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ І ЗАВДАНЬ. 

Мотиваційний компонент 

Хоча фізична карта відбиває всю різноманітність форм рельєфу, проте вона не дає відповіді на запитання: чому ці форми рельєфу розташовані саме так, а не інакше? Чому певні частини території характеризуються переважно низовинним рельєфом, інші — височинним, а окремі — гірським? Відповісти на ці запитання допоможе наука тектоніка та аналіз тектонічної карти України. 


Територія України формувалася протягом тривалої геологічної історії, тому має складну тектонічну будову. Структури, що складають її земну кору, різні за часом утворення, віком, розмірами. Виділяють платформенні ділянки та складчасті структури. Разом вони утворюють тектонічну будову території України, яку ми й будемо вивчати сьогодні на уроці. 
Тож тема сьогоднішнього уроку: Тектонічна будова України .

3. ФОРМУВАННЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК 

1. Гра «Відгадай мене». 

На дошці написані зашифровані терміни. Спробуйте, переставивши літери, відгадати їх, дайте визначення. ТИЩ (щит), ПИЛАТ (плита), 


КІНОТЕКТА (тектоніка),  ФОРТАПЛАМА (платформа). 
2.Вправа «Словникова розминка». 

Серед написаних на дошці термінів знайдіть ті, що вам відомі. Пригадайте їхнє значення. 

Щоб не виникало труднощів ми запишемо терміни в зошит. Для пошуку інформації використаємо планшетні ПК та мережу Internet. 

Тектоніка — наука, що вивчає будову земної кори. 

Тектонічна структура — це тип форми земної кори. 

Платформа — це велика малорухома, переважно вирівняна ділянка земної кори.

Щит — ділянка платформи, де кристалічний фундамент виходить на поверхню.

Плита — ділянка платформи, що вкрита потужним осадовим чохлом. 

Складчаста область — порівняно молода рухома ділянка земної кори, де гірські породи зігнуті в складки. 
3.Розповідь – пояснення вчителя з використанням ресурсів електронного підручника «Фізична географія України».

I. Східноєвропейська платформа



  • Український щит

  • Волино-Подільська плита

  • Дніпровсько-Донецька западина

  • Галицько-Волинська западина

  • Причорноморська западина

  • Донецька складчаста область

II. Західноєвропейська платформа

III. Скіфська платформа

IV. Складчаста споруда Українських Карпат

V. Складчаста споруда Кримських гір


4. РОБОТА В ГРУПАХ

Гра «Опиши мене». 

Учні об’єднуються в 6 груп. Користуючись підручником (с. 63—64) та атласом, кожна група складає характеристику окремої тектонічної структури за планом: 



  1. У якій частині України знаходиться?

  2. Коли утворилася? 

  3. Розміри. 

  4. Якими гірськими породами складена? 

  5. Які форми рельєфу знаходяться на даній тектонічній структурі? 

  6. Які корисні копалини, імовірно, пов’язані з цією структурою? 

Представники груп описують свої структури біля дошки, демонструють їх на карті та підписують на «німій» картосхемі. Учні одночасно підписують і зафарбовують тектонічну структуру на контурній карті. 

І група — Український щит; 

ІІ група — Волино-Подільська плита;

ІІІ група — Дніпровсько-Донецька западина; 

ІV група — Галицько-Волинська западина; 

V група — Причорноморська западина; 

VІ група — Донецька складчаста область. 


4.Індивідуальне завдання. Гра «Підбери пару». 

Щоб з’ясувати зв’язок між тектонічними структурами та формами рельєфу, кожен учень отримує картку, де в довільному порядку записані у дві колонки тектонічні структури й форми рельєфу. Користуючись фізичною і тектонічною картами, учні повинні стрілками з’єднати відповідні пари. Підведення Результатів гри «Підбери пару». 


5. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК 

  • Назвіть та покажіть на карті основні тектонічні структури в межах України. 

  • Зробіть висновок про відповідність форм рельєфу основним тектонічним структурам України.  (На щитах і плитах розташовані височини, у западинах — низовини, у складчастих областях — гори.) 

Земна кора в межах території України формувалася протягом багатьох геологічних епох, тому має складну тектонічну будову, а тектонічні структури дуже розрізняються як за часом утворення, так і за розмірами та іншими особливостями. Між розміщенням тектонічних структур та основних форм рельєфу існує певна відповідність: переважання платформенних тектонічних структур обумовлює рівнинний характер рельєфу України; щитам та масивам, як правило, відповідають височини, западинам — низовини, складчастим системам — гори. 


6. ЗАСТОСУВАННЯ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК 

1.Робота з контурною картою 

Завдання для I-го варіанту Учням пропонується назвати і записати тектонічну структуру, що знаходиться під відповідним числом на електронній карті, що проектується на екран. 

Відповідність цифр і тектонічних структур: 


  1. Український кристалічний щит

  2. Дніпровсько-Донецька западина

  3. Донецька складчаста споруда

  4. Складчаста споруда Кримських гір

  5. Скіфська плита

  6. Передкарпатський крайовий прогин

  7. Південне крило причорноморської западини

  8. Північне крило причорноморської западини

  9. Волино – Подільська плита

  10. Закарпатська між гірська западина 

  11. Індоло – Кубанський прогин.


Завдання для II-го варіанту 

Користуючись картою «Тектонічна будова» нанести на контурну карту цифри, які відповідають даній тектонічній структурі. 



  1. Складчаста споруда Кримських гір

  2. Скіфська плита

  3. Індоло – Кубанський прогин.

  4. Південне крило причорноморської западини

  5. Північне крило причорноморської западин

  6. Український кристалічний щит

  7. Дніпровсько-донецька западина 

  8. Донецька складчаста споруда 

  9. Волино – Подільська плита 

  10. Гірські споруди Карпат 

  11. Закарпатська міжгірська западина

  12. Передкарпатський крайовий прогин 


8. ПІДСУМОК УРОКУ

Про що нове ви дізналися на цьому уроці? 


Чи знадобляться вам знання про тектоніку у повсякденному житті? 
Оцінювання учнів за роботу на уроці.
7. ОРГАНІЗАЦІЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ 

  1. Опрацювати §12 підручника. 

  2. Поміркувати над питанням: Українські Карпати і Кримські гори утворилися одночасно з такими гірськими системами, як Альпи та Гімалаї. Але, на відміну від своїх «одноліток», вони не мають загострених вершин. Чим можна пояснити куполоподібну форму вершин цих гір? 

  3. Вивчити географічну номенклатуру по темі: «Тектонічні структури України».



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка