Тектонічні структури. Геологічна будова. Геоморфологічна будова. Мінерально-сировинні ресурси



Скачати 399.46 Kb.
Сторінка1/6
Дата конвертації21.02.2016
Розмір399.46 Kb.
  1   2   3   4   5   6
Пояснювальна записка

до розробки системи уроків із курсу фізичної географії України

на тему «Тектонічні структури. Геологічна будова. Геоморфологічна будова. Мінерально-сировинні ресурси.»

у 8 класі



Метою уроків із теми «Тектонічні структури. Геологічна будова. Геоморфологічна будова. Мінерально-сировинні ресурси.» є поглиблення знань про особливості природних умов і ресурсів України з використанням краєзнавчого матеріалу про Волинську область. Уроки передбачають розвиток вміння аналізувати картографічний матеріал, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між природними компонентами, характеризувати і оцінювати природні умови і ресурси, розвиток логічного мислення і ерудиції.

Використано такі типи уроків: урок засвоєння нових знань, комбінований, урок-дослідження, урок застосування знань, умінь і навичок та узагальнення вивченого матеріалу.

Основні методи: історичний, порівняльний, пошуковий, спостереження, дослідження; прийоми: активізація уваги та мислення ілюстрація, стимулювання, контролю і самоконтролю.

Форми проведення вибрані з урахуванням віку учнів: урок-дослідження, урок з елементами ділової гри, урок з елементами диспуту.

Матеріал сплановано так, щоб кожен наступний урок поглиблював і закріплював вивчене на попередньому, був із ним логічно пов’язаним, спонукав учнів мислити, працювати самостійно.

Виховна мета уроків - викликати інтерес до рідного краю, виховувати патріотичне почуття, любов до рідної природи, екологічну культуру, бажання бути ерудованими, почуття відповідальності, сприяти формуванню рис господаря рідної землі.
Під час опрацювання теми ми спиралися на матеріали газети «Краєзнавство, географія, туризм», журналів «Географія і основи економіки в школі», «Географія», використовували власні творчі доробки.

Урок 1


Тема: Тектонічні структури.

Мета: - сформувати загальне уявлення про тектоніку, як науку; поглибити знання учнів про будову земної кори на прикладі України;

- визначити і охарактеризувати основні тектонічні структури в межах території України, своєї області;

- розвивати вміння працювати з темачними картами.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: тектонічна карта України, фізична карта України, географічні атласи, атласи Волинської області, контурні карти Волинської області.

Структура уроку


I. Організаційний момент………………………………………………………..1хв.

II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів………………………………….2хв.

III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів………………….2хв.

IV. Вивчення нового матеріалу………………………………………………...32хв.

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів……………………………………..5хв.

VІ. Підсумок уроку…………………………………………………………………2хв.

VІІ. Домашнє завдання…………………………………………………………….1хв.

Хід уроку


I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

Бесіда за питаннями.

1. Що називають тектонічними структурами?

2. Які найбільші літосферні плити виділяють у земній корі?

3. У чому полягає суть теорії А. Вегенера про рухи літосферних плит?

4. Що таке платформа?
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

Особливості тектонічної будови території України мають враховати будівельники, плануючи спорудження нових атомних електростанцій або гідроелектростанцій. Тектонічні карти досконало знають українські сейсмологи і геофізики, що попереджають населення країни про небезпеку з надр Землі. Тектонічною будовою, що може впливати на стан здоров’я людей, останнім часом активно цікавляться медики. Ознайомившись із тектонічною будовою території України, ви й самі зрозумієте, чому на більшій її частині можна не боятися руйнівних землетрусів, а де їх варто очікувати.



IV. Вивчення нового матеріалу

Оголошення теми уроку

План


1.Загальні особливості тектонічної будови України.

2. Характеристика тектонічних структур.

3. Сейсмоактивні зони України.

4. Взаємо зв’язок форм рельєфу і тектонічних структур.



Вчитель. Охарактеризуйте нерівності земної поверхні місцевості, де розташована наша гімназія.

- Що вплинуло на різноманітність на рельєфу місцевості, де розташована наша гімназія?

- Що впливає на формування поверхні Землі?

Всі нерівності земної поверхні формуються під дією внутрішніх та зовнішніх сил. Існує галузь геології, яка вивчає наслідки дії внутрішніх сил, - тектоніка.



Тектоніка – одна з геологічних наук, що вивчає будову й рухи літосфери.

Задання уроку:

- визначити головні тектонічні структури України;

- ознайомитись з тектонічною картою, навчитись її читати і знаходити певні закономірності в розташуванні тектонічні структури.
Завдання.

За розповіддю вчителя скласти опорний конспект.



Розповідь вчителя(пояснює будову платформи)

Запис у зошитах: Будова платформи



Щит – це частина платформи, у межах якої кристалічний фундамент або виходить на поверхню, або перекритий малопотужним осадовим чохлом.

Плита (западини, прогини, масиви) - частина платформи перекрита потужним чохлом осадових порід.

Розповідь вчителя. Більша частина території України розташована в межах Східноєвропейської платформи, крім того, на невеликій частині Західноєвропейської платформи та молодій Скіфській платформі.

Українські Карпати та Кримські гори належать до складчастих структур Середземноморського рухливого поясу.

Внутрішня будова території, її головні тектонічні структури зображенні на тектонічній карті.

Географічний практикум

1. На контурну карту нанесіть тектонічні структури України. При виконанні завдання використайте тектонічну карту України.

2. Розташуйте назви тектонічних структур у напрямку із заходу на схід: Український щит, Воронезький кристалічний масив, Волино-Подільська плита, Галицько-Волинський прогин, Дніпровсько-Донецька западина, Західноєвропейська платформа, Донецька складчаста область, складчаста система Українських Карпат.

Вчитель характеризує особливості однієї тектонічної структури.

Робота з підручником, тематичною картою

Завдання.

Охаректиризувати одну тектонічну структуру на вибір. При виконанні завдання використовувати текст підручника (стор. 63-64), тектонічну карту України.


V. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Прийом «Підбери пари»

(Учням необхідно знайти відповідник у першій і другій колонках)

1. Донецька складчаста область

2. Причорноморська западина

3. Складчаста система Кримських гір

4. Дніпровсько-Донецька западина

5. Воронезький кристалічний масив

6. Складчаста система Карпат



А. Українські Карпати

Б. Причорноморська низовина

В. Придніпровська западина

Г. Донецький кряж

Д. Кримські гори

Е. Середньоруська височина




Прийом «Самоперевірка»

Одна правильна відповідь – 2 бали

(Відповідь: 1-Г, 2-Б, 3-Д, 4- В, 5- Е,6- А.)

Бесіда за питаннями

1. Чи варто боятися руйнівних землетрусів на території України?

2. Де слід очікувати землетруси?

VІ. Підсумок уроку

- Україна розташована в межах трьох платформ – однієї давньої (Східноєвропейської) і двох молодих (Скіфської та Західноєвропейської).

- На крайньому півдні та південому заході території України розташовані молоді складчасті тектонічні споруди – Карпатська і Кримська.

- Основні форми рельєфу пов’язані з тектонічними структурами.

- Релєфу України переважно рівнинний, адже більша частина її території розташована в межах платформи.

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 12

Характеризувати тектонічні структури

Визначати розташування тектонічних структур у межах України на тектонічній карті.

Індивідуальне завдання: підготувати інформацію про особливості природи певної геологічної ери.
Урок 2

Тема: Геологічна будова

Мета: - розширити знання учнів про геологічний розвиток Землі як закономірний і тривалий процес; ознайомити з особливостями геологічної будови України, віком, поширенням гірських порід, геологічним літочисленям; розвивати практичні навички учнів у роботі з геологічною картою України та геохронологічною таблицею.

Тип уроку: комбінований

  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка