Тема: Б. Харчук «Планетник». Добро і зло в повісті, в сучасному світі і в людині



Скачати 45.62 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір45.62 Kb.

7 клас


Тема: Б.Харчук «Планетник». Добро і зло в повісті, в сучасному світі і в людині.
Мета: дослідити, як у творі відтворено добро і зло; охарактеризувати образ Планетника, з'ясувати роль діда Капуша у творі та його вплив на розвиток особистості Планетника;

розвивати культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам'ять, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, давати оцінку подіям, явищам, вчинкам героя;

виховувати бережливе ставлення до природи, її краси; прищеплювати риси чуйності, доброти, відповідальності за доручену справу.
Тип уроку: урок пошуку і дослідження з елементами рольової гри
Обладнання: портрет Б.Харчука, текст твору, книжкова виставка на тему «Українські письменники на захист природи», тестові завдання, картки з висловлюванням із твору:

«Кожна людина, людський рід – з кореня добра і зла… людина з добра і зла, вона і зла, і добра.», «Шукай пізнання у трьох коренях – у землі, з якої піднявся, у небі, до якого прагнеш, і в самому собі, в своїй душі», «Світ збудувався і держиться на двох силах – на потузі любові й на потузі терпіння».


Епіграф: Людина. Що воно?

Цвіт душі, з якого росте добро.

Б. Харчук
Хід уроку

I. Тестове опитування учнів

А) взаємоперевірка

Б) оцінювання

Отже, ви побачили рівень своїх знань на початку уроку. Маєте можливість у ході уроку «додати» бали.
II. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Читання вчителем «Легенди про Золоте Зернятко Істини» В. Сухомлинського.

Сьогодні ми з вами дослідимо, як у творі зображено добро і зло; охарактеризуємо образ Планетника, з'ясуємо роль діда Капуша та його вплив на розвиток особистості Планетника і цим самим наблизимось до розуміння суті людського життя.


III. Актуалізація знань
Вікторина "Пізнай героя» (учні додають собі бали)
IV. Основний зміст уроку

1.Слово вчителя

« Кожна людина, людський рід - з кореня добра і зла... людина з добра і зла, вона і зла, і добра»
Добро і зло в людині і у світі - головна проблема твору.

Давайте ознайомимося з результатами вашої дослідницької

роботи «Добро і зло»
2.Результати дослідження учнів

Застосовуючи зміст твору, учні озвучують заповнену

таблицю, роблять висновок: добро - будує, а зло – руйнує.

3. «Доміно»

До слів «добро» і «зло» учні добирають синоніми.

Дай, Боже, щоб у реальному житті ланцюжок добра був набагато довшим від зла.

Будувати чи руйнувати хочете ви? Подумайте про це. А також не забувайте, що завжди є люди, які готові вам допомогти обрати правильний шлях.

4.Гроно «Навчання Планетника у діда Капуша» (інформаційне)


Ми всі маємо своїх учителів. Та найкращий учитель - життя, людський досвід.
Хто у творі уособлює цей досвід?

Дід Капуш - це людський досвід, творена віками житейська мудрість.

Кому свій досвід передає дід Капуш?

Планетник - людина - особистість, яка завдяки наполегливій праці, великим зусиллям волі зробила дійсністю мету свого життя.

Сьогодні ці герої завітали до нас. Послухайте їх уважно. (Інсценізація уривка з твору)

Чого ж навчав дід Капуш Планетника?

Скільки було уроків? (5)

Завдання: відшукайте уроки і зробіть висновки, оформивши це у гроно.

Дід Капуш — Планетнику: 1)читання неба

2)людина - земля (зв'язок)

3) розповідь про зілля

4)сприйняття світу

5) людина і довкілля

Як же перейняв цю науку Планетник?


5.Характеристика образу Планетника за планом

1.Хлопчик з легенди.

2.Портрет героя.

З .Риси характеру:

а) « ...добрий, правдивий, вірний...» (дід Капуш);

б) спритний і працьовитий;

в) цілеспрямований і наполегливий;

г) допитливий і безкорисливий;

д) чемний і чуйний.

4.Інші риси:

а)прагнення пізнати світ;

б) порозуміння з тваринним і рослинним світом;

в) обізнаність у лікарській справі;

г) зневажливе ставлення до пияцтва;

д) повага до матері, людей;

е) знання природних прикмет, народних свят.

З.Прагнення перемогти зло добром. 6. Чи є на нашій землі Планетники?

Можна скласти гроно - характеристику героя на основі цитат, дібраних учнями вдома.

Планетник

Висновок: Планетник прагнув перемогти зло добром.
Закінчіть речення:

Якби більше було на землі Планетників....( учні доповнюють), то більше було б добра, в душах людей не залишилося б місця на зло, ненависть, недовіру, жорстокість.

V. Узагальнення.
Звернемо увагу на епіграф уроку.

«Мікрофон»

- Чи розкриває епіграф суть теми уроку?

- Кого з персонажів стосується?

- Яке з висловлювань запропонували б ви?

... Я ніс засвічені свічки, а вранці сам згорю, - ну й дарма, тільки жаль, що не встиг злетіти у небо... (Планетник)

Не встиг.. .зробити ще одного добра, незважаючи ні на що.

Отож, закінчення твору нагадує нам: спішіть робити добро на землі!


VI. Підсумок уроку

Учитель зачитує Заповіді Матері Терези. Частіше ставте собі запитання: «Чи відповідає мій вчинок критеріям Добра і Краси?»


VII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.
VIII. Домашнє завдання
Твір: «Я», «Щоб стати кращим, я повинен...», «Враження від уроку»


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка