Тема. Байки. Видатний український байкар Леонід Глібов. Мораль байки



Скачати 77.62 Kb.
Дата конвертації22.02.2016
Розмір77.62 Kb.
Літературне читання 3 клас

Тема. Байки. Видатний український байкар Леонід Глібов. Мораль байки.

Л. Глібов „ Коник - стрибунець ”



Мета: ознайомити учнів з новим літературним жанром – байкою, з її особливостями; ознайомити із життям та творчістю Л.Глібова; вчити аналізувати та оцінювати вчинки персонажів і визначати мотиви їхньої поведінки; розвивати навички швидкого, виразного,правильного і свідомого читання; вдосконалювати навички передачі під час читання стану, характеру, настрою головних героїв; формувати уміння висловлювати оцінні судження морального змісту щодо прочитаного; виховувати любов до праці.

Обладнання: „ Літературне читання 3 клас”, мультимедійна презентація уроку.

Тип уроку:урок засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

Станьте , діти, всі рівненько

Посміхніться всі гарненько

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»


2. Психологічний настрій

- Молодці! У вас гарний настрій, ви налаштовані на плідну роботу на уроці.

Отже, розпочинаємо урок. На уроці ми будемо…..( Діти читають разом з дошки слова на картках)



Уважні

Розумні

Організовані

Кмітливі
ІІ. Мовленєва розминка.

1) Гра «Зайве слово» .

- Послухайте групу слів і виділить в ній «зайве» слово. А ті слова, що залишилися, назвіть одним узагальнюючим словом.



Комар, метелик, жук, горобець, мураха.

(Зайве — горобець, всі інші — комахи.)



Зозуля, голуб, орел, соловейко, муха.

(Зайве — муха, всі інші— птахи.)



Барвінок, фіалка, мак, береза, троянда.

(Зайве — береза, всі інші —квіти.)



2) Робота з чистомовкою.

Жу-жу-жу – вам мурашку покажу.

Жі-жі-жі – гострі точимо ножі.

Зу-зу-зу – погодуй мою козу.

Са-са-са – укусила ніс оса.

Ра-ра-ра – ми весела дітвора.
ІІІ. Повідомпення теми і мети уроку.

- Діти, твори яких жанрів ми вже читали? (Вірші, казки, оповідання, легенди, загадки…)

- А які твори вам найбільше запам’яталися?
1. Шифрограма-колограма.

- Сьогодні ми ознайомимся з новим жанром. А яким, ви скажете, коли розшифруєте шифрограму-колограму.

Читати за потрібно за годинниковою стрілкою через букву, починаючи з виділеної.

- Перевіримо.


- Прочитайте що ми будемо сьогодні робити на уроці.

(Діти спочатку читають мовчки, потім 1 дитина читає вслух)

- Сьогодні на уроці ми

  • Дізнаємось, що таке байка, познайомимось з байкарем Леонідом Глібовим та його байкою «Коник-стрибунець».

  • Вдосконалимо навички читання, навчимося визначати характер дійових осіб, давати оцінку їхнім вчинкам.


3. Очікування

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?


ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Тлумачення слова байка.

- Можливо хтось вже знає що таке байка?

- Давайте дізнаємось що ж таке байка?
2. Читання тексту про байку с. 91

- Що сказано про байку в підручнику?

- Зачитайте.

- Що ви ще дізналися про байку?


3. Робота з висловом.

Прочитайте висловлювання про байку .



Здається, байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене.


- Що про байку сказано у вислові?

- А згадувати про неї просить видатний український байкар Леонід Іванович Глібов.


4. Біографічна довідка.

( Розповідають діти)

  • Леонід Іванович Глібов народився у с. Веселий Поділ на Полтавщині 5 березня 1827 р. У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим, йому подобалося усе красиве, але найбільш він любив доглядати за квітами, тому його прозвали «королем квітів». Хлопчик дуже любив слухати казки баби Одарки. А ще Леонід любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями і обрядами.



Коли настав час здобувати освіту в гімназії, тринадцятирічний хлопчик так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон».

Залишив Л. Глібов великий доробок: байки, віршовані загадки і казки, акровірші, жарти

Ці твори принесли йому славу, його шанують, люблять і знають не тільки в Україні, а й в усьому світі
- Ось тільки деякі із доробків Л. Глібова.
5. Читання тексту про Л. Глібова с. 91

- Що ви ще дізналися про Л. Глібова?


- Сьогодні ми ознайомимось із однією із байок Л. Глібова.
5. Відгадування загадок.

- Відгадавши загадки, ви дізнаєтесь, хто буде героями байки, яку ми будемо читати.


Стрибає пружина —

Зелена в неї спина —

3 трави на стеблину,

З гілки на стежину.

Коник-стрибунець
Всі біжать і поспішають,
На собі все щось таскають.
Вміють місто будувати
Без відра і без лопати.


Мурахи
6. Хвилинка-цікавинка. Робота Довідкового бюро. Відомості про комах.


  • Все, що знають про цих комах нам розкажуть учні.

( розповіді учнів, показ слайдів)

1 учень

  • Мурахи – всюдисущі. Вони живуть у лісах, на полях, у садах, на луках, болотах, у пустелях. Мурашок на нашій планеті налічується понад 12 тис. видів. У наших лісах найчастіше трапляються руді мурахи, які будують піраміди – мурашники. Зазвичай вони живуть великими колоніями.


2 учень

Коник-стрибунець живе на луках. З місця на місце пересувається, перелітаючи й стрибаючи.

Живиться дрібними комахами й рослинами. Коники утворюють звуки, потираючи нога об ногу.


- То хто є героями байки яку ми будемо читати?

- Ми сьогодні ознайомимось із байкою Л.Глібова , яка називається

« Коник-стрибунець».
7. Слухання байки. Перевірка первинного сприймання.

- Мураха і Коник-стрибунець є дійовими особами наступної байки Леоніда Глібова.

- Послухайте байку і скажіть, з яким проханням звернувся Коник до Мурахи.

Інсценізація байки ( читання байки вчителем і учнями.)

- З яким проханням звернувся Коник до Мурахи.

- Хто був працьовитим?

- А хто — безтурботним?

8. Словникова робота

Досхочу – багато;

розкошував – вів багате, розкішне життя;

не вгаваючи, співав – не перестаючи;

непереливки тому – скрутно, дуже погано;

гопак – народний танець;

вдатний – здібний, талановитий;

гульк – у розмовному стилі – швидка зміна подій;

проворний – швидкий і вправний у роботі;

кряче – віщує, накликає нещастя;

вдача – успіх у певній справі.

9. Повторне читання байки учнями.

- Простежте, як і чому змінювалась поведінка Коника.



  • Фізкультхвилинка

10. Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання

- Яким був Коник спочатку?

- Прочитайте його опис.

- Прочитайте яким було його життя влітку?

- Як змінилася його поведінка? Із чим це пов'язано?

- Прочитайте, про що просив Коник Мурав’я .

- Прочитайте що відповів йому Мураха?

- Які слова є мораллю байки (тобто повчальним висновком)?

- Що автор засуджує в ній? Від яких рис характеру застерігає нас?
11. Робота в парах.

Характеристика героїв байки.

- Доберіть слова які характеризують героїв байки.

На партах у вас є картки з назвою героя байки. Доберіть слова які його характеризують. ( Діти сигналізують піднятими попарно руками, потім хтось зачитує дібрані слова.)
- Перевіримо чи ви правильно виконали завдання.

13. Конкурс на виразне читання байки (2-3 групи).

— Виступ якої з груп сподобався вам найбільше? Чим саме?


14. Виразне читання байки.

Читає той, кому на парту впаде сніжинка.


V. Підсумок уроку

— 3 яким новим жанром ознайомилися?

— Які недоліки людського характеру засуджувались у байці?

(Байкар засуджує лінь, легковажність.)

- Які вади Коника – стрибунця засуджуються у байці?

( лінь, безтурботність, легковажність, непередбачливість.)
- Поміркуйте, кого автор схвалює в байці?

- Чому навчає нас байка «Коник-стрибунець» ?


1. Методична стратегія «Вибери позицію».

- Ви маєте можливість висловити своє ставлення до героя байки.

Якщо вам сподобався Коник – підніміть кружечок зеленого кольору.

А коли вам сподобався Муравей – підніміть рожевий кружечок.



- Чи справдилися ваші очікування?

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання.

Байку Леоніда Івановича Глібова „ Коник – стрибунець ” вивчити

напам’ять

І група: Вчить байку до слів «…суне злючая зима.»



ІІ група: Вчить напам’ять всю байку.

Зараз дзвоник пролунає,
Час прощатися настав.
І усім вам по заслузі,
Щиро дякую вам, друзі!


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка