Тема. Без води немає життя. Властивості води – рідини. Вода – розчинник. Мета



Скачати 55.28 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір55.28 Kb.
Тема. Без води немає життя.

Властивості води – рідини. Вода – розчинник.

Мета: Розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води (не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху рідина: під час нагрівання розширюється і стискається під час охолодження): формувати елементарні поняття, що вода – речовина, розчинник, розчин, учити робити розчини: виробляти вміння самостійно виконувати досліди, узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки: виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу.

Обладнання: склянка з водою і паличками на кожну парту, банка з водою і ложкою для демонстрації, пляшки різної форми (порожні), дощечка, грудочки льоду, ілюстрації.

ХІД УРОКУ



1. Організація класу.

«Любімо, шануємо, бережімо природу – вічне джерело нашого життя» М.Рильський



2. Перевірка домашнього завдання

1. Фронтальне опитування

- Як люди піклуються про чистоту повітря?

- Як людина використовує повітря?

- Де знаходиться повітря?

- Яке значення має повітря?

2.Індивідуальне опитування

- З чого складається повітря?

- Які властивості має повітря?

- Які речовини забруднюють повітря?



3. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку.

Розгадування та обговорення загадок.

Відома з віку рідина,

Усяк її вживає,

Усяк її вживає,

Буває маркою вона,

Сніжинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка, тверда –

Звичайна підкажіть,… (вода)

Мене частенько просять, ждуть,

А тільки покажусь – ховатися почнуть. (Дощ)

Білим килимом все поле вкрило. (Сніг)

Ніжна зірка сніжно-біла

На рукав з гори злетіла.

Поки ніс її сюди,

Стала краплею води. (Сніжинка)


  1. Чим може бути вода для людини?

Відповіді учнів:

  1. Як предмет живопису для художника.

Вчитель демонструє картини художників: І.Айвазовського «Дев’ятий вал», Д.Убоженка «Берег біля селища Моряків», А.Куїджі «Вечір на дніпрі» (лунає музика А.Вівальді).

Вчитель. Що незвичайного для вас у цих полотнах?

Відповіді учнів.


  • Незвичайний колір води: ласкавий, грізний, рішучий, нездоланний: художник відтворює небо і воду, як протилежності.

  1. Як об’єкт роботи для скульптора.

Льодові скульптури – незвичайний витвір мистецтва. Взимку лід стає матеріалом для художнього відтворення природи.

  1. Місце роботи для: моряка, водолаза, рибалки, іхтіолога.

  2. Місце для занять спортом (ватерполо, гребля, плавання, стрибки у воду)

  3. Продукт харчування.

  4. Вода лікує (води курортів Моршина,Трускавця, Куяльника).

  1. Вікторина: Образ води у художній літературі.

Вчитель. У художній літературі зустрічаємо образ води у казках, віршах, оповіданнях. Відгадаймо, звідки ці рядки:

  • Сидить Івасик з вудкою, рибку ловить… (Казка про Івасика Телесика).

  • Молочна річка, кисільні береги, сховай мене… (Казка «Гуси - лебеді»).

  • Реве та стогне Дніпр широкий… (Т.Г.Шевченко «Реве та стогне дніпр широкий»)

  • Спить озеро, спить ліс і очерет… (Леся Українка «Спить озеро»).

4 учень. Друзі, давай темо складемо правила «Збережи свого друга – воду». Що цікавого ви запропонуєте?

Вітповіді дітей.



  1. Не дід, а сивий,

Не спить, а стелиться,

Вкриває землю й океан,

А зовуть його … (Туман)


  1. Що росте догори коренем?

  2. Розсипався горіх на сто доріг,

та ніхто його не збирає.

Ви відгадували загадки. Давайте ще раз скажемо, про що вони. (Дощ, сніжинка, лід, роса, вода…)



  • А давайте поміркуємо і скажемо одним словом: це все… (вода).

  • А тепер нам залишається визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтиметься? (про воду)

4. Актуалізація опорних знань учнів

- Чи доводилося вам бачити воду в природі?

- де вона знаходиться?

- Для чого потрібна вода?

- Ми відгадували загадки. У яких станах може перебувати вода?

- Які властивості води ви знаєте?

- Чому говорять: «Без води не було б життя на Землі»?

У природи є три скарби: вода, земля, повітря. І яка б не трапилась, якщо вони збережені – все відроджується знову.



  1. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

  1. Бесіда

  • Вода – багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих організмів.

Дослідники

  • Де у своєму житті зустрічаємо воду?

  • Цікаво знати, що; саме людина на 70% складається з води; без води людина не може прожити більше 5 днів; огірок на 95% складається з води.



  • У природі вода перебуває у трьох станах: рідкому (дощ, туман, роса, вода), твердому (сніг, лід, іній, крига, бурульки), газоподібному (водяна пара).

  • А тепер пригадаємо, з чого складається будь яка речовина. (Підручник,с.81)

Якими є молекули води за формою, і розміром в усіх трьох станах?

  • А які відстані між молекулами у воді – рідині, воді – твердому тілі і воді – газоподібному тілі?

  1. Ознайомлення з властивостями води

  • Про які властивості рідини ви дізнались на попередніх уроках?

  • Виллємо воду у тарілку. Що трапилось?

  • Якою є перша властивість води? (Розтікається)

  • Із банки переллємо воду у пляшки різної форми. Яку форму мала вода в банці? Яку форму має вода в пляшках? А свою форму має вода?

(Вода набуває форми тієї посудини, в якій знаходиться.)

  • Зануримо у склянку з водою ложку. Чи добре її видно? Отже, вода прозора.

  • Чи має вода колір? Чи має запах? (Вода – безбарвна рідина без запаху.)

  • Як і всі інші рідини, вода під час нагрівання розширюється, а під час охолодження – стискається.

Кому з вас доводилось спостерігати, що станеться з пляшкою чи склянкою з водою, якщо її винести, закрити і поставити на мороз?

  • Отже, ще одна властивість води: коли вона замерзає і перетворюється на лід, вона перестає стискатися і починає розширюватися, саме тому

пляшка або склянка з водою тріскається на морозі.

Дослід 1. Кинути в склянку з водою 2-3 кришталики марганцівки, розмішати.

  • Куди зникли кришталики?

  • Якою стала вода? (Кришталики марганцівки розчинилися у воді.)

  • Які ще речовини можуть розчинятись у воді? (Сіль, цукор, сік рослин, кров людей і тварин)

  • Для речовин, що розчинилися у воді, вода є розчинником. А вода з розчиненою в ній речовиною називається розчином (розчин солі, розчин цукру).

Дослід 2. У склянку з водою вкинемо пісок або глину. Ані пісок, ані глина не розчинилися. Речовини, що не розчиняються у воді, називають не розчинними у воді речовинами.

Дослідники

  • Найсолоніша вода у мертвому морі – 260г на літр води, у чорному морі – 18г на літр.

  1. Робота з підручником (С.91 – 93)

  2. Закріплення та осмислення знань

  • Як довести, що вода в газоподібному стані (пара) дійсно існує?

  • Чому вода має різний смак у колодязях, морях, мінеральних джерелах?

  • Чому плями від олії не змиваються водою?

  1. Узагальнення та систематизація знань

  1. Роль води у житті людини (с.34)

  2. Образ води у художній літературі (с.34)

Технологія «Мікрофон»

  1. Які ви знаєте властивості води?

  2. Вода – розчинник:

а) тверді речовини; б) рідкі речовини; в) газоподібні речовини.

Слово вчителя

У краплі води, як у дзеркалі, людина бачить природу – тож бережімо її, не забруднюй водойми, навіть найменші, вода нам не зможе відповісти, тож не будемо дикунами, коли хворіє вода - людина здоровою не буде ніколи.


  • Вода – стихія і надія,

Вода – ласкаві ніжні хвилі,

Дев’ятих валів водоспад.

Вона – життя, і це навіки!

Про це ти знай а пам’ятай!



  1. Домашнє завдання

Опрацювати статті: «Без води немає життя», «Властивості води – рідини», «Вода – розчинник».


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка