Тема. Болючі проблеми сучасності у драмі О. Коломійця «Дикий Ангел»



Скачати 95.19 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір95.19 Kb.
Урок – диспут

Тема. Болючі проблеми сучасності у драмі О. Коломійця «Дикий Ангел».

Мета: вивчити самостійно досліджувати певні питання драматичних творів; удосконалювати вміння аналізувати драматичний твір, визначати його проблеми; формулювати свої думки; сприяти особистому самопізнанню; виховувати повагу до старших, людяність, чесність, почуття власної відповідальності.

Тип уроку: урок-диспут.

Обладнання: портрет О. Коломійця, драма «Дикий Ангел», ілюстративний матеріал, стенд « «Дикий Ангел» в оцінці літературних критиків».

Сім’я – це наш тил. Хороша сім’я – це прекрасне відчуття своєї захищеності, своєї потрібності.

Це те, що дає душевну рівновагу і

душевний комфорт. Але це не звалюється само з неба. Це треба

заробити – тут і труд душі, і труд розуму, і робота рук.

В. Сухомлинський

Хід уроку

(Звучить пісня «Родина, родина, від батька до сина…»)



І. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя.

Драма О. Коломійця «Дикий Ангел» має ще одну назву – «Повість про сім’ю».

Тема нашого кроку – «Болючі проблеми сучасності у драмі «Дикий Ангел» ».

Проблеми, порушені у драмі, актуальні і в наш час.

Що є для людини найціннішим? Знання? Влада? Свобода? Слава? Гроші? Звичайно, це все дуже важливе, але для більшості людей немає нічого ціннішого за сім’ю. чи є щось більш важливе, ніж батьки й діти, брати і сестри, стосунки між чоловіком і жінкою? Чому нам важко без сім’ї ? Чому любов для нас має таке значення? Та, мабуть, тому, що ми створені, аби втілити у своєму житті любов.

Наша сім’я – це найближчі люди, з якими ми підтримуємо зв’язки впродовж усього життя, і саме любов не дає цим зв’язкам обірватися.

Але якою б щирою не була наша любов, мабуть, нікому не вдається уникнути сімейних проблем. Іноді нам буває важко знайти спільну мову з батьками, подолати «бар’єр» поколінь, дітям нелегко зрозуміти, що значить бути батьками, а ті забувають, що були колись дітьми.

Отже, Олексій Коломієць у своєму творі порушує одну із найважливіших проблем життя – батька і діти.

Цінність літературного твору визначається передусім важливістю й актуальністю життєвих проблем, порушених і розв’язаних автором.

Основною «рушійною» силою драматичного твору є конфлікт. Під час уроку ми дізнаємося, як автор розв’язує цей конфлікт, і спробуємо оцінити відповідно до своїх поглядів.



ІІ. Сприйняття навчального матеріалу

  1. Слово вчителя.

Форма проведення нашого уроку – диспут. Зверніть увагу на дошку, де записана пам’ятка.

Пам’ятка

Правила проведення диспуту:


  • якщо хтось говорить – слухай;

  • кожен говорить по черзі, а не всі водночас;

  • якщо хочеш висловитися, підніми руку, щоб тебе побачили;

  • не перебивай того, хто говорить;

  • якщо ти не погоджуєшся з кимось, переконайся, що ти хочеш критикувати ідею, а не особу, яка її висунула;

  • не смійся, коли хтось говорить (за винятком, якщо хтось жартує!);

  • заохочуй до участі інших.

А тепер звернімось до тлумачного словника і визначимо значення слів, якими нам доведеться оперувати на уроці.

  1. Словникова робота.

Сім’я – група близьких родичів (чоловік, дружина, батьки, діти та інші, що проживають разом).

Батько – чоловік стосовно до своїх дітей.

Мати – жінка стосовно до своїх дітей.

Син – особа чоловічої статі стосовно до своїх батька і матері.

Дочка – особа жіночої статі стосовно до своїх батька і матері.

  1. Слово вчителя.

А ось яку формулу сімейного життя вивів В. Сухомлинський: «Головна суть і мета сімейного життя – виховання дітей. Головна школа виховання дітей – взаємовідношення чоловіка і дружини, батька і матері».

«Сім’я приносить повноту життя, сім’я приносить щастя, але кожна сім’я є перш за все великою справою, що має державне значення».

А. Макаренко

Давайте спробуємо визначити коло основних проблем, порушених автором у драмі:



  • відповідальність батьків за своїх дітей;

  • батько, батько в сім’ї батьківський авторитет;

  • наступність поколінь;

  • питання про ощадливість і бережливість;

  • єдність особистого і громадського;

  • чесна і сумлінна праця кожного громадянина;

  • відповідальність перед майбутніми поколіннями за те, що ти зробив у житті;

  • чесність;

  • людяність;

  • безгосподарність у державі;

  • мільйони сиріт при живих батьках;

  • чистота навколишнього середовища;

  • усвідомлення ролі праці у процесі виховання;

  • розуміння того, у чому полягає любов «до своєї землі, людей своїх, держави своєї»;

  • викриття «філософії временщика»;

  • краса вірності;

  • самостійність;

  • впевненість у собі, у своїх силах;

  • загальнолюдські цінності: віра, надія, любов.

Ці проблеми хвилюють сьогодні і нас з вами. Я в цьому переконалася, прочитавши ваші твори на морально-етичну тему.

(Учитель зачитує уривки з творів, написаних на попередньому уроці. Учні обговорюють.)

Тема «Щастя»

Щастя залежить від того, яку професію ти обрав. Я мрію влаштуватись на престижну роботу, купити собі будинок, зустріти кохану. Але в наші дні досягти цього важко. Наш час – час руйнації, відкидання традицій. Однак я вірю, що люди прозріють і змінять своє життя.

Тема «Лиш боротись – значить жити»

Люди, давайте боротись не лише за своє існування, за існування інших, а також за життя нашої планети, бо якщо ми її не збережемо, то і всі загинемо. Давайте не допустимо цього.

Тема «Я вірю, що моє завтра буде прекрасним»

Я сподіваюсь, що в майбутньому жити стане краще, бо якщо не вірити, то можна впасти у відчай.

Тема «Життя таке коротке.



Поспішайте робити добро»

Усі ми колись підемо з цієї землі. Але що ми залишимо після себе, що ми можемо дати один одному за життя, що залишимо в серцях тих людей, з якими були знайомі: добру пам'ять чи байдужість. Треба цінувати і берегти кожен день і кожну хвилину, робити те, що дасть добрі плоди. Ми живемо, забувши про любов, доброту, співчуття, і ще сподіваємось на краще майбутнє. Воно не прийде, поки в серці кожного з нас не бринітимуть слова: «Життя таке коротке. Поспішай творити добро».

Тема «Смисл життя, щастя, мрії»


  1. Жити здоровим у щасливій сім'ї, де є злагода і матеріальний статок, - це і є щастя.

  2. Для мене щастя – це, по-перше, здоров’я, по-друге, гроші, по-третє, любов.

  3. Щастя людина повинна створювати сама, тому що за неї цього ніхто не зробить.

Усі проблеми, порушені в творі, більшою чи меншою мірою торкаються центрального персонажа – Платона Микитовича Ангела.

Платон Микитович Ангел



  1. Диспут.

  • Яким був Платон Микитович у сім'ї (зачитайте цитати)?

  • Ощадливий він чи скупий?

  • За що він поважає гроші?

  • Чи можна його назвати рабом грошей?

(Прагнення до заможного життя в Ангела має не тільки приватний характер, воно невіддільне від загальнонародних, державних інтересів.)

  • Які погляди на виховання відстоює Ангел, за яку сім’ю бореться?

(Його погляди цілком співпадають із поглядами А.Макаренка: «Сім’я приносить щастя, але кожна сім’я є перш за все великою справою, що має державне значення».)

  • Яке суспільне значення позиції Ангела?

(Його дії та вчинки спрямовані не на забезпечення власного добробуту, а на вдосконалення різних ланок суспільного життя. Ангел завжди пам’ятає, що він - частина держави, всією душею вболіває за громадські справи.)

  • Які дії та вчинки Ангела виправдовуєте, а які засуджуєте?

  • Чому драматург наділив свого героя максималізмом?

(«Автор прагнув наочніше, переконливіше втілити свій творчий задум, гнівно сказати людям про те, що його турбує або непокоїть, загострити увагу глядача на потребі активної боротьби зі згубними споживацькими настроями» (За Й.Кисельовим)).

  • Чому «правильний» Крячко є негативним персонажем?

(Крячко за гучною фразою приховує свою бездіяльність, утриманські настрої.)

(Зачитайте слова від: «У вихованні молоді посилочки були і є …» до «Ось тобі страж порядку».)



  • Чим запам’ятались вам інші дійові особи драми?

  • Які риси характеру має Уляна Охтисівна Ангел?

  • Чому між чоловіком і жінкою не виникає конфліктів?

  • Чи згодні всі, що причиною конфліктів є непорозуміння між членами родини? А що треба зробити, щоб усі ставилися з повагою одне до одного? (Треба навчитися прощати.)

  • Чи все можна прощати?

  • Як ви ставитесь до сварок між батьками?

  • Яка причина сварок?

  • Хто частіше починає сварки?

  • Що треба зробити, щоб у сім'ї не виникали сварки?

(Не давати виходу негативним емоціям, не вести розмову на високих тонах.)

Сім’я Петра і Ліди

  • Чи погоджуєтесь ви з думкою Ліди про роль дружини в сім'ї?

Якої ви думки про місце жінки в сім'ї і громадському житті?

  • Хто, на вашу думку, повинен бути головою в сім'ї? Чи сім’я - це союз двох рівних особистостей?

  • Які якості повинен мати чоловік, дружина?

  • Як треба розподіляти обов’язки між членами сім'ї?

Сім’я Федора і Клави

  • Як зберегти сім’ю? І чи кожну сім’ю треба зберігати?

  • Які можуть бути причини розлучення?

  • Чи завжди розлучення – вдале рішення всіх проблем? Обґрунтуйте свою думку.

Сім’я Павлика і Олі

  • Як ви ставитесь до ранніх шлюбів?

  • Коли, на вашу думку, молода людина готова до створення сім'ї?

  • З якими труднощами стикається молода сім’я після весілля?

  • Чи потребує молода сім’я допомоги, поради з боку батьків, близьких?

  • Що потрібно для того, щоб бути готовим створити сім’ю?

В учнів було попереднє завдання звернутися до Біблії і знайти 10 заповідей. Зачитують їх.

  • Я Господь Бог твій, щоб у тебе не було інших богів, крім мене.

  • Не роби собі ідола і ніяких зображень того, що ти бачиш вгорі на небі, внизу на землі, під землею і водою.

  • Не вимовляй даремно імені Божого.

  • Шість днів трудись і роби всякі справи свої, а сьомий день присвяти Господу Богу твоєму.

  • Шануй батька свого і матір свою, і добро тобі буде, і довго проживеш на світі.

  • Не убий.

  • Не чини перелюбу.

  • Не кради.

  • Не давай неправдивих свідчень.

  • Не бажай того, що належить ближньому твоєму.

  • Чи можна сказати, що Ангел виховував своїх дітей за Божими заповідями? Якщо ні, то чому так багато спільного у принципах Платона Микитовича з Біблією?

(Мабуть, Платон Микитович не думав конкретно про ці заповіді. Він виховував своїх дітей, як підказувало йому серце. Біблія узагальнила морально-етичні принципи, які виробило людство впродовж багатьох століть. Вони сприяють вихованню і розвитку в людині всього найкращого.)

ІІІ. Підбиття підсумків

Для дитини її батьки подібні Богу, і кожне слово, сказане батьками, сприймається як істина. Діти допитливі, і батьки для дитини – перші вчителі. Дитина вчиться любити своїх батьків, які дали їй життя.

Увесь світ складається із сімей. Якщо ми не навчимося будувати стосунки у своїх сім’ях, мудро і з любов’ю вирішувати конфлікти, то не зможемо знайти гармонії у стосунках з іншими людьми.

Сім’я готує нас до життя, формує наше ставлення до світу: ми вчимося повазі, вірності, співробітництву і співпереживанню, проявам безкорисної любові до всіх членів людського суспільства.

Чим сильніше наша любов, тим більше значення має життя. Розвиток почуттів, який починається в сім'ї, поступово приводить нас до самовдосконалення.

На сьогоднішньому уроці ми звернулися до вічної теми, яка хвилювала і хвилює серця всіх. Цій темі присвятили свої найкращі твори митці слова різних народів. Дагестанська поетеса Ф. Алієва написала прекрасний вірш «Розмова з сином». Ним ми і закінчуємо наш урок.

(Звучить музика композитора Моріконе.)

Ты, сын мой, должен помнить:

от того


ржавеет даже новый лист железа,

что в сырости лежит он бесполезно

И не находят дела для него.

Душе людской – во много раз трудней:

и в дверь души, и в щели

этой двери

сто ржавчин и пороков

лезут к ней…

Запомни три из них

по крайней мере:

во-первых – зависть.

Ты её убей в зародыше.

И научись, по праву,

без ревностно ценить других людей,

чтить их удачу, их успех и славу.

Второе – злость.

Беги от чувства злого.

Сей доброту,

живи, других любя,

суди себя, коль осудил другого,

прости другого, коль простил себя.

И третье – корень наших многих бед,

убийца всех достоинств

в человеке – безделье.

И позорнее – во веки

порока в людях не было и нет.

Не в праздном воздыханье на диване,

а в празднике полезного труда



ищи свой смысл…




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка