Тема: Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Мета навчальна: дати уявлення про числівник як частину мови, зокрема його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль



Скачати 76.83 Kb.
Дата конвертації18.02.2016
Розмір76.83 Kb.
Тема:Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета навчальна: дати уявлення про числівник як частину мови, зокрема його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль.

Мета розвиваюча: формувати в учнів загально пізнавальні вміння розпізнавати числівники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні, розвивати логічне мислення, соціокультурну, комунікативну та самоосвітню компетентності, виділяти головне, зв'язно висловлювати свою думку.

Мета виховна: виховувати любов до рідної мови, зацікавленість скарбами народної мудрості; виховувати любов до рідного слова, повагу до українських звичаїв та традицій, історії свого народу. .

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: мультимедійна презентація

Перебіг уроку



Не намагайся бути першим,

а намагайся бути кращим 

I. Організаційний момент

Любі друзі! Продзвенів уже дзвінок -

Починаємо урок.

Він незвичайний і цікавий,

Він сьогодні вас зібрав

Й посміхнутись наказав

Шановні діти! Я вітаю вас на нашому уроці. Впевнена, що ми з вами проведемо його щонайкраще і отримаємо гарні оцінки. Хочете бути переможцями? Отже, вперед!

Смайлик - усмішка

II.Актуалізація опорних знань.



  • Сьогодні у нас незвичайний урок, бо ми відвідуємо ярмарок. А щоб знати ,без якої частини мови там не обійтись скажіть: «До якої частини мови належить виділене слово?»

Числівник відомий і дошкільняті –

Він же вчить нас рахувати,

І оцінку гарну заробити

Вам Числівник допоможе,

Порахувати все він зможе.

Всі числа по порядку він складе

І найскладніше він знайде,

Бо той хто дружить із Числівником,

Той може стати і відмінником.

III. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

Отже,тема нашого уроку: Числівник як самостійна частина мови

Заповнення таблиці(спочатку відома інформація,а після пояснення матеріалу нове)

Відоме

Нове







Розповідь вчителя: Отже, числівник - це самостійна частина мови, яка називає число, кількість предметів, порядок їх при лічбі й відповідає на питання СКІЛЬКИ? КОТРИЙ? За значенням числівники поділяються на кількісні ( скільки?) та порядкові ( котрий?)

За будовою числівники поділяють на прості, складні та складені.

Прості мають один корінь: два, п'ять, десятеро, сорок, сто;
•    складні утворені поєднанням двох коренів: п'ятдесят, шістдесят, вісімдесят, дев'яносто, двісті;
•    складені утворені з двох і більше простих і складних числівнників: сорок три, двадцять вісім, сто п'ятдесят три, сімсот шістдесят чотири тисячі, три четверті.

    Числівники змінюються за відмінками, а порядкові ще й за числами і родами.

У реченні числівник може виступати будь-яким членом речення: підметом, присудком, означенням, додатком, обставиною.

Без числівника ви не знаєте, в якому році народилися, скільки років живете на світі. А спробуйте без числівника купити в магазині бубликів, цукерок чи ще щось.

Тож зараз, діти, відкрийте підручник і опрацюйте правило

Увага! Увага!  Спішіть-поспішайте!

Господарі й гості, глядітьне минайте!

На ярмарок прошу гуртом, поодинці,

Чекають на всіх там чудові гостинці!

На ярмарку нашім веселім, багатім

Є чим дивуватись і є що придбати.

Тут щедрі дарунки і саду, й городу,

Тут пісня і жарти — усім в нагороду.

Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,

Барвисті стрічки, рушники вишивані.

Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,

Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.

Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,

Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

Діти, як ви зрозуміли, ми сьогодні з вами вирушимо на ярмарок ,а для цього ми повинні вміти гарно рахувати.



  • Що ж таке ярмарок?

  • Хто з вас був на ярмарку і де ?

Слово « ярмарок» прийшло з німецької мови й означає

« щорічний базар, торг, що відбувається регулярно на певному місці і в певний час

 На ярмарку цінувалося все найкраще, тому  мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим». На нашому ярмарку все можна купити тільки за знання.

Як ви розумієте наш девіз?

ІV. Закріплення знань та формування в учнів умінь і навичок

         УЧИТЕЛЬ: Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде таке завдання.


1.Учитель. Якщо я називатиму числівник, руки піднімають угору, прикметник – розведіть у сторони, іменник – витягніть уперед.
Стотисячний, двійка, п’ятиденний, шестиповерховий, п’ятиденка, двадцятип’ятимільйонний, восьмирічка, тридцятирічний, дев’ять, однокласниця, вісімдесят.

- Яке орфографічне правило ілюструють ці приклади?

2.Відгадати загадки, назвати числівники, дати їм характеристику.


Один всю роботу робить, другий господаря молоком поїть, третій хату стереже

( кінь, корова, собака ).


У сімох братів по одній сестрі. Чи багато сестер? ( одна )

Ішли син з батьком та дід з внуком. Скільки їх? ( троє )

УЧИТЕЛЬ:  Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відкриті. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!

Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання.  У вас на партах лежать картки самооцінки. Виконуючи завдання, ви свої знання оціните об’єктивно.

3. Завдання.

1. Виділіть числівники, зробіть синтаксичний розбір.

«Якби мені не тиночки та не перелази,
Ходив би я на ярмарок в тиждень по три рази…»

2.Запишіть числівники прописом та дайте їм характеристику.

Великі Сорочинці — село в Миргородському районі Полтавської області. У давнину — Краснопіль, а з 1620-х років уже відоме під назвою Сорочинці. У цей час належало Ієремії (Яремі) Вишневецькому (до 1648 року).

Щороку в останню суботу та неділю серпня в селі проходить Сорочинський ярмарок. З 1999 року він Указом Президента отримав статус загальнонаціоного заходу.



3. Від поданих кількісних числівників порядкові за зразком:

Дев’ять – дев’ятий

Один –

три –


сорок –

сто –


вісім –

чотирнадцять –

двадцять –

тридцять один –

Творча робота

1. А як же на ярмарку без пісень?Поспіваємо! Пригадати народні пісні, в яких вживаються числівники

2.Розбийтеся по парах і розіграйте діалог ,використовуючи числівники на тему : «Мій товар – найкращий»

3. Лінгвістична гра «Позмагаймося».

Хто швидше і більше назве прислів’їв, приказок і загадок, у яких вжито кількісні та порядкові числівники.



V. Рефлексія. Підсумкова бесіда.

  • Яка частина мови називається числівником?

  • Які числівники називаються кількісними, а які – порядковими? Наведіть приклади.

  • Що нового про числівник як частину мови ви дізналися на цьому уроці?

  • Оцінювання і аргументація оцінок за усні відповіді. Узагальнююча бесіда

УЧИТЕЛЬ: Діти, оцініть свою роботу на уроці. Чи задоволені ви своїми відповідями?

(Слово учням)

УЧИТЕЛЬ:  Діти, чи сподобався вам урок? Чи справдились ваші очікування? Зараз кожен висловить свою думку. МЕТОД „МІКРОФОН"

-       Я зрозумів...

-        Мене здивувало...

-        Я збагатився інформацією про...

-        Мене зацікавило повідомлення про...

-        Я ніколи раніше не чув про...

-        Я  зумів …

-        Я  знав …

-        Найбільші  труднощі  я  відчув …

Мені  б  хотілося  ще …

УЧИТЕЛЬ: Усе, що ми придбали на ярмарку, -  ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить : „ Учити - за плечима не носити 



VІ Домашнє завдання

Середній рівень : вправа



Достатній рівень: підібрати сім-вісім прислів’їв та приказок, в яких зустрічаються числівники ( наприклад: «Семеро одного не ждуть», «Сім п’ятниць на тиждень»)


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка