Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні



Скачати 222.07 Kb.
Дата конвертації18.02.2016
Розмір222.07 Kb.
Козій М.О., вчитель укр. Мови та літератури Глибочецької ЗОШ І-ІІІ ст.

Борщівського р-ну Тернопільської обл.



Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні

ознаки, синтаксична роль

Мета: поглибити знання учнів про числівник як частину мови,

його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні;

формувати загальнопізнавальні вміння знаходити

числівники в текстах; розвивати творчі вміння

використовувати числівники у власних висловлюваннях;

виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування

мовної компетенції)

Хід уроку

I. Орієнтація.

З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

Учитель.

За вікном яскраво світить сонце, лагідний вітерець ніжно колише гілки трьох берізок, що ростуть біля школи. У вас на обличчях теплі посмішки, бо до них

доторкнулись ніжні промінчики сонця. Який місяць надворі? Перший місяць весни – березень. А яке число місяця сьогодні? Котра зараз година? Коли у вас день народження? Діти, які ми слова використовували, щоб дати відповіді на ці питання?

II. Актуалізація опорних знань.


  1. Мовна казка про частини мови.

Зібралися якось зранку частини мови за столом. Сіли вони снідати, а Числівника забули розбудити. Всі поспішали, бо запізнювались до школи на уроки. І раптом із спальні з’явися заспаний Числівник:

- Чому ви мене не розбудили. Я теж поспішаю до школи на урок.

- Подумаєш, він поспішає, - скептично засміявся Іменник . – Без тебе діти на уроці прекрасно обійдуться.

- Я теж так думаю, - підтримав його Прикметник.

- Для чого ти учням? – засміялося Дієслово?

- Як для чого? – обурився Числівник.

- Коли не буде мене, то діти не знатимуть о котрій годині йти до школи. Вони не знатимуть, який сьогодні день тижня, який день місяця, який рік. І, найголовніше, вони не знатимуть, скільки грошей треба просити в матері, щоб купити собі морозиво чи шоколадку. Ось так, - промовив Числівник.

І всі частини мови похнюплено замовкли. А Іменник крадькома глипнув на свій годинник, чи бува не зникли з циферблата цифри.

- Слава Богу, всі цифри на місці, - полегшено вимовив Іменник. І всі частини мови схопили свої портфелі і помчали до школи, щоб розказати учням, яке почесне місце у царстві Граматика займає їхній брат Числівник.

2. Бесіда.

- Пригадати, яка частина мови називається числівником?

- Як можна довести, що числівник – самостійна частина мови?

- Які дві групи числівників вивчалися у початкових класах?

- Яким членом речення може бути числівником?



III. Оголошення теми уроку.

1.Етап визначення мети, планування роботи.

Ділова гра

Учень у ролі вчителя визначає разом з іншими дітьми мету уроку, форми вивчення матеріалу, планує роботу на уроці.

2.Отпрацювання теоретичного матеріалу.

Учитель.

Числівник – це повнозначна самостійна частина мови, що називає кількість предметів (кількісні числівники) або порядок їх при лічбі (порядкові числівники), відповідає на питання скільки? котрий?: двадцять корів, перший автомобіль.

Як і інші самостійні частини мови, числівник змінюється за родами, числами, відмінками.

Кількісні числівники змінюються за відмінками: вісім – восьми, вісьма (вісьмома). Порядкові змінюються за числами, родами, відмінками так само, як прикметники: перший день, перша книга, перше вікно, перші канікули. Такі самі ознаки має й числівник один: один хлопець, одна дівчина.

Увага! Числівники півтора, півтори, півтораста, мало, немало, чимало – невідмінювані.

Зверніть увагу, що числівники тисяча, мільйон, мільярд мають рід, але не змінюються за родами.

Два числа – однину та множину – мають усі порядкові числівники, а також власне кількісні числівники нуль, тисяча, мільйон, мільярд, трильйон, квадрильйон. Числівники можуть використовуватися у формі множини, коли вони пов’язані з іменником: одні ножиці, одні граблі, або іменником, що означає парний предмет: одні черевики, одні шкарпетки.

Числівники несуть повну інформацію лише у поєднанні з іменником. Без них втрачається конкретне значення: (шість і шість хлопців).

Числівник виконує різні синтаксичні функції. Він може виступати в ролі підмета, частини присудка, додатка, означення: 1.Директор нагородив п’ятьох учнів.2. Троє дівчаток стоять біля класу.3.друзів було троє.


3.Створення образно-асоціативної й теоретичної схеми

«Числівник як самостійна частина мови»






IV. Застосовування й розкріплення знань.

1.Робота в групах.

Прочитайте і спишіть текст. Підкресліть числівники. Яким членом

речення є числівник?Вкажіть,за якими ознаками розрізняють числівники.


Україна є найбільшою країною Європи,якщо брати до уваги держави,чиї кордони не входять за межі цієї країни світу. Загальна протяжність її кордонів становить 6992кілометрів.Довжина морської ділянки кордону дорівнює 1355кілометрів.

Українські землі простяглися з заходу на схід на 1316кілометрів,із півночі на південь на 893кілометри.Сім європейських держав могли б вільно розміститися на площі в 603 тисячі квадратних кілометрів,яку займає Україна. Сучасну систему областей України було оформлено з 1932року.Сьогодні територію України поділено на 24 області. Загалом в Україні зараз існує 490 районів,457 міст,897 селищ міського типу та 32742сільських населених пунктів. Найбільші міста країни:Київ-2,6млн.,Харків-1,6млн.,Дніпропетровськ-1,2млн.,Донецьк-1,1млн..Одеса-1,1млн.,Львів1,0млн мешканців.

2.Гра «Літературний турнір»

За певний час (5-6 хвилин) кожна група учнів має записати якнайбільше назв художніх творів, прислів’їв та приказок, які містять у собі числівники.


Одна нога тут, а друга там;

«Мені тринадцятий минало»;

«Дев’ять братів і одна сестриця Галя»;

«Перший диктант»;

Один у полі не воїн;

Семеро одного не ждуть;

Тричі відміряй, а раз відріж;

Де два сперечаються, там два не мішається; Не май сто кіп у полі, а май друзів доволі.

3. Фразеологічна скарбничка

Допишіть фразеологізми, використавши числівники.

Лінивий двічі робить, (скупий двічі платить);

Одне погане слово скажеш – (почуєш десять);

Слухай сто разів, (а говори раз)

Раз промовиш, де слід, (і відвернеш тисячу бід);

Біда біду перебуде – (одна мине, десять буде);

П’ять днів не роби, (а два відпочиваємо).



Культура мовлення

Неправильно Правильно

У двох словах Двома словами

Другим разом Іншим разом

6 метрів у секунду 6 метрів за секунду

Два дуба два дуби

Більша половина більше половини, значна частина

Пів другого пів на другу

5. Підсумок уроку.

Учитель. Велика і неозора наша Україна. Високі гори, бурхливі ріки, пшеничні

поля, квітучі сади – це наша рідна земля. Працьовиті люди живуть на

цій землі, живуть як одна велика сім’я.

(Лунає пісня «Калина» у виконанні Софії Ротару).

6. Рефлексія

Бесіда.


  • Що вам сподобалося на уроці?

  • Які висновки ви зробили?

  • Чи почули ви щось нове?

  • Що вас здивувало?

7. Домашнє завдання.



Урок 2

Тема. Числівники кількісні (на позначення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові.

Мета: навчити учнів розрізняти кількісні й порядкові числівники, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак числівників; формувати вміння знаходити порядкові й кількісні числівники в текстах; розвивати творче вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях; виховувати любов до рідного краю;

Тип уроку: засвоювання нових знань.

Хід уроку

I.Орієнтація.

Створення емоційно - позитивного фону.

Учитель. Подивіться на сусіда по парті, посміхніться. Обміняйтесь компліментами.

Учні записують у зошит сусіда по парті комплімент.

II. Оголошення теми і мети уроку.

1.Слово вчителя .

Вірш про числівник.

Тема ця хоч не проста, та для вас цікава,

Бо про цифри мова йде

І це звична справа.

Рахувати, віднімати нас навчила математика.

Як писати цифри ці, нас навчить граматика.

Скільки в світі різних див ?

У веселки кольорів?

Скільки місяців у році?

Скільки зробить котик кроків,

Скільки зірочок у небі?

Скільки променів у сонця,

Що загляне в віконце?

Це числівник завжди знає,

Цифри всі він називає.

В край чудовий поведе,

Числа всі він нам назве.

Кількість і порядок при лічбі

Назавжди він збереже.

2.Опрацьовування теоретичного матеріалу.

3.Спостереження над мовним матеріалом.

Вибірковий диктант

Сім чудес України

За сотні, тисячу років до нашої ери людству були відомі сім чудес світу – досконалі архітектурні споруди гігантських розмірів, створені розумом і руками тисяч майстрів, які мріяли навіки залишити про себе пам'ять. Такі ж самі пам’ятки є і в Україні.

То які пам’ятки відносяться до семи чудес України?

1.Софія Київська – Софійський собор – всесвітньо – відома пам’ятка архітектури і монументального живопису ХI ст. Заснування собору згадується в літописах як під 1017 р. так, і під 1037р.

2. Києво – Печерська Лавра – православний монастир, заснований у 1051 році монахами Антонієм і Феодосієм в печерах біля літньої княжої резиденції Берестово поблизу Києва.

3.Софіївка – Уманський парк “Софіївка” є шедевром і зразком світового садово – паркового мистецтва кінця ХVIIIст. – початку ХIХ ст. Парк розкинувся на площі 154, 7 га.

4. Херсонес Таврійський-це місто - держава мало довге життя –майже 2 тис. років-його історія є частиною історії Древньої Греції,Древнього Риму і Візантії.

5.Хортиця-найбільший історичний комплекс на Дніпрі,унікальність якого в рідкісному поєднанні на одній території різноманітних природних комплексів.

Хортиця має довжину 12,5км,ширину в середньому 2,5км і площу приблизно 3000га.

6.Заповідник в Кам’янець-Подільському. Літопис приписує будівництво Кам’янецької фортеці литовським князям Корятовичам, які приблизно князювали у 60-90-х роках ХIVст.

7. Хотинська фортеця-державно- історичний архітектурний заповідник. Фортеця, яка пережила століття і бачила під своїми мурами полчища воїнів. Хотин недавно відсвяткував своє тисячоліття.

Виписати числівники, замінюючи цифри словами. Провідміняти словосполучення 1050рік.

IV. Застосування й закріплення знань.

1.Конкурс математиків.

Записати математичні вирази, використовуючи прийменники від,до. Зачитати.

Простежити, чи правильно вимовляють числівники ваші однокласники.

15+17=32 95-16=79

45+11=56 73-22=51

2.Конструктор словосполучення.

Почитайте числівники. Утворіть від них порядкові числівники, що закінчуються на - сотий, - тисячний, - мільйонний, - мільярдний. Утворіть словосполучення, додавши іменники.

Чотири,сім,шістнадцять,вісім,двадцять п’ять.

3.Робота в групах.

1-а група. Кожне словосполучення виразити одним прикметником або порядковим числівником.

2-а група. Придумати до поданих словосполучень іменники.

3-а група. Скласти з поданими словосполученнями речення.

Наприклад: 10 днів – десятиденна подорож .

5 квартир,4 яблука, 2 коней,40 років,6 метрів,2 кг,

3 тонни,4 мільйони.

4.Хвилинка – веселинка.

Порався чоловік у дворі,коли підходить до нього кум, гарно одягнений, причесаний, але кудись дуже поспішає, та й каже:



  • Куме, можна я через ваш город перебіжу, бо хочу встигнути на електричку на 7: 20?

  • Та будь ласка, куме! От тільки там мій бик пасеться. Якщо він вас побачить, то ви встигнете на 6:40!

На уроці:



  • Скажи тепер ти, що таке кілограми?

  • Це 800 грамів в упаковці.

5.Творча робота «Сміємося разом»

Робота для груп. Придумаємо смішинку – веселику, використавши кількісні та порядкові числівники.



6. Вікторина для всезнайок.

Робота для груп. За кожну правильну відповідь – 1бал. Переможцем стає та група, яка набере найбільшу кількість балів.



  1. Яке озеро в Індії вісім місяців на рік буває солоним, а чотири – прісним?

(Озеро Самбар).

  1. Скільки метеоритів щодоби випадає на земну поверхню? (200 тис.)

  2. Хто виготовив перший глобус?(У ІІ ст. до н. е. Кратес із міста Пергами, але зображення його не збереглося).

4.Яка висота піраміди Хеопса? (138,8м)

5. Яка довжина Великої Китайської Стіни? (7600км.)

6. Яка найвища гірська вершина? (Еверест,8850м)

7.Скільки днів має місяць у високосному році? (29 днів).

8. Яка довжина Дніпра? (2285км)

9. Яка найвища гора України? (Говерла, 2061м.)

10. Яка найбільша річка світу? (Ніл,6671км.)

11. Яке найбільше озеро світу? (Каспійське море,1025м.)

12. Яке найбільше озеро України? (Сасик, площа 204, 8км)

7.Орфографічна хвилинка.

Подані числа записати словами.

Пояснити їх правопис.

16;30;40;50;60;70;80;90;500;600;700;800;900.



8.Завдання для кмітливих.

Назвіть два числа, в яких кількість цифр дорівнює кількості літер, що

складають назву кожного з чисел.

9.Прийом «Я – копірайтер»

Учитель. Копірайтер – гарне і незрозуміле слово. Копірайтер – це професіонал, який має глибокі знання в сфері рекламного бізнесу. Замовником копірайтера є всі, особливо ті, хто хоче вигідно продати свій товар. Хочеш спробувати себе в цьому амплуа? Перевір, чи зміг би ти стати гарним копірайтером. Розроби рекламу «Цікаво про числівник» і перевір її на своїх друзях. Якщо вони побіжать працювати з додатковою літературою, значить твоя реклама подіяла.



V. Підсумок уроку. Клоуз – тест.

1.Числівник - …

2.Кількісні числівники – це …

3.Порядкові числівники – це…

4.Числівники у реченні виступають…

5.За родами, числами й відмінками не змінюються такі числівники…

6.Слова десяток, сотня, половина, чверть належать до (назвати частину мови).

Робота в парах (взаємоперевірка).

VI. Рефлексія продовжити речення.

На уроці я зрозумів…

Я знаю…

Я вмію…


Я вважаю…

VII.Оцінювання.

Визначення переможців.



VIII.Домашнє завдання.

Урок 3

Тема. Числівники прості, складні і складені;їх творення. Роздільне написання складних числівників.

Мета: навчити учнів розрізняти прості, складні і складені числівники; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прості, складні і складені числівники у текстах, визначити їх роль у реченні. Навчити учнів правильно писати складні числівники; прищеплювати бажання розширювати свій кругозір.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Обладнання: підручник, збірники вправ, саморобний циферблат годинника.
Хід уроку.

  1. Орієнтація з’ясування емоційного стану учнів.

Метод «Кольоровий настрій»

Учитель. Визначте свій настрій за допомогою одного з кольорів веселки.

У релігійній символіці червоний колір означає Божий гнів, оранжевий – радість, жовтий – щедрість, зелений – надію, блакитний – щастя, синій – умиротворення природних сил, а фіолетовий – велич.

Нехай же на нашому уроці райдуга засяє всіма своїми барвами!




  1. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Розгляд таблиці.

Групи числівників за будовою.


Прості (один корінь)

Складні (два і більше коренів)

Складні (два і більше слів)

Два,

11,20,30,14,18.

сорок,

сто,


тисяча,

мільйон,


мільярд.

П’ядесят,

триста,


сто тридцять,

двохрічний.





Тридцять один,

двісті двадцять шість.



Багато,

мало,


кілька,

чимало,


небагато.

Обидва,

півтора,


півтораста,

кількадесят,

кількасот,

декілька.









  1. Застосування й закріплення знань.

  1. Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитати вголос числівники.

Визначити їх вид за значенням і за будовою.

Тридцять шість, дві п’ятих, десять, сорок сім, двоє, кілька, півтора, вісімсот сорок шість, три десяті, дванадцять, сорок два, триста, дві сьомих, три шостих, чотири дев’ятих.

Виписати дробові числівники. Поміркувати, чому чисельник у них має форму жіночого роду? У якій формі (називного чи родового відмінка множини) має стояти займенник після числівників дві, три, чотири в називному відмінку?

Запам’ятайте! Складені порядкові й кількісні числівники пишуться окремо.


  1. Практична робота з текстом «Хвилинка роздуму»

Що б ми робили, якби не знали, котра година? Мабуть, нікуди б не поспішали і, відповідно, нікуди б не запізнювались… Також , аби життя не проходило повз, розумні люди і створили годинники.

Перший у світі кишеньковий годинник із пружним механізмом 1530 року створив слюсар Пітер Гейлейн із німецького міста Нюрнберг. Він за формою нагадував яйце, мав одну стрілку, показував приблизний час.

У 1540 – х роках годинникарі зазнали переслідувань з боку католицької церкви і тікали до міста Женеви. У цей період з’явилися кишенькові годинники. Час на них позначали римськими цифрами. У 1601 році женевські годинникарі об’єдналися в гільдію, до якої увійшли сотні майстрів. У Росії справжню моду на швейцарські годинники запровадила Катерина II, за розпорядженням якої закупили кишенькових годинників на 20 тис. талерів.

Швейцарські майстри з часом вдосконалили свої вироби. 1770-го року 41- річний Авраам – Луї Перепеле створив перший годинник з автопідзаводом. Винахід Перепеле удосконалив його учень. Авраам – Луї Бреге. Свій автоматичний годинник він назвав «вічним»: його власникові достатньо було походити 15 хв. вулицею, як механізм заводився на вісім днів.

Наручний годинник 1922-го року винайшов 29-річний англійський майстер Джон Гарвуд.

1931-го року компанія « Бланкпен » випустила перший жіночий наручний годинник.

З 1953-го року почався випуск професійної серії «50 морських сажнів»

- для підводного плавання.

Виписати числівники. Визначити їх розряди за значенням і будовою.

Назвати власні назви, ужиті в тексті. Пояснити їх правописи.



3.Коментар учителя.

Кількісні й порядкові числівники часу.

І досі ще багато хто не знає, як треба точно означати час, і питає: «Скільки зараз годин?» - замість «Котра година?» Чуємо інколи: «Зараз година ночі», - замість – «Зараз перша година ночі» тощо. Навіть в Українсько – Російському словнику АН УРСР натрапляємо на паралельні вислови: «не пізніше трьох годин» і « не пізніше третьої години», а вислів «о другій годині дня» перекладається «во втором часу дня» і «в два часа дня».

Такий паралелізм у справі означення часу, де має бути абсолютно точність, недопустима річ. Тут конче треба твердо стати на бік якоїсь одної форми вислову й брати на означення часу доби або кількісні числівники «Я устав у сім годин ранку», або порядкові «Я встав о сьомій годині ранку». Наша мовна традиція стоїть за порядкові числівники: «О п’ ятій годині виїхали ми з монастиря» (М. Коцюбинський); «Завтра об одинадцятій на мене чекатиме інженер» (Ю. Смолич). У цих фразах порядкові числівники п’ятій, одинадцятій означають не проміжок часу між двома годинами – четвертою й п’ятою, десятою й одинадцятою, як у російських висловах в п’ятому часу, в одинадцятому, а точно визначену годину що по - російському буде: в п’ять часов, в одинадцять часов. На доказ цього можна навести ще одну фразу з творів М. Коцюбинського: « Рівно о пів до сьомої пана Анеля пройде через столову у кухню». Виходячи з цього, треба питати не «Скільки годин?» а «Котра година?», казати не «Одна година ночі» а «Перша година ночі» тощо. 4.Культура мовлення.

Говоріть правильно:

Перша година.

Пів на першу.

Десять хвилин на другу.

За чверть друга.

За десять хвилин четверта.

О сьомій годині.

О пів на другу.

5.Завдання – змагання .

Хто швидше запише числівники словами?

70, 15, 11, 3, 9, 10, 80, 90, 75, 200, 485.

6. Конкурс «Хто найрозумніший»

Переможцем стає група, у якої буде більше правильних відгадок.

Один ллє, другий п’є, третій росте.

У кожного в домі така дивина:братів аж чотири, а шапка одна.

Одне рядно сімох бабів тягло.

У двох матерів по п’ять синів, і всім одне ім’я.

Одне біжить, друге лежить, третє нахиляється.

Сімсот невісток на одній подушці сплять.

Один говорить, двоє дивляться, двоє слухають.(рот, очі, вуха).

7.Провідміняйте словосполучення два зошити, два аркуші.

Учитель. Дуже часто, слухаючи телепередачі, ми чуємо, як ведучі кажуть: два зошита, два атласа, два ножика. Правильною є форми два зошити, два атласи.

8.Учитель. Щасливі часу не лічать, але годинники потрібні всім.

Гра « Погляньте на циферблат».

Ми повинні з вами правильно записати час, який я вам буду показувати на саморобному годиннику. Використовуйте різні граматичні конструкції.

Наприклад:

12 год.30 хв. Дванадцять годин тридцять хвилин. Пів на першу.

10год. 30хв; 10 год. 45хв; 18 год. 10хв; 20 год. 45 хв.


  1. Рефлексія.

Учитель. Чи зрозуміли ви на сьогоднішньому уроці слова Т.С. Сковороди, що найбільша втрата – це втрата часу.

І правильне вживання числівників для позначення часу допоможе вам у тому, щоб ви ніколи нікуди не поспішали і нікуди не запізнювались.

Отже, скільки хвилин вам на уроці було цікаво?

Метод « Незакінчене речення».

Закінчіть речення.

«Простими називаються числівники»…

«Складеними називаються числівники»…



  1. Домашнє завдання.

Урок. Повторення вивченого з «Числівник»

Мета: узагальнити і систематизувати вивчений матеріал про числівник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки й синтаксичну роль;

Формувати уміння і навички використовувати набуті знання – в усному та писемному мовленні; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву.



Тип уроку: урок –КВК.

Випереджувальні завдання:

  1. Скласти поетичний твір про цифри.

  2. Зібрати усмішки, де вживаються числівники.

Обладнання: картки – завдання, листівки - додатки (загадки, вірші, складені дітьми).

Аудіо – запис пісні «Крилатые качели».



Хід уроку.

І. Емоційне налаштування на урок.

Ми завжди шукаємо в житті чогось цікаво, надзвичайного.

Катання на атракціонах можна вважати одним з найкращих видів відпочинку.

Вони приносять радість, адреналін подвійними дозами вприскується в кров – і кров б’єтся прискорено. Парки розваг – це зосередження сміху, гострих відчуттів і гарного настрою.

Перші парки розваг з’явилися дуже давно, ще в середньовічній Європі.

Влітку на ярмаркових площах встановилися гойдалки, а взимку – крижані гірки. Незадовго в Копенгагені побудували перший і найстаріший із парків з великою кількістю атракціонів, що діють донині.

Сьогодні на ринку розваг відбувається справжня революція. Багато компаній із задоволення вкладають мільйони доларів у зведення грандіозних атракціонів. Причому вони вражають не лише кількістю потрачених на них грошей, але і польотом фантазії їхніх творців.

Сьогодні на уроці я пропоную вам здійснити уявну подорож і відвідати найбільші атракціони світу. І найперше, що нам треба зробити , це підійти до каси і купити квитки, щоб вільно відвідати атракціони. А для цього вам потрібно відповісти на запитання. Правильна відповідь – квиток, який дає право на вхід на атракціони.



ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Експерт – опитування за запитаннями (з метою формування цілісної системи знань учнів з теми «Числівник. Морфологічні ознаки, синтаксична роль».

  • Що означають числівники?

  • Які числівники називають власне кількісними?

  • Що називають збірні числівники?

  • Як утворюються дробові числівники?

  • Що означають дробові числівники?

  • Дайте визначення неозначено – кількісним числівникам?

  • Що означають порядкові числівники?

  • Назвіть умови вживання числівника один у множині?

  • Розкажіть, у яких числівниках пишеться ь?

  • Чи пишемо м’який знак перед закінченням у числівнику чотири в орудному відмінку?

  • У яких випадках м’який знак у числівниках не пишеться?

  • Чим відрізняються числівники від інших частин мови, що мають числове значення?

  • Чим відрізняються прості числівники від складних?

  • У чому різниця у відмінюванні кількісних числівників на позначення десятків і сотень?

  • Як відмінюються складені кількісні та складені порядкові числівники?

Поділ класу на команди.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

Учитель. Квитки на уявну подорож придбали, клас поділили на команди, можна вирушати в подорож.

  1. Конкурс капітанів.

Капітани читають поетичні твори про цифри, які підготували перегони.

  1. Конкурс - перегони «Хто швидше?»

Учитель. Спеціально для любителів швидкості і гострих відчуттів створено найшвидший і найвищий атракціон у світі. Він піднімає пасажирів на 125 метрів угору зі швидкістю біля 200км.год, а потім летить униз під прямим кутом. До того ж така поїздочка супроводжується ревом моторів та запахом вихлопних газів.

Справжні тобі перегони!

А тепер завдання. Хто швидше і правильніше запише літерами числівники біля дошки в О.в.

50;11;15;100; ;7;2;200;23.



3.Вчитель. Компанія «Walt Disney» не пошкодувала грошей і відкрила найдорожчий і найбільший наближений до реальності атракціон. Творці витратили на створення ракети «Місяць: космос» 100мільйонів доларів. І, як запевняють відвідувачі, воно того варте! Для оснащення ракети використовується така техніка, на якій готують справжніх космонавтів.

Відвідувачі переживають весь набір гострих відчуттів від перевантажень, які втискають їх у крісла.



Конкурс космонавтів.

Гра «Що – чиє?»



Виконуючи завдання, учням наголошується на тому, що прикметники називають ознаку (який?), а числівники – порядок при лічбі (котрий за порядком?).

Перший урок, останній урок.

Другий день, святковий день.

Третій учень, акуратний учень.

Четверта дівчинка, весела дівчинка.

П’ятий палець, мізинний палець.

Шоста лапка, крабова лапка.

Сьома дочка, добра дочка.

Восьмий клас, дружній клас.

Дев’ятий маршрут, автобусний маршрут.



Десятий рік, новий рік.
4.Вчитель. Лас – Вегас може похвалитися найвищою баштою вільного падіння. Атракціон працює лише вночі, тому створюється повне відчуття космічного польоту, тому що башта розташована на 34 – метровій висоті.

А зараз проведемо гру «Вільне падіння». Отже, котра група швидше впорається із завдання, та швидше відвідає атракціон у Лас – Вегасі.

Завдання для груп – придумати якнайбільше фразеологізмів із числівниками.

  1. Вчитель. Для тих, хто боїться висоти, найекстремальнішим атракціоном буде оглядове колесо. Наприклад, на Лондон можна полюбуватися з «лондонського ока». Знамените 135 – метрове колесо було занесено до Книги рекордів Гіннеса як найвище. Але китайці зробили своє оглядове колесо, яке вище від лондонського аж на 25 метрів .

Гра «Знайди зайве».

Списати слова, підкреслюючи зайві, обґрунтувати свою думку. До які частини мови належать ці слова?

    1. Три, один, двійка, сьомий.

    2. Несуть, шість, печуть, пишуть.

    3. Сьомий, далекий, однорічний, молодий.

    4. Два, двійня, двійка, дворіччя.

    5. Сорока, галка, ворона, сорок.

    6. Сімдесят, п’ять, один, перший.

    7. Я, він, вона, обидва.

6.Вчитель. Австралійці також не поступаються оригінальністю своїх ідей. Вони створили перший і єдиний музей черв’яків. Один з найголовніших атракціонів – тунель, по якому треба проповзти навкарачки.

Гра «Заплутаний лабіринт».

Щоб швидше вибратися із тунелю – лабіринту, треба відгадати загадки. Зробити висновок про про рід, число та відмінок кількісних і порядкових числівників.

  1. Реве віл на сто гір, на сто кроків, на сто потоків.

  2. Головата, дженджуриста, сорочок наділа триста, а нога одна.

  3. Сімсот соколят на одній подушці сплять.

  4. Має шкір сім, витискає сльози всім.

  5. Сиділа бабуся в дев’ятьох кожухах, хто побачить, той заплаче.

  6. Бігає Марушка у ста кожушках, як вітер повіє, то й спина замріє.

  7. Що то за птах, що на вісьмох ногах?

  8. Було собі два брати і обидва Кіндрати, через доріжку живуть і один одного не бачить.

  9. Бориско без обручів, без дна, а в нім два сорти вина.

  10. Під одним козирком чотири козаки.

  11. Шістдесят синів підперезано, а мати ні.

  12. Шість ніг, дві голови, один хвіст, чотири ока, два носи.

Відгадки: 1 – грім; 2 – капуста; 3 – соняшник; 4 – 5 – цибуля; 6 – курка;

7 – комар; 8 – очі; 9 – яйце; 10 – відро в колодязі; 11 – копа снопів;

12 – вершник на коні.

7. Вчитель. А тепер відвідаємо атракціон « Кімната сміху».

Кожна команда прочитає смішинки, де вживаються числівники.

Перемагає та команда, у якої в смішинках більше числівників.

  • Мамо, а можна я з 5-го поверху стрибну?

  • А ти уроки зробила?


Якщо в слові з п’яти літер зроблено шість помилок, то явно одна літера в цьому слові зайва.
Телефонний дзвінок:

  • Це сім – шість – п’ять – чотири – три – два – один?

  • Це квартира, а не Байконур!



  • Що вийде, якщо вісім поділити навпіл? – запитує вчитель.

  • Якщо горизонтально, то два нулі.

  • А якщо вертикально – дві трійки , відповідає учень.

8. Вчитель. 43 – річний викладач з Чикаго встановив рекорд катання на американських гірках, провівши на них 8 діб підряд.

А тепер проведемо гру «Відгадай число»

Дайте відповіді на запитання.

  1. Назвіть число, якщо половина – це третина його.

  2. У клітці опинилися разом кролі та кури. Голів – 6, а ніг – 18. Поміркуйте, скільки тут курей і скільки кролів?

  3. Скільки їх було : мати, дочка, брат, сестра, дядько, племінниця?

  4. П’ять, п'ятнадцять,

Без двох двадцять,

Семеро, троє,

Ще й малих двоє.

Скільки?


9. Вчитель. Жителька США – Емі Вулф – заявила про свій намір вийти заміж за атракціон «1001 ніч», підвішений на висоті 24 метри, на якому здійснила 3000 поїздок.

Гра «Казки Шахерезади».

Скласти твір – мініатюру, використовуючи фразеологізми з числівниками.

На сьомому небі; одна нога тут; а друга там; уминати за дві щоки; лінивий двічі робить; скупий двічі платить.

10. Вчитель. А яка подорож до парку розваг обходиться без зустрічі із фокусником.

Завдання – гра «Хто найкмітливіший?»

  • Задумайте, яке – небудь число, менше від 10, відніміть задумане число від 15. Скільки у вас вийшло?

(Звертаємось до конкретного учня).

  • У мене вийшло 8.

  • Ти задумав число 7.

  • А скільки в тебе вийшло?

  • Шість.

  • Значить, ти задумала 9.

Хто зрозумів «Секрет» відгадування?

Яке відоме правило допомогло розкрити цей «Секрет»?

11. Вчитель. Новий тематичний парк – атракціон, присвячений пригодам юного чарівника Гаррі Поттера з’явився навесні 2010 року у штаті Орландо. Творці сподіваються забезпечити максимальний ефект присутності у дивовижному світі чарів. Шанувальникам активних розвах пропонують спробувати політати на гіпогрифі – міфічній чарівній істоті.

Гра «Політ на гіпогрифі».

Хто правильно виконує завдання, той втримається на гіпогрифі.

Виписати числівники та визначити іх розряд за значенням. З’ясуйте, до яких частин мови належить інші слова.

По – п’яте, п’ятеро, п’ятий, п’ятирічка; троє, потроїти, троякий, третій, трирічний, втроє; кілька, декілька, кількісний, кількісно, кільканадцять; дві цілих і сім восьмих, цілий (день), цілком, цілісний, в цілому.

Вчитель. Ми відвідали з вами найбільші і найцікавіші атракціони світу, відпочили, розважились і повторили відомості про числівник.

IV. Рефлексія. «Веселі каруселі» (Учні дописують речення на корзинках і по черзі, озвучуючи відповіді, прикріпляють їх до схематичного оглядового колеса).

1-а група.

Тема уроку…

Я знаю…

Я вмію…


2-а група.

На уроці мені сподобалось…

Я дізнався (лася)…

Я навчився (лася)…

Я зрозумів (ла)…

V.Оцінювання

Визначення переможців.



  1. Домашнє завдання.

Додаток

Давайте порахуєм

На лужку росте ромашка,

і сумує вона тяжко.

Ой! Чому така сумна?

- Бо росту я тут одна.

Дві є вулиці в селі,

дві є річки в далині.

І осінніх два листки,

Правильно, це цифра два.
Три веселих котики

чухають животики.

Переїлися вони,

Бо вже з’їли миски три.


Хто чотири лапи має,

Хто так радісно нам лає?

Хто так щиро нам сміється

І на кличку озоветься?


На руці є пальців п’ять,

п’ять дітей давно вже сплять.

Місяць нам казки читає,

п’ять зірок на небі сяє.


Шостий день-це є субота,

Шостий день-це не робота.

Зараз тільки шоста ранку,

а я хочу вже сніданку.


Сім квіток росте в садку,

Квітнуть пишно в холодку.

Сьомий місяць вже настав

і нас з літом привітав.


Восьма зараз є година,

Починаються новини.

Вісім тем було сьогодні,

ну, а загалом їх сотні.


Вже дев’ятий сон приснився,

сон мій добре зупинився.

Десь на острові бувала

і від цього б не вставала .

Десять цифр порахували,

в гарній казці побували,

нашу мову відкривали

і числівник вже вивчали.



Чуйко Настя

6 клас


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка