Тема. Члени речення. Головні і другорядні члени речення. Зв’язок слів у реченні. Мета



Скачати 65.43 Kb.
Дата конвертації24.02.2016
Розмір65.43 Kb.
Тема. Члени речення. Головні і другорядні члени речення. Звязок слів у реченні.

Мета: формувати поняття про члени речення, про підмет і присудок як головні члени речення, про питання, на які вони відповідають. Показати взаємну залежність між підметом і присудком. Закріплювати вміння встановлювати зв’язок слів у реченні. Розвивати вміння синтезувати склади і слова у вправах із деформованим текстом. Формувати комунікативну компетентність. Виховувати повагу до членів сім’ї, до родини, родинних традицій.

Обладнання: тексти до завдань, алгоритм знаходження головних членів речення, сигнальні картки.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

  • Діти, сьогодні гарний день. Посміхається лагідно сонечко. Усміхніться і ви один одному, подумки побажайте добра, успіхів. І щоб дружно нам працювалося, щоб ви приходили на допомогу один одному, візьмемось за руки і промовимо наш девіз уроку:

Дружно візьмемось за руки,

І приступимо до науки.

Раз, два,три,чотири,пять -

Хочемо все на світі знать.(Слайд2)

ІІ. Актуалізація і корекція опорних понять та уявлень

  • Сьогодні ми продовжимо подорож по Країні Граматика. Знову побуваємо в містечку Речення, ближче познайомимося з його мешканцями.

Вправа « Очікування» (Слайд3)

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

1.Перевірка домашнього завдання(Слайд4)

  • Прочитайте речення зі звертанням, поясніть розділові знаки.

  • Розкажіть напам’ять вірш. Назвіть звертання, які ви підкреслили.

2. «Мозкова атака»

  • Що означає звертання в реченні?

  • Як на письмі можуть виділятися звертання?

  • Наведіть свій приклад речення зі звертанням.

3. Каліграфічна хвилинка(Слайд5,6)

  • Сьогодні ми поговоримо, як гарно писати букву, яка сховалась у вірші.

_алювали _авпенята

_авпу - _аму, _авпу – тата,



_алювали _альву – квітку
Будуть малярами дітки.

  • Яку букву ми будемо писати?

Дві сестрички невеличкі

Одягли нові спіднички,

Узялись мерщій за руки –

І гулять мерщій на луки.

Біжемо – не доженем,

Не сестричок – букву «М»

  • З яких елементів складається буква «М»?

М М М м мМм ма мл ме ми ом дм

Все минеться, одна правда останеться.

  • Як ви розумієте ці висловлювання?

Метод «Мікрофон»

  • Запишіть до слова «мама» звертання.

4. Словниковий диктант(Слайд7-12)

  • З кого складається родина мавпеняти?

  • Мавпенята дуже любили малювати і найбільше їм подобався колір, за допомогою якого попереджають небезпеку; його зустрічають в садочках у суниць і вишень; його мають пожежні машини. (Червоний).

  • Червоним кольором намалювали малята овочі, які ростуть голівкою в землі, а зеленим волоссям над землею. Їх назва утворилася від англійської назви червоного кольору, «Red». З цих овочів роблять смачний салат. (Редиска).

  • Поряд з редискою мавпенята намалювали ще одну рослину, яка росте в землі, а волосся має над землею. Вона містить в собі дуже багато різних вітамінів. Хто її роздягає, той сльози проливає.( Цибуля).

  • Дуже любили мавпенята своїх батьків, які мали чудові професії. (Послухайте і запишіть їх.)

  • Мама працювала з малятами – звірятами. Вона була учителем і навчала їх. А Тато шофером і працював на машині. (Учитель, шофер.)

  • Ось такою була родина мавпенят.

(Перевірка словникового диктанту проводиться з допомогою малюнків, під якими написані словникові слова з виділеними орфограмами).

  • Матуся мавпенят працювала в школі. Вона навчила звірят рідної мови.

  • Звірята дуже добре вивчили матеріал про речення. А як ви його засвоїли, я зараз перевірю.

«Мовний бліц»

  1. Речення складається зі …(слів).

  2. Слова у реченні пишуться … (окремо).

  3. Речення висловлює …(закінчену думку).

  4. Слово або сполучення слів, що називає того, до кого звертаються - це…(звертання).

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

  • Сьогодні ми продовжимо подорож по місту Речення країни Граматика. На вулиці цього чарівного міста ми зустріли наших друзів мавпенят, які мандрували разом із своїми батьками. Малята – мавпенята були дуже веселі і розсудливі. Вони почали вирішувати, хто в родині головніший: батько чи мати?

  • Найголовніша в домі матуся! – сказала донечка.

  • Ні, татусь! – сказав молодший син.

А найрозумнішим був старший син. Він запитав.

  • Хто пожаліє вас, коли вам буде боляче? Мама. Хто приготує смачний пиріг? Мама. А хто поцілує перед сном і побажає спокійної ночі? Теж мама. Тож мама найголовніша.

  • Підтвердила свою думку маленька сестричка.

  • А хто захистить вас від небезпеки? Тато. А хто полагодить іграшку? Теж тато. То хто найголовніший? Тато.

  • От і виходить, що в сім’ї однаково головні тато, і мама. А залежать від них – Їхні діти.

  • Так і в реченні. Воно, як родина, складається з членів взаємопов’язаних між собою. Є члени-слова, які дуже важливі і однаково головні, як тато і мама в сім’ї – це головні члени речення.

IV. Робота над темою уроку

  • Як їх звати? Ми зараз з ними познайомимося, коли виконаємо завдання Сонечка. (Слайд14-17)

  • Послухайте і запам’ятайте правила від Зайчика, Їжачка, Мишеняти.

Підмет – це що або хто.

Він в реченні дуже важливий.

Назвати він може предмет і число.

Ознаку назве та ще й дію.

Здавна у підмета друг один є

Присудком вірним його називають.

Що робить? Що роблять? Він впізнає.

І в реченні друзі основу складають.

- Від головних членів залежать всі інші члени речення.



Робота з підручником(Слайд18)

а) Вправа 106 (усно)

б) Ознайомлення з теоретичним матеріалом про головні та другорядні члени речення.

Асоціативний кущ «Члени речення» (Слайд19-20)

Члени речення

Головні члени речення Другорядні члени речення Підмет Присудок Усі інші члени речення

Хто? Що? Що робить?

Фізкульхвилинка(Слайд21-41)

V. Узагальнення та систематизація набутих знань

Вулиця Тренувальна

а)Гра від Ведмедика(Слайд42)


Кравець навчає дітей.

Повар шиє одяг.

Вчитель лікує хворих.

Лікар готує їжу.



б) Робота в парах(Слайд43-44)

  • Білочка просить виписати із поданих скоромовок тільки підмет та присудок.

Пилив Пилип поліна з лип.

Їла Марина малину.

Ворона проворонила вороненя.

Бурі бобри брід перебрели.

Летів горобець через хлівець.

Біжать стежини поміж ожини.



  • Поставте питання від підмета до присудка.

  • А тепер навпаки спробуйте.

Вузлик напамять

Питання можна ставити як від підмета до присудка, так і від присудка до підмета. Такий двосторонній звязок встановлюється лише між головними членами.(Слайд45)

Робота в групах (Слайд46)

  • Поширте речення другорядними членами речення.

Зайчик стрибає. Настала осінь. Росте гриб.

  • Запишіть речення.

  • Покажіть зв’язки між членами останнього речення.

Презентація груп

VІ. Підсумок уроку

«Мозкова атака»

  • Що нового ви дізнались на уроці?

  • Які члени речення називаються головними?

  • Що складають підмет і присудок?

  • Як називаються інші члени речення?

Вузлик на память(Слайд 47)

Про кого? І що? Йде мова –



Підмет називає слово.

«Що зробити? Що робив?»

Присудок це говорив.

Головними ми є в реченні,

І порядок забезпечений.

Рефлексія


  • Які ваші враження від уроку?

  • Чи виправдались ваші очікування?

Учні продовжують фразу «,Сьогодні на уроці я …»

VIІ. Домашнє завдання. (Слайд 48)

С. 53, правила вивчити


1 група - вправа 110
2 група – скласти текст про героїв нашого уроку, визначити головні слова у реченнях.

ХЕРСОНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №1

ХЕРСОНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Конспект уроку

вчителя початкових класів

Зуб О. С.

з курсу «Українська мова»

на тему:


f:\школа\шаблоны\картинки\школа\12.png


ХЕРСОН – 2013


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка