Тема: «Добір синонімів з метою увиразнення висловленої думки та уникнення невиправданих повторів одного і того самого слова. Ознайомлення з деякими найпоширенішими фразеологізмами» Мета: Навчальна



Скачати 94.41 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір94.41 Kb.
Тема: «Добір синонімів з метою увиразнення висловленої думки

та уникнення невиправданих повторів одного і того самого слова. Ознайомлення з деякими найпоширенішими фразеологізмами»

Мета:

Навчальна:

- дати уявлення про фразеологізми;

- удосконалювати вміння використовувати у мовленні синоніми;

- розширювати словниковий запас учнів.



Розвивальна:

- розвивати вміння добирати синонімічні слова з метою увиразнення мовлення;

- розвивати мовне чуття, інтерес до мови;

- розвивати інтерес до лексичних значень слів, уміння користуватися ними

Виховна:

- виховувати інтерес до багатства української мови;

- виховувати потребу точно висловлювати свої думки.

Обладнання: мультимедійна дошка, ПК, аудіо записи звуків природи (дощ, грім), відеозапис мультфільму, відеозапис опитування учнів, тематичні словники школяра, словник синонімів укр. мови.

І. Організаційний момент.
Вчитель. Який настрій у вас? Покажіть виразом обличчя. Я бачу, що з вами все гаразд. Ви почуваєтесь як риби у воді. Я дуже хотіла б аби такий настрій був у нас усіх до кінця уроку.


  • Звертаю вашу увагу, що сьогодні на протязі уроку в моєму мовленні будуть зустрічатися цікаві вислови. Будьте уважні і намагайтеся їх почути .

- Отже, досить теревені справляти, час працювати.


ІІ. Актуалізація знань з теми «Слово»





  • Чому слово? (бо вивчаємо тему «Слово»)

- Згадаємо все, що ми знаємо про слово.













(На зворотній стороні кожної хмарки – повідомлення про слово. Слово складається із звуків, ділиться на склади, є членом речення, називає предмет, ознаку або дію, має значення і т.п.).


СЛАЙД 2

1. Каліграфічна хвилинка.
- Як завжди у каліграфічній хвилинці сховається якесь слово. Будьте уважні! Ми з вами не повинні не строчити, не черкати, не дряпати і не шкрябати як курка лапою! Ми повинні писати! (коментування з’єднань)

Безв. верхн

Дх дл дю дщ
- Яке слово заховалось?

Хлющ СЛАЙД 3
2. Лексико-семантична робота
- Що можете сказати про це слово як про мовну одиницю? (вказує на назву предмета, один склад, 5 зв.)
Старанні – Звукова схема Кмітливі – транскрипція (перевірка с мульт. дошки)

СЛАЙД 4


  • А дізнатись про лексичне значення цього слова я попросила заздалегідь творчу групу.

  • Слово керівнику групи (виступ учениці)

ВІДЕОЗАПИС
Висновок виступаючого СЛАЙД 5
Хлющ - сильний дощ СЛАЙД 6
Вчитель. Отже, який вислів буде правильним Мокрий як хлющ? чи Худий як хлющ?
- З курсу я і природа згадайте що таке дощ (рідкі опади, що випадають із хмар у вигляді крапель)
ІІІ Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності
- І наше сонечко закрили хмари і «починається дощ». А краплинки нам кажуть, що на уроці ми повинні Пригадати Запам’ятати Застосувати Підсумувати (план уроку)
1. Перевірка домашнього завдання (1 група)
- Яке дом. завд. було у Кмітливих? ( дібрати як можна більше ознак до слова дощ, скласти речення із виразом у переносному значенні)


  • Який же може бути дощ?




  • Ось які прикметники дібрала я :

золотий, сліпий (грибний, курячий), дрібний, проливний

СЛАЙД 7


  • У сполученні з яким прикметником слово дощ буде в переносному значенні?

- Як по іншому одним словом можна назвати проливний дощ (злива), дрібний дощ (мжичка)


Записують у зошит хлющ, дощ злива, мряка, мжичка СЛАЙД 8

- Прочитайте ряд цих слів і подумайте які вони за значенням? (близькі) СЛАЙД 9



  • Згадайте, як називаються слова близькі за значенням? (синоніми)

Спробуйте знайти серед дібраних прикметників синоніми (грибний, сліпий, курячийкороткочасний дощ у сонячну годину) СЛАЙД 10



  • Хто був уважним і почув ряд синонімів, які я називала під час калігр. хвилинки

строчити, черкати, дряпати шкрябати, писати

СЛАЙД 11

- Надалі прошу гав не ловити, носом не клювати, а старанно працювати

- Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати вчитися добирати синоніми до слів, з’ясуємо їх значення у мові , а також збагатимо свою мову цікавими влучними висловами.


  • Як на вашу думку чи потрібно вміти добирати синоніми?


IV Осмислення та закріплення раніше вивченого

1.Перевірка д.з. (2група)

- «Старанні» працювали редакторами вдома ( впр12 ст. 12 тв.. завдання)

- Які недоліки в тексті ви помітили? (Повторення деяких слів.)

- Як вдосконалили текст? (Підібрати близькі за значенням слова.)

- Якими синонімами замінили в тексті слово журавлик? (Пернаті, птахи.)

- Яким синонімом замінили в тексті слово хлоп’ята? (Малята, малеча, діти.)



СЛАЙД 12, 13
2. Робимо висновок. - Для чого потрібні синоніми?
- Отже, синоніми допомагають уникнути докучливих повторень, вносять відповідний емоційний настрій у розповідь, роблять мову багатою. СЛАЙД 14
Зарубайте це на носі.
- Звертаю вашу увагу, що синонімічний ряд можна складати не тільки з іменників та прикметників, а й дієслів. Зараз ми спробуємо це зробити, доберемо слова – дії, що стосуються дощу ,а допоможуть нам звуки природи (аудіозапис дощу)
Дощ іде, …..(ллє, накрапає, періщить, сіється, постукує, співає) СЛАЙД 15
3. Фізкультхвилинка «Австралійський дощ»
- Відпочили і знову до роботи. Працювати будемо не покладаючи рук.


4. Який настрій у вас викликає дощова негода?

Дощ іде на дворі шумно

А мені самотньо й сумно… СЛАЙД 16
- Пропоную подивитися невеличкий уривочок з мультфільму , в якому теж людям було сумно… а чому саме, вам треба з’ясувати…(перегляд мультфільму) ВІДЕОЗАПИС
- Чому сумували люди?

  • Коли дощ-друг? (ІІ творча група готувала прислів’я про користь дощу)

  • Слухайте уважно. І одне прислів’я запишете з пам’яті.

СЛАЙД 17

5. Письмо з пам’яті

Весняний дощ ніколи не зайвий.

Від березневих дощів земля квітне.

Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі.

Літо з дощами – осінь з грибами.
6. Робота із словниками та словниковими словами.

- Тривала відсутність дощу призводить до посухи. У багатьох народів виконується спеціальний обряд викликання дощу




  • Хто в мультфільмі допоміг людям? (Грім)

СЛАЙД 18
- З’ясуємо у тематичному словнику значення слова грім ( гуркіт і тріск, що супроводять електричні розряди в атмосфері.)

- Побачити грім неможливо, його можна лише почути (звуки грому -аудіозапис)


Запис в зошиті: Грім гримить
- Зверніть увагу на написання цих слів. Яку відмінність помітили?
- Це словникові слова. Запам’ятайте їхнє написання.

- Занесіть ці слова до своїх словничків.





  • Звернемось до словника синонімів і запишемо синоніми до слова грім. Допоможе нам черговий з довідкового бюро.


Гриміти, гуркотіти, рокотати
А) Групова робота

  • Попрацюємо з новим словниковим словом за групами.


1 гр. Дібрати синоніми до слова грім, утворивши від раніше записаних дієслів споріднені іменники

Скласти речення зі словом грім СЛАЙД 19

2 гр. за схемою

3 гр за питаннями

4 гр слово грім виступало звертанням

5 гр питальне речення
Б) Індивід. завд. біля дошки. Робота з деформованими реченнями.
Звістка про нагороду була, як грім серед ясного неба

Та хай мене грім поб’є, якщо це неправильно!
V. Сприймання нового матеріалу
1. Створення проблемної ситуації

- Спробуйте пояснити виділений вислів одним словом, дібравши синонім.



СЛАЙД 20
- Отже, можна добирати синоніми не тільки до окремих слів, але й до цілих виразів.
- Чи можна зробити з мухи слона? (Відповіді дітей)
- Тільки в казці вдається перетворити щось на щось і навіть на когось. Але так може думати тільки той, хто не знає про фразеологізми. За допомогою них можна не тільки зробити з мухи слона, а й собаку зїсти.
2. Пояснення вчителя

- Я звертаю вашу увагу на існування в нашій мові таких виразів - фразеологізмів, що виступають як єдині, неподільні за значенням вислови. (етимологічне походження слова – з грецьк. Фразе - вираз логос – вчення) СЛАЙД 21


Фразеологізми - стійкі сполучення слів. (Визначення на дошці)
VI. Усвідомлення навчального матеріалу


  • Протягом уроку я намагалася вживати в своєму мовленні фразеологізми .

- Хто був уважним і може їх назвати? (на дошці з’являються записи у вигляді блискавок дод.1)



як риби у воді

теревені справляти,

як курка лапою,

гав не ловити, носом не клювати

зарубайте на носі,

працювати не покладаючи рук

(Якщо виникають труднощі, пропоную звернутися до «блискавок»)
- Кожен фразеологізм можна замінити синонімом.

- Картки з поясненням «заховалися» в декого на партах. Вам залишається вийти до дошки та прикріпити синонім поряд із потрібним фразеологізмом.


Висновок

- З якою метою у мові використовують фразеологізми?(щоб виразніше висловити думку)

- Наскільки бідною була б наша мова без таких стійких словосполучень. І, навпаки. Яка красива, багата, образна мова того, хто влучно вживає фразеологізми. Вона тоді звучить як музика, від такої мови справді можна почуватися на сьомому небі.



VII Домашнє завдання СЛАЙД 22

  1. Індивід

Дощик прощається з вами і на згадку дарує вам частинку себе (Роздаю кожному краплинку, на зворотній стороні якої написані слова, до яких треба дібрати синоніми, користуючись синонімічним словником). Вдома попрацюйте з ним.


  1. «Старанні»: Виписати із Читанки з оповідання «Наше відкриття» 3 речення з фразеологізмами

«Кмітливі»: самостійно скласти 3 речення с дібраними фразеологізмами

- На перервах протягом дня пропоную попрацювати із кросвордом «Синоніми».



с

и

н

о

и

м

і

н
1 1. Сум

2. Двір

3. Господар

4 4. Дах

5. Плаття

5. Плаття

6 6. Завірюха

7. Потік

8. Лід
VIII Підсумок уроку

1. Рефлексія

Закінчить речення

  • Тепер я знаю, що… СЛАЙД 23

  • Хочу ще раз….

  • Мені сподобалось…

  • Я дякую…

- Працюючи дружно, можна досягти великих успіхів, нам тепер все по плечу ! То чи можна сказати, що ми на сьогоднішньому уроці зїли собаку при роботі над синонімами?



- А я почувалася на сьомому небі від роботи з вами. СЛАЙД 24





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка