Тема досвіду



Дата конвертації07.03.2016
Розмір60.6 Kb.
Опис педагогічного досвіду

з розв’язання педагогічної проблеми, над якою працює класний керівник

Тема досвіду. «Реалізація ідей педагогіки життєтворчості у роботі з класним колективом»

Автор – Максимович Людмила Дмитрівна.

Сфера застосування: виховний процес у навчальному закладі.

Актуальність визначається тим, що стабілізуюча роль школи як гаранта громадянського миру стає виключно важливою в сучасних умовах економічної і політичної нестабільності та дефіциту духовності. Виховний процес формує особистість школяра,готує його до життя у світі, що постійно змінюється, навчає сучасних форм спілкування, розвиває здібності засвоювати інформацію та приймати ефективні рішення.

Наукові концепції та теорії, що лежать в основі досвіду:

  • І.Г.Єрмаков про інтегровану школу життєтворчості;

  • О.А.Дубасенюк про чотири аспекти життєтворчого підходу (генетичний, змістовий,логічний та технологічний), на основі яких аналізуються сучасні тенденції успішного становлення особистості молодої людини.

Головна місія педагогіки життєтворчості – «Дати широкий вільний розвиток усім духовним силам і здібностям дитини,який піднімає її особливу вартість і дасть майбутній людині змогу бути корисною для малого чи великого кола громадянства»(Софія Русова).

Cаме педагогіка життєтворчості визначає стратегію розвитку освіти в Україні в ХХ столітті.

«Дитина – центр, початок і кінець усього» - писав Джон Дьюї. Тому виховна діяльність у класі спрямована на те, щоб кожен відчув себе: людиною,причетною до української, європейської та світової історії та культури; особистістю, котра демократично орієнтована і відповідальна, творить власне життя, враховуючи національні та загальнолюдські цінності; громадянином, який дбає про свою країну.

Гаслом кожного дня для дітей були обрані слова «Завжди вперед», для класного керівника - ,«Вам личить бути вихованими і освіченими!».

У класі започатковано моніторинг навчальної діяльності учнів. Систематично ( в кінці семестрів та року) аналізувався рейтинг навчання. Проведено мозковий штурм ,,Яким має бути ідеальний учень”.

На початку кожного навчального року створюється колективний портрет класу на основі анкетування та діагностики.

Основними напрямами проектної діяльності у класі, спрямованими на розвиток співпраці і співтворчості, є

«Креатив»;

«Право»;

«Культура»;

«Пам’ять»;

«Газета»;

«Бібліотека».

Справжній креатив діти виявили під час підготовки і проведення традиційного шкільного свята «Українські вечорниці на Андрія». Цей захід став колективною творчою справою для учнів, батьків і класного керівника. Творчість, ініціативність і самостійність школярі продемонстрували також під час свят «Новий рік разом із героями улюблених мультфільмів»(«Шрек»), «Танці з зірками»(разом із заступником директора НВК Ковтун С.З.), «Шоу має тривати»( пародії на зірок естради – Філіп Кіркоров), «Хеловін»( конкурс гарбузів – композиція «У стилі Дзідзьо» «Я і Сара - кльова пара, роза і тюльпан»).

Формою діяльності за напрямком «Пам'ять» став збір і оформлення матеріалів із теми «Війна у долях дітей» у рамках Всеукраїнської експедиції «А у ми тую славу збережемо».

Про роботу класного колективу за напрямком «Право» свідчить проведені огляд «Права людини в історії людства» і перегляд відеофільму на цю ж тематику та заходи «Правда про шкідливі звички»,«Проти наркотиків і алкоголю,за здоровий спосіб життя, за дружбу».

Головним завданням проектної діяльності за напрямком «Культура» є долучення до її безмежного світу у найрізноманітніших проявах. Так, діти відвідали концерти Волинського народного хору та камерного оркестру Волинської обласної філармонії «Кантабіле», переглянули виставку картин місцевих художників «Нас єднає Україна» у міському творчому музеї. Було проведено мистецьку годину «Великодні яйця фірми Фаберже» та захід «Бо корінням у рідній землі».

У рамках реалізації напрямку «Газета» відбувся випуск загальношкільних газет «Смійтесь на здоров’я!» та «Уклонімося вчителю своєму».

Метою роботи за напрямком «Бібліотека» є поглиблення зв’язків із різними книгозбірнями, а формами діяльності стали спільно проведені заходи!

Із шкільною – бібліотечний урок із переглядом кінофільмів «Історія книги» та «Як створюється книга»;

Із дитячою міською – патріотична година «Боже, храни Україну!», під час якої відбулася зустріч із сотником Волинської сотні Майдану і діти мали можливість почути розповідь про ці події із вуст активного учасника;

Із центральною міською - слайд-вернісаж «Діти війни» та екскурсія «У світі книг», під час якої учні не тільки ознайомилися з облаштуванням бібліотеки, її книжковим фондом, комп’ютерним залом, а й мали можливість оглянути виставку фотографій «Спасибі,люди, за Майдан», із задоволенням взяли участь у вуличних акціях, які проводили співробітники книгозбірні.

Під постійним контролем класного керівника повинна знаходитися організація самоврядування в колективі. У рамках шкільної дитячої організації «Парламентсько-інтелектуальна республіка об’єднаних сердець» у класі працюють губернатор, члени парламенту «Пірос», бюро з питань навчання, прес-інформцентр, комітет із дисципліни і правопорядку, рада друзів малят, центр «Милосердя», бюро по зв’язок із бібліотекою, трудовий сектор, центр організації дозвілля, комітетів питань фізкультури і спорту.

«Якщо ви берете людей такими, якими вони є, з усіма належними їм недоліками, ви ніколи не зробите їх кращими. Якщо ж ви поводитеся із людьми як з ідеальними, ви піднімаєте їх на ту висоту, на якій ви хотіли б їх бачити», - писав Гете.

Серед форм і методів індивідуальної роботи з учнями:


  • бесіди «Про важке уміння бути об’єктивними»;

  • прес-діалог «Для чого потрібно читати Д. Карнегі?»;

  • рекомендація ознайомитися з матеріальними виданнями «Коли великі були малими», «Життя дивовижних дітей»;

  • психолого-педагогічний консультації «Як подолати синдром «учня на 4-6 балів»;

  • дискусія «Що в новому оточенні зауважать найлегше – вихованість чи розум?»;

  • створення спільного меседжа «Хочу, щоб мої однокласники стали справжніми людьми».

У центрі уваги власного керівника повинна перебувати і робота з активом класу. Регулярно проводжу навчання активу з питань «Як підготувати звіт про виконання доручень», «Як випустити загальношкільну газету», «Як підготувати та реалізувати колективний проект» та інші. Рекомендую для обговорення на засіданнях активу проблеми «Про відповідальність за результати роботи», «Про авторитет лідерів» тощо. Оформлено порт фоліо класу. У цьому навчальному році, оскільки клас випускний, воно поповнено творчими роботами дітей «Колись… Зараз… У майбутньому…».

«Справжній вихователь, - підкреслював К. Д. Ушинський, - має бути посередником між школою, з одного боку, та життям і наукою – з іншого». Організацію співпраці з учителями–предметниками визначають такі заходи:



  • круглий стіл «Поєднання компетентнісного, діяльнісного та особистісно орієнтованого підходів до навчання»;

  • практикум «Використання інтерактивних технологій у навчанні»;

  • аукціон ідей «Мистецтво робити зауваження».

Новим змістом наповнюється робота з батьками. На батьківських зборах використовую такі інтерактивні форми і методи роботи, як:

  • консультація «Шкільні зірки». Як знайти гідне походження та застосування і дитячим і своїм особливостям, дивацтвам та талантам»;

  • дискусія «Дилеми виховання»;

  • вправи «Стилі батьківства», «Моя дитина і я»;

  • уявний мікрофон «Батьки – дітям»;

  • відкрий простір «10 фраз, які школяр хотів би сказати своїм батькам».

Наукові джерела досвіду

Проблеми педагогіки життєтворчості уже тривалий час знаходяться в центрі уваги вітчизняних і зарубіжних науковців (Л.В.Сохань, ВІ.Шинкарук, Е.І.Головаха, В.М.Доній, М.В.Коновалюк, К.О.Абульханова-Славська, Н.І.Соболєва, В.Франкл, А.Маслоу, Е.Фромм). Однак у зв’язку з кардинальними змінами, що відбуваються в світ, під впливом соціокультурних чинників, ці ідеї набувають нового значення.



Висновки

Діяльність класного керівника складна і багатогранна, вона не завжди однозначно оцінюється дітьми, колегами, батьками, дирекцією навчальних закладів.



Проте «для того, щоб запобігти критиці, потрібно нічого не робити, нічого не говорити і ніким не бути» (Альберт Хаббарт).

Висока місія, покладена на нас державою, вимагає постійного самовдосконалення, пошуку нового, прогресивного у вихованні людини громадянського суспільства. Це потрібно для відродження України, повернення її до світової цивілізації.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка