Тема. Годинник того не підведе, хто час цінує Мета



Скачати 70.09 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір70.09 Kb.
Тема. Годинник того не підведе, хто час цінує

Мета: виховувати у школярів усвідомлення бережливого ставлення до навчального часу; навчати цінувати свій та чужий час, бути точним, дотримуватися режиму дня, опановувати методи раціонального навчання.

Обладнання: малюнки, що зображають окремі режимні моменти робочого дня школяра та підбір карток з позначенням часу відповідно до певного режимного моменту, ілюстрації із зображенням різних годинників, дитячі малюнки на тему «Мій ранок».

Хід виховної години

Учитель. Діти, відгадайте загадки.

Ніг не маю, а ходжу,

Рота не маю, а скажу:

Коли тобі спати,

А коли вставати. (Годинник)

· Хто біжить без ніг? (Час)

· Нас сім братів, літами всі рівні, а іменем різні. (Дні тижня)

· Дванадцять братів один за одним ходять, один одного не обходять(Місяці року)

Учитель Сьогодні у нас розмова йтиме про час, якого нам постійно не вистачає, про те, як треба берегти власний та чужий час.

1-й учень

Мы знаем, время растяжимо,

оно зависит от того,

какого рода содержимым

вы наполняете его.

Бывают у него застои,

а иногда оно течет

ненагруженное, пустое,

часов и дней напрасный счет.

Пусто равномерны

промежутки,

что разделяют наши сутки,

но, положив их на весы,

находим долгие минутки

и очень краткие часы.

2-й учень

Ведут часы секундам счет,

ведут минутам счет.

Часы того не подведут,

кто время бережет.

Кто жить умеет по часам

и ценит каждый час,

того не надо по утрам

будить по десять раз.

И он не станет говорить,

что лень ему вставать,

зарядку сделать, руки мыть

и застилать кровать.

Успеет он умиться в срок,

одеться и поесть,

и раньше, чем звенит звонок,

за парту в школе сесть.

С часами дружба хороша!

Работай, отдыхай,

уроки делай не спеша

и книг не забывай!

Чтоб вечером, ложась

в кровать,

когда наступит срок,

ты мог уверенно сказать:

«Хороший был денек!».

Учитель. Ми звикли до годинника. Вже й не віриться, що в давнину люди не знали його. А такий час був. Наші далекі предки розпізнавали лише ніч, ранок, день і вечір. Пізніше час стали вимірювати довжиною тіні: подовжилася тінь людини на три ступні — незабаром вечір. Ти маєш прийти в гості «у 4 ступні» — не поспішай, бо ще рано.

Незабаром було виявлено незручності цього способу: взимку тінь стає довшою швидше, ніж улітку, та й ступні у людей не однакові, через що таке обчислення часу призводило до багатьох непорозумінь.

Край цьому поклали винахідники. На рівному, відкритому для сонця майданчику вони вкопали палицю, обвели її колом і стали уважно спостерігати за рухом тіні від неї. Так почалася історія годинника.

Отже, першим був годинник сонячний.

У Стародавньому Вавилоні на вершині найбільшої піраміди поставили глиняний стовп. Рівний майданчик розкреслили лініями. Коли тінь від стовпа наближалася до однієї із ліній, жрець проголошував: «Знайте, вільні і раби, все населення царства, волею бога минула ще одна година, п'ята година від сходу сонця!».

Послухайте уважно і скажіть, про кого ця загадка?

· Годинника не має, а час знає. (Півень)

3-й учень

Ку-ку-рі-ку! Будить півник нашу ріку,

Сонечко, квітки і маму,

Що встає раненько-рано

І готує всім сніданок.

Півник наш злетів на тин,

Співає гордо сам-один.

Тут сусідський враз озвався.

Я так само постарався,

Бо обидва співуни

Дружать з перших днів весни.

ГОДИННИК-ПІВЕНЬ

Учитель. Дізнавалися люди час і по живому годиннику. Цей годинник ходить по подвір'ю, махає крилами і кричить: «Ку-ку-рі-ку!». Ще сонце не зійшло, а півень кричить, дере горло: «Скоро ранок! Досить спати!»

За співом півника важко визначити точний час. То півень зі сну з жердини впаде — раніше часу піднімає крик, то лисиці злякається і почне кричати, то лисиця півника понесе і з'їсть.

А якщо немає півня? Як дізнатися час вночі, коли немає сонця і зірки не світяться в похмуру погоду? І придумала людина годинник надійніший: він із жердини не валиться, і лисиця його не понесе.

ВОДЯНИЙ ГОДИННИК

4-й учень. У високий і вузький скляний посуд з дірочкою біля дна наливалася вода. Крапля за краплею вона текла із отвору. Води в посудині ставало все менше. На стінках посудини були зроблені рисочки — відмітки, які показували, скільки часу минуло відтоді, коли в посуд налили воду. Водяний годинник був теж незручним, тому що треба було постійно доливати воду в порожній посуд.

ПІСОЧНИЙ ГОДИННИК

5-й учень. Стали люди голову ламати, як придумати годинник, щоб він однаково точно показував час і вдень, і вночі, і взимку, і влітку, і в будь-яку погоду. І придумали. У цьому годиннику немає ні стрілок, ні кружка з цифрами, ні зубчатих коліщат усередині. Зроблені вони із скла. Два скляних пузирчики з'єднані разом з тонесеньким отвором. Всередині — пісок. Коли годинник працює, пісок з верхнього пузирчика сиплеться в нижній. Висипався пісок — це означає, що минуло 3, 5, 10 хвилин. Годинник перевертають, і рахунок часу продовжується. Пісочним годинником люди користуються і тепер. Наприклад, в поліклініках. За цим годинником хворі одержують лікарняні процедури.

ГОДИННИК-КВІТИ

6-й учень. Давним-давно люди помітили, що одні квіти розкриваються вранці, а вдень закриваються, інші розкриваються під вечір, треті — тільки вночі, а вдень завжди закриті. Відкриваються квіти не тоді, коли вони захочуть, а у «свій власний час». Так з'явився квітковий годинник. Але «ходить» він тільки в сонячну погоду.

Рано-вранці назустріч сонячному промінню піднімає свої голівки кульбаба, а за нею відкриває пелюстки шипшина, гвоздика польова, льон та інші. Квіти, які рано розкривають пелюстки, вдень починають засинати. У похмуру погоду квітковий годинник «не працює» зовсім. Квіти залишаються закритими у багатьох рослин. Тому люди їх використовують лише для прикрашання клумб.

МЕХАНІЧНИЙ ГОДИННИК

7-й учень. За переказами, перший механічний годинник з'явився у 996 році у німецькому місті Магдебурзі. Досі зберігся годинник на башті Вестмінстерського абатства в Лондоні. Ще в XIII ст. він показував час мешканцям цього міста, показує й нині.

На початку XVI ст. нюрнберзький винахідник Петер Генлейн змайстрував кишенькового годинника. Через півстоліття винайшли хвилинну стрілку, а ще через 200 років — секундну.

ГОДИННИК-КАЗКА

8-й учень. Не забули дорослі й про дітей. Вони придумали годинник-казку. Він висить на стіні центрального театру ляльок у Москві. Над усіма півень, а навколо нього розташовано 12 будиночків.

Кожну годину, що минула, півень супроводжує голосним співом, повертаючись і махаючи крилами. Водночас один із будиночків відчиняється, з нього виходить ляльковий персонаж. Коли ж годинник відбиває північ чи полудень, відчиняються двері всіх будиночків, з них виходять ведмідь, козел, сова, ворона, заєць, лисиця, мавпа, кіт, баран, порося, коза та вовк, і всі разом танцюють під музику.

Учитель. Антимагнітні, електронно-механічні та навіть атомні — яких тільки годинників не випускають тепер наші заводи! Прикладіть-но до вуха свій. «Тік-так, тік-так»,— вицокує він. Скільки цікавого розповів би цей лічильник часу, якби міг!

9-й учень

Бьют часы... Кого? Зачем?

Бьют за что, скажите?

Бьют часи четыре, семь:

Всем, всем, всем — спешите!

Бьют меня, тебя, его:

Что ты спишь доселе?

Бьют за то, что ничего

Сделать не успели.

Бьют не в бубен, бьют в набат,

Бьют тревогу грозно...

«Торопитесь,— говорят,—

Завтра будет поздно!..»

Хочешь победить в бою,

В жизни сделать что-то?

Бьют часы... Всю жизнь свою

Я боюсь их счета...

10-й учень

И часы, и минуты в сапоги-скороходы обуты.

Если рядышком с ними бежать,

то становится трудно дышать.

А попробуй-ка передохни —

то отстанешь на целые дни.

Но нельзя отставать от часов и минут:

ведь они пробегут и тебя не заметят,

даже если догнать, ничего не ответят,

а возьмут и, как ветер, сквозь пальцы уйдут.

Діти, пригадайте прислів'я про час.

· Годинник їсти не просить, а свою роботу робить.

· Час — не кінь: не підженеш та й не зупиниш.

· Час, як вода,— все йде вперед.

· Час, мов віз,— з гори чкурне, його не доженеш.

· Час за гроші не купиш.

· Час минає, а не вертає.

Учитель. Подивіться уважно на дошку і виконайте завдання — впишіть у клітинки дні тижня (учні по черзі виходять до дошки і записують).

Вранці ми із добрим ділом привітали ……………….

Ніченька минула скоро,— трудовий іде ……………

Спритна, вміла, молода, вже настала …………………..

Йде четвертий день тепер, називається ………………..

Діло добре ладиться, як настала ……………………….

Дома скрізь кипить робота, як почався день …………

Як же можна дорогоцінні хвилини гаяти!

Учитель Сподіваюся, діти, тепер ви вже знаєте ціну хвилин і будете завжди берегти час. Хочу вручити вам пам'ятки «Бережи хвилини».

Ось вони:


  1. Не марнуй часу, переходь до справи відразу й використовуй кожну хвилину уроку.

2. Працюй швидше, організовано, зосереджено.

3. Пам'ятай, що час минає безповоротно.

4. Хвилини повернути не можна, пам'яттю про них лишаються тільки справи.

5. Сплануй свій тиждень.



6. Запиши, в які дні в тебе заняття з музики, спортивні тренування та інше.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка