Тема. Хліб годувальник всьому голова



Скачати 70.19 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір70.19 Kb.
Урок позакласного читання у 3-му класі
Тема. Хліб годувальник всьому голова.
Мета. Розширити знання учнів про значення хліба в житі людини, про історію його виникнення з обрядами, звичаями якими супроводжувалось вирощування, збирання та випікання хліба в Україні. Розвивати пам’ять, увагу, навички виразного читання. Виховувати пошану до хліборобської праці, бережливе ставлення до хліба.
Обладнання. Плакати, дитячі малюнки, запис пісень «Зеленеє жито зелене», «Хліб всьому голова».
Хід уроку
Звучить музика, діти виконують пісню «Зеленеє жито зелене».
І. Організаційний момент

Учитель.

Пахне хліб, як тепло пахне хліб!

Любов'ю трударів, і радістю земною,

І сонцем, що всміхалося весною,

І щастям наших неповторних діб –

Духмяно пахне хліб!


ІІ. Перевірка домашнього завдання
Готуючись до сьогоднішнього уроку вам було необхідно підготувати вірші про хліб.
Читання віршів напам’ять

Хліб в країні моїй

Всі святим називають,

Запашний коровай

На весілля печуть

Найдорожчих гостей

Хлібом - сіллю стрічають.

З хлібом мати дітей

Виряджає у путь.
Співчуття вартий той,

Хто ще й досі не знає,

Як парує весною з борозни,

Як достигле колосся

Поклоном вітає

Трударя, що в полях

Від весни до весни.
Вартий осуду той,

Хто ще й досі не знає

Скиби хліба пшеничного

Справжню ціну

Хто її надкусивши,

Недбало жбурляє

Несмачний і черствий

Хліб здається йому.


Хліб

Хліб у полі, на столі —

Мир, достаток на землі.

Хлібороби хліба сіють,

Всі радіють, багатіють.
Хліб із жита, із пшениці,

Короваї, паляниці,

Різні булки до вподоби:

І солодкі, і без здоби.


Силу хліб дає усім:

І дорослим, і малим.

Треба хліб оберігати,

Хліборобів поважати.


ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Учитель.
Зверніть увагу на дошку, прочитайте і відгадайте загадку.
Хвалить його кожен,

Любить його кожен,

І дня ми прожити

Без нього не можем.


То ж мова на сьогоднішньому уроці піде про хліб.

Хліб — усьому голова. Мабуть, ці слова ви вже чули багато разів, і вони стали звичними і буденними. Але до хліба не можна ставитись по-буденному. Це святиня людська. І скільки не проходить років і тисячоліть, а він залишається святим і величним завжди. В чому ж ця сила і велич хліба?

Сьогодні ми будемо величати хліб. Бо в нього вкладена праця людська, її мудрість і сила.
ІV. Читання твору та його обговорення
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з оповіданням Алли Коваль, яке називається «Сідаймо снідати».
1. Читання тексту учителем.

2. Первинний аналіз тексту.



  • Щойно ви прослухали текст. Про що йде мова в тексті? (Про хліб)

  • Як давно люди навчилися випікати хліб? (Розкопки свідчать, ще 7 тисяч років тому люди вже пекли у попелі коржі).

  • У якій країні вперше почали використовувати дріжджі? (У стародавньому світі – Єгипті, Греції та Римі).

  • Де саме у середні віки випікали хліб?(В монастирях, а пізніш в спеціальних пекарнях-цехах).

  • Чому люди почали використовувати сіль? (тому, що рослинна їжа була прісною і несмачною).

3. Чистомовка
На-на-на – на ланах озимина

Ок-ок-ок – виріс в полі колосок

Ай-ай-ай – час збирати урожай

Но-но-но – змелемо на борошно

Чі-чі-чі – смачні печу калачі

Ра-ра-ра – буде рада дітвора



Н. Бубир
4. Читання тексту учнями використовуючи різні види читання (ланцюжком, дощиком, луною).

5. Робота з прислів'ями. Народ скаже – як зав’яже.


Прислів'я та приказки про хліб
Не страшна біда, коли є хліб та вода.

Лежачого хліба ніде нема.

Сій вчасно - вродить рясно.

Посій упору, будеш мати зерна гору.

Не кожух гріє, а хліб.

Яка пшениця, така й паляниця.

Земля-годівниця аж парує, та хліб людям дарує.

Поганого хліба немає – погано, як нема хліба. (З'ясувати зміст прислів'я).


6. Фізкультхвилинка

7. Перегляд міні-вистави


Притча про хліб
Якось один чоловік знайшов велику грудку золота. У своєму господарстві він, звичайно, не міг його застосувати і вирішив продати, але боявся продешевити. І пішов чоловік до мудреця з проханням допомогти визначити вартість золота. І сказав йому мудрець:

— Ти що-небудь сьогодні їв?

— Нічого не їв.

— А вчора?

— І вчора не їв.

— А позавчора?

— Позавчора їв.

— От коли ти поголодуєш три доби, своє золото віддаси за шматок хліба.

Уміймо цінувати не примарне, а справжнє наше багатство - хліб. Кожного разу, беручи в руки запашну скибку хліба, згадуймо його творців. Шануймо їхню працю!
8. Розповідь ветерана праці, дитини війни

„Коли я бачу шматочок хліба, що валяється на землі, у мене від болю стискається серце. Я пригадую перші післявоєнні роки. Хліба не було. Про хліб ми, дітлахи, тільки мріяли і повсякчас бачили його перед собою, відчували, як він ні з чим незрівнянно пахне...

Що таке золото у порівнянні з хлібом? Блискучий метал. Не будь якого, нічого в житті не змінилося. Раптом не стало хліба? Замислитися над цим варто всім людям, особливо тим, які ганяються за золотом, як за жар-птицею, а на хліб дивляться, як на щось звичайне, буденне".
9. Поетична хвилинка.
Чи знаєш ти, чим пахне хліб,

Коли весною кілька діб

Гуркоче трактор за рікою?

Хліб пахне працею людською.

Чи знаєш ти, чим хліб запах,

Коли жнивують у степах

Твої батьки в гарячу пору?

Він пахне щастям хлібозбору.


2-й учень.

Чим пахне хліб, чи знаєш ти,

Як поведуть твої брати

Зерном наповнені машини?

Хліб пахне соками земними.

Чи знаєш ти, чим хліб землі

Пахтить на вашому столі

Весною, влітку і зимою?

Хліб пахне радістю людською.
10. Перегляд слайдшоу "Шлях від колоска до паляниці".
Тепер ви бачите працю скількох людей вкладено для того що б маленька зернинка перетворилася на запашну скибку хліба.
V. Підсумок уроку
Складання пам’ятки про правила поводження з хлібом
Пам'ятай:

1. Хліб... Скільки б не мали його люди - завжди говорять про нього зі щирою повагою, беруть його до рук трепетно і урочисто.

2. З дитинства навчайся бачити в хлібі живу душу рідної землі, рідного сонця і неба, навчайся бачити в ньому працю всіх, хто віддає хлібові все своє життя.

3. Твоє ставлення до хліба виховує інших.

4.Якщо людина попросила в тебе хліба — переламай свій шматочок надвоє, навіть якщо він в тебе останній.

Честь і шана хлібу – безцінному продукту у нашому домі, найпрекраснішому уособленню людської праці.

„Хліб - годувальник", „Хліб на столі – і стіл престол, а хліба ні шматка – і стіл дошка", „Хліб – усьому голова" – в цих мудрих народних висловах втілилось одвічне шанобливе ставлення до хліба.
Учень.

Тільки-но з печі — скоринка в золі —

Свіжа хлібина лежить на столі.

День починається з цієї хлібини...

В ній наш достаток, могутність країни,

Наших морів не стривожена синь,

Шлях до зірок у космічну глибінь.

Кажуть в народі правдиві слова:



«Хліб — годувальник — всьому голова!»
Пісня "Хліб всьому голова".
м. Полтава,

загальноосвітня школа №30,

учитель початкових класів,

спеціаліст вищої категорії



Бубир Наталія Миколаївна


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка