Тема. Іменники антоніми та іменники синоніми. Слова, що звучать І пишуться однаково, але мають різні значення



Скачати 51.63 Kb.
Дата конвертації04.03.2016
Розмір51.63 Kb.
Додаток 4

Українська мова (4 клас)

ТЕМА. Іменники – антоніми та іменники – синоніми. Слова, що звучать і пишуться однаково, але мають різні значення.

МЕТА. Закріпити знання про іменники – синоніми, іменники – антоніми, слів, що звучать і пишуться однаково, але мають різні значення.

ОБЛАДНАННЯ: таблиця «ІМЕННИК”, «ЗНАЧЕННЯ ІМЕННИКІВ”; словники антонімів, синонімів, омонімів, фразеологізмів; м’яч; сигнальні картки; малюнки з зображенням бегемота, кетягу калини (винограду), райдуги, абетки;дерев’яний молоточок; фішки для визначення команд – переможниць.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Вчитель пропонує учням об’єднатися в дві команди і оголошує змагання між ними. За кожну правильну відповідь команда отримує фішку. Відповіді будуть прийматися, коли члени команди візьмуться за руки.

ІІ. Постановка проблемного питання.

  • Для чого ми вивчаємо у школі предмет «Українська мова”? ( Відповіді команд ).

Прослуховування вірша «Правопис” Г.Бойка.

На братика Кіндратика розгнівалась граматика.

Погані в нього справи – не знав Кіндратик правил.

Та ще й казав усім товаришам своїм:



  • Люблю я математику і не люблю граматику!

І ось Кіндрат ледачий Рішати сів задачу.

Він розповідати вміє і першу, й другу дію.

Та як же, інтересно, це написать словесно?

Не вміє він писати, не вміє будувати,

І зовсім невідомо – куди поставить коми?

Не знаючи граматики, не втнеш і математики.



ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

( Учні заздалегідь дізнались значення слова «аукціон”. Аукціон – це продаж товарів, майна з публічного торгу покупцеві, який запропонував найвищу ціну ).



  • Сьогодні на аукціоні – незвичайний товар!На моєму столі лежать картки з написаними назвами частин мови. Цей «товар” ви можете «купити”, показавши свої знання. Отже, аукціон починається!

Лот № 1 «Прикметник”. Що ви знаєте про цю частину мови? (Відповіді).

Лот № 2 «Дієслово”. Що ви можете розповісти про цю частину мови? (Відповіді команд).



  • Про третю частину мови ви повинні здогадатися самі.

Є на світі звичайна і незвичайна Країна Предметія. Звичайна тому, що живуть у ній люди і тварини, предмети та речі. А незвичайна тому, що є в ній тільки два міста: Хто? І Що? У місті Хто? Живуть люди і тварини, у місті Що? – всі інші предмети. Керує країною незвичайний король Іменник. І от, зібравшись на велику раду, вирішили жителі країни називатися іменем свого короля – іменниками.

(Відповіді команд).



ІV. Узагальнення знань про іменник.

  • Іменник – це частина мови, яка означає назву предмета.

  • Хто більше?

  • Іменники відповідають на питання хто? що?

  • Хто більше?

  • Іменники є власні і загальні, назви істот і неістот.

  • Хто більше?

  • Іменники змінюються за числами і відмінками.

  • Хто більше?

  • Іменники мають рід.

  • У множині рід іменників не визначається.

  • У реченні іменники найчастіше бувають підметом або другорядним членом речення.

( Коли більше немає бажаючих розповідати про іменник, тому що пригадали все вивчене, лунає стукіт молоточка ).

  • «Товар” проданий!

( Учитель може оголосити, скільки балів отримала кожна з команд за участь в аукціоні ).

Завдання для команд.

  1. Розташувати іменники в алфавітному порядку. Які слова зайві? Чому? Вставити пропущені букви:

Абр_кос, пш_ниця, ч_ремха, ап._льсин, п’ятн_ця, ч_решня, любо_, ч_рвоний, ч_довий, ненавист_.

Яка команда виконає завдання правильно і швидко, зможе пояснити, яку букву вставили, та і є переможцем на цьому етапі уроку.

( Виконання учасниками команд завдання, визначення переможця ).

2. Гра «Вгадай слово”. Яке слово серед записаних має 7 букв, 8 звуків, 3 голосні, 5 приголосних. ( Визначення переможця ).



V. Каліграфічна хвилинка.

Каліграфічно виписати з попереднього завдання пару слів,що мають протилежні значення. ( Учні розповідають про дотримання правил каліграфічного письма. Хто правильно виконає це завдання, той отримає для команди додаткову фішку ).



Любов – ненависть

VІ. Робота над антонімами.

Робота за підручником. Виконання вправи № 103.

Робота в парах: вибрати з тексту вправи пари антонімів і записати їх.( Додаткові фішки командам принесуть ті пари, які першими правильно знайдуть і запишуть всі пари іменників – антонімів).

VІ. Фізкультхвилинка. Антоніми зустрічаються і в інших частинах мови. Наприклад, серед дієслів. Називаємо пару до дієслова й виконуємо рухи: розкрили очі - …;зігнули пальці- …; піднімаємо руки і …; нахиляємо тулуб і …; сіли -… .

VІІ. Робота над синонімами.

1.Учитель показує картинку, до якої учні добирають синоніми:

-гіпопотам – бегемот; кетяг калини (винограду) – китиця, гроно; райдуга –веселка; азбука – абетка.

2.Учні самостійно наводять свої приклади синонімів.

3. Яке значення мають синоніми у нашій мові?

4. Попереджувальний диктант. Записати прислів’я під диктовку, підкреслити синоніми.



Праця робить людину розумною. Пташку впізнають у польоті, а людину – в роботі. Посій труд, а слава вродить.

VІІІ. Робота над правилом (с. 51 підручника).

Після опрацювання правила, учитель демонструє словники синонімів, антонімів, омонімів, фразеологізмів, розповідає про правила користування цими словниками.



ІХ. Робота над багатозначними словами.

Учні самостійно виконують завдання вправи № 105. При перевірці, фішки отримують для своєї команди ті учні, які виписали багатозначні слова безпомилково, швидко, каліграфічно.



Х. Закріплення знань про антоніми, синоніми.

Учитель по черзі викликає з кожної команди пару учасників для гри «Добери синонім” , «Добери антонім”. Завдання парам: назвати слово, до якого можна дібрати синонім( антонім ), кинути м’яч своєму партнерові, а той каже відповідний синонім (антонім ). Перемагає та пара, яка назвала більше пар слів.



ХІ. Підсумок уроку. Гра «Блиц – турнір”.

У кожного учня є сигнальна картка. Якщо він згоден з відповіддю, то піднімає сигнальну картку, якщо – ні, то сидить спокійно.



  • Іменники – це частина мови, яка вказує на предмет і відповідає на питання хто? що? (так);

  • Синоніми – це слова протилежні за значенням (ні);

  • Багатозначні іменники мають пряме та переносне значення (так);

  • Хлопчик – дівчинка, день –ніч – це іменники (так);

  • Іменник у реченні є завжди присудком (ні).

Учитель підраховує кількість фішок кожної команди і оголошує переможця.

ХІІ. Домашнє завдання. Вправа № 107; вивчити правило на стор. 51 підручника.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка