Тема. Жовте листячко летить, під ногами шелестить



Сторінка1/5
Дата конвертації19.02.2016
Розмір0.75 Mb.
  1   2   3   4   5
Урок 1 (варіант І)

Тема. Жовте листячко летить, під ногами шелестить.

Поширення речень образними словосполученнями.

Мета: вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності; розвивати зв’язне мовлення учнів; збагачувати їх активний словник, творчі здібності, спостережливість; виховувати любов до природи.

Обладнання: репродукція картини І. Левітана “Золота осінь”, запис твору П.І. Чайковського “Пори року.”

Хід уроку

1. Організація класу

2. Психологічний настрій учнів на урок

3. Актуалізація опорних знань

3.1. Звучить музика Чайковського “Пори року”

  • Уважно послухайте вірш і скажіть, про яку пору року говориться в ньому.

Листочки – парашутики,

Як стомлені пташки,

Летять і опускаються

На трави і стежки.

Листочків – парашутиків

У лісі не злічити –

То осінь опускається

Бо хоче відпочити.

3.2. Розповідь учителя

Осінь хазяйнує скрізь, куди не глянь. Прибрала золотом сади, парки, ліси, струшує додолу жовте, багряне листя. Дивишся і милуєшся: чарівниця пофарбувала усе навколо в червоні й жовті, багряні й мідні кольори.



  1. Повідомлення теми і мети уроку

    1. Входить до класу дівчинка-Осінь:

  • Про мене Т.Г. Шевченко сказав так:

Минає літо, шелестить

Пожовкле листя по діброві,

Гуляють хмари, сонце спить.

- Про які ознаки осені ви дізналися?



      1. Читання віршів про осінь учнями

- А які вірші про осінь ви знаєте?

    1. Змагання

- Не тільки вірші прославляють осінь. Зараз позмагаємось, хто найбільше знає народних приказок про осінні місяці.

Хто цілий рік байдикує, той навіть у вересні голодує.

Як вересніє, то й дощик сіє.

Вересень пахне яблуками, а жовтень капустою.

Жовтень ходить по краю, та й виганяє пташок з гаю.

Листопадовий день, як заячий хвіст.

Листопад не лютий, проте запитає, чи одягнутий, чи взутий.

  1. Робота з репродукцією картини І. Левітана “Золота осінь”

  • Як ви гадаєте, до якого місяця осені цей пейзаж найбільше підходить?

  • Яку назву цій картині ви б дали?

  • Яку назву дав їй художник? Чому?

  • Які почуття викликає цей пейзаж?

    1. Поетична хвилинка

  • Послухайте вірш Л. Талалай “Осіннє листя” і дайте відповідь на питання: як називається таке явище, коли опадає листя?

Настала осінь. Холодом

Повіяло навкруг.

Все більш береться золотом

Зелений ліс та луг.

Від вітру коливаються

Пожовклі дерева.

А листя з них зривається

І пісеньку співа:

  • Веселі танцюристи ми

Кружляєм в висоті, -

Листки, листочки, листики

Червоні й золоті.

Зриваємось ми зграями

З топольок та беріз,

Злітаємо, кружляємо

І падаємо вниз.

(Листопад, падолист)

  • Коли це найчастіше буває?

    1. Поширення речень образними словосполученнями:

      1. Гра «Полікуй слова»

Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.

      1. Творча робота. (Текст надрукований на аркушах і знаходиться на кожній парті). Зашуміли... (стурбовані) дерева, бо... (безжальний) вітер зриває з них... (осіннє вбрання). Не сумуйте, дерева, це ж справжній... (листопадовий) дощ. Ось міцно взялись за руки листочок... (ніжної берізки) та ... (зажуреного клена). Ніби у весільному танку закружляло... (осіннє вбрання). Ніжним, м’яким, різнобарвним килимом встелилось листя на землю.

5.3. Робота в групах

Для вас, “Чомучки”.



  • Чому так в народі кажуть: “Сидить осінь на горбочку, вишиває лісові сорочку”.

  • А чому восени листочки змінюють колір?

5.4. Слово “Інформаційному центру”

Зелений колір листю надає хлорофіл. Влітку хлорофілових зерен утворюється багато, а восени тепла і світла менше, тому і хлорофілу утворюється менше. Крім хлорофілу в листях є речовини жовті, червоні, жовто-гарячі.



  1. Підсумок. Інтерактивна вправа. Рефлексія.

  • Що стимулювало вашу творчість?

  • Що ви можете сказати про робочу обстановку на сьогоднішньому уроці?

  • Що ви б хотіли робити індивідуально, а що групою?


Урок 1 (варіант ІІ)

Тема. Жовте листячко летить, під ногами шелестить. Поширення речень образними словосполученнями.

Мета: вчити дітей поширювати речення образними словосполученнями, доречно вживати їх в усному та писемному мовленні, сприяти розвитку образного мислення учнів; розвивати спостережливість, уважність; виховувати любов до природи.

Обладнання: картина місцевого художника Олександра Гармидера «Осінь в Карпатах», листочки трьох кольорів, на яких написані завдання, конверти зі словами, диск із записом вальсу Доги.

Хід уроку

1. Організаційний момент. Актуалізація знань учнів

- У відповідності до пір року дібрати слова, які їх характеризують.



Осінь - (багряна)

Літо - (барвисте)

Весна - (це красуня в зеленім вбранні)

Зима - (синьо-біла, морозно-сріблиста)

Слова для довідок: це красуня в зеленім вбранні, багряна, синьо-біла, морозно-сріблиста, барвисте.

- Прочитайте вислів. Яка ваша улюблена пора року? Чому?

- Відгадайте загадку.

Жовте листячко летить, під ногами шелестить.

Сонце вже не припікає. Коли, діти, це буває? (Восени)

2. Оголошення теми уроку

Діти, ви вже, мабуть, здогадалися, що тема сьогоднішнього уроку: «Жовте листячко летить, під ногами шелестить». Сьогодні ми намагатимемось наше мовлення збагатити новими виразами, словами. Будемо вчитися поширювати речення образними словосполученнями. А що таке образні словосполучення ви дізнаєтесь, якщо будете уважними і старанними на уроці.



3. Опрацювання нового матеріалу

3.1. Складання асоціативного куща

Дощ Листя

Осінь

Вітер Небо
3.2. Робота в парах. Гра «Сортувальники»

(На кожній парті конверт зі словами)

До слів-назв предметів дібрати відповідні ознаки.

Осінь (яка?) (барвиста, сумна, чарівна, золотокоса).

Небо (яке?) (заплакане, сумне, похмуре, чисте, ясне, блакитне).

Вітер (який?) (холодний, пустотливий, легенький, пронизливий, рвучкий).

Листя (яке?) (багряне, жовте, іржаве, сухе, золоте).



3.3. Перевірка завдання

(Звіряють свої роботи з написаними словосполученнями на дошці)

3.4. Спостереження за мовним явищем

- Про кого можна сказати, що він сумний, похмурий?



(Про хлопчика, у якого якісь негаразди)

- Коли ми кажемо, що небо сумне, похмуре?



(Коли воно вкрите хмарами)

- Отже, вислів «заплакане, сумне небо» - образний.

- Знайдіть і прочитайте образні вислови.

(Золотокоса, чарівна осінь; пустотливий вітер; іржаве, золоте листя)

- Чому листя називають золотим?



(Бо воно за кольором схоже на золото)

3.5. Аудіювання

- А ось як про осінь сказав С.Васильченко: «Із лип і кленів сиплеться пожовклий лист, спадає помалу, як метелик, сідає один на один, золотий, мокрий од сліз. Скільки його там, золотого, мокрого, заплаканого. Стоїть над землею золоте сяйво... В саду од нього аж сяє»



- З чим письменник порівнює лист?

а) з мухою

б) з метеликом

в) з пташкою.

- Від чого мокрий лист?

а) від дощу

б) від роси

в) од сліз.

- З яких дерев «сиплеться пожовклий лист»?

а) з дубів і беріз

б) із лип і кленів

в) з ясенів і тополь.

- Назвіть у тексті образні словосполучення.



(Спадає, як метелик; заплаканий, мокрий од сліз лист; золоте сяйво.)

Фізкультхвилинка.

(Звучить вальс Доги) Уявіть себе осінніми листочками і покружляйте під музику.

3.6. Робота групах

Осінь кличе нас до лісу,

Там шипшина аж горить,

Золоті листки, горіхи-

Скільки хочеш їх беріть.

- Куди запросила нас осінь?

- Як по-іншому сказати «шипшина горить»?

Осінь дарує вам незвичайні листочки, на яких записані завдання. Виконавши їх, ви поповните свою мовну скарбничку образними виразами.



(Діти збирають листочки і за їх кольором формують групи. На листочках написані завдання)

а) Складання мінірозповіді за картиною та запитаннями.

На жовтих. Розгляньте уважно картину Олександра Гармидера «Осінь в Карпатах», дайте відповіді на запитання. Речення запишіть, підкресліть образні словосполучення.

- Яку пору року зображено на картині?



(На картині зображено осінь.)

Куди завітала золотокоса красуня?



(Золотокоса красуня завітала в Карпати.)

- Що робить чарівниця в горах?



(Чарівниця в горах розфарбовує листочки на деревах.)

На червоних.

б) Поширення речення образними словосполученнями.

Листочки на деревах виблискують, як________.

По небу пливуть хмаринки, мов_________.

Долиною клубочиться________.

(Слова для довідок: білі вітрила, різнобарвні діаманти, сивий туман.)

в) Редагування вірша.

На оранжевих. Прочитайте вірш С.Крижанівського, доповніть його потрібними словами, підкресліть образні слова. За бажанням вивчіть вірш напам'ять.

Як на картині Левітана,

Сумної сповнена краси,

Лежить земля______,

Стоять____ліси.

(Слова для довідок: задумані, золототкана.)

3.7. Звіт груп про виконання завдань

(Із листочків роблять гірлянду і дарують Осені.)

4. Підсумок уроку

Доповніть речення.



Щоб наше мовлення було яскравим, багатим, слід вживати___________. (Образні словосполучення).

Урок 2

Тема. Друзі природи. Робота над деформованим текстом, добір заголовка до нього.

Мета: вчити учнів редагувати текст: послідовно розташовувати речення, абзаци; розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати бажання берегти й охороняти все живе і корисне в навколишньому світі.

Обладнання: таблиця №7 (Будна Н.О., Головко З.Л., Рябова С.І. Українська мова в таблицях. Розвиток зв’язного мовлення. 2 клас – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006.), ілюстрації з зображеннями білочки, дуба, сосни, ялини.

Хід уроку

1. Організація класу

2. Психологічний настрій учнів на урок

3. Актуалізація опорних знань

    1. Відгадування загадки.

– Впізнайте тварину, відгадавши загадку.

Хвіст трубою, спритні ніжки –

Плиг із гілки на сучок!

Носить все вона горішки

В золотий свій “сундучок”.

В неї й очі, мов горішки,

Кожушинка хутряна,

Гострі вушка, наче ріжки, -

В дуплі живе вона. /Білочка/

– Які ознаки білочки розкриті в загадці?



  • Що відрізняє білочку від інших лісових мешканців?

– Якого кольору шубка в білки?

  • Який хвіст? Очі? (як намистинки.) Носик? Вушка? (чорні китички.) Лапки? (коротенькі, чіпкі.)

    1. Для вас, “чомучки”

Чи знаєте ви, що...

Коли білка стрибає з дерева на дерево, то їй допомагає довгий пухнастий хвіст. Він служить й кермом і парашутом, підтримує її у повітрі. Взимку білка накривається хвостом, як ковдрою.

  1. Оголошення теми та очікуваних результатів

  2. Робота з таблицею

Розгляньте уважно таблицю.

Дайте відповіді на питання



  • Кого ви бачите на передньому плані?

  • Куди відправились хлопчики?

  • Хто подорожував з дітьми?

  • Кого знайшли друзі?

  • Що зробили хлопчики з тваринкою?

    1. Віконечко в природу”

      1. Відгадування загадки

Навесні веселить,

Влітку холодить,

Восени годує,

А взимку гріє? /Ліс/

      1. Робота в групах

  • Чи згідні ви з твердженням: “Ліс – могутнє джерело кисню”?

      1. Презентація групової роботи

    1. Робота з таблицею (продовження).

  • Які дерева зображено на задньому плані?

  • У якому лісі можуть рости ці дерева?

    1. Слово “Інформаційному центру”

      1. Відгадування загадки

Живе один батько і тисячі синів має;

Всім шапки справляє, а собі не має. /Дуб/

      1. Довідковий матеріал

Дуби мають екологічне значення. Вони добре очищають повітря – це постійно діючий фільтр. Крім цього, ці дерева є справжніми богатирями за твердістю й міцністю деревини, яку використовують у будівництві, суднобудуванні. Велике значення мають листя і кора дуба: з них виготовляють ліки.

      1. Відгадування загадки

У святковому залі стоїть, як картинка, весела, зелена красуня. /Ялинка/

      1. Сосни, ялини та інші хвойні дерева з’явилися більше, ніж 300 млн. років тому. Всі вони ховають своє насіння у шишках. Тримається хвоя на дереві 2 - 5 років.

  1. Робота з таблицею (продовження).

6.1. Розташування речень у певній послідовності, щоб вийшов текст.

- Які слова використано в тексті, щоб уникнути повторення слів “Василько”, “Петрик”?



    1. Орфографічна підготовка:

собачка Дружок, його, на дерево, теплий, Петрик, Василько, білченя...

    1. Підбір заголовка.

Із поданих заголовків виберіть найбільш вдалий.

Порятунок

Друзі природи

Допомога

Білченя

Подорож до лісу

  1. Самостійна робота учнів. Робота над деформованим текстом, добір заголовка.

  2. Зразок тексту
  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка