Тема: Ліс – наше багатство. Мета



Скачати 117.61 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір117.61 Kb.
ТЕМА: Ліс – наше багатство.

Мета:

дати поняття про ліс, як природне угруповання;

продовжити формувати поняття про природу України і рідного краю;

розвивати пізнавальну активність учнів, уміння використовувати знання,

які одержали раніше, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

виховувати у дітей любов до рідного краю і бережне ставлення до лісів.



Обладнання: таблиця "Ліс"; матеріал "Рослини"; картки із надрукованим текстом про ліс.

Хід заняття

І. Організація учнів .

Пролунав і стих дзвінок.

Починається урок.

Всі за парти посідайте.

Працювати починайте.

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.


  1. Читання з дошки загадки і розгадування її.

  • Роз,єднайте слова і прочитайте загадку.

Щозакнижка: безбукв, безсторінок,

Абагаточогонавчить?

(Книга природи)


  • Сьогодні ми з вами продовжимо мандрувати сторінками цієї книги.

  1. Складання тематичної павутинки до слова природа і ліс




  1. Робота в парах.


Багато корисного приносить людині ліс. Він очищає повітря, дає їжу,

деревину для будівництва. У лісах живе багато тварин. Ліси бувають листяні, хвойні, мішані. А скільки різних квітів можна побачити у лісі!

Будь-якої пори року ліс чарує нас своєю красою.

  • Про що ви прочитали?

Не ламай на дереві гілку,

Не вбивай стрибунця і бджілку,

Не брудни джерельцю водиці,

І не псуй чистої криниці.

Не зривай квітку, бо зівяне,

І трави не топчи, бо її не стане.

- До чого закликає матінка-природа?

ІІІ. Повідомлення теми уроку.


  • Тема сьогоднішнього уроку "Ліс – природне угруповання".

  • Ми черпаємо зі скриньки природи всі наші багатства.

Ліс, його краса і велич залишається нашим головним скарбом.

Живі організми обирають собі місце для життя там, де є для цього

сприятливі умови. Ліс, луки, степ, водойми, болота – це місця для тих чи інших живих організмів. Там вони утворюють природні угруповання. Отже, ліс – це природне угруповання, яке налічує понад сотню видів рослин і кілька тисяч видів тварин.


  • Пригадайте свою прогулянку по лісу.

  • Що ви помітили?

(Найвищі рослини – дерева. Під деревами ростуть кущі. А нижче стеляться

різнобарвним килимом трави, зеленіють мохи. Між мохами, під листям ростуть гриби).



  • Отже, кожна група рослин утворює свій «Поверх» - ярус.

ІV. Фізкультхвилинка (імітація кожного рядка).

Добре те, що сонце світить.

Добре те, що віє вітер!

Добре те, що цей ось ліс

Разом з нами ріс і ріс!

Добре гратися надворі!

Добре вчитися у школі!

Добре плавати в ставку!

Добре те, що я живу! Вікторина на тему „Ліс – наше багатство”

 

1.                  Які дерева лісів називають патріархами? (дуби)



2.                  Назвати найбільший лісовий заповідник нашої країни? (Карпатський)

3.                  Назвати 10 лікарських рослин (трава, кущі , дерева).

4.                  Назвіть перші весняні квіти ( підсніжник, первоцвіт, фіалка, ряст, медунка, печіночниця)

5.                  Який первоцвіт називають квіткою 12 богів? (первоцвіт)

6.                  Які первоцвіти використовуються в парфумерній промисловості?(фіалка, конвалія)

7.                  Як можна визначити вік зрізаного дерева? (за річними кільцями)

8.                  З насіння яких дерев виготовляють олію? (кедр, бук)

9.                  Які хвойні дерева ви знаєте?

10.             Які  лісові птахи сприяють природному лісовідновленню? (сойка, дятел, шишкар, дрізд)

11.             Назвати 5 отруйних грибів.



12.             Назвати 10 їстівних грибів.


  1. Розповідь вчителя з елементами бесіди

Завдання 1. Ліс — природне багатство.
— Що таке ліс?
(Ліс — це дерева, придатні для виробництва пило¬матеріалів, шпал, фанери, плит, сірників, меблів, па¬перу... Це кущі, трави, комахи, звірі, птахи).
— Чому ліс нагадує кількаповерховий будинок? (Верхній поверх — це найвищі дерева: сосни, дуби,
буки; нижчий — трохи нижчі: осика, береза, липа, вільха; потім ідуть кущі: ліщина, калина, глід; найнижчий поверх — трави, гриби, ягоди, мохи).
— А чому парк не називають лісом, адже і там є дерева і кущі?
(Бо дерева і кущі тут насаджені людиною, за ними постійно доглядають, знищують випадкові рослини і бур'яни).
— Яку користь приносить ліс?
(Гектар лісу протягом року очищає 18 млн. кубічних метрів повітря, а з повітря збирає 36 тонн пилу. Тільки одне листяне дерево — бук «виробляє» за 1 год 1 кг 700 г кисню, що може задовольнити потреби 64 чоловік).
— Гектар лісу дає врожай їстівних грибів — у середньому до 80 кг, близько тонни малини, чорниці, журавлини та інших ягід, таку саму кількість лікарсь¬ких рослин;
з 1 га насаджень липи, акації, інших медоносів бджоли збирають 300 кг меду. Зникнення 1 виду рос¬лин може спричинити до зникнення від 10 до ЗО видів комах.
Завдання 2. Дерева нашого лісу.
Загадки 1) Живе один батько і тисячі синів має, Всім шапки справляє, а собі не має.
(Дуб)
2) Біла, а не сніг, зелена, а не лист, Кучерява, а без волосся. (Береза)
3) Маленькі, і старенькі
Влітку, взимку, навесні
Всюди вдягнені гарненько
У зелені сукні всі.
(Ялини)
4) Що за дерево таке:
І гіллясте, і струнке,
Коли першу букву взяти,
Рабом може воно стати.
(Граб — раб)
5) Я у лісі росту величаво,
Ви заходьте у ліс на галяву,
Навесні вас я соком почастую,
Восени вам красу подарую.
(Клен)
Розповіді про дерева.
1. Дуб — патріарх наших лісів. Це могутнє дерево заввишки 20 м з міцними гілками, товстим стовбу¬ром і темно-сірою потрісканою корою. Живе понад 500—1000 років. З його кори добувають дубильні речовини, а жолуді є доброю їжею для свиней. З роду-віку шанують у народі це дерево. «Міцний, як дуб», — виказували люди своє ставлення до нього. У літописах дуб згадується як дерево Перуна — бога дощу, блискавки та грому. Вінками з дубових гілок нагороджували героїв-сміливців.
2. На Україні відомі дуби-довгожителі. Так на Рівненщині в урочищі Рокитнянського району росте дуб, якому понад 1300 років. Оберігають у селі Ско-вородинівці на Харківщині 500-літній кремезний ве¬летень. Це було улюблене дерево українського мандрівного філософа і поета Г. Сковороди.
Два 300-річні дуби височать на Болдиній горі у Чернігові — над могилою українського письменника Михайла Коцюбинського.
Минулого року у Великій Хортиці загинув понад 600-літній запорізький дуб, під яким збирав своє військо Б. Хмельницький. Висота дерева — 36 метрів, діаметр крони — 43 метри, а довжина обхвату — по¬над 6 метрів.
3. Липа — найсолодше дерево для бджіл. Цей чу¬довий матеріал у руках народних умільців не тріскається і не коробиться. її деревиною народні майстри оздоблювали царські палаци, з неї виготов¬ляли іграшки: ведмедики, матрьошки.
Найпоширенішим взуттям раніше були личаки, які виробляли з липового лика. Носили їх у будь-яку по¬ру року. Личаки швидко зношувалися, тому на рік одній людині потрібно було 12—15 пар, а на 1 пару личаків витрачали лика з 2—3 молодих липок. Ось і стояли в лісах обідрані, зовсім голі дерева. Звідси, мабуть, і походить приказка «Обдерли, як липку».
4. Береза — піонерка лісу. Це світлолюбна і дуже швидкоросла рослина. Вона першою поселяється на
вирубах або згарищах. Навесні у березовому лісі можна вгамувати спрагу. Одна велика береза дає нам 200 л соку.
5. Окрасою наших лісів є ялини. Ці дерева звесе¬ляють наші домівки під час святкування Різдва Хрис¬тового та Нового року. Але перш, ніж зрубати ялинку, запам'ятайте: 1,5—2-метрової висоти ялина досягає тільки за 10—15 років. Живуть ялини переважно 250—300 років.

Завдання 3. Мешканці нашого лісу.


Загадки Лежить під хмизом І крутить хвостом.
(Кабан)
В мене шубка з колючок,
В мене сіра спинка.
Ніс, як чорний п 'ятачок,
Очі — намистинки.
(їжак)
Не ходоку я, а стрибаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
(Заєць)
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
їй на місці не сидиться
Як зовуть її?
(Лисиця)
Ходжу я в пухнастій шубці,
Живу у густому лісі,
У дуплі на старім дубі
Гризу я горіхи.
(Білка)
Дивний крихітний автобус
По піску кудись поліз.
Але ходить він повільно
Через те, що без коліс.
(Черепаха)
Ліс — це великий дім.
Хто ж у ньому мешкає?
1. Найбільше у лісі комах, особливо рудих мура¬шок, що будують собі гнізда — мурашині купини, висота яких іноді перевищує 1 метр. Руді мурашки — друзі лісу: ділянка навколо їхнього гнізда (не менше як 0,5 га) залишається майже неушкодженою шкідливими комахами, оскільки за сезон (з квітня по жовтень) мешканці лише одного мурашника знищують їх близько 3—5 млн.
2. Мешканці лісу — птахи. їх близько 358 видів. Найбільше — горобців, шпаків. Багато з них є пе-релітніми. Вони долають великий шлях з теплих країв на Україну. Так перепел пролітає понад 300 км, а бурокрила сивка — більш як 3 тис. км. Швидкість під час польотів також значна, у голубів вона може сягнути 120 км/год, в ластівок — 300 км/год.
3. Птахи приносять велику користь. Так грак за рік знищує 8 тисяч дротяників-черв'яків, які підточу¬ють коріння культурних рослин. Синичка з'їдає за
день комах стільки, скільки вона важить. Шпак тіль¬ки за сніданок з'їдає 50—60 комах. Одна ластівка за Літо поїдає до мільйона комах.
4. Жайворонок — один з небагатьох птахів, який співає на льоту до 10—20 хвилин. Він поїдає дуже ба¬гато комах, а також насіння бур'янів. їдять жайво¬ронки і зерна пшениці, жита, ячменю, але ніколи не видзьобують їх з колосся, а збирають на землі, що впало, щоб менше залишилося для мишей.
5. Солов'ї, як і люди, — довго вчаться співати. Ли¬ше на третій рік життя вони стають співаками. Знищують мух, гусениць, жуків.

А зараз — весела перерва.


(Участь беруть болільники — розказують гуморески).
Врода
Як зійшлись на сходку птиці
Обирать нову царицю,
Грало барвами навкруг,
Наче цвів весняний луг.
Серед птиць ходила галка —
Дзьоб — як швайка, хвіст як палка,
Пір 'я чорне, як смола, — незавидною була.
Стала галка птахів смикать
Га на себе пір 'я тикать.
Рве пір Пночки собі: жовті, сірі, голубі.
І зробилася такою
Гордо-пишною, рясною,
Що гукнули птахи всі:
— Ось цариця по красі.
А раптовий вихор-вітер
З галки пір 'я вирвав, видер,
Геть розкидав і поніс через гору, через ліс.
І лишилась птаха бідна знову чорна, жалюгідна...
Що на себе не тули,
Не діждешся похвали,
Як нема тієї вроди,
Що дається від природи.
(П.Глазовий)

Завдання 2. Гра «Впізнай кому належить».


Барвінок. Друзі, зараз я вам роздам гербарій і листочки з цифрами 1—6. Вам потрібно записати назву дерева, якому належить даний листок.
1 — клен
2 — граб
3 — каштан
4 — дуб
5 — липа
6 — верба

Завдання 3. Гра «Назви моє ім'я».


За малюнками і муляжами вказати назву живих організмів.

Урок третій — лісова математика


. Як визначити вік поваленого дерева?
(За кільцями) Отож, зараз спробуйте визначити вік дерева, частинку якого я вам представлю.

2. Гра «Хто більше».


За 3 хвилини записати назви дерев, птахів, тварин нашого лісу.

Гумореска К. Дяченка «Мисливці».


У суботу, в надвечір'я,
Десь після футболу,
Потягло у ліс на звіра
Федора й Миколу.
Узяли свої рушниці,
Рюкзаки бугристі.
Підкріпились у «Хвилинці»
Градусів на триста.
У дорогу із собою
Ще із магазину
Взяли білої міцної
Та «біоміцину».
Довго їздили, робили
Різні пересадки
І опівночі прибились
Врешті до посадки.
Сіли, випили, поїли.
Тут де й сон узявся:
Так, упавши, захропіли,
Що аж вітер знявся.
Ось і ранок. Сонце грати
Стало над дружками,
А вони, немов пірати,
Сплять поміж пляшками.
Спали б ще вони, як мертві,
Та ворони кляті
Повсідались на них верхи
І давай клювати.
Встали. В головах гудіння —
Наче б замість мозку
Хто поставив по турбін
В черепну коробку.
Саме жінка вийшла з нетрів.
Хлопці й запитали:
— Ви ведмедів тут чи вепрів,
Тітко, не стрічали?
— Від вас перших чую вісті,
— Мовить Колі й Феді, —
Щоб у сквері серед міста Бігали ведмеді.
— Як же так? — Микола звівся,
Глянув з-за ялинок. —
Стільки плентались до лісу,
А ось — наш будинок!..
— Справді кросик! — Федь пошкрібся.
— Аж нога опухла...
А прийшли знов на те місце...
Бо ж земля в нас кругла. —
Й почвалали підкріплятись
У кафе «Орбіта»,
Щоб додому повертатись
Знов навколо світу.

На закінчення давайте перевіримо, чи знають наші лісові мешканці народні прикмети.


Отож, гра «Продовжіть народні прикмети».
1. Довгі бурульки — (на довгу весну)
2. Зозуля стала кувати — (морозу більше не бувати)
3. Ластівки літають високо — (на добру погоду)
4. Якщо в сонячний день закриваються квіти і кульбаби — (буде дощ)
5. Лушпиння на цибулинах тонке — (зима буде м'яка)



Розповідь вчителя

Загальна площа лісів в Україні – близько 10 млн. гектарів, що становить 14% її території. Найбільшою є лісистість в Українських Карпатах і Кримських горах.

- Чи зможуть люди жити без лісів?

(Не зможуть, бо у лісах ростуть різноманітні рослини, живуть звірі й птахи. У лісі працюють люди: заготовляють деревину, вирощують дерева, доглядають і охороняють їх. У лісі чисте повітря і легко дихати.

Ліс – місце відпочинку людей.

Колись давно люди брали від природи набагато менше всього. У них не було ні фабрик, ні заводів, ні сучасних жител. Але поступово у людей з,явились тепле житло, машини, ферми і заводи. І людям здалося, що вони сильніші за природу. Але виявляється, що це не так. Підкорення природи привело до забруднення повітря і води, загибелі лісів, зникнення багатьох видів рослин і тварин.


Правила поведінки у лісі.

  • Не ламати кущів та дерев. Рослина – жива істота, кожен листочок виділяє в повітря кисень, необхідний для дихання тваринам і людям.

  • Не пошкоджувати кору дерев. Із нанесеної рани витікає сік, через яку в дерево можуть проникнути мікроорганізми.

  • Не ламати квітучих рослин. Кожна зірвана квітка – це комашка, яка залишилася без їжі, це насіння, з якого не виросла рослина. Від нашої звички зривати гарні рослини багато з них опинилися під загрозою зникнення.

  • Не ловити комах. Не знищувати павуків, жаб. Комахи запилюють рослини.

  • Не ловити диких тварин і забирати їх додому. Дикі тварини не можуть жити в неволі. Вони загинуть.

  • Не руйнувати гнізда. Порушені гнізда птахи покидають. З яєць, які там були, вже не вилупляться пташенята.

  • Не розводити багаття. Пожежа, яка може виникнути від залишеного багаття, знищує рослини і тварини, спричиняючи іноді стихійні лиха.

  • Не залишати сміття.

Народ скаже, як зав’яже. Гра "Мікрофон".



  • Природа одному мати, а іншому - мачуха.

  • Земля багата – народ багатий.

  • Хто землі дає, тому земля утроє віддає.

  • Краще птиці на сухій гілці, ніж у золотій клітці.

  • Пролиту воду назад не збереш.

  • Багато лісу – не рубай, мало лісу – бережи, нема лі су – посади.

  • Ліс та вода – рідні брат та сестра.

  • Ліс навесні веселить, літом холодить, восени годує, взимку зігріває.

  • Одна людина залишає в лісі слід, сотня – стежку, тисяча – пустелю.

Що б ви порадили друзям, які йдуть відпочивати у ліс?

  1. Не ловіть лісових мешканців. Вони приносять користь. Мурашки очищують ліс. Будь ласка, не губіть ялинок на Новий рік! У всіх в цей час свято! А бідним ялинкам – гірке горе! Тож пожалійте їх.

  2. Не збивайте ногами незнайомі або навіть знайомі отруйні гриби. Багато з них – ліки для лісових мешканців.

  3. Будь ласка, не галасуйте і не шуміть у лісі, не рвіть квіти, не лякайте, не ображайте лісових мешканців. І тоді ліс відчинить вам всі свої тайни – дива! Пригостить вас румяною суничкою, спілою малиною. Тільки ж не забудьте потім сказати доброму лісові за всі його подарунки: «Дякуємо»!




  1. Не ловіть лісових мешканців. Вони приносять користь. Мурашки очищують ліс. Будь ласка, не губіть ялинок на Новий рік! У всіх в цей час свято! А бідним ялинкам – гірке горе! Тож пожалійте їх.

  2. Не збивайте ногами незнайомі або навіть знайомі отруйні гриби. Багато з них – ліки для лісових мешканців.

  3. Будь ласка, не галасуйте і не шуміть у лісі, не рвіть квіти, не лякайте, не ображайте лісових мешканців. І тоді ліс відчинить вам всі свої тайни – дива! Пригостить вас румяною суничкою, спілою малиною. Тільки ж не забудьте потім сказати доброму лісові за всі його подарунки.

Виступ працівника МНС.

Як загасити пожежу в лісі.

Засіб гасіння – нахльостування полум’я віником з гілок листяних дерев. Потрібно рухатись по вогнищу і наносити удари всклизь, начебто замітаючи полум’я вбік, на вигорівшу площу. Збивши основне вогнище, при наступному ударі по цьому місцю, віник затримують, прижимаючи до палаючої кромки і повертають, що дає охолонути горючим матеріалам.


Також, для гасіння лісових пожеж використовують спосіб, при якому закидають крайки пожежі рихлим ґрунтом, яке викопують штиковими лопатами. Для цього ґрунт, який забирається лопатою поблизу кромки пожежі, кидають вдовж неї. Ґрунт попадає на горючі матеріали, охолоджує їх та ізолює від повітря. При гасінні спочатку збивають полум’я, а потім, зупинивши пожежу, насипають на кромку шар ґрунту товщиною 6-8 см.
Якщо поблизу є водоймище – вогонь заливають водою. При цьому починають наступ на вогонь з того боку, куди він рухається, і намагаються оточити район пожежі з усіх боків.

Опинившись в зоні лісової пожежі слід дотримуватися наступних правил:
не тікайте від полум’я, а долайте крайку вогню проти вітру, закривши голову і обличчя одягом;
з небезпечної зони, до якої наближається полум’я, виходьте швидко, перпендикулярно напряму розповсюдження вогню;
дихайте повітрям, що знаходиться низько над поверхнею землі - воно менш задимлене;
рот і ніс прикривайте одягом чи шматком будь-якої тканини, по можливості змоченої;
будьте обережні в місцях горіння високих дерев, вони можуть завалитися та травмувати;
під час гасіння пожежі, не відходьте далеко від доріг та просік, не випускайте з уваги інших учасників гасіння.
у місцях торф’яних пожеж пересувайтеся, по можливості, перевіряючи палицею глибину слою, що вигорів;
після виходу із осередку пожежі повідомте місцеву адміністрацію та пожежну службу.
Ліс – наше багатство, не допустіть знищення його вогнем!

- Вогнища можна розпалювати тільки в місцях, де відсутній хвойний молодняк;


- Місце для вогнище необхідно обкопати навколо, а коли вже збираєтесь піти, вогонь необхідно старанно загасити за допомогою піску, або води;
- Слідкуйте, щоб не було розлітання іскор від вогнища;
- Забороняється кидати незагашеними недопалки чи сірники – це може призвести до жахливих наслідків.



VI. Підсумок уроку.

  • Про що йшлося на уроці?

  • Що вас зацікавило?

  • Про що хотіли б дізнатися більше?!


Висновок: отже, діти, пам’ятайте!

Ваше завдання: вберегти природу від жорстокого поводження;

дбайливо ставитися до землі та до всього оточуючого;

не бути байдужими;



активно боротися зі злом.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка